آریا بانو

آخرين مطالب

رکود مطلق در بازار لوازم خانگی اقتصادي

رکود مطلق در بازار لوازم خانگی
  بزرگنمايي:

آریا بانو -

آریا بانو

آریا بانو

آریا بانو

آریا بانو

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران « ال کا ایران »، رکود مطلق در بازار لوازم خانگ ی در بیشتر شهر ها دیده می شود در همین راستا، بازار لوازم‌خانگی در مشهد مقدس نیز مدت‌ هاست که رونقی ندارد و این موضوع را با گشت‌وگذاری ساده و درعین‌حال با گوش دادن به سخنان فروشندگان به‌راحتی می‌توان فهمید.
یک حساب‌و کتاب ساده نشان می‌دهد خرید یک یخچال «سایدبای ساید» باکیفیت متوسط این روزها دست‌کم 60 میلیون تومانبودجه نیاز دارد که این نرخ معادل دستمزد 20 ماهحقوق یک کارگر ساده است که از نصف شدن قدرت خرید خانوارها حکایت می‌کند.
گفتنی است به‌جز گرانی لوازم‌خانگیکه نرخ خرید یک یخچال خارجی را از 8 میلیون تومان در طی سه سال گذشته حالا به 100 میلیون تومان و هم نرخ یک پرایدرسانده است که بگذریم عوامل دیگری هم بر روی بازار تأثیر گذاشته داشته است.
بسیاری از مردم که توان خرید و نو کردن لوازم‌خانگی را ندارند لذا به تعمیر همان داشته‌های خانگی رو آورده‌اند که البته در این رابطه نیز کمبودهایی در خصوص لوازم‌یدکی به‌ویژه در قطعات یخچال‌های خارجی موجب اعتراض شهروندان شده است و البته گرانی این قطعات خود مقوله دیگری است که هنوز در صدر گلایه‌های مشتریان قرار دارد.
البته این تمام ماجرا نیست چون از آن سو فروشندگان هم دل خوشی از گرانی‌ها ندارند و ادعا می‌کنند که فروش آنها به حداقل ممکن رسیده است و مشتری چندانی برای خرید در بازار نیست.
در همین راستا به‌منظور واکاوی و ریشه‌یابی گرانی در بازار لوازم‌خانگی و هم‌چنین سایه‌اندازی رکود بر این صنف با رضا رزقیان رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی مشهد ساعتی به بحث و گفت‌وگو نشستیم.
ریشه گرانی لوازم‌خانگی چیست؟
مهمترین مشکلی که درحال‌حاضر بیش از عوامل دیگر خوئنمایی می‌کند ایسنت که توان خرید مردم کاهش‌یافته چرا که با توجه به افزایش هزینه‌ها برای بیمه، حمل‌ونقل و دستمزد، قیمت لوازم‌خانگی افزایش‌یافته است و مورد دیگری که روی افزایش نرخ لوازم‌خانگی تأثیر دارد وابستگی لوازم‌خانگی به ارز هست زیرا تمام نوسانات ارزی روی نرخ لوازم‌خانگی تأثیر می‌گذارد.
مشاهدات ما حاکی از آن است که بازار رونق لازم را ندارد علت آن چیست؟
مشکلی که این روزها برای صنف ما وجود دارد، کاهش فروش و رکود است زیرا ما با توان خرید مردم مواجه هستیم و هرچقدر توان خرید مردم کاهش یابد، فروش ما نیز کاهش پیدا می‌کند و طبق بازرسی‌هایی که زیر نظر خود اصناف انجام می‌شود و رصدهایی که ما خودمان داریم فروش لوازم‌خانگی به‌شدت کاهش‌یافته است.
این در حالی است که می‌توان گفت 70 درصد از فروش لوازم‌خانگی متعلق به زوج‌های جوان است و با مشکلاتی که وجود دارد، مردم ترجیح می‌دهند همان وسایلی که دارند را تعمیر کنند و از همان استفاده کنند.
این رکود چه مدت بر بازار حاکم شده است؟
بالغ‌ بر 8 ماه است که بازار غرق در رکود بسیار شدید است و همکاران ما انتظار دارند که این رکود و ضرر‌ها در مالیات‌ها دیده شود.
متاسفانه شیوع کرونا نیز علاوه بر تعطیلی اجباری واحد‌های صنفی بر کاهش آمار ازدواج نیز بسیار تاثیر‌گذار بود و لذا بر رکود این بازار دامن زد.
لوازم‌خانگی در سال جدید چقدر افزایش نرخ داشته است؟
از ابتدای سال 1400 تاکنون، تمام اقلام موجود در کشور اعم از خوراک، پوشاک و… افزایش نرخ داشته‌اند اما این افزایش نرخ بر هیچ‌یک از این اقلام اعمال نشده است. زیرا دیگر استقبالی از جانب مردم دیده نمی‌شود.
با خروج شرکت‌های خارجی چقدر از تولیدات داخل استقبال شده است؟
خروج شرکت‌های خارجی و گرانی محصولات آن هاموجب استقبال مردم از تولیدات داخلی شد البته باید این موضوع را اذعان کرد که تولیدات داخل کشور با کالاهای خارجی در خط رقابت هستند و بخشی از این استقبال ناشی از کیفیت خوب محصولات است.
تعداد 164 شرکت تولیدکننده لوازم‌خانگی در ایران مشغول به فعالیت هستند و بیشتر آنها ازنظر کیفیت و استاندارد و تولید توانایی صادرات به کشورهای آسیای میانه رادارند.
نسبت به دو سال گذشته چقدر افزایش نرخ داشتیم؟
در رابطه با افزایش نرخ لوازم‌خانگی باید گفت از دو سال پیش تمام کالاها افزایش نرخ داشته‌اند و تنها لوازم‌خانگی نبوده است. همان‌طور که مواد اولیه پتروشیمی، آهن و فولاد افزایش نرخ داشته است، باعث شده لوازم‌خانگی نیز افزایش نرخ پیدا کند اما تمام افزایش قیمت‌ها زیر نظر سازمان صنعت و معدن آنالیز شده است و دارای مجوز است.
قیمت‌ها در سامانه 124 برای مصرف‌کنندگان ثبت‌شده است و اگر بخواهیم افزایش نرخ لوازم‌خانگی را به‌طور درصدی بیان کنیم، کالاهای لوازم‌خانگی از دو سال پیش، بیش از 50 درصد افزایش نرخ داشته‌اند.
لوازم‌خانگی قاچاق از کجا وارد بازار می‌شود؟
کالاهای قاچاق از طریق باربری‌های غیرمجاز وارد مشهد می‌شوند و در صورت مشاهده این‌گونه فعالیت‌ها قطعاً با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
شما چه وظیفه‌ای در مقابله با کالای قاچاق دارید؟
وسایل خانگی که کد شناسایی کالا ندارند و در رابطه با کالا قاچاق به سازمان تعزیرات مرجوع می‌شود.
تقاضا برای خرید لوازم خانگی به نقطه انجماد رسید؛ «رکود» مشتری ثابت مغازه داران
برخی لوازم‌خانگی از این فروشگاه تا فروشگاه دیگر تفاوت نرخ دارد این تفاوت ناشی از چیست؟
در بحث تفاوت قیمت‌ها در فروشگاه‌های متفاوت باید گفت، سود قانونی فروشندگان لوازم‌خانگی 7 درصد است اما برخی فروشگاه‌های تعهدی که به شرکت‌ها دارند و یا برای پرداخت بدهی‌هایشان سود خود را به 2 یا 3 درصد می‌رسانند و این موضوع باعث تفاوت نرخ بین فروشگاه‌ها است بنابراین توصیه می‌شود از فروشگاه‌های معتبر خرید انجام بشود.
آیا برای تامین قطعه با کمبودی روبه‌رو هستیم؟
ما در سطح استان کمبود هیچ کالا و قطعه‌ای را نداریم با توجه به آمارها از سال 98 و 99 ما افزایش تولید درزمینهٔ شوینده‌ها و برودتی‌ها انواع یخچال‌ها و فریزرها داشته‌ایم و هیچ‌گونه کمبودی نداریم و ما کالاهای تولید می‌کنیم که با کالاهای خارجی در رقابت می‌باشند و درزمینهٔ ضمانت و خدمات ازاین‌رو مردم برای تعمیر وسایل خود دچار مشکل نخواهد شد.
اما نرخ دستمزد‌ها بیش از حد نجومی شده است؟
در رابطه با اجرت و دستمزد تعمیرکاران نیز باید اذعان کرد این بخش اتحادیه جدایی دارد و زیر نظر اتحادیه تعمیرکاران هست و ما فقط بخش فروش را به عهده‌داریم.
بیشترین خریداران را در بازار چه اشخاص و یا طبقه‌ای تشکیل می‌دهد؟
سهم 75 درصدی خرید لوازم‌خانگی در اختیار زوج‌های جوان است که البته درحال‌حاضر خرید 5 قلم کالای اساسی جهیزیه رقمی حدود 100 میلیون تومان برای این زوج‌ها آب می‌خورد تازه این موضوع در صورتی است که کالای ایرانی خریداری کنند.
برای خروج از این رکود پیشنهادی دارید؟
درحال‌حاضر آمار ازدواج کاهش‌یافته و لذا از آن جا که بیشترین مشتریان را همین قشر از جامعه برای خرید کلی تشکیل می‌دهند لذا افزایش وام هم تأثیری در بازار لوازم‌خانگی نداشته است.
خوب است همان‌طور که دولت بسته‌های حمایتی را جهت تولید خودروی داخلی به خودروسازان اعطا کرد، این موضوع شامل حال تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایرانی نیز بشود تا کالاها باقیمت پایین‌تری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.
انتهای پیام/

آریا بانو

آریا بانو

آریا بانو

آریا بانو

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/625036/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه