آریا بانو

آخرين مطالب

انعقاد تفاهم نامه ی همکاری مشترک دفتر امور زنان و خانواده استانداری بوشهر و دانشگاه علمی کاربردی استان معاونت امور زنان و خانواده

انعقاد تفاهم نامه ی همکاری مشترک دفتر امور زنان و خانواده استانداری بوشهر و دانشگاه علمی کاربردی استان
  بزرگنمايي:

آریا بانو -

مریم آذرشب مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده ی استانداری بوشهرضمن اعلام انعقاد تفاهم نامه ی همکاری مشترک با دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بزودی دستورالعمل و شیوه نامه ی اجرایی سازی تفاهم نامه ی مذکور در شورای راهبری پیمان نامه تدوین و ارائه خواهد شد؛ وی امید دارد؛ با راهبری و اهتمام تمامی دست اندرکاران مبنی بر تسهیل و تسریع در فرآیند اجرایی سازی و عملیاتی نمودن مفاد و تعهدات تفاهم نامه ی مذکور، زمینه ی بهره مندی حداکثری ذی نفعان - بانوان (زنان و دختران) مشمولِ متقاضی و مشتاق به کسبِ مهارت های شغلی و حرفه گرا فراهم گردد. 
وی ادامه داد: با ابراز مراتب سپاس و قدردانی از همکاری و تعامل فرمانداران و همکاران محترم در مجموعه ی فرمانداری با دفتر امور زنان و خانواده در انجام وظائف و مأموریت های محوله و پیگیری تسهیلگرایانه ی امور مربوطه، لازم بذکر است؛ با اهتمام و پیگیری این دفتر و نظر به بهره گیری حداکثری از امکانات موجود و پتانسیل های حمایتی و خدمات آموزشی-پژوهشی دانشگاه ها و مراکز علمی و مؤسسات آموزش عالی مهارتی و به­منظور توسعه ی آموزش های مهارت محور-حرفه گرا و متناسب با نیازهای شاغلین و صاحبان کسب و کار، متقاضیان و جویندگان کار با تاکید بر بومی گزینی، تسهیل و بهبود فضای کسب و کار، تشویق و ترغیب دانش آموختگان فاقد مهارت به اشتغال و کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای خرد و خانگی با رویکرد توسعه و ترویج، خوداشتغالی و کمک به بهبود معیشت و افزایش رفاه و کاهش آسیب های اجتماعی زنان سرپرست خانوار- بد سرپرست و دختران جوان دانش آموخته ( با اولویت زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست و دختران خودسرپرست و دختران و زنان فارغ التحصیل بیکار و جویای کار بین 15 تا 45 سال) در راستای عملیاتی سازی و اجرایی نمودن مفاد "سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده ی استان"، پیمان نامه و تفاهم نامه ی همکاری‌ مشترک و گسترش روابط، فی مابین دفتر امور زنان و خانواده ی استانداری بوشهر و دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بوشهر منعقد گردیده است؛
آذرشب اضافه نمود؛ شایان ذکر است؛ متعاقباً دستورالعمل و شیوه نامه ی اجرایی سازی تفاهم نامه پس از تدوین در شورای راهبری پیمان نامه ی مذکور ارائه خواهد شد؛ و امید دارد؛ با راهبری و اهتمام همه ی دست اندرکاران، فرمانداران محترم و دستگاه های اجرایی مبنی بر تسهیل و تسریع در فرآیند اجرایی سازی و عملیاتی نمودن مفاد و تعهدات تفاهم نامه ی مذکور، زمینه ی بهره مندی حداکثری ذی نفعان - بانوان (زنان و دختران) مشمولِ متقاضی و مشتاق به کسبِ مهارت های شغلی و حرفه گرا فراهم گردد.
آذرشب عنوان نمود؛ این تفاهم نامه بمنظور اجرای کارگاه ها و دوره های آموزشی-مهارتی تک پودمان و تک درس با هدف توسعه ی گفتمان و دانش دیپلماسی مهارتی درجهت اشتغالزایی پایدار و ارزش آفرین (تولید کالا و خدمات)، افزایش دسترسی و عدالت توزیعی و توسعه ای آموزش های مهارتیِ حرفه گرا و خدمات فنی و مشاوره ای شغلی عطف به پتانسیل ها و مزیت های نسبی و رقابتی جغرافیا و بوم استان و ضریب اشتغال بالا منطبق بر اسناد بالادستی توسعه ای و راهبردی در استان، تشویق و ترغیب دانش آموختگان فاقد مهارت به اشتغال و کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای خرد و خانگی با رویکرد توسعه و ترویج، خوداشتغالی و کمک به بهبود معیشت و افزایش رفاه و کاهش آسیب های اجتماعی زنان سرپرست خانوار- بدسرپرست و دختران جوان دانش آموخته منعقد گردیده است.
از محورهای مشترک همکاری و تعهدات مشترک مورد تأکید و اهتمام طرفین به موارد ذیل می توان اشاره کرد :
لزوم پایبندی به اسناد بالادستی توسعه ای- ملی و استانی و ضرورت بهره گیری از مبانی نظری و عملکردی اسناد راهبردی بالاخص "سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده ی استان " در تدوین شیوه نامه ی اجرایی تفاهم نامه
تشکیل شورای راهبری متشکل از نمایندگان مطلع و تام الاختیار طرفین تفاهمنامه بمنظور اجرای موضوع تفاهم نامه
انتخاب محل اجرای تفاهم نامه، گزینش مخاطبین طرح، انتخاب رشته های آموزشی مهارت محور و حرفه گرای تک پودمانی و تک درسی براساس پتانسیل ها و مزیت های نسبی و رقابتی استان منطبق بر اسناد بالادستی توسعه ای و راهبردی در استان
ارزیابی و استعدادسنجی مهارتی مخاطبین و متقاضیان علاقمند و مشمول طرح
نیازسنجی آموزشی با تأکید بر زیست بوم منطقه و برپایه ی مبانی نظری اسناد بالادستی توسعه ای استان با رویکرد
بهره گیری از ظرفیت اشتغالزایی پایدار و زودبازده بودن رسته های آموزشی مهارتی با ضریب اشتغال بالا و مورد نیاز بازار کار
تدوین و تنظیم سرفصل های آموزشی وفراهم سازی بستر مناسب آموزشی حضوری و غیرحضوری با اهتمام بر اتخاذ تمهیدات و تدراکات فنی لازم جهت بهره گیری ازظرفیت فضای مجازی و ارائه ی آموزش مجازی در قالب وبینارهای آموزشی و برگزاری دوره های آموزشی آنلاین - تنوع شیوه های آموزشی با توجه به شرایط بحرانی پاندومی کووید-19
توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی خانواده ها با اولویت خانوارهای زن سرپرست، بدسرپرست و دختران خودسرپرست و دختران دانش آموخته و تحصیلکرده ی بیکار
اهتمام و تأکید بر توانمندی متقاضیان قبل از دریافت حمایت های مالی و کاهش هدفمند وابستگی فراگیران به تسهیلات بانکی
اجرای فراخوان بمنظور شناسائی و جلب مشارکت فعالین و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و غیردولتی و هلدینگ های اقتصادی توانا و متعهد و مشتاق و فراهم نمودن زمینه همکاری حمایتی در اجرای مشارکتی طرح
صدورگواهینامه معتبر پایان دوره های آموزشی مهارتی
همکاری و بهره گیری از ظرفیت های تسهیلگرایانه و یاریگرایانه ی طرف های تفاهم نامه در ارائه ی بهینه و هدفمند خدمات حمایتی – آموزشی مورد نیاز جهت اجرای طرح
آذرشب تعهـــدات دفتر امور زنان و خانواده در این پیمان نامه ی مشترک همکاری را چنین برشمـــرد:
همکاری و همراهی با شورای راهبری اجرایی سازی تفاهم نامه در انتخاب محل اجرای تفاهم نامه، شناسایی و معرفی فراگیران و مخاطبین طرح، ارزیابی و استعدادسنجی مخاطبین متقاضی و علاقمند، انتخاب رسته ها و رشته های آموزشی مهارت محور و حرفه گرای تک پودمانی و تک درسی براساس پتانسیل ها و مزیت های نسبی و رقابتی جغرافیا و بوم استان و منطبق بر مبانی نظری و عملکردی سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده ی استان
برگزاری فراخوان جهت شناسایی فراگیران و متقاضیان علاقمند با تأکید بر اتخاذ تمهیدات و تدابیر لازم جهت نشر گسترده و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی فراخوان در راستای تحقق عدالت توزیعی با بهره گیری از توان و ظرفیت حاکمیتی و نظارتی فرمانداری های شهرستان های هدف مطابق با ماده ی سه تفاهم نامه
تهیه ی فهرست نهایی و بانک اطلاعاتی فراگیران و متقاضیان علاقمند و مشمولِ طرح با همکاری و همراهی فرمانداری های شهرستان های تابعه و نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته ی اماداد امام خمینی (ره) و معرفی به دانشگاه جهت برنامه ریزی آموزشی و تنظیم و تدوین گانت چارت آموزشی
بهره گیری از ظرفیت حمایتی-تسهیلگری و خدماتی نهادهای حمایتی کمیته ی امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی استان در فرآیند شناسایی فراگیران مشمول و علاقمند از جامعه ی مددجویان تحت پوشش و اهتمام بر تأمین منابع مالی و یارانه های آموزشی جهت شرکت در کارگاه ها و دوره های آموزشی مهارت آموزی و اشتغالزایی علمی کاربردی تک پودمان دانشگاه
همکاری و همراهی با شورای راهبری اجرایی سازی تفاهم نامه در اجرای فراخوان بمنظور شناسائی و جلب مشارکت حامیان و خیرین اجتماعی، فعالین و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و غیردولتی و هلدینگ های اقتصادی توانا و متعهد و مشتاق و فراهم نمودن زمینه ی همکاری در اجرای مشارکتی طرح آموزشی مهارتی حرفه گرا
بهره گیری از ظرفیت مادی و معنوی طرح " توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین مشاغل خانگی " و طرح " توان افزایی و ارتقاء تاب آوری اجتماعی جوامع محلی " با هدف تواناسازی اقتصادی و اجتماعی-روانی مخاطبین طرح
تمهید و تسهیل دسترسی فراگیران و کارآموزان آموزش دیده به تسهیلات قرض الحسنه و کم بهره ی اشتغال روستایی و مشاغل خرد و خانگی و بهره گیری از ظرفیت تفاهمات و قراردادهای ملی و استانی مشترک فی مابین بانک ها و مؤسسات پولی و اعتباری استان و دفتر امور زنان و خانواده ی استانداری بوشهر عطف به صدور گواهی نامه ی پایان دوره ی آموزش مهارتی برای فراگیر
استفاده ی بهینه از ظرفیت های حمایتی و تسهیگری و حاکمیتی دفتر امور زنان و خانواده در راستای اجرای اثرگذار تفاهم نامه
پیرو برگزاری " آیین توشیح و انعقاد تفاهم نامه و پیمان نامه ی همکاری مشترک فی مابین طرفین " روز سه شنبه مورخ 12/5/1400 ، آذرشب ضمن ابراز مراتب سپاس و قدردانی از حسن میزبانی و حسن همراهی جناب آقای دکتر اشک پور ریاست محترم دانشگاه و همکاران محترمشان نسبت به شکل گیری زمینه ی تعامل تسهیلگرایانه و یاریگرایانه جهت بهره گیری حداکثری از ظرفیت های آن مجموعه ی دانشگاهی در ارائه ی بهینه و هدفمند خدمات حمایتی – آموزشیِ مهارت افزایِ حرفه گرا به جامعه ی بانوان استان در راستای عملیاتی سازی و اجرایی نمودن مفاد" سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده ی استان "، تأکیـــد نمود؛ بمنظور تسریع در فرایند اجرایی سازی و پیاده سازی نمودن مفاد ومندرجات پیمان نامه ی منعقده ضرورت دارد؛ با قید فوریت شورای راهبری تفاهم نامه در نشست های تخصصی چارت رسته ها و رشته های آموزشی مهارت محور و حرفه گرای تک پودمانی و تک درس براساس پتانسیل ها و مزیت های نسبی و رقابتی با تأکید بر جغرافیا و بوم استان و تأکید بر پایداری شغلی و زودبازده بودن رسته های شغلی با تعیین میزان یارانه و تخفیف پیشنهادی قابل اعمال بر هزینه های مترتب بر دوره ها و کارگاه های آموزشی را جهت برنامه ریزی های بعدی تهیه نمایند.
مدت تفاهم نامه از زمان امضاء 1400/5/15 بمدت یک سال شمسی تعیین می شود و با اعلام قبلی یکی از طرفین قابل فسخ بوده و ضمناً در صورت رضایت طرفین قابل تمدید می باشد.
آمادگی پذیرش دانشجو برای اولین دوره در سال تحصیلی جدید در رشته ی مطالعات خانواده در دانشگاه پیام نور استان بوشهر
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری بوشهر آمادگی پذیرش دانشجو برای اولین دوره در سال تحصیلی جدید در رشته ی مطالعات خانواده در دانشگاه پیام نور استان گفت: ورود به موضوع و توجهِ مراکز علمی و دانشگاهی به مسائل و موضوعات جامعه در ابعاد مختلف و در ارتباط با اقشار و اصناف متنوع اجتماعات انسانی می تواند پلی باشد برای شکاف عمیق بین نخبگان و خبرگان علمی و دانشگاهی و بخش سیاست گذاری، برنامه ریزی، کارگزاران اجرایی در نظام حکمرانی و اداره امور به نفع نظام حکمرانی و اداری و مردم و جامعه
در حوزه ی زنان و خانواده توانمندسازی، دانش افزایی و دانایی بخشی و غنی سازی اتمی سلول های تشکیل دهنـــــده ی این گرانبهاترین مولکول بنیادی اجتماع بشری در دنیایی که بشدت در حال تجربه و رویارویی با ارتباطات و مناسبات اجتماعی پیچیده و گسترده است؛ مناسباتی که روان تر و سهل الوصول تر شده اند؛ ضرورتی انکارناپذیر است؛ و توجه به زن در هسته ی مرکزی این مولکول در نگهداری و نگهداشت اجزای مولکول خانواده موضوعی حیاتی است.
دانشگاه ها و مراکز آموزشی و علمی در نقش سانتریفیوژ رسالت دارند به غنی سازی و دانایی بخشی به سلول های تشکیل دهنده ی خانواده و حمایت کننده ی خانواده بپردازند؛ راه اندازی رشته های تحصیلی دانشگاهی در مقاطع مختلف دانشگاهی مرتبط با زن و خانواده، راه اندازی مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی-پژوهشی برای زنان و خانواده، راه اندازی کلینیک های تخصصی سلامت خانواده، راه اندازی کلینیک های تخصصی کودکان و نوجوانان و . . . از طرف دانشگاه ها و مراکز علمی و آموزشی می تواند تسریع و تسهیل نماید؛ روند شکل گیری و تکمیل زنجیره های اکوسیستم نظام بنیادین خانواده را. هرگونه فاصله گذاری و فاصله انداختن در تعاملات دانشگاه با جامعه ی پیرامونی و نظام اجتماعی و نظام حکمـــرانی حاصلی جز گسست بیشتر، ناتوانی بیشتر و ناآگاهی بیشتر و اختلافات و تعارضات بیشتر بجای هم افزایی، هم اندیشی و همراهی نخواهد داشت.
دانشگاه پیام نور استان بوشهر در اقدامی شایسته و بایسته اولین قدم را بعنوان یک مرکز علمی-آموزشی و دانشگاهی برای کمک به شکل گیری و تکمیل اکوسیستم دانا و توانای نظام بنیادی خانواده در استان برداشته است و با تعامل و اهتمام در سطح ملی توانسته است برای سال تحصیلی جدید مجــــوز پذیرش دانشجو در رشته ی مطالعات خانواده را اخذ نماید؛ که از طرف و به نمایندگی از جامعه ی زنان و خانواده ی استان از رویکرد و نگاه علمی جناب آقای دکتر بحرانی رئیس محترم دانشگاه پیام نور استان بوشهر در ایجاد و تمهید زمینه ی پرداختن تخصصی، علمی و پژوهشی به مباحث و موضوعات مرتبط با زن و خانواده بسیار سپاسگزارم و امیدوارم این رویه اولویت سایر دانشگاه ها و مراکز علمی و آموزشی استان گردد و آغازی باشد برای یک جنبش و جهشِ وروردِ مسأله ی زنان و خانواده به جوامع علمی استان؛ و امیدوارم تا فارغ التحصیلی اولین دوره ی دانشجویان پذیرفته شده در رشته ی مطالعات خانواده، امکان تحصیل در مقاطع بالاتر- ارشد و دکترا نیز توسط نظام آموزش عالی استان برای این رشته در تخصص ها و گرایشات مرتبط با خانواده و زن، خانواده و مرد، خانواده و حقوق، خانواده و رسانه، خانواده و سلامت، خانواده و اقتصاد، خانواده و شکاف بین نسلی و . . . فراهم گردد. برای بازارسازی و بازاریابی با بازار پژوهشی و در تعامل با نظام اداری زمینه ی اشتغال را برای فارغ التحصیلان از دوره ی کارورزی تضمین نماید و با تضمین شغل و جایگاه شغلی فارغ التحصیلان فرصت استقبال را برای متقاضیان و علاقمندان فراهم آورد. و ضرورت دارد؛ این رشته با نگاه جنسیت زده و جنسی به آن پرداخته نشود؛ به یک میزان ضرورت دارد هم به موضوعات زنان و مردان در خانواده پرداخته شود و هم به یک میزان ضرورت دارد دختران و پسران، زنان و مردان در ارتباط با نظام خانواده دانش و دانایی کسب کنند.
تنطیم و تدوین سرفصل های آموزشی و کارگاهی به روز، بهنگام و متناسب با واقعیات و مسائل نوپدید در مناسبات فردی و اجتماعی نظام خانواده و پژوهش محور می تواند در خلق اتمسفری خانواده محور و دوستدار خانواده با تربیت دانش آموخته هایی دانا و توانا در حمایت از نظام خانواده، بیانجامد؛ و زمینه ی ارتقاء و تعالی وضعیت زنان و نهاد مقدس خانواده از این مسیر فراهم گردد.
دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر با رویکرد استفاده همه جانبه از ظرفیت های مدیریتی و کارشناسی دستگاه های استان ، صاحب نظران و متخصصان حوزه ی آسیب های اجتماعی، زنان و خانواده برای ارتقاء و تعالی وضعیت زنان و نهاد مقدس خانواده سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده ی استان را با برش شهرستانی و تفکیک مسائل و مشکلات زنان و خانواده در شهرستان های دهگانه استان بوشهر با توجه به شاخص و معرف های اقتصادی، بهداشت و سلامت، مسائل اجتماعی، ورزش و اوقات فراغت، سواد و تحصیلات، مشارکت سیاسی و مدنی، تامین اجتماعی و اشتغال تدوین نموده است.
در تدوین سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده ی استان تلاش نموده ایم؛ که با بهره گیری از توان پنل های نخبگان و خبرگان شهرستانی کاملاً غیرمتمرکز به شناسایی و احصاء مسائل و چالش های حوزه ی زنان و خانواده با برش شهرستانی بپردازیم و برای دستیابی به تصویر و سیمایی از وضعیت زنان و خانواده و توصیف هدفمند وضعیت برای جلوگیری از انحراف سند به سمت صرفاً پرداختن به موضوعات، مسائل و چالش های زنان، وضعیت خانواده نیز در استان به صورت مشخص مورد بررسی قرار گرفت و در توصیف استان از دو زیرتیتر «وضعیت زنان» و «وضعیت خانواده» استفاده شد.
پیشنهاد می گردد؛ با توجه به تدوین سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده ی استان، تدوین و ابلاغ شاخص های عدالت جنسیتی در 8 محور و 179 مؤلفه و قلم آماری، تدوین و ابلاغ شاخص های خانواده- سیاست های دولت دوستدار خانواده که با هدف ترویج، توسعه و نهادینه سازی سیاست های خانواده محور در 10 محور و 45 مؤلفه تدوین شده است؛ زمینه ی بهره گیری از موضوعات مطرح شده در سرفصل های آموزشی، دروس و کارگاه های آموزشی برای دانشجویان رشته ی مطالعات خانواده فراهم گردد؛ و امکانی شود برای ارتباط بیشتر نظام دانشگاهی و نظام سیاست گذاری و برنامه ریزی و کمک به تأمین موضوعات پژوهشی و پایان نامه ای و تحقیقاتی متناسب با نیازهای پژوهشی و علمی واقعی و مبتلابه جامعه و کارگزاران اجرایی. برگزاری رویدادهای علمی و پژوهشی، سمینارها و وبینارهای مشترک علمی و اجرایی، برگزاری کارگاه های عملی و علمی در محیط های واقعی کاری در تعامل با نهادهای ذیربط بهزیستی، دادگاه ها و دادسراها، زندان ها و مراکز مشاوره، آموزش و پرورش، صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و . . . می تواند به ایجاد هماهنگی و ارتباط مستمر بین مراکز سیاست گذاری و برنامه ریزی و اجرا در حوزه زنان و خانواده با دانشگاه کمک نماید.
آموزش خانواده، دانش و سوادی عمومی است؛ بنابراین ضرورت دارد؛ با حسن دقت و مطالعات و بررسی های بیشتر به کانون ها و اجتماعات بیشتری از احاد جامعه برای شمولیت برخورداری از آموزش های توانمندسازی و دانایی افزایی و آگاهی بخشی نسبت به نهاد بنیادی خانواده برسیم؛ مطمئناً آموزش و پرورش می تواند با تخصیص منابع آموزشی در مقاطع اول و دوم دبیرستان شروع کننده ی آموزش های خانواده و تربیت کننده ی نسلی دانا و توانا با مهارت های ضروری زندگی باشد و مقدماتی را فراهم آورد برای تأمین دانشجویان رشته های مرتبط با خانواده و مطالعات خانواده؛ قطعاً در مقاطع تکمیلی خوانش و متقاضیان بیشتری را راغب به تحصیل در رشته ی مطالعات خانواده و گرایش های تخصصی آن خواهیم داشت؛ پس ضرورت دارد؛ برای این جامعه ی هدف نیز برنامه ریزی مدون و دقیقی صورت پذیرد؛ الزام گذراندن دوره های تخصصی خانواده برای خیلی از جایگاه های مدیریتی و اداری می تواند راهگشا و راهبردی باشد برای ورود مسأله محور حول محور خانواده در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های دولتی و نهادی. 

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/647679/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود