آریا بانو

آخرين مطالب

زندگینامه ایلان ماسک، کارآفرین ثروتمند و موفق آمریکایی اقتصادي

زندگینامه ایلان ماسک، کارآفرین ثروتمند و موفق آمریکایی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایلان ماسک، در 28 ژوئن 1971، در پرتوریا در آفریقای جنوبی متولد شد. این کارآفرین آمریکایی متولد آفریقای جنوبی، بنیان پرداخت الکترونیکی PayPal و SpaceX را بنا نهاده و سازنده‌ی وسایل پرتاب و فضاپیما‌ها است. او همچنین یکی از اولین سرمایه‌گذاران بزرگ و مدیر اجرایی تولیدکننده‌ی خودرو‌های برقی تسلا بوده است. در ادامه‌ی این مطلب می‌توانید بیشتر با زندگینامه‌ ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، 38 مین فرد قدرتمند جهان، 15 مین فرد ثروتمند در حوزه‌ی تکنولوژی و 100 مین میلیاردر در جهان در سال 2015، آشنا شوید.
ایلان ماسک کیست؟
ایلان ماسک (Elon Reeve Musk)، یک کارآفرین و مدیر بازرگانی آمریکایی متولد آفریقای جنوبی است که در سال 1999 X.com (که بعد‌ها به PayPal تبدیل شد)، در سال 2002 SpaceX و در سال 2003 تسلا موتورز تاسیس کرد. ماسک در اواخر دهه‌ی بیستم زندگی خود، با فروش استارتاپ Zip2 به یک میلیونر تبدیل شد.
ماسک در ماه مه 2012، هنگامی که SpaceX یک راکت را که اولین وسیله‌ی نقلیه‌ی تجاری را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال می‌کرد، به فضا فرستاد، به سرخط خبر‌ها تبدیل شد. وی با خرید SolarCity در سال 2016، پورتفوی خود را تقویت کرد و با بر عهده گرفتن نقش مشاور در اوایل دولت دونال ترامپ، جایگاه خود را به عنوان رهبر صنعت تثبیت کرد.
اوایل زندگی
ماسک در 28 ژوئن 1971 در پرتویا، آفریقای جنوبی متولد شد. در زمان کودکی، او چنان در آرزوهایش درباره اختراعات گم شد که والدین و پزشکان وی برای بررسی شنوایی‌اش، شروع به انجام آزمایشاتی کردند. در حدود زمان طلاق والدینش، زمانی که 10 ساله بود، ماسک به رایانه علاقه‌مند شد. او به صورت خودآموز برنامه‌نویسی را فراگرفت و در 12 سالگی، اولین نرم‌افزار خود را فروخت؛ یک بازی با نام «Blastar». در مدرسه‌ی ابتدایی، ایلان ماسک کوتاه، درونگرا و کتابی بود. او تا 15 سالگی مورد آزار و اذیت بود تا اینکه به صورت ناگهانی رشد کرد و یاد گرفت چگونه از طریق کاراته و کشتی از خود دفاع کند.

آریا بانو


خانواده
مادر ماسک، مایا ماسک، یک مدل کانادایی و پیرترین ستاره‌ی زن در کمپین «Covergirl» است. در کودکی ایلان ماسک، مادرش برای حمایت از خانواده در 5 شغل فعالیت می‌کرد. پدرش، ارول ماسک، یک مهندس ثروتمند آفریقای جنوبی است. ماسک دوران کودکی خود را با برادرش کیمبل و خواهرش توسکا در آفریقای جنوبی گذراند و پدر و مادرش در 10 سالگی او، از یکدیگر جدا شدند.
تحصیلات ایلان ماسک
ماسک در 17 سالگی، درسال 1989، برای شرکت در دانشگاه ملکه و اجتناب از خدمت اجباری در ارتش آفریقای جنوبی، به کانادا نقل مکان کرد. در آن سال، ماسک تابعیت کانادایی خود را گرفت، چرا که معتقد بود بدین طریق، آسان‌تر خواهد توانست شهروندی آمریکا را بدست آورد. در سال 1992، ماسک برای تحصیل در زمینه‌ی تجارت و فیزیک در دانشگاه پنسیلوانیا، کانادا را ترک کرد. وی با مدرک لیسانس اقتصا فارع‌التحصیل شد و برای یک لیسانس دوم در رشته‌ی فیزیک در همان دانشگاه ماند.
پس از ترک پنسیلوانیا، ماسک عازم دانشگاه استنفورد کالیفرنیا شد تا دکترای فیزیک انرژی را دنبال کند. این کار کاملا با رونق یافتن اینترنت مصادف بود و این باعث شد که وی پس از گذشت 2 روز، دانشگاه استنفورد را رها کند تا با جریان اینترنت همراه شود. بدین ترتیب وی شرکت Zip2 را در سال 1995 بنا نهاد. ماسک در سال 2002 شهروند آمریکا شد.
شرکت‌های ایلان ماسک
شرکت Zip2
ماسک اولین شرکت خود را با نام Zip2 در سال 1995 همراه با برادرش، کیمبل ماسک، راه‌اندازی کرد. Zip2، به عنوان یک «راهنمای شهری» آنلاین، محتوای مورد نیاز برای وبسابت‌های «نیویورک تایمز» و «شیکاگو تریبون» را فراهم می‌کرد. در سال 1999، بخشی از شرکت «Compaq Computer»، Zip2 را به مبلغ 307 میلیون دلار وجه نقد و 34 میلیون دلار به وسیله‌ی سهام خریداری کرد. 7٪ یا 22 میلیون دلار از این فروش به ماسک رسید.
پی پال
در سال 1999، ایلان و کیمبل ماسک از سرمایه‌ی برآمده از فروش Zip2، یک شرکت سرویس‌دهنده مالی و پرداخت ایمیلی به نام X.com را تاسیس کردند. در سال بعد، ادغام این شرکت با «کانفینیتی» منجر به ایجاد PayPal شد که امروزه می‌شناسیم. در اکتبر 2002، هنگامی که پی پال توسط eBay 1.5 میلیارد دلار سهام بدست اورد، ماسک اولین «میلیارد» خود را بدست آورد. پیش از فروش، وی 11 درصد از سهام پی پال را در اختیار داشت.

آریا بانو


SpaceX
ماسک سومین شرکت خود به نام «Space Exploration Technologies Corporation» یا SpaceX را در سال 2002 با هدف ساخت فضاپیما برای سفر‌های تجاری فضایی تاسیس کرد. تا سال 2008، SpaceX به خوبی جای خود را تثبیت کرد و ناسا با این با این شرکت یک قرارداد 1٫6 میلیارد دلاری برای پرواز فضانوردان آمریکایی از مدار زمین امضا کردند.

آریا بانو


تسلا موتورز
ماسک بنیانگذار، مدیرعامل و معمار محصول در شرکت تسلا موتورز است. شرکتی که در سال 2003 تشکیل شده و به تولید اتومبیل‌های برقی مقرون به صرفه و همچنین باتری و سقف‌های خورشیدی مشغول است. ماسک نظارت بر همه‌ی محصولات، مهندسی و طراحی آن‌ها را در این شرکت بر عهده دارد. در سال 2004، ماسک در طراحی اولین خودروی الکتریکی همکاری کرد. این پروژه در سال 2006 در روزنامه‌های انتشار یافت و ایلان ماسک بابت این طراحی، برنده‌ی جایزه‌ی «Global Green 2006» شد. تسلا موتورز به همین ترتیب به رشد خود ادامه داد و هم اکنون سرمایه‌گذاران بسیاری در این شرکت سهام‌دار هستند؛ از جمله گوگل، لری پیج و سرگئی برین. مبلغ این سرمایه به بیش 100 میلیون دلار رسیده است.

آریا بانو


در ادامه، ایلان ماسک شرکت‌های «SolarCity» (آگوست 2016) و «The Boring Company» (ژانویه 2017) را نیز تاسیس کرد.
زندگی شخصی ایلان ماسک
ازدواج و فرزندان
ماسک دو بار ازدواج کرده است. وی در سال 2000 با جاستین ویلسون ازدواج کرد و این زوج شش فرزند با هم داشتند. در سال 2002، پسر اول آن‌ها در 10 هفتگی، از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد در گذشت. ماسک و ویلسون پنج پسر دیگر در کنار هم داشتند: دوقلو‌های گریفین و خاویر (متولد 2004) و یک سه قلو با نام‌های کای، ساکسون و دامیان (متولد 2006). پس از جدایی جنجالی ماسک و ویلسون، ماسک با «طلولا رایلی»، بازیگر زن، ملاقات کرد. این زوج در سال 2010 ازدواج کردند، در سال 2012 از هم جدا شدند، اما در سال بعد دو مرتبه ازدواج کردند. رابطه‌ی آن‌ها در نهایت با طلاق در سال 2016 پایان یافت.

آریا بانو


جمع بندی

آریا بانو


نظر شما درباره‌ی این مرد ثروتمند و چهره‌ی جهانی چیست؟ اگر به خواندن بیوگرافی چهره‌های بین المللی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم بیوگرافی کریستیان بیل ؛ بازیگر مشهور و گران‌قیمت هالیوود! را نیز در انگیزه بخوانید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/645097/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی بیوتیک بخوریم؟

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

با این خوراکی های خوشمزه از کبد چرب رهایی می یابید

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

نماهنگ «گل رز» با خوانندگی امید نصری

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل

آبشار زیبای شن لونگ در چین

خوش و بش جالب خرس با یک راننده!

طرز تهیه کته کباب بازاری

فقط مادر می‌تواند فرزند زیر دوسالش را ببوسد

به عنوان یک نوجوان در خانه هیچ حق انتخابی ندارم!

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

نبرد همزمان ستاره استقلال با آلوز و گودرزی

واکنش توخل به تمدید ناگلزمان

ناگلزمان: تمدید قراردادم تصمیمی قلبی بود

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

خاطره جالب محمد بحرانی از 3هزار تومانی که زندگی‌اش را تغییر داد

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند

وقتی زنبور محو شهد گل ها می شود

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس امروز به مصاف پیکان می‌رود

4 ستاره در لیست فروش آرسنال

مروری بر گل‌ها و مهارت‌های برتر رونالدو نازاریو در اینتر