آریا بانو

آخرين مطالب

با کودکی که پشت سر دیگران غیبت می کند چه کنم؟ خانواده

با کودکی که پشت سر دیگران غیبت می کند چه کنم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - حامی هنر زندگی /دلایل غیبت کردن کودکان و راه های جلوگیری از آن را بشناسید. منظور از غیبت کردن، بدگویی در مورد شخص دیگر به منظور تشویق شدن از سمت والدین و در نهایت معصوم جلوه دادن خود فرد است. شما به عنوان کسی که نقش بسیار زیادی در تربیت فرزند خود دارد بهتر است بدانید که چطور رفتار کنید و چگونه او را از آسیب هایی که ممکن است به آن دچار شود، حفظ کنید. همانطور که می دانید، معمولا در جمع هایی که غیبت می شود کودکان نیز حضور دارند و ممکن است از همان جا این رفتار زشت را یاد بگیرند. اما آیا تنها دلیلی که وجود دارد همین است؟ آیا قابل پیش گیری هست یا خیر؟شما می توانید با مطالعه بخش های زیر، به این سوالات پاسخ دهید.
غیبت کردن
بیان کردن عادت های بد شخصی در جمع و همینطور بزرگ جلوه دادن اشتباهات دیگران و نگاه کردن به مسائل از دیدگاه منفی به منزله غیبت تلقی می شود. معمولا هدف کودکان از انجام این کار برای دیگران مشخص نیست ولی با آگاهی به دلایل و راه های کنترل می توان آن را درمان و از ادامه دادن آن جلوگیری کرد. البته در این رابطه مشورت با متخصص و مشاوره کودک قطعا راه حل های بسیار خوبی در اختیار والدین خواهد گذاشت.
شما به عنوان والدین کودک می تواند راحت تر با او ارتباط برقرار کنید و بهتر از هر کس دیگری او را می شناسید پس می توانید علت را پیدا کنید؛ اما نشانه هایی نیز وجود دارد که شما را بهتر راهنمایی کنند. مثلا :در مورد دوستانشان بد می گویند و شکایت می کنند.
مدام دردسر ایجاد می کنند اما در نهایت خود را بی گناه نشان می دهند.
از تنبیه شدن دوستانشان لذت می برند.
با پرخاشگری شما و دوستانشان را آزار می دهند.

آریا بانو

چرا کودکان غیبت می کنند؟
اگر درمان کودکتان را در اولویت قرار ندهید و او با این ویژگی بزرگ شود علاوه بر آنکه موجب تخریب شخصیت کودکان می شود، از نظر عاطفی و روحی دچار مشکل می شوند و در زندگی اطرافیانش را مسخره می کند و جامعه او را نمی پذیرد. به روش نادرست رفتار کردن نیز می تواند تا حد بسیار زیادی او را آزار دهد و عقده های روانی و عاطفی در او شکل بگیرد. دلایل بسیاری وجود دارد که می تواند باعث غیبت کردن کودک شود. دلایلی از جمله:
1- دلایل غیبت کردن کودکان | جلب توجه
یک کودک برای آنکه توجه اطرافیان را به دست آورد و هم سن و سالان خود را از زاویه دید خارج کند، از آنها بدگویی می کند و یا چیزی را به دروغ بیان می کند تا دیگران از او تعریف کنند. گاهی ممکن است فرزند شما نیت بدی از اینکه غیبت دوستش را می کند نداشته باشد و فقط می خواهد رفتار زشت او را به شما اطلاع بدهد تا او را راهنمایی کنید.
.2-دلایل غیبت کردن کودکان | کمبود اعتماد به نفس
ممکن است کودک شما از اعتماد به نفس پایینی برخوردار باشد و به توانایی های خودش ایمان نداشته باشد. در نتیجه حسادت او نسبت به سایر کودکان منجر به بدگویی کردن از آنها می شود.
3-کمبود محبت
ممکن است بسیاری از مشکلات در زندگی به شما اجازه ندهد تا به اندازه به کودکان خود عشق بورزید. به یاد داشته باشید بی توجهی به فرزندان و همینطور درمان نکردن اختلالاتی که از کودکی در او شکل گرفته است سبب مشکلات بسیار بزرگتری در آینده خواهد شد.
4-دلایل غیبت کردن کودکان | الگو برداری
ممکن است برخی از شما والدین عادت کرده باشید وقتی به جمعی وارد می شوید، شروع به غیبت کردن درباره افرادی کنید که کودکتان آنها را میشناسد. او رفتار شما را می بیند و چون معمولا بعد از غیبت کردن، خنده و صمیمیت وجود دارد فکر می کند کار خوبی است و سعی می کند آن را در مقابل شما تکرار و تقلید کند.
5- دلایل غیبت کردن کودکان | سختگیری و تنبیه
یادتان باشد کودک شما در زمانی کودکی تنها باید یاد بگیرد و زندگی را به بهترین شکل ممکن ببینند. توقع های بیجا داشتن و سختگیری های بیش از حد مانع از آن می شود که کودک شما دارای ذهنیت رشد شود و رفتارهای صحیح را یاد بگیرد. تا جایی که ممکن است از تبیه به خصوص فیزیکی اجتناب کنید. تحقیقات نشان داده اسن که تنبیه کودک به شدت مخرب است و در ذهن کودک آثار بدی را به جای می گذارد مه ممکن است آینده او را تحت الشعاع قرار دهد.
6-مشکلات خانوادگی
سعی کنید فرزند خود را درگیر مشکلات عاطفی خود نکنید و تا می توانید او را از مسائلی که درک آنها برای خودتان نیز دشوار است دوری کنید. فرض کنید شرایطی پیش آمده و فردی در ایجاد این مشکلات زندگی شما دخیل است و یا به اختلافات و مشکلات خانوادگی شما دامن می زند. اما نمی توانید به خود آن شخص چیزی بگویید این موضوع باعث می شود شما در مقابل فرزندانتان پشت سر او بد بگویید.
7-تقلید از همسالان
بی شک کودکان هم سن و سال تاثیر به شدت زیادی در تربیت فرزند شما دارند. وقتی کودک شما با کسی دوست است که گزافه گویی برای او سرگرمی شده است و همیشه می خواهد کودکان دیگران را با این رفتارها آزار دهد، ناخودآگاه به کودک شما می آموزد که مسخره کردن دیگران و غیبت کردن در مورد آنها کار جالبی است.
همچنین وقتی کودک شما دوستان صمیمی زیادی داشته باشد که بتواند با همه ی انها گفتگو کند ممکن است راحت تر بتواند در مورد کودکانی که با او ساز مخالف می زنند غیبت و بدگویی کند زیرا می داند کسانی هستند که از او پشتیبانی کنند. دوستان ناباب نه تنها در کودکی، بلکه تا نوجوانی می توانند تربیت کودک شما را تهدید کنند.
در واقع کودک نمی دانید که این فرد برای او مضر است و او را دوست خود می پندارد، همین مسئله موجب می شود که به فکر او گوش بدهد و از رفتار های نادرست خود بسیار خوشنود باشند. شما به عنوان یک دوست بهتر باید او را راهنمایی کنید و با نزدیک شدن به کودکتان او را از خطرهای احتمالی دور کنید.
چگونه از غیبت کردن فرزندمان جلوگیری کنیم؟
برای مقابله با غیبت کردن کودک، به یاد داشته باشید که با عصبانی شدن و واکنش نشان دادن های تهاجمی او را به شدت از خود دور می کنید و این کارعواقب بسیار بدی در سرنوشت او خواهد داشت. راه های بسیار زیادی وجود دارد تا شما بتوانید فرزند خود را کنترل و درمان کنید. در بخش زیر می توانید با این راه و روش ها آشنا شوید. برای اطلاع از انواع دیگر اشتباهات تربیتی والدین کلیک کنید.1-آموزش
به او یاد بدهید که هر چیزی را نباید به دیگران بگوید و هر آنچیزی که می شنود حقیقت ندارد؛ پس اگر درباره او اشتباه بگوییم کار بدی انجام داده ایم زیرا نباید هیچکسی را قضاوت و آزرده خاطر کرد. اصلی ترین موضوعی که باید بدانید این است که شما به عنوان یک والد، موظف هستید بیشترین زمان را برای فرزند خود بگذارید تا او را به خوبی پرورش دهید. گاهی لازم است بارها به او گوشزد کنید که رفتار نادرست را انجام ندهد و مانع از تکرار آن شوید. آموزش به کودکان کمی زمان بر است اما قطعا امکان پذیر خواهد بود.2-گفتگوی موثر
بهتر است بجای غیبت کردن پشت سر افراد، اعتراضات خود را بدون سخره کرفتن، پرخاشگری و بدون خجولی گری به فرد اعلام کنید. این رفتار را به کودکتان نیز نشان بدهید تا یاد بگیرد مسائل را حل کند و اگر از دست کسی ناراحت است به خودش بگوید نه اینکه رفتارهای زشت از خود نشان دهد. حرف زدن با کودک بسیاری از مسائل را حل می کند.3-معاشرت با همسالان مودب
سعی کنید با خانواده هایی معاشرت داشته باشید که زمان کافی برای تبیت فرزندشان می گذارند و سعی دارند یک شخص عاقل تحویل جامعه دهند؛ مراقب رفتارهای فرزندشان هستند و به آنها نکات مهم را به روش درست گوشزد می کنند. کودکان از یکدیگر یاد می گیرند. بسیار مهم است که کودک شما در چه محیطی رشد کند پس او را از همسن و سالانی که رفتارهای ناپسند انجام می دهند، دور کنید.4-تشویق
به آن ها مسٔولیت بدهید و از آنها بخواهید که آن کارهای هر چند کوچک را به خوبی انجام دهند سپس آنها را تشویق کنید و نزد دیگران از آنها تعریف کنید. یادتان باشد که اگر کودکی در جمعتان بود حتما او را نیز تشویق کنید و نکات مثبت را به آنها بگویید تا یاد بگیرند. تشویق کودکان مزایای بسیار زیادی دارد.
با این کار شما تنها حس لجاجت او را تقویت می کنید. سعی کنید بی تفاوت باشید و به مرور زمان این عادت بد را از او دور کنید. سعی کنید به او جملاتی بگویید که بتواند خودش را اصلاح کند و بر خوب بودن خود ببالد. به طور مثالخیلی خوبه که تو دوست های مدرسه ات را دوست داری و سعی می کنی باهاشون مهربون باشی
خیلی خوبه که میتونی یه الگو باشی برای هم سن و سال های خودت
خوشحالم که فرزند مودبی دارم
رفتارهای ناپسند دوستت را لازم نیست به من بگویی
خوبه که یاد گرفتی اگر مشکلی با کسی داری باهاش رو در رو حرف بزنی
لازم نیست از کوره در بری من مراقبت هستم
5-مراجعه به مشاور
خیلی از اوقات والدین از اینکه سمت مشاور بروند می ترسند اما حقیقت آن است که یک مشاور خوب می تواند دوست خوبی برای شما و همینطور کودتان باشد و با مشورت گرفتن از او می توانید به مرور رفتارهای ناپسند او را کنترل کنید. گاهی ممکن است به دلیل مشغله هایی که در زندگی دارید متوجه علت بدگویی فرزندان نشوید و یا کمی دیر متوجه شوید. در اینجا وجود یک مشاور برای سلامت کودکتان الزامی است.
فرزند خود را در اولویت قرار دهید و برای او تا می توانید زمان خرج کنید و به او عشق بورزید. رفتارهای ناپسندی را که در او می بینید به روش های نوین به او گوشزد کنید و سعی کنید با درک او مسائل را برای خود و کودکتان هموار تر کنید. وجود یک مشاور می تواند در این راستا به شما کمک بسیاری کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/687266/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی بیوتیک بخوریم؟

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

با این خوراکی های خوشمزه از کبد چرب رهایی می یابید

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

نماهنگ «گل رز» با خوانندگی امید نصری

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل

آبشار زیبای شن لونگ در چین

خوش و بش جالب خرس با یک راننده!

طرز تهیه کته کباب بازاری

فقط مادر می‌تواند فرزند زیر دوسالش را ببوسد

به عنوان یک نوجوان در خانه هیچ حق انتخابی ندارم!

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

نبرد همزمان ستاره استقلال با آلوز و گودرزی

واکنش توخل به تمدید ناگلزمان

ناگلزمان: تمدید قراردادم تصمیمی قلبی بود

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

خاطره جالب محمد بحرانی از 3هزار تومانی که زندگی‌اش را تغییر داد

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند

وقتی زنبور محو شهد گل ها می شود

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس امروز به مصاف پیکان می‌رود

4 ستاره در لیست فروش آرسنال

مروری بر گل‌ها و مهارت‌های برتر رونالدو نازاریو در اینتر