آریا بانو

آخرين مطالب

گزارشی از اردوگاه زنان داعشی؛ ازدواج آنلاین و پرداخت رشوه برای رهایی از زندان! زنان جهان

گزارشی از اردوگاه زنان داعشی؛ ازدواج آنلاین و پرداخت رشوه برای رهایی از زندان!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - آفتاب نیوز / صد‌ها نفر از زنان زندانی وابسته به داعش که در اردوگاه الهول در استان حسکه در شمال سوریه نگهداری می‌شوند با استفاده از ازدواج از طریق آنلاین و رشوه‌های پرداخت شده توسط شوهرهای جدیدشان سعی می‌کنند تا از آن اردوگاه خارج شوند.
روزنامه "گاردین" در گزارشی درباره وضعیت زنان در این اردوگاه که توسط نیرو‌های عمدتا کرد موسوم به دموکراتیک سوریه تحت حمایت آمریکا اداره می‌شود، می‌نویسد: "طبق شهادت 50 زن در داخل و خارج از اردوگاه "الهول" یکی از اعضای سابق داعش در شرق اروپا با ایجاد شبکه انتقال پول برای ساکنان اردوگاه، مبلغ 500 هزار دلار پرداخت کرده است.

آریا بانو

همچنین، گفته شده که این کار با کمک جنگجویان خارجی در استان ادلب سوریه صورت گرفته و آنان در قاچاق زنان نقش دارند. این روش یک خطر جدی امنیتی در داخل سوریه و برای دولت‌های خارجی محسوب می‌شود که از پذیرش اتباع خود که به داعش پیوسته‌اند خودداری می‌ورزند.

آریا بانو

برخی از مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند که ازدواج آسان‌ترین و محبوب‌ترین روش برای فرار از آن اردوگاه توسط زنان زندانی محسوب می‌شود. یک زن اهل روسیه در این اردوگاه می‌گوید: "هر روز مردی به من پیام می‌دهد که آیا به دنبال شوهر هستم؟ همه کسانی که در اطراف من هستند ازدواج کرده‌اند. اگرچه برخی از آنان که هنوز طرفدار داعش هستند و سعی می‌کنند خود را محجوب و باحیا نشان دهند ازدواج را انکار می‌کنند".

آریا بانو

تقریبا 60 هزار زن و کودک از زمان سقوط خلافت داعش در مارس 2019 میلادی در سوریه در این اردوگاه نگهداری می‌شوند. ازدواج با این زنان حتی از طریق ارتباط آنلاین و از راه دور به نشانه افتخاری برای نیرو‌های سلفی جهادی در رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده است. برای این مردان، این نوع ازدواج راهی برای کسب جایگاه اجتماعی بهتر و ژست گرفتن درباره کمک به نیازمندان است. به نظر می‌رسد خاستگاه اکثر این شوهران از کشور‌های مسلمان است که در غرب اروپا زندگی می‌کنند و در وضعیت خوبی به سر می‌برند. برای زنان این اردوگاه ازدواج راهی برای کسب پول است تا از آن برای تهیه مایحتاج روزمره مانند پوشک، غذا، دارو، کارت تلفن اعتباری و پرداخت پول به زنان دیگر برای پخت و پز و نظافت استفاده کنند. در متنی در فیس‌بوک به زبان عربی مردی نوشته است: "من درخواستی دارم آیا می‌توانم همسری از اردوگاه که متعهد به دین باشد را پیدا کنم؟ بدون توجه به هزینه می‌توانم او را بیرون آورم".
"گاردین" در ادامه می‌افزاید: هیچ رقم دقیقی درباره تعداد زنانی که توانسته‌اند با استفاده از این روش از "الهول" خارج شوند وجود ندارد. مشخص نیست که بیش‌تر زنان فراری در حال حاضر کجا هستند اما زنی که "گاردین" با او صحبت کرده می‌گوید اکنون با شوهر تازه‌اش در یکی از کشور‌های اقمار سابق اتحاد جماهیر شوروی کار می‌کند.
ازدواج‌ها از طریق تلفنی صورت می‌گیرند. یک شیخ واسطه خطبه عقد را می‌خواند، سپس عروس پول نقد یا تلفن همراه تازه‌ای را دریافت می‌کند. به نظر می‌رسد بسیاری از این روابط مجازی ماهیت ظاهرا خیرخواهانه دارند اما پیام‌ها و تصاویری نیز به دست گاردین رسید‌ه‌اند که نشان می‌دهند برخی از پیام‌ها با محتوای عاشقانه و یا جنسی هستند.
یک منبع آگاه متن پیام‌های تلفن مردی را پس از مرگ وی در اختیار "گاردین" قرار داده که جنگجویی در استان ادلب سوریه بوده و ماه گذشته کشته شده است. او با زنانی در الهول چت کرده و گفتگو‌های با محتوای جنسی داشته است. برخی از شوهران این زنان هنوز در زندان هستند اما زنان ادعا می‌کنند که آزاد هستند که ازدواج کنند چرا که نمی‌توانند از مسلمان ماندن شوهرشان‌شان اطمینان داشته باشند. یکی از زنان در اردوگاه "الهول" می‌گوید: "شوهر سابق‌ام وعده حمایت از من را داد اما سپس گفت مشکلی دارد. در نتیجه، من از او جدا شدم. اکنون قصد دارم با پسر دیگری از طریق آنلاین آشنا شوم اما او جوان است و مطمئن نیستم بتواند از من و فرزندان ام حمایت کند".
"گاردین" می‌افزاید:"بسته به ملیت زن، تعداد فرزندان او و روش قاچاق هزینه خارج شدن از "الهول" تا 15 هزار دلار ذکر شده است. فرار معمولا توسط قاچاقچیان و دلالان در ادلب، آخرین منطقه سوریه که خارج از کنترل نیرو‌های اسد است، صورت می‌گیرد. معمولا عملیات فرار براساس خطوط قومیتی و زبانی تنظیم شده است: به عنوان مثال، یک دلال یا کارگزار روس زبان تنها با زندانیان روس زبان کار می‌کند. گران‌ترین راه خروج با خودروی شخصی و رشوه دادن به افراد ایست بازرسی نیرو‌های دموکراتیک سوریه و ایست بازرسی گروه‌های شبه نظامی اسلامگرای ضداسد تا رسیدن به خانه‌ای امن در ادلب در 400 کیلومتری اردوگاه است. بهترین راه برای پنهان شدن در تانکر‌های آب، در اتوبوس یا سایر وسایل نقلیه است. ارزان‌ترین گزینه پرداخت هزینه به نگهبانان و تلاش برای خلاصی از اردوگاه در طول شب است".
"گاردین" می‌افزاید: "چندین زن در اردوگاه می‌گویند که زنان افراطی که هنوز متعهد به داعش هستند در حدود 30 درصد کل ساکنان آن اردوگاه را تشکیل می‌دهند. نحوه کار زنانی که مایل به ازدواج هستند یکسان است. زنی صفحه شخصی پروفایل در اینستاگرام یا فیسبوک ایجاد می‌کند و تصاویر شیرها، شمایل و نماد‌های وابسته به داعش را منتشر کرده و از جامعه مسلمانان می‌خواهد که او را نجات دهند. سپس تماس با نامزد‌های ازدواج با او در رسانه‌های اجتماعی (معمولا تلگرام) صورت می‌گیرد؛ برنامه‌ای رمزگذاری شده جایی که تشخیص فعالیت‌های تروریستی در آن دشوار است. شوهران آنان سپس می‌توانند مستقیما از طریق ترکیه پول برای این زنان ارسال کنند و یا در صورت ترسیدن از احتمال مورد شناسایی قرار گرفتن به گیرنده‌ای در کشوری دوم (معمولا اوکراین یا کشور‌های حوزه بالکان) پول را تحویل دهند. از آنجا پول به ترکیه رفته و به صورت پول نقد از مرز عبور کرده و یا با حواله مستقیم به سوریه ارسال می‌شود. در ماه فوریه گذشته، اعضای حلقه‌ای وابسته به داعش در کی‌یف اوکراین با 13 هزار دلار که قصد داشتند به سوریه ارسال کنند و از طریق اینترنتی جمع‌آوری کرده بودند بازداشت شدند".
این روزنامه در ادامه می‌افزاید: "برخی از زنان در رسانه‌های اجتماعی، زنان ازدواج کرده در اردوگاه را "روسپی" خطاب کرده و می‌گویند اردوگاه الهول تبدیل به "روسپی‌خانه" شده است. این زنان می‌گویند زنان ازدواج کرده در اردوگاه در خانواده‌ها فتنه ایجاد می‌کنند و خیانتکار هستند. یکی از زنانی که پیش‌تر عضو داعش بوده و در ادلب زندگی می‌کنند و با جنگجویی از گروه سلفی "تحریرالشام" (گروه رقیب داعش) ازدواج کرده می‌گوید: "دختران از درون اردوگاه برای شوهرم نامه می‌نویسند و سعی می‌کنند با او عشق‌بازی کنند من از دست آنان عصبانی هستم آنان حریم خانواده‌ها را نقض می‌کنند".
پس از آن که زنی با شوهر تازه خود از طریق تلفنی ازدواج کرد و پس از رسیدن به ادلب بلافاصله او را ترک کرد و در رسانه‌های اجتماعی با افتخار این موضوع را بیان کرد برخی از گروه‌های وابسته به تحریرالشام با صدور فرمانی از مردان آن گروه خواستند که زنان را از اردوگاه نجات ندهند اما طبق گفته زنان داخل اردوگاه ازدواج آنلاین و تلفنی به طور بی‌وقفه ادامه دارد. به نظر می‌رسد تا زمانی که اردوگاه وجود دارد جریان پول به داخل آن و خروج افراد از آن نیز ادامه خواهد یافت".

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/618136/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خوشمزه ترین سوپ قارچی که میتونی درست کنی

افزایش قد نرمال برای دختران در سنین بلوغ

توصیه ای برای چیدمان منزل کسانی که فرزند اوتیسم دارند

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ماجرای کت درآوردن حقیقی مربی شمس آذر برای داور بازی!

فخریان: جواب اعتماد کادرفنی را دادم

گفت و گوی خبرنگاران با سیدحسین حسینی در پایان بازی استقلال و شمس آذر

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!