آریا بانو

آخرين مطالب

چگونه استرس را با تغذیه مناسب کنترل کنیم روانشناسي

چگونه استرس را با تغذیه مناسب کنترل کنیم
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مهر /یک متخصص تغذیه، با بیان اینکه کنترل استرس ابزاری قدرتمند برای ارتقای سلامت است، رژیم غذایی مناسب را راهبردی مؤثر در کنترل استرس عنوان کرد.
مرجان عجمی، با اشاره به اینکه تغذیه صحیح می‌تواند کمک مؤثری برای کنترل استرس باشد، اظهار کرد: یک رژیم غذایی درست مبتنی بر سه اصل مهم تعادل، تنوع و البته میانه روی در دریافت گروه‌های غذایی مختلف است و علاوه بر رعایت این اصول کلی باید توجه داشت که نوشیدن آب کافی و فعالیت فیزیکی کافی می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش بروز استرس داشته باشد.
وی افزود: همچنین دریافت منابع غذایی حاوی ویتامین B6، B12 و فولات و پرهیز از دریافت منابع غذایی حاوی کافئین برای کاهش استرس و اضطراب مهم است.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه دریافت غذا به صورت وعده‌های منظم و کوچک و با نمایه گلیسمی پایین به ثبات بیشتر قند خون کمک می‌کند، اظهار کرد: توجه کنید که اختلالات قند خون و گرسنگی می‌تواند محرک ایجاد استرس و اضطراب باشد و در صورتی که از منابع غذایی حاوی قند و شکر و یا کربوهیدرات‌های ساده به میزان زیاد در رژیم غذایی استفاده کنید، قند خون و به دنبال آن انسولین در خون افزایش پیدا می‌کند و سپس کاهش پیدا می‌کند.
مدیر واحد ترجمان دانش و آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور توضیح داد: نوسانات سریع قند خون و به دنبال آن انسولین می‌تواند باعث ایجاد تغییرات در خلق و خو و رفتار شود و افراد احساس کنند که برای کاهش استرس خود نیاز به شیرینی جات بیشتر دارند و این سیکل معیوب مرتباً تکرار شود؛ بنابراین دریافت فیبر کافی، میوه و سبزیجات به جای قند و شکر و شیرینی جات و همچنین دریافت منابع حاوی پروتئین و چربی‌های سالم می‌تواند نوسانات قند خون را کمتر کند و به کاهش حس استرس و اضطراب کمک بیشتری کند.
وی با اشاره به اینکه مغزها و دانه‌ها، لوبیای سویا، گردو و روغن آفتابگردان حاوی اسیدهای چرب ضروری برای بدن هستند، بیان کرد: دریافت ماهی‌های چرب مثل سالمون و ساردین برای کاهش افسردگی و استرس می‌تواند مفید باشد و مصرف آن به ویژه در نوجوانی با عملکرد شناختی بهتر مغز در سال‌های بعدی زندگی همراه است.
عجمی با بیان اینکه حبوبات از منابع خوب پروتئین است و در عین حال حاوی ریز مغذی‌های ضروری برای بدن است، عنوان کرد: ویتامین D یکی از ویتامی‌های مهم با عملکردهای بسیار در بدن است و کمبود آن می‌تواند با تغییرات خلق و خو در ارتباط باشد همچنین این ویتامین نقش مهمی در حفاظت از مغز و عملکرد صحیح ناقل‌های عصبی دارد و حتی به عنوان یک درمان کمکی برای آلزایمر می‌تواند مفید باشد.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: مصرف جگر، ماهی، شیر و تخم مرغ می‌تواند به دریافت ویتامین D کمک کند، اما راه اصلی تأمین آن سنتز از طریق پوست و قرار گرفتن در مجاورت نور آفتاب است.
مدیر واحد ترجمان دانش و آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور یادآور شد: پس به طور کلی برای حفظ سلامتی و کاهش استرس و اضطراب سعی کنید منابع حاوی قند و شکر مثل انواع شیرینی جات ، آب میوه‌های سنتتیک ، آب نبات، انواع نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های حاوی قند و یا شکر را محدود کرده و به جای آن منابع حاوی فیبر، میوه و سبزی و غلات کامل و سبوسدار استفاده کنید تا نوسانات قند خون که یکی از عوامل ایجاد استرس است را به حداقل برسانید.
وی با بیان اینکه بسیاری از افراد به مصرف قهوه و یا نوشیدنی‌های انرژی زا عادت دارند، متذکر شد: مصرف زیاد کافئین فارغ از اینکه از چه منبع و یا منابعی باشد می‌تواند باعث تغییرات خلق و خو شود و به ایجاد استرس، اضطراب و حتی افسردگی کمک کند.
عجمی با اشاره به اینکه برای کاهش دریافت کافئین، توصیه می‌شود قهوه را با چای سبز جایگزین کنید، اشاره کرد: چای سبز علاوه بر کافئین کمتر حاوی اسید آمینه‌ای به نام تیانین است که برای کاهش استرس و اضطراب مفید است؛ همچنین دریافت آب کافی و فعالیت فیزیکی روزانه به حفظ سلامتی و آرامش بیشتر کمک می‌کند

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1211515/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای گروهی و زیبای موسیقی «بازی تاج و تخت» با ساز دَف

هنگام زلزله فرار نکنید!

نبرد ترسناک مرد شناگر با کروکدیل!

ببینید راننده ناشی چه به روز تعمیرگاه آورد!

هنر طلاکاران ایران در سه‌‌هزار سال پیش؛ نقش حیات بر جام‌های زرین

زندگی بزرگان/ یک توصیه خاص از امام هادی(ع)

گوناگون/ در آخرالزمان چه فریبکارانی می‌آیند؟

داستان توسل مادر متوکل به امام هادی(ع)

نماییی از غروب زیبای آفتاب در شهر تبریز، آذربایجان‌شرقی

روش جالب چینی ها برای کنترل آفات به کمک اردک

سیلاب ویرانگر در جنوب چین

درمان سنگ کلیه و کنترل درد آن از نگاه طب سنتی

علت کمبود داروی افراد مبتلا به دیابت از زبان رئیس سازمان غذا و دارو

عرفان در داستان مثنوی

گولسیانی و اهدای مهم‌ترین پیراهن زندگی!

گل سوم پرتغال به ترکیه توسط برونو فرناندز

کاپیتان چک: به بقیه کاری نداریم، باید ترکیه را ببریم

ستاره ایتالیا: همه‌جوره پشت اسپالتی هستیم

سانیول: گرجستان به این امتیاز افتخار می‌کند

فرانسه با ستاره‌هایی که دارد مزخرف بازی می‌کند!

گزارش زنده؛ پرتغال 3-0 ترکیه

بمب تیم تازه شاخ شده عربستانی از رئال مادرید!

وقتی اکبر عبدی و حمید جبلی همبازی بودند

بیا خیال کنیم یک خیال محال!

از عاشق شدن متنفری؟!

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی احتمالاً بر سلامت باروری مردان تأثیر می گذارد

قطعه «ای ایران ایران» با ساز ساکسیفون

مرد جوان: زنم در دوران عقد رهایم کرد و رفت

گوناگون/ کشف قدیمی‌ترین خانه جهان به قدمت 34 هزار سال!

در عید غدیر دل مؤمنین را شاد کنید

نجات یک گربه از روی کابل برق توسط مردم سقز

مدیحه سرایی به مناسبت عیدغدیر

تولد 124 سالگی زن برزیلی؛ مسن‌ترین انسان شناخته شده جهان

نماهنگ «همیشه به شادی» با صدای رضا هلالی

کوفته گشنیز، یک غذای پر انرژی

یک ترفند کاربردی برای خانم‌های خانه‌دار

چرا هرماه یک خورشید گرفتگی نداریم؟

شعری زیبا از محمود درویش

پیام نیازمند در آستانه جدایی از سپاهان

علیرضا بیرانوند از ایران رفت

مدافع فولاد و تکذیب پیوستن به لیگ اندونزی!

انتخاب گزینه‌های سرمربیگری تیم آبی‌پوش لیگ

شروع پرقدرت پرتغال با گل زیبای برناردو سیلوا

سرمربی چک: دروازه‌بان‌شان 26 سیو داشت، چه کنیم!‏

پیروزی تیم ستاره استقلال در بازی دوستانه

هدیه بزرگ گربیچ به وطن؛ بفرمایید المپیک!

تیم ملی پاراتیروکمان وارد پراگ شد

مامارداشویلی؛ بهترین بازیکن دیدار گرجستان - چک

گزارش زنده؛ پرتغال 2-0 ترکیه

حمیرا ریاضی در «طلسم شدگان»