آریا بانو

آخرين مطالب

نشان «گردآفرید» اهدا شد مقالات

نشان «گردآفرید» اهدا شد
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / آیین افتتاحیه دومین فراخوان جایزه «داستان حماسی» برگزار و نشان «گردآفرید» اهدا شد.
به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، آیین افتتاحیه و رونمایی از پوستر دومین جایزه ادبی «داستان حماسی» در روز سه‌شنبه (27 مهرماه) در آرامگاه فردوسی با حضور محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری، ساسان ناطق و داوود امیریان به عنوان هیئت داوران، سعید تشکری، دبیر علمی این رویداد ملی، مجید عسگری، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، محمدرضا سنگری، عضو شورای سیاست‌گذاری، محمدکاظم کاظمی، شاعر، مجید طهوریان عسگری، عضو کمیسیون فرهنگی و رئیس کمیسیون ویژه توس شورای اسلامی شهر مشهد و جمعی از هنرمندان و مسئولین فرهنگی‌ - هنری برگزار شد.
مجید عسگری، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، در آیین افتتاحیه دومین جایزه داستان حماسی، زمینه ایجاد دبیرخانه هنر حماسی را چالش‌ها و مسئله‌شناسی در فضای فرهنگی - هنری کشور عنوان کرد و گفت: دبیرخانه هنر حماسی از سال 1397 با سه مسئله اساسی در فضای فرهنگی - هنری کشور روبه‌رو بوده که در دوره جدید نیز با نگاهی قوی‌تر و پرتوان‌تر ادامه خواهد داد.
او در ادامه بیان کرد: چالش‌های هویتی و دوگانه مانند ایرانیت، اسلامیت، ملیت و گردشگری زیارت در فضای جامعه وجود دارد که می‌توان آن را با استفاده از ادبیات کهن و دینی آن را حل کرد.
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی تمدن‌سازی و ظرفیت‌سازی اجتماعی را رکن اول هنر بیان کرد و گفت: متأسفانه تولیدات هنری آن‌طور که باید نتوانسته آینده کشور ایران اسلامی و پیشرفت تأکیدشده توسط مقام معظم رهبری را محقق کند. امیدوارم دبیرخانه هنر حماسی به اندازه توان خود بتواند زمینه‌ای را برای گفتمان‌سازی و ترویج این نگاه به هنر رقم بزند.
محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در آیین افتتاحیه دومین فراخوان جایزه داستان حماسی با اشاره به اضافه شدن نشان «گردآفرید» به برنامه هنر حماسی تصریح کرد: دبیرخانه هنر حماسی تصمیم گرفته است تا نشان «گردآفرید» را از سال جاری به برنامه هنر حماسی اضافه کند تا این نشان سالانه به برگزیده‌ای از زنان قهرمان و حماسه‌ساز ایران تقدیم شود تا به تمام مردم کشور یادآوری کند که این مرز و بوم پر از زنان و بانوانی است که برای ایران عزیز افتخار و حماسه آفریدند.
او در پایان سخنان خود یادآور شد: همچنین قرار است در یکی از برنامه‌های سالانه مربوط به دبیرخانه هنر حماسی، نشان «گردآفرید» به یک بانوی حماسه‌ساز ایرانی تقدیم شود. البته همه ما، حماسه‌آفرینی زنان قهرمانی که فرزندان‌شان را در راه دفاع از انقلاب، اسلام و ایران تقدیم کرده و حماسه آفریدند، به یاد می‌آوریم.
در ادامه محمدرضا سنگری، عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه «داستان حماسی» با تأکید بر دو عنصر دین‌ورزی و اخلاق، بیان کرد: حکیم برخلاف آن‌چه برخی می‌انگارند، فیلسوف نیست. حکیم دو عنصر دین‌ورزی و اخلاق را با خود به همراه خود دارد که او را به حوزه حکمت می‌رساند. فردوسی حکیمانه شاهنامه را سرود و وجه انصاف به خوبی در شاهنامه او دیده می‌شود. انصاف از ویژگی‌های حکیم است.
عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه داستان حماسی، «خرد»، «جود» و «شجاعت» را نیاز جامعه بشری و عنصر اصلی ساماندهی کشور معرفی کرد و در پایان سخنان خود یادآور شد: عصر ما عصر زایش‌های مداوم حماسه بوده و وظیفه ماست که آن را به همگان نشان دهیم. امیدوارم که این برنامه تداوم داشته باشد و در مجموعه استان‌های کشور، تلاش‌هایی برای بازیابی حماسه‌هایی که به تدریج پوسیده شده و از دست می‌روند، انجام شود.
محمدکاظم کاظمی، شاعر در ابتدای سخنان خود به خوانش شعر «مبادا ذوالفقارت سوی کَس پهلو بچرخاند/ که باید بی اِزار از قلب میدان رو بچرخاند» پرداخت و سپس خراسان رضوی را مرکز و پایتخت فرهنگی کشور ایران دانست و گفت: با توجه به موقعیت ویژه زیارتی این شهر در بین مسلمانان، مشهد می‌تواند پل ارتباطی مناسبی میان اهالی خراسان و قلمرو زبان فارسی باشد. در سال‌های گذشته دفتر فارسی‌زبانان حوزه هنری با هدف نیاز به وجود یک پایگاه برای زبان فارسی و براساس قرابت‌های موجود میان مناطق حوزه شرقی در شهر مشهد ایجاد شد.
محمدکاظم کاظمی در پایان تأکید کرد: در آغاز قرن جدید و با توجه به تهدید زبان فارسی در خارج از مرزها، حفظ و توسعه دفتر فارسی‌زبانان حوزه هنری ضروری به نظر می‌رسد.
همچنین سعید تشکری، دبیر علمی دومین جایزه داستان حماسی، با اشاره به وجود خلأ داستان‌های حماسی کشور گفت: در داستان‌های حماسی کشور خلأ احساس می‌شود. در اولین دوره جایزه داستان حماسی و بر اساس این خلأ به حوزه رمان حماسی در کشور دست یافتیم. به همین منظور پنج رمان در انتشارات سوره مهر با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی منتشر شد که در سال جاری تلاش می‌کنیم تا در حوزه داستان کوتاه نیز این کار را رقم بزنیم.
او ادامه داد: درباره مکان‌های مهم کشور داستان و رمان‌های فاخری وجود ندارد؛ چراکه اگر چیزی نوشته شده باشد، با هیجان همراه بوده است؛ گویی در سرزمین سیرابی زندگی می‌کنیم که درباره همه چیز مطالبی نوشته شده و موضوعی باقی نمانده است. در صورتی که تعداد هیجانات زیاد است.
تشکری همچنین «کشف قهرمانانی را که در شاهنامه زیست جدیدی داشته‌اند» هدف جایزه داستان حماسی عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد که جایزه داستان حماسی قصد دارد در این رویداد کاری جدید انجام دهد و آن کشف قهرمانانی است که در شاهنامه زیست جدیدی داشته‌اند. یکی از ویژگی‌های هر جشنواره، داوران و متولیان آن است. حوزه هنری انقلاب اسلامی و هیئت داوران این جشنواره می‌توانند اعتماد نویسندگان و جامعه هنری را جلب کنند.
بر اساس این خبر، در آیین افتتاحیه دومین فراخوان جایزه «داستان حماسی»، از هاشمه متقیان، قهرمان پارالمپیک به عنوان اولین بانوی حماسه‌ساز تقدیر و دیپلم افتخار، قطعه‌ای از فرش حرم و نشان گردآفرید به او تقدیم شد.
اجرای پرده نقالی، اجرای سرباز وطن، شعرخوانی، نمایشگاه نقاشی نقش حماسه و ساحل نجات و رونمایی از پوستر دومین جایزه «داستان حماسی»، از دیگر برنامه‌های جانبی این مراسم بود.
بنا بر اعلام، دبیرخانه دومین جایزه ادبی «داستان حماسی» توسط حوزه هنری خراسان رضوی و با هدف بازخوانی حماسه‌های اساطیر و پیوند آن با حماسه‌های معاصر برای تولید داستان‌های جدید با موضوع حماسه‌های بومی و اقتباس از داستان‌های شاهنامه فردوسی با رویکرد فتح‌نامه، اقدام به برگزاری این رویداد کرده است.
ساسان ناطق، داوود امیریان، علی‌اصغر عزتی پاک به عنوان هیئت داوران و سعید تشکری، دبیر علمی و سیدجلال قوامی، دبیر اجرایی دومین جایزه «داستان حماسی» هستند.
همچنین، در شرایط فراخوان دومین جایزه «داستان حماسی» ذکر شده که نویسندگان باید رمان و داستان نیمه بلند خود را به دبیرخانه جشنواره به نشانی honarhamasi.ir@gmail.com و یا به شماره 09370719100 و یا به نشانی مشهد، بین هاشمیه 20 و 22، حوزه هنری انقلاب اسلامی ارسال کنند.
در بخش داستان نیمه بلند برای نفر اول، 15 میلیون تومان به همراه تندیس و لوح افتخار؛ برای نفر دوم، 12 میلیون تومان به همراه تندیس و لوح افتخار؛ برای نفر سوم، 10 میلیون تومان به همراه تندیس و لوح افتخار و در بخش رمان یک جایزه 50 میلیون تومانی به همراه تندیس و لوح افتخار برای یک اثر برگزیده تعیین شده است. آثار برگزیده به انتخاب دبیرخانه در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/682616/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود