آریا بانو

آخرين مطالب

منفعت جویی مونتاژکاران چینی تا کجا ادامه دارد؟ اقتصادي

منفعت جویی مونتاژکاران چینی تا کجا ادامه دارد؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - به گزارش جماران،در دو ماه گذشته، شرکت مدیران خودرو یکی از شرکت های واردکننده خودرو و مونتاژکار چینی؛ در حالی لیست جدیدترین قیمت محصولات خود را رونمایی کرده که محصولات این شرکت مونتاژی، با افزایش قیمت کارخانه ای چشمگیری به روز شده اند! و البته مشخص نیست این شرکت و سایر مونتاژکاران خودروهای چینی، با چه با مجوزی دست به چنین اقدامی می زنند و نظارت شورای رقابت کجاست؟! آیا شرکت هایی که بیشترین ارز دولتی حوزه خودرو را می گیرند و عملا تولیدکننده قطعات نیستند؛ می بایست مدام فهرست جدید قیمت کارخانه ای اعلام کرده و مستقل از برنامه های سراسری فروش؛ خودرو بفروشند؟!
نظارت ها و محکومیت گرانفروشی خودروسازان پایان یافت؟!
 زمستان سال گذشته بود که محکومیت گران فروشی چند شرکت خودروسازی یا بهتر بگوییم مونتاژکار خودروهای چینی، منجر به صدور رای قطعی و بر اساس حکم سازمان تعزیرات حکومتی، مبلغ جریمه نقدی گران فروشی برای بعضی عرضه کنندگان خودروهای چینی شد اما گویا روند اعلام جدید قیمت های کارخانه ای همچنان ادامه دارد!
یک چهارم دلار دولتی در جیب شرکتی که نصف مالکیتش چینی است!
شرکت صنایع خودروسازی مدیران، که با نام «مدیران خودرو» نیز شناخته می ‌شود، شرکت مونتاژ خودروی چینی است، که از سال1381 فعالیت خود را در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید در شهر بم آغاز کرد و نیمی از سهام آن متعلق به چینی هاست. این شرکت، یکی از مونتاژ کاران برخی از محصولات شرکت چینی چری اتومبیل است که خودروهای این کمپانی را در قالب برندهای «تیگو»، «فونیکس» و «ام.‌وی.‌ام» در بازار ایران عرضه می ‌کند. مدیران خودرو سال 1400 با هدف عرضه خودروهای رده بالا کمپانی چری، برند فونیکس را تاسیس کرد.

آریا بانو

افزایش قیمت محصولات این کارخانه چینی در دو ماه ابتدایی سال 1403، وضعیت قیمت این خودروها را در بازار هم تحت تاثیر قرار داده و در همین دو ماه شاهد انتشار مکرر اخبار افزایش قیمت در بازار این خودروها بوده ایم و این شرایط دومینو وار وضعیت قیمت ها در بازار را متلاطم کرده است!
انتشار داده های گمرک درخصوص 100 شرکت اولی که بیشترین ارز نیمایی را به خود اختصاص داده اند نیز نشان داد مدیران خودرو ارز برترین خودروساز در سال 1402 بوده که بیشترین ارز نیمایی (حدود 1/7 میلیارد دلار) جهت واردات را به خود اختصاص داده‌ است. در واقع ارز دریافت شده ‌توسط این شرکت بیش از 2 برابر شرکتی مانند ذوب آهن اصفهان بوده و به تنهایی از مجموع ارز دریافتی شرکت های بهمن موتور، سایپا و ایران خودرو دیزل هم بیشتر بوده ‌است.همچنین سال گذشته، وزارت صمت اعلام کرد مدیران خودرو در طی 9 ماهه ابتدایی سال 1402 با مونتاژ 104 هزار دستگاه خودرو سواری، کمتر از 10درصد نیاز خودرویی کشور را تامین کرده است.
حمایت از تولید داخلی با دادن بیشترین ارز به مونتاژکاران چینی!
سال 1402 مدیران خودرو یک میلیارد و 2 میلیون و 563 هزار و 395 دلار ارز نیمایی جهت واردات قطعات خودرو دریافت کرده ‌است. البته بررسی ها نشان می دهد که شرکت کرمان موتور دیگر موتاژکار چینی در ایران نیز سال 1402 ، رقمی معادل 747912018 دلار ارز نیمایی دریافت کرده است! مقایسه ارز دریافت شده این شرکت ها با شرکت بهمن موتور، سایپا و ایران خودرو خراسان نشان می دهد، مدیران خودرو از مجموع این سه شرکت نیز ارز بیشتری دریافت کرده‌ است!این ارقام در حالی واقعیت های غم انگیز حمایت شکننده دولت از تولید و صنایع داخلی در مقابل مونتاژکاران را بازتاب می دهد، که بررسی ها نشان می دهد سال گذشته تولیدات خودرو بر پایه مونتاژکاری 80 درصد و تولید داخل 15درصد رشد داشته اند!
واردات قطعات خودرو به صورت CKD خودروسازی نیست
چرا ارز دولتی می دهید؟!
 مسئولان وزارت صمت و بانک مرکزی باید پاسخ دهند که: اگر تمایل ندارند خودروسازان و قطعه سازان داخلی سهم بیشتری از دلار دولتی داشته باشند تا با توسعه چرخه تولید و اشتغال در کشور، خودروهای بیشتری هم تولید کنند! و در این بین ترجیح می دهند این حجم از ارز دولتی را به مونتاژکاران بدهند تا خودروی چینی را به صورت CKD (قطعه قطعه شده) وارد کنند و تعهد جدی هم به تامین گسترده قطعات، نداشته باشند؛ حداقل چرا خودروی با کیفیت آماده یا حداقل ارزان قیمت وارد نمی کنند؟!
افزایش سفرها به چین برای تامین قطعات خودرو
در روزگار بدهی سنگین خودروسازان به قطعه سازان داخلی!
در همین رابطه گزارشهای منتشر شده حکایت از این دارند که عبور بدهی خودروسازان به فعالان صنعت قطعه از مرز 60‌ همت، و منابع آگاه در این شرکتها، به رسانه ها گفته اند که این مساله باعث تشدید تردد مدیران خودروساز به چین شده است. تامین قطعات خودرو از شرکت‌های چینی به جای قطعه‌سازان داخلی، سال گذشته نیز همراه با ادعای برخی از فعالان صنعت قطعه با هجمه خودروسازان همراه بود. حالا خبر می‌رسد که اخیرا ترافیکی در تردد مدیران برخی شرکت‌های خودروساز به کشور چین، برای تامین قطعه و همچنین مشارکت‌های جدید ایجاد شده است!

آریا بانو

 حمایت ها از این مونتاژکاران چینی در حالی انجام می شود که سطح کیفی محصولاتشان، هیچ قرابتی با قیمت های موجود (بنابر مقایس جهانی) ندارد و مشخص نیست مصرف کننده ایرانی چرا باید باوجود قیمت گزاف دلار، چندین برابر ارزش واقعی یک خودروی چینی را هزینه کند؟ در حالی که آنها دلار دولتی هم می گیرند!
مونتاژکاران به ازای هر خودرو، باید سه برابر قطعات عرضه می کردند
بنابر قوانین، مونتاژکارانی که عمدتا خودرو را به صورت CKD (قطعات بزرگ و حتی بعضا بدنه رنگ شده!) وارد کشور می کنند، باید به ازای هر خودرو، حداقل سه برابر، قطعات آن را جهت پشتیبانی فنی محصولات به بازار عرضه کنند؛ که در این صورت شاهد وفور آن در بازار خواهیم بود؛ اما شواهد نشان می دهد که صاحبان خودروهای کارکرده چینی، با مشکل تامین قطعه مواجه هستند و کسی هم پاسخگو نیست!
در میان بگذریم از اخبار عجیب این روزهای مونتاژکاران چینی: از لغو یکطرفه قراردادهای نهایی شده در نیمه اسفندماه، بدون هیچ توضیح مشخص گرفته تا انتشار ویدیوی کنده شدن اکسل «ام‌. وی. ام. X55 » در جاده قم - کاشان که منجر به واژگونی آن شد تا آه از نهاد کارشناسان اقتصادخودرو و خریداران این محصول بلند شود که این هزینه هنگفتی که به کشور تحمیل می شود، چه کیفیتی را وارد بازار خودروی ایران می کند؟! 
اکنون با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، روشن است که عمده مردم که حداقل 8 دهک جامعه هستند، توان مالی خرید خودروهای مونتاژی گرانقیمت شده! را ندارند؛ در حالی که ارز دولتی تخصیص یافته به مونتاژکاران از جیب همین دهک های مردمی بوده است! 
وقتی تولید و چانه زنی منافع مردم مقابل طرف خارجی؛
جای خود را به انفعال و اقتصاد غیرمولد می دهد!
 در بحث قیمت گذاری ها و اعلام آن هم مشخص نیست چرا و به چه مجوزی برخی از این شرکت ها ماهانه فهرست جدیدی از قیمت های کارخانه ای را اعلام می کنند و گویا نظارتی هم بر آنها نیست! متاسفانه در این بین برخی رسانه ها هم گویی هم پیاله آنها بوده و در اعلام قیمت بازار محصولات چینی ها برایشان سنگ تمام می گذارند و در این بازار پررکود؛ قیمت های نجومی و غیرواقعی را در سایت هایشان اعلام می کنند! استفاده از ترفندهای رسانه ای "اضافه بکش رو قیمت و اعلام کن به همین مقدار فلان خودرو ارزان شده! " هم به وفور در بعضی سایت ها و کانال های تلگرامی خودرویی وجود دارد!
در ماه های گذشته، پاسخ مسئولان دولتی و به ویژه وزارت صمت نسبت به همه این تحولات که حکایت از نادیده گرفتن حقوق و منافع ایران و ایرانیان دارد، تنها سکوت و بی اعتنایی بوده است!
حکایت تلخی که یادآوری می کند زمانی که به تولید صنعتی در کشور بی اعتنایی شود، چگونه چانه زنی برای تامین منافع مردم در مقابل یک طرف خارجی، جای خود را به انفعال می دهد و کشور را به واسطه شکل دادن به اقتصاد ناپایدار غیرمولد با زیانهای مکرر مواجه می کند. 

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1199650/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای میثاقی: «محمود فکری» 4 ماه محروم و 500 میلیون تومان جریمه شده است

ایوب العملود: فیلم‌ دربی‌های قبل را دیده بودم و از تعداد تماشاگران استقلال و پرسپولیس تعجب کردم

روایت ایوب العملود از صحنه پنالتی پرسپولیس در بازی مقابل استقلال که با اثرگذاری او همراه بود

ایوب العملود: بین من و تماشاگران استقلال حساسیت خاصی نیست؛ آنها می‌گویند بازیکن خوبی هستم

ایوب العملود: وقتی تعداد تماشاگران تراکتور را دیدم، متعجب شدم و گفتم «ماشاءالله»

روایت «ایوب العملود» مدافع مراکشی پرسپولیس از باخت تیم ملی کشورش به ایران در جام جهانی 2018

آیتم معرفی ایوب العملود مدافع راست و ستاره پرسپولیس

ایوب العملود: وقتی گاریدو پیشنهاد حضور در پرسپولیس را داد بلافاصله پذیرفتم

گل اول بلژیک به فرانسه توسط اوپندا؛ فرانسه 1 - 1 بلژیک

ایوب العملود: همزمان که پیشنهاد پرسپولیس رسید، داشتم عقد و ازدواج می‌کردم

گل اول آلمان به هلند توسط لولینگ؛آلمان 1 - 0 هلند

گل دوم فرانسه به بلژیک توسط کولو موانی؛ فرانسه 2 -1 بلژیک

30 میلیون مخاطب به تماشای «طوبی» نشستند

چهره ها/ اولین تصویر از سریال کمدی جدید مهران مدیری

چگونه امشب ستاره ‌دنباله‌دار را ببینیم؟

قصه مشهور شمس و مولانا

هادی چوپان: رای داوران یعنی هادی چوپان برو گنده بیا

توصیه‌های زیبای چوپان به علی بلال همتای افغان خود

تیم منتخب باراک اوباما در بسکتبال

گل مردود آلمان به هلند توسط لوئلینگ

سرمربی قطر: خطرهای ایران را مهار می‌کنیم

پپ و سیتی به تمدید قرارداد نزدیک شدند

فرصت‌سوزی میتلشتات؛ آلمان 0-0 هلند

موقعیتی که اوپندا از دست داد؛ بلژیک 0-0 فرانسه

پنالتی تیلمانس به بیرون رفت؛ بلژیک 0-0 فرانسه

گل اول فرانسه به بلژیک توسط راندال کولو موانی دقیقه 35 ؛ بلژیک 0 _ 1 فرانسه

چهره ها/ واکنش رشیدپور به ماجرای جنجالی مدرسه شهر قدس

این خانم بازیگر سریال‌های طنز گم شده است

پس‌لرزه‌های یک سکانس جنجالی برای سحر دولتشاهی

مهرجویی در کنار مزار پدرش

پیام پراحساس علیرضا داوودنژاد براى مراسم سالگرد داریوش مهرجویی

موسیقی متن فیلم Interstellar اثر هانس زیمر با پیانو

اعتیاد پسر منجر به قتلش شد

قتل سَرِ 440 هزار تومان!

درخت عجیبی که با وجود شکستن به حیاتش ادامه می دهد

سفر به 30 طبقه زیر زمین با فروچاله های بهشت ​​و جهنم

سنجاب در حال آسیاب کردنِ پوست گردو

منطقه‌ای خوش منظره در دره Wanxian

جالب ترین کشتی های تفریحی جهان در باهاما

گوناگون/ سنگ بزرگ 17 کیلوگرمی که از طلا ارزشمندتر از آب درآمد

خواص عجیب ذرت بنفش!

این پرنده رکورد دار بالاترین ارتفاع پرواز است

شیر نر تنها مغلوب بوفالوی عظیم‌الجثه شد

هیجان بلاگر روس از دیدن بازار تجریش!

دسر عربی سریع ویژه زمستان

10 مدل چاشت مدرسه با تزئین جذاب

کلیه‌اتو نابود کن!

توصیه‌های تغذیه‌ای برای فصل پاییز

تجربه‌ زنان موتورسوار؛ از متلک‌ها تا فرار از پلیس

سرآغاز امهات القدس؛ لشکری از امیدهای بزرگ زنانه