بزرگنمايي:
آریا بانو - مدیران کسبوکارهای مختلف معمولاً بودجه زیادی برای بخش بازاریابی محصولات کسبوکار خود و جذب مشتریان جدید اختصاص داده و بدین طریق میزان فروش خود را تا حد قابلتوجهی افزایش میدهند. به طور کلی، بازاریابی به روشهای مختلفی امکانپذیر است که در آن متخصصین مربوطه به صورت آفلاین یا آنلاین نسبت به جذب مشتری اقدام میکنند. از جمله تأثیرگذارترین راههای بازاریابی برای یک کسبوکار، بهکارگیری تکنیکهای مورد نیاز برای جذب مشتری تلفنی است. در این مقاله، 10 مورد از مؤثرترین راه های جذب مشتری تلفنی را تشریح میکنیم.
موثرترین راه های جذب مشتری تلفنی
1. لبخند بزنید
همانطور که مشتریان در مراجعات حضوری خود میتوانند لبخند شما را ببینند، مشتریان تلفنی نیز میتوانند لبخندتان را از پشت تلفن حس کنند؛ بنابراین سعی کنید لبخند به لب داشته باشید تا دوستانه و مفید به نظر برسید. در این صورت میتوانید با لحن مناسبی با مشتریان سخن گفته و قدرت بیشتری برای متقاعد کردن آنها داشته باشید. به علاوه، لبخند زدن عاملی برای بهبود خلقوخوی افراد بوده و میتواند به آرامش درونی شما نیز کمک کند!
2. از مشتریان پیشین خود غافل نشوید
جذب مشتریان جدید از الزامات بقای کسبوکار و افزایش درآمد آن است، اما مشتریان پیشین کسبوکارها معمولاً از جمله مشتریان وفادار یک مجموعه هستند و ارزش طول عمر به مراتب بیشتری از مشتریان جدیدتر دارند. به علاوه، جذب مشتریان جدید هزینه بالاتری برای شرکت مورد نظر به همراه دارد. همچنین اهمیت دادن به مشتریان پیشین و تلاش برای جلب رضایت آنها، احتمال جذب مشتریان جدید از طریق ایشان را افزایش میدهد.
از سوی دیگر، برعکس این موضوع نیز صادق است، چرا که ایجاد تجربه کاربری بد برای مشتریان منجر بدین میشود تا مشتریان ناراضی از تجربیات بد خود با سایرین سخن گفته و امکان جذب مشتری جدید را برای کسبوکار مربوطه محدود کنند.
3. تماسهای دریافتی را سریع پاسخ دهید
به طور معمول، تماسهای دریافتی مشتریان پس از 4 یا 5 بار بیپاسخ میمانند. در چنین شرایطی، مشتریان کسبوکار مربوطه مسلماً با کسبوکارهای رقیب برای رفع نیازهای خود تماس میگیرند! بنابراین میتوان گفت که یکی از مؤثرترین راه های جذب مشتری تلفنی این است که سرعت بیشتری در پاسخگویی به تماسهای دریافتی داشته باشید.
به علاوه، در صورت تمایل میتوانید از سرویسهای پاسخگوی مجازی استفاده کرده و به تدریج به نیازها و درخواستهای مشتریان خود پاسخگو باشید. در این صورت میتوانید به سادگی نسبت به ایجاد اعتماد در مشتریان خود اقدام کنید. همچنین مشتریان بالقوه شما در هر بار تماس احساس خوبی داشته و به کسبوکار مربوطه وفادار خواهند بود!
4. از پرحرفی و پرسیدن سؤالات طولانی خودداری کنید
یکی از نکات مربوط به جذب مشتری تلفنی این است که از پرحرفی خودداری کرده و سؤالاتی کوتاه، مختصر و واضح بپرسید. همچنین به پاسخهای مشتریان خود با دقت
گوش کنید؛ چرا که با بررسی پاسخهای مذکور میتوان به بخش زیادی از نیازها، درخواستها و انتظارات مشتریان از کسبوکار مورد نظر دست یافت.
5. خدماتی فراتر از انتظارات مشتریان ارائه دهید
از جمله دیگر راه های جذب مشتری تلفنی این است که سرویسهایی فراتر از حد انتظار مشتریان ارائه دهید. در این صورت احتمال جلب رضایت مشتریان و بازگشت آنان افزایش مییابد. برای مثال، اگر مسئول پذیرش یا سرویس پاسخگوی مجازی در کسبوکارتان نیاز به دریافت پیغامی از مشتریان دارد، زمان برقراری تماس مجدد با مشتریان را از ایشان جویا شوید.
در واقع، مشتریان معمولاً خیلی سریع از انتظار برای برقراری تماس مجدد از جانب تیم پشتیبانی ناامید میشوند. در همین راستا، برای جلب رضایت مشتریان خود سعی کنید تا در بازه زمانی مورد انتظار با آنها تماس گرفته و پاسخگوی نیازهایشان باشید. برای مثال، میتوانید سرویس پاسخگوی مجازی خود را به گونهای تنظیم کنید که حضور مسئول پذیرش در جلسهای فوری را بیان کرده و زمان برقراری تماس مجدد را به اطلاع آنها برساند.
بیشتر بخوانید: اصول و راهکارهای موفقیت در بازاریابی تلفنی و دیجیتالی
6. پیش از اعلام قیمت محصول مزایای آن را شرح دهید
به طور معمول، مشتریان در همان ابتدای مکالمه به دنبال آگاهی از قیمت محصول هستند. حال آن که اعلام هزینه محصول یا خدمات ممکن است موجب پایان زودهنگام مکالمات شود. در همین راستا، سعی کنید تا در ابتدا مزایا، قابلیتها و ویژگیهای منحصربهفرد محصول یا سرویس مورد نظر را شرح داده و سپس به تدریج به بیان قیمت آنها بپردازید.
7. با مشتریان خود ارتباطات مؤثری برقرار کنید
یکی از بهترین راههای متمایزسازی کسبوکار، جذب مشتریان بیشتر و افزایش فروش برقراری ارتباطات مؤثر با آنها است. در واقع، کسبوکارهای رقیب نیز میتوانند محصولات و سرویسهای مشابهی ارائه دهند، اما وجه تمایز کسبوکارهای مختلف معمولاً خدماتی است که به مشتریان هر یک از آنها ارائه میشود. بنابراین برای برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان و جلب رضایت آنها میتوانید تمایل خود به دریافت برخی اطلاعات شخصی به منظور ارائه خدمات بهتر و سرویسهایی منحصربهفرد را اعلام کنید.
8. مشکلات به وجود آمده را حل کنید
در هنگام صحبت با مشتریان خود سعی کنید تا در حد ممکن از کلماتی مانند «نه!» یا «نمیتوانم!» استفاده نکنید. همواره به دنبال راهحلی برای رفع مشکل به وجود آمده باشید. بنابراین به یاد داشته باشید که حتی اگر مشتری به دنبال محصول یا سرویسی است که کسبوکار مربوطه چنین مواردی را ارائه نمیکند یا اجازه پاسخگویی به یکسری سؤال خاص را نداشتید، باز هم تلاش کنید تا چیزی که مشتری به دنبال آن است را بیابید.
در همین راستا، میتوانید خدمات یا محصولاتی که کسبوکارتان ارائه میکند را پیشنهاد داده و از وی بپرسید که «آیا چنین چیزی میتواند پاسخگو نیازهای او باشد؟» همچنین اگر نتوانستید پاسخی مناسب برای نیازهای مشتری مورد نظر ارائه دهید، میتوانید او را به کسبوکارها، فروشندگان یا مشاوران مورد تأیید خود ارجاع دهید. در چنین شرایطی، حتی اگر مشتری مذکور درآمدی برای کسبوکار شما نداشته باشد، باز هم ارتباطی مؤثر با مشتریان احتمالی آینده خود برقرار کردهاید.
بیشتر بخوانید: 11 مورد از مهمترین تکنیک های تبلیغات برای افزایش فروش
9. نکات مد نظر مشتریان را یادداشت کنید
همانطور که احتمالاً میدانید، در گفتگویی موفق مابین بازاریابها و مشتریان معمولاً هر دو طرف گوینده بوده و طرفین به خواستهها، سؤالات و پاسخهای یکدیگر توجه میکنند. بنابراین در حین مکالمه با مشتریان خود کاغذ و قلمی فراهم کرده و نکات، پیشنهادها، درخواستها و انتظارات آنها را یادداشت کنید. در واقع، چنین کاری موجب جلب رضایت مشتری، بهبود روند ارائه خدمات و در نهایت افزایش درآمد خواهد شد.
10. عملکرد گروه بازاریابی تلفنی خود را ارزیابی کنید
در نهایت، از جمله راه های جذب مشتری تلفنی، ارزیابی عملکرد تیم بازاریابی تلفنی است. در واقع، نتایج ارزیابی نشاندهنده میزان موفقیت تیم در راستای دستیابی به اهداف مورد نظر تیم بازاریابی خواهد بود. به علاوه، با بررسی ارزیابیهای انجامشده میتوان به درصد تماسهای موفق، میزان رضایت مشتریان و سایر موارد مورد نظر تیم پی برد. همچنین در صورت عدم موفقیت نیز میتوان استراتژیهای مورد نیاز برای بهبود عملکرد تیم تدوین کرد.
جمعبندی
در این مقاله، نکات و روشهای مربوط به راه های جذب مشتری تلفنی را بررسی کرده و گفتیم که با استفاده از آنها میتوانیم به نیازها و درخواستهای مشتریان پاسخ داده، رضایت آنها را جلب کرده و در نهایت میزان فروش را افزایش دهیم. در چنین شرایطی مشتریان معمولاً تحت تأثیر سطح حرفهای خدمات مبتنی بر مشتری مداری کسبوکار مربوطه قرار گرفته و رضایت بیشتری از آنها خواهند داشت؛ به همین سبب پیشنهاد میکنیم با اصول مهم مشتری مداری نیز آشنا شوید و از آنها در کسب و کار خودتان بهره بگیرید. آیا شما به عنوان مشتریان یک کسبوکار از ارائه سرویسها و نحوه پاسخگویی تلفنی به درخواستهای خودتان رضایت دارید؟ همچنین اگر تجربه حضور در تیم بازاریابی تلفنی کسبوکاری دارید، آن را با ما و سایر کاربران انگیزه در میان بگذارید.