آریا بانو

آخرين مطالب

فدراسیون بین‌المللی زنان به جای «احیا» به «اغما» رفت ورزشي

فدراسیون بین‌المللی زنان به جای «احیا» به «اغما» رفت
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مهر / فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان که قرار بود «به سرعت» تشکیل شود بعد از 39 ماه به مرحله‌ای رسیده که سرپرست آن استعفا داده و برنامه‌ مصوبی هم برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها ندارد.
«احیای فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان مسلمان» یکی از مصوبات وزارت ورزش در دوره مسعود سلطانی فر بود، مصوبه‌ای که 20 مردادماه 97 در نشست مشترک وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک مورد توجه و تاکید قرار گرفت تا آن حد که مقرر شد اقدامات قانونی و اجرایی برای احیای آن به سرعت انجام شود.
طی این مدت اگرچه خیلی کُند اما با تعیین سرپرست و محلی برای استقرار ساختمان اقداماتی جهت خروج فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان مسلمان از کمای چند دهه‌ای خارج شد با این حال بی برنامگی‌ها و بی توجهی‌ها منجر به این شده که بعد از گذشت 39 ماه این فدراسیون به همان خانه اول بازگردد و شرایط نابسامان و بلاتکلیفی که برای فعالیت داشت.
حرکت رو به جلویی که خیلی زود متوقف شد
لزوم عمل به مصوبه احیای فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان تعیین سرپرست برای آن بود با این حال 5 ماه طول کشید تا پیرو این مصوبه سرپرست فدراسیون هم انتخاب و معرفی شود. الهه عرب عامری گزینه منتخب وزیر ورزش بود که دی ماه 97 حکم سرپرستی خود را از وی گرفت اما این حکم و ابلاغ رسمی آن هم کمک حال فدراسیون و مشتاقانش برای آغاز به کار نبود.
در واقع روند کُندی که در رابطه با آغاز به کار فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان وجود داشت، بعد از انتخاب سرپرست هم ادامه داشت طوری که تنها اقدام انجام شده بعد از آن مشخص شدن دفتر کار بود که آن‌هم بعد از سخت پسندی‌های زیاد خانم سرپرست، کش و قوس فراوان و سنگ اندازی هیات گلف به سرانجام رسید.
تابستان سال 98 بود که با پیشنهاد وزارت ورزش و موافقت سرپرست فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان مسلمان، یکی از واحدهای طبقه اول در ساختمان چهار طبقه معروفِ مجموعه ورزشی انقلاب در اختیار این فدراسیون قرار گرفت. البته این ساختمان نیازمند اقدامات نوسازی و بهسازی بود تا از ویژگی‌های متناسب برای فدراسیونی در سطح بین‌المللی، برخوردار شود. این موضوع در کنار زمانی که تخلیه هیات گلف استان تهران گرفت مانعی بزرگ در مستقر شدن به موقع سرپرست فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان در محل کارش ایجاد کرد.
در هر صورت اردیبهشت ماه سال 99 بود که فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان مسلمان با در اختیار گرفتن دفتر محل کار و استقرار مسئولانش در آن، وارد پروسه جدیدی از حیات خود شد اما حرکت رو به جلو این فدراسیون برای انجام دیگر فعالیت‌ها و اقدامات لازم جهت احیای کامل همین‌جا متوقف شد!
استعفای سرپرست چند شغله
بعد از آن تعیین سرپرست، انتخاب ساختمان و استقرار در آن آخرین قدمی بود که در رابطه با مصوبه احیای فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان برداشته شد، به هر حال لزوم نتیجه گیری از این مصوبه مکاتبه با کشورهایی که در زمان حیات این فدراسیون عضو آن به حساب می‌آمدند، بود و اینکه شرایط برای انتخابات دوباره و تعیین هیات مدیره جدید و … مهیا شود اما پیش از انجام این اقدامات ابتدایی و ضروری، سرپرست فدراسیون از سمت خود کناره‌گیری کرد.
البته استعفای الهه عرب عامری اتفاق امروز و دیروز نیست، وی در روزهای پایانی حضور مسعود سلطانی فر در وزارت ورزش اعلام کناره‌گیری کرد اما وزارت ورزش از اطلاع رسانی آن امتناع کرد.
طاهره طاهریان نایب رئیس کمیته ملی المپیک در گفتگو با خبرنگار مهر با تایید این موضوع گفت: خانم عرب عامری ملزم به حضور تمام وقت در دانشگاه بود به همین دلیل از سرپرستی فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان مسلمان استعفا داد، بعد از آن اما فرد دیگری جایگزین وی نشد.
وی تصریح کرد: بعد از استقرار در مجموعه ورزشی انقلاب، سرپرست فدراسیون همراه با خانم مهسا حسینی که از قدیمی‌های ورزش هستند و آقای ناصربخت که از طرف وزارت ورزش به عنوان خزانه‌دار معرفی شده بود، فعالیت‌های خود را در فدراسیون آغاز کردند اما هنوز به نتیجه واحد و قابل اتکایی نرسیده بودند که استعفای خانم عرب عامری مطرح شد. بعد از آن هم سرپرست دیگری تعیین نشد تا کارها ادامه پیدا کند.
وزارت ورزش مصوبه خود را روی زمین گذاشته
استعفای الهه عرب عامری از سرپرستی فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان مسلمان اتفاق عجیبی نبود کما اینکه خبرگزاری مهر هم پیش از آن در گزارشی با عنوان «خانم سرپرست چشم فدراسیون را هم کور کرد / چند شغله به احیا نمی‌رسد» این انتقاد را مطرح کرد که او جز صحبت و اظهار نظر در مورد اهمیت این فدراسیون و لزوم توجه مدیران وزارت و کمیته به آن نتوانسته اقدام نتیجه بخشی داشته باشد و این هم به خاطر پرمشغله بودن وی است یا احیاناً کم کار بودنش!
قطعاً به همین دلیل بوده که مسعود سلطانی فر بدون پافشاری با استعفای عرب عامری موافقت کرد بدون اینکه اقدام دیگری برای تعیین سرپرست جدید داشته باشد طوری که امروز این فدراسیون با وجود مصوبه‌ای که 39 ماه پیش برای احیای‌ زودهنگامش صادر شد بدون سرپرست است.
ادامه حیات یا بازگشت به کٌما؟
 گسترش تقویت و هویت بخشی ورزش زنان مسلمان با حفظ حدود فرهنگی و شرعی هدف از تصویب احیای فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان مسلمان در مردادماه سال 97 بود در حالی که این فدراسیون سال 89 بعد از دو دهه فعالیت به دلایل نامشخص تعطیل و فعالیت‌های آن لغو شد و با شرایطی که امروز دارد مشخص نیست اصلاً وزارت ورزش و متصدی آن تصمیمی برای عمل به مصوبه وزارت قبل دارد یا نیازی به فعالیت این فدراسیون در بدنه ورزش نمی‌بیند.
فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان سال 1369 با حمایت تمام قد رئیس وقت کمیته بین‌المللی المپیک، رئیس وقت شورای المپیک آسیا و رئیس جمهوری وقت ایران در تهران تشکیل شد و آغاز به کار کرد. آن زمان الگوهای رایج پوشش ورزشکاران زن در سطح جهان با مذهب و اعتقادات زنان مسلمان مغایرت داشت و به همین دلیل محدودیت‌هایی برای این دسته از ورزشکاران جهت حضور در مسابقات بین‌المللی و بعضاً ملی ایجاد شده بود. تشکیل فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان مسلمان و به خصوص راه اندازی «بازی های اسلامی بانوان» اما خلأ ناشی از محدودیت‌های حضور بانوان در میادین بین‌المللی و با حجاب اسلامی را کامل پُر کرد.
بعد از لغو فعالیت‌های فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان مسلمان و با توجه به متفاوت شدن شرایط حضور بانوان در میادین بین‌المللی اما هیچ تاثیر منفی در وضعیت زنان ایران و حتی جهان ایجاد نشد کمااینکه طی 11 سال گذشته اولین‌های زیادی را در میادین بین‌المللی مانند المپیک رقم زدند.
اصلاً به همین دلیل بود که بعد از مصوب شدن احیای فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان و انتخاب سرپرست برای آن، خبرگزاری مهر انتقاداتی مطرح کرد مبنی بر اینکه «فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان کدام بار را از دوش ورزش بر می‌دارد؟»
حالا هم مشخص نیست در رابطه با فدراسیون بین‌المللی ورزش زنان مسلمان وزیر جدید ورزش دنباله رو راه وزیر قبل خواهد بود یا عادت همیشگی در ورزش مبنی بر اینکه موضوعی مصوب شود، برای آن حکم صادر شود اما به امان خدا سپرده شود و هیچ وقت نتیجه‌ای نداشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/682650/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای قطعه «تنها» توسط معروف ترین نوازنده ساکسیفون کنی جی

اجرای صدای «بارون» توسط ارکستری که بسیار هماهنگ است!

رکورد جابه‌جایی مسافر توسط راه‌آهن شکسته شد

کشف جسد سوخته داخل بشکه اسید

اقدام به خودکشی مرد جوان در متروی تهران

روایت عجیب و باورنکردنی از مادر رونالدو!

قدم زدن تمساح در فلوریدا

یکی از نادرترین گونه های شقایق دریایی در جزیره کیش

کتلت لوبیا قرمز، غذای خوشمزه و گیاهی

آموزش تهیه ژله نارنگی

اینجا، یک میلیارد کیلومتر دورتر از زمین، حیات زنده می‌ماند!

جسم فلزی مرموز در کالیفرنیا، زباله فضایی بود

آمده ام بلکه نگاهم‌ کنی!

وضعیت کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان

کری‌خوانی یامال برای رئال؛ سه‌تایی می‌شوید

لغو پرواز ملی‌پوشان تنیس به اردن

گل دوم بحرین به ایران توسط صالح احمد

شکست غیرمنتظره ایران برابر بحرین در نیمه اول

فروش سرخابی‌ها؛ خصوصی‌سازی یا رفع تکلیف؟

فرانسه بسیج شد تا امباپه چمپیونزلیگ ببرد

مسی را برای کوپا با پر قو حفظ می‌کنند

آمار جالب مهاجم استقلال خوزستان؛ آسو تایم

گل دوم ایران به بحرین توسط مهدی کریمی

گزارش زنده؛ ایران 1 - 2 بحرین

ترکیب پیشنهادی خرید سهم باشگاه استقلال

جواد تشکری مدیر رادیو اربعین شد

بین مال دنیا و نورالدین همه دنیا رو انتخاب کردن!

درس بزرگ معادی به پسرش در «افعی تهران»

ضرر سنگین ستاره لژیونر پس از طلاق از همسرش!

این عروس و دامادم که همیشه خدا باهم قهرن!

انتظاراتی که یک مرد از همسرش دارد و هرگز نمی گوید!!

اجرایی تاثیرگذار از علیرضا قربانی در کنسرت

دادستان کل کشور: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود

آغاز اعزام زائران به حج عمره از سوم اردیبهشت

تصاویری از کردستان که چشم مردم ایران را به خود خیره کرد

قاری نوجوان به مسابقه 50 میلیاردی دعوت شد

4 گوشه دنیا/ این پسر آلمانی 73 هزار دلار خرج کرد تا شکل عروسک شود

مرگ دلخراش یک موتورسوار در برخورد با نیلی‌گاو

بخشی از مراسم «هزار دف» در روستای پالنگان کردستان

4 گوشه دنیا/ اولین هتل طلایی جهان از طلای 24 عیار!

کیک تخته ای دورنگ مجلسی

مرغ زعفرانی با سس زرشک

عواملی که باعث آسیب دیدن گردن می شود

خانم گلی در 4 دقیقه!

خلاق ترین ایده برای جای عروسک

چرا به اهدافمان در زندگی نمی‌رسیم؟

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

شعرخوانی دختر شیرین زبان

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها