بزرگنمايي:
آریا بانو - یک مدیر ابزار زیادی در اختیار دارد که میتواند از آنها به شکلی مفید یا آسیبرسان به بدنه سازمان و کارکنان آن استفاده کند. اما خصوصیات یک مدیر خوب کدامند و چطور یک مدیر خوب از این خصوصیات جهت رهبری و اقتدار سازنده خود، استفاده میکند؟
به خاطر داشته باشیم که رویکرد کارکنان نسبت مستقیمی با خصوصیات مدیر دارد. یک مدیر خوب یا یک رهبر کاریزماتیک ، کارکنانی دارد که با تمام وجود انگیزه داشته و خلاقیت خود را در انجام کارها به کار میگیرند؛ اما بالعکس در مقابل یک مدیر با خصوصیات منفی، کارمندان حداقلهای خود را بروز خواهند داد.
در اینجا به تعدادی از خصوصیات یک مدیر خوب اشاره میکنیم.
خصوصیات یک مدیر خوب در چه مواردی خلاصه میشوند؟
1. در هر شرایط صادق و شفاف باشید
به یاد داشته باشید که اعتماد پایه و اساس هر نوع رابطهای است. فقدان اعتماد، فقدان هر چیزی دیگری را ایجاد میکند. به همین صورت اعتماد در محیط کاری نیز اهمیت زیادی دارد. با اعتمادسازی از مسیر صداقت و شفافیت، کارکنان خود را نیز متعهد میسازید. اما عدم صداقت، تخم بیاعتمادی و بیتعهدی خواهد کاشت.
2. یک شنونده خوب باشید
برای داشتن خصوصیات یک مدیر خوب، بایدگوش شنوای خوبی برای کارکنان خود باشید. شما باید حرفهای آنها را با حوصله و دقت گوش داده و سعی در درک احساسات و موقعیت تک تک آنها نمایید. به خاطر داشته باشید که بیاهمیتی نسبت به کارمندان و حتی کوچکترین آنها، باعث میشود که تلاش از سازمان رخت بربسته و بازدهی عملکرد کارکنان کاهش یابد!
3. با کارمندان خود دوست باشید
برخی از مدیران معتقدند که نباید با کارکنان خود، چندان صمیمی باشند؛ اما واقعیت چیز دیگری است. صمیمیت و دوستی میان مدیر و کارکنان، باعث بالا رفتن بهرهوری و تلاش بیشتر جهت رسیدن به اهداف شرکت خواهد شد. به این موضوع دقت کنید؛ شما به یک دوست واقعی کمک بیشتری خواهید کرد یا رهگذری که چندی یک بار او را میبینید؟ بدیهی است که برای کمک به یک دوست واقعی، تلاش بیشتری میکنید.
4. قدردانی را فراموش نکنید
البته این بدان معنا نیست که در قبال هیچ کاری، قدردان بوده و کارمندان خود را تشویق بیهوده نمایید؛ اما باید کارهای خوب و مثبت دیده شده و از آنها قدردانی به عمل بیاید. این قدردانی
مدیریت را معتبر ساخته و به کارمندان انگیزه بیشتری میدهد.
5. برای داشتن خصوصیات یک مدیر خوب باید فروتن باشید و از تکبر دوری کنید
فروتنی و تواضع، نخستین شرط یک
مدیریت خوب است. واقعیت این است که شما به عنوان یک مدیر، همان اندازه موفق هستید که تیم شما برای آن تلاش کرده است. بنابراین نباید خود را مهمتر از سایر اعضای تیم بدانید و یا حداقل نباید این را به آنها نشان دهید. احساس اربابی بر کسانی که میتوانند باعث موفقیت یا شکست شما باشند، خطایی واضح است و احتمالا نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت.
6. میان کارمندان خود حضور داشته باشید
مدیریت خوب، پشت دربهای بسته اتفاق نمیافتد! باید به میان کارکنان خود آمده و درست در میان آنها،
مدیریت کنید. اگر بین کارمندان خود نباشید، از مشکلات، مسائل و نگرانیهای آنها بیخبر خواهید ماند. از دفتر کار خود خارج شده و بین کارمندان حضور یابید؛ شما بخشی از جهان آنها هستید و این به موفقیت کل سازمان منتهی خواهد شد.
7. الگوی اخلاق کاری باشید
یک مدیر باید الگوی کاملی از اخلاق کاری مورد نظر خود، میان کارمندان باشد. البته قرار نیست که تک به تک وظایف کاری کارمندان خود را تقلید کنید، بلکه همان کیفیت رفتار و عملکردی که از کارکنان خود توقع دارید را به نمایش بگذارید؛ دقیق بودن، نوآوری، صرفهجویی، مشارکت و …
8. طوری
لباس بپوشید که توقع دارید کارکنان شما بپوشند
این شما هستید که به عنوان مدیر، به سبک
لباس پوشیدن کارکنان خود نظم میبخشید. در
صورتی که شما از
لباس رسمی در محیط کار خود استفاده کنید، کارمندان نیز به همان سمت کشیده شده و الگوی
لباس پوشیدن شما را تقلید خواهند کرد. اما اگر از سبک پوشش غیررسمی استفاده میکنید، نباید توقع پوششهای سنگین و رسمی از کارکنان خود داشته باشید.
9. مهربان و دلسوز باشید
به طور عمومی کارکنان برای دریافت پول و درآمد، به انجام وظایف خود پرداخته و تا زمانی که پول و قدرت را میبینند، وفاداری خود را حفظ مینمایند. اما این در خصوص یک
مدیریت عادی صدق میکند. اگر شما مدیری مهربان و دلسوز باشید و این مهربانی را به تک تک اعضای تیم خود ارزانی دارید، آنها به طور طبیعی وفاداری قلبی به شما و سازمان پیدا کرده و در صورت قرار گرفتن در بحرانهای
مالی نیز پایدار و وفادار به وظایف خود، باقی خواهند ماند. اگرچه همچنان پول اهمیت دارد، اما قطعا حرف اول و آخر را نخواهد زد!
10. هرگز از زبانی بیرحمانه یا توام با تحقیر استفاده نکنید
شما هرگز نمیتوانید مردم را با زبان توأم با تحقیر، تحت تاثیر قرار دهید. چنین سبک گفتاری به هیچ وجه موجب انگیزه بخشی به کارمندان نشده و آنها را در رده فعالیت بالاتری قرار نخواهد داد!
11. رفتار احترامآمیز با همه از مهمترین خصوصیات یک مدیر خوب است
عزت و احترام مقولههایی متقابل هستند. اگر به کسی احترام نگذارید، او نیز شما را شایسته احترام و عزت نخواهد دانست. این طور نگاه کنید که هر شخص، به صورت 100 درصد دارای ارزش و احترام است، مگر در مواردی خاص که اصرار به نقض آن داشته باشد.
12. بپرسید؛ “چطور میتوانم کمک کنم؟”
این سوال باعث میشود که کارکنان مدیر خود را حامی دیده و متوجه باشند که وی به نیازها و مشکلات آنها اهمیت میدهد. شما میخواهید کارمندانی موفق داشته باشید و آنها این را ارج مینهند. چنین سوالاتی و موارد مشابه آن، ثابت میکند که نیازهای تک تک کارکنان اهمیت دارد و بنابراین آنها مهم هستند. با پرسیدن این سوال، میتوانید کارمندانی موفقتر داشته باشید و کارمندان موفق، به معنای موفقیت و رشد سازمان هستند.
13. با امانتداری و نیکی عمل کنید
زمانی که مدیر یک شرکت در هر شرایطی با امانتداری و نیکی عمل میکند، تمام کارمندان نیز خود را ملزم به داشتن چنین رفتاری میبینند. به واقع شما چنین روحیهای را به تمامی اعضا تزریق کرده و انتقال میدهید.
14. خوشبین باشید
چه کسی به دنبال منفیبافی و بدبینی است؟ هیچ کس! باید گفت که هیچ کس علاقهای به دنبال کردن دستورالعملهای افراد بدبین و منفیباف ندارد. بنابراین لبخند بزنید و خوشبین باشید و این احساسات را به عنوان خصوصیات یک مدیر خوب به اعضای تیم خود نیز منتقل سازید.
JFK (جان اف.کندی) خوش بین بود و این باعث شد که پای بشریت از زمین به مریخ باز شود!
15. قوی باشید و بگویید من میتوانم
بازنده کسی است که خود را پیشتر برای باختن آماده کرده است. اگر شما به عنوان رهبر و مدیر تیم، انتظار شکست داشته باشید، چرا کسی در تیم برای موفقیت مبارزه کند؟! آنها نیز مسلما در چنین شرایطی علاقهای برای رسیدن به موفقیت نخواهند داشت و اضطراری برای آن نمیبینند.
بنابراین حتی در سختترین شرایط، مثبت اندیشیده و پیروزی را مزه مزه کنید. جملات انگیزشی موفقیت
مالی از زبان افراد موفق را بخوانید و با طرز فکر افراد موفق بیشتر آشنا شوید.
کارکنان یک رهبر و مدیر خوشبین میخواهند که تنها در مسیر موفقیت گام برداشته و بگوید: “این ممکن است سخت باشد، اما ما میتوانیم انجامش داده و به موفقیت برسیم.” طوفانها هر چه قدر سخت و سهمگین، باید از آنها عبور کرده و به موفقیت دست یافت.
16. آیندهنگر باشید
شما باید یک هدف تعریف کرده و آن را به روشنی بیان کنید. اجازه دهید تا کارکنان نیز چشمانداز آینده را دیده و برای رسیدن به آن، مبتکرانه پیش روند. هر یک از بخشهای سازمان میتوانند به صورت جداگانه برای رسیدن به
چشم انداز کلی، قدم برداشته و مجزا تاثیرگذار باشند.
حتما بخوانید: چطور اهداف
مالی خود را تعیین کرده و به آنها دست یابیم؟
17. تیم خود را هدایت کنید
هدایت کردن با سلطهگری متفاوت است؛ این را از یاد نبرید. اگر به جای هدایت کردن تیم خود، بر آنها حکمرانی کنید؛ نتیجه معکوس به دست میآید. البته که شما چهارچوبها و انتظارات را تعیین خواهید کرد، اما برای قرار گرفتن کارمندان در این قالب، باید آنها را به آهستگی و با انعطاف پذیری هدایت کنید.
18. رشد و ارتقا را پیوسته زنده نگاه دارید
در کنار حفظ رفتارهای اخلاقی کارکنان، به آنها این فرصت را بدهید که اهمیت کار خود را درک کرده و بدانند که تلاش افزوده آنها تا چه اندازه مهم و تاثیرگذار خواهد بود. بهترین روش برای این منظور، آن است که خود شما نیز هر جا که نیاز است وارد عمل شده و بازتابی از تعهد کاری خود به شرکت را در قالب تلاشهای اضافی در کنار تیم؛ نشان دهید.
19. انتقاد غیرسازنده نکنید
یک ضرب المثل قدیمی میگوید؛ هرگز شکایت نکنید مگر آن که ایده بهتری داشته باشید! همه ما اشتباهاتی داریم و باید از آنها درس و عبرت بگیریم. در غیر این صورت انتقاد از اشتباهات نتیجه خاصی در پی نخواهد داشت. یک مدیر خوب، باید انتقاداتی سازنده داشته و راه حلهایی برای عبور از آنها و عدم تکرار چنین چیزهایی، ارائه کند. انتقاد به تنهایی و بدون ارائه راه حلهای جایگزین، تنها نقش تخریبی خواهد داشت. در یک تیم موفق، از یکدیگر میآموزیم و به موقع اشتباهات همدیگر را رفع و اصلاح میکنیم.
20. کارهای سخت را زودتر انجام دهید
“قورباغه زشت را پیش از همه بخور!”، این راهکاری است که برای انجام دادن هر چه زودتر کارهای سخت و پرچالش، پیشنهاد میشود. به طور معمول؛ مردم کارهای سخت و پیچیده را به تعویق انداخته و به شکلی از آنها فرار میکنند، اما در مورد یک مدیر خوب و موفق اوضاع باید متفاوت باشد. هر روز صبح نخست به کارهای سخت آن روز پرداخته و آنها را به پایان برسانید. به خاطر داشته باشید که هیچ پروژه بزرگی بدون به انجام رساندن کارهای بزرگ و پیچیده مربوط به خود، موفق نشده است. تیم شما نیز با مشاهده چنین موضعگیری از سوی مدیریت، اعتقاد و شجاعت لازم را برای یورش بردن به مشکلات و بخشهای سخت و پیچیده پروژهها به دست میآورد.
21. کارمندان خود را در سودآوری سهیم کنید
شما باید سیاستهای خود را به عنوان یک مدیر خوب و موفق، طوری تنظیم کنید که کارمندان خود را از بدنه اصلی شرکت بدانند. با اختصاص دادن بخشی از سودآوریهای مازاد شرکت به کارمندان و از پیش اعلام کردن آن، انگیزهها را افزایش داده و آنها را برای رسیدن به موفقیت؛ تهییج میکنید.
22. مسئولیت پذیر باشید
این را باور داشته باشید که مسئولیت مستقیم تمام پروژههای شرکت با شخص شما است. موفقیت یک امر تیمی بوده و شکست را باید مدیر شرکت بپذیرد و مسئولیت آن را برعهده بگیرد.
مدیریت به معنای وظایف بیشتر و قبول مسئولیت بالاتر است، این را فراموش نکنید!
23. استخدامهای هوشمندانه انجام دهید
از اصلیترین خصوصیات یک مدیر خوب این است که استخدامهایی هوشمندانه دارد. از استخدامهای روابطی و توصیهای پرهیز کرده و افراد را بر اساس توانمندیهایشان به کار گیرید. اما این را نیز به یاد داشته باشید که پس از استخدام باید به کارمندان خود فرصت داده و در جهت رشد و تعالی آنها کوشش نمایید. آموزش، آموزش و آموزش این نکته کلیدی است که هرگز نباید در هیچ سازمانی به فراموشی سپرده شود. کارمندان شما سرمایههای شرکت هستند و نباید به آسانی از دست داده شوند.
24. پرچم صلح را در دست داشته باشید
پرچم صلح باید همیشه در دست مدیر شرکت باشد. اختلافات جزئی و حتی بزرگ میان کارمندان با این پرچم صلح در دست مدیریت، برطرف میگردد. بازی کردن نقش میانجی بین کارمندان، برعهده شما است و باید این نقش را به بهترین شکل ممکن ایفا نمایید.
25. خویشتندار باشید
مدیریت شرکت باید خویشتندار بوده و در حساسترین موقعیتها، برآشفته و شتابزده عمل نکند. رفتارهای خصمانه، توأم با تندخویی یا به کار بردن گفتار نامناسب، تاثیرات منفی دائمی بر کارمندان گذاشته و از احترام و ارزشهای
مدیریت میکاهد.
26. دانش خود را به روز نگاه دارید
یک مدیر خوب و موفق، باید پیوسته مطالعه داشته و دانش خود را به روز نگاه دارد. عقب ماندن از دانش روز حوزه کاری شما، به معنای دور ماندن از میدان رقابت بوده و بنابراین نمیتوانید از کارمندان خود انتظار موفقیت کامل داشته باشید.
27. انعطاف پذیری داشته باشید
اگر چه قاطعیت یکی از اصلیترین خصوصیات یک مدیر خوب و موفق است؛ اما لازم است انعطاف پذیری را چاشنی عملکرد خود نمایید. در زمان صحیح محکم و قاطع عمل کرده و به موقع نیز انعطاف پذیر باشید. این انعطاف پذیری باعث میشود تا کارمندان شما، احساسات به مراتب بهتری نسبت به محیط و شرایط کاری خود داشته باشند.
28. سخنران خوبی باشید
از معجزه کلام غافل نشوید. یک مدیر خوب و موفق باید کلامی نافذ داشته و از آن به موقع خود استفاده کند. کارمندان نیاز به ایجاد انگیزش با کلام دارند و کلام شما باید تاثیرگذار و حاوی جملات انگیزشی و امیدوارکننده باشد. بنابراین حتما از جملات انگیزشی برای سخنرانی استفاده کنید.
29. از پاداش دادن غافل نشوید
عملکرد کارکنان باید توسط
مدیریت دیده شود. آنها باید احساس کنند که تلاشهایشان مثمر ثمر بوده و به آنها پاداش تعلق میگیرد. بیتفاوتی نسبت به عملکردهای توأم با خلاقیت و پیشتاز در یک سازمان، یأس و دلسردی به وجود آورده و از سرعت رشد میکاهد.
30. اولین و آخرین باشید
یک مدیر خوب باید نخستین کسی باشد که به شرکت وارد شده و آخرین شخصی باشد که آن را ترک میکند. این بزرگترین اشتباه است که برخی مدیران در مورد موقعیت خود مرتکب میشوند: دیر آمدن و زود رفتن!
مدیریت موفق و خوب مسئولترین فرد شرکت است و به همین خاطر داشتن حضوری فعال و پررنگ از کلیدیترین خصوصیات یک مدیر خوب خواهد بود.
خط پایان
با استفاده از نکات فوق که از عوامل موثر در موفقیت کار تیمی هستند، میتوانید به مدیری موفق با ویژگیهای مثبت و سازنده تبدیل شده و کارمندانی شاد، با انگیزه و همیشه رو به جلو داشته باشید. به عنوان یک کارمند یا یک مدیر، چه ویژگیهای دیگری برای مدیر موفق میشناسید؟ آنها را با ما در میان بگذارید.