آریا بانو

آخرين مطالب

5 کلید طلایی برای شب قبل از آزمون روانشناسي

5 کلید طلایی برای شب قبل از آزمون
  بزرگنمايي:

آریا بانو - حامی هنر زندگی / شب امتحان چگونه درس بخوانیم؟ شب قبل از امتحان بزرگ ترین شب در هر دوره از زندگی شماست. کار سخت تمام شده است. تجدید نظر شما به پایان خود رسیده است و اکنون زمان مناسبی است تا اعصاب خود را آرام کرده و مطمئن شوید که آماده ورود به آن سالن امتحان هستید. با استراحت و اطمینان از توانایی خود برای دادن امتحانی شگفت انگیز آماده شوید. نحوه ی گذراندن شب قبل از امتحان مهم می تواند بر عملکرد خوب شما در امتحان روز بعد تأثیر به سزایی بگذارد.
راهکار هایی برای مطالعه و فعالیت های شب امتحان
در ادامه راهکارهایی برای مطالعه کامل و انجام فعالیت های درسی در شب امتحان گفته شده که رعایت هر راهکار، کمک به سزایی در شب امتحان میکند.
1-شب امتحان چگونه درس بخوانیم؟ |پایبندی به روال عادی
رعایت یک روال معمول در طول دوره های امتحانی می تواند به شما در دستیابی به پتانسیل تحصیل خوب کمک کند. علاوه بر القاء عادات خوب که می توانید در مراحل دیگر زندگی خود رعایت کنید. شب قبل از امتحان اصلی، مهم است که به روال عادی که قبلاً ایجاد کرده اید پایبند باشید. در زمان همیشگی که معمولا شام را میل می کنید شام بخورید، در حالت و زمان عادی و همیشگی بخوابید و در صورت رسیدن زمان پخش برنامه ی مورد علاقه ی خود، برنامه ی خود را از دست ندهید!
به گفته دکتر پترا اسکینگتون، مدرس ارشد در دانشگاه مرداک و روانشناس بالینی، پایبندی به برنامه به شما امکان می دهد عملکرد بهتری داشته باشید. ساختن و پایبندی به یک روال خوب از سلامت جسمی و عاطفی شما تحت فشار محافظت می کند. البته در این زمینه میتوانید از راهنمایی های مشاوره تحصیلی نیز کمک بگیرید.
2-خسته نکردن خود در شب قبل از امتحان
همه ما می دانیم که تمرکز و حفظ اطلاعات در زمان خستگی چقدر دشوارتر است. در حالی که ممکن است وسوسه شوید که تمام شب را برای امتحان فردا تمرین کنید، ممکن است نتیجه ی معکوس داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که حافظه و یادگیری در طول خواب به ویژه در مرحله حرکت سریع چشم (REM) تقویت می شود. برای اطمینان از عملکرد خوب شما در روز امتحان، توصیه می شود که 8 تا 10 ساعت بخوابید. میزان خواب مورد نیاز شما ممکن است با دوستان شما متفاوت باشد.
با این حال، اکثر شما هر شب به 8 تا 10 ساعت خواب نیاز دارید. اگر کمتر از این مقدار در روز خواب داشته باشید، ممکن است بر سلامت جسمی و روحی شما تأثیر بگذارد. برای اطمینان از این که در امتحان فردا زودتر و به وقت بیدار شوید، حدود 30 دقیقه قبل از خواب از تلفن، لپ تاپ یا رایانه ی خود استفاده نکنید. این امر به این دلیل است که در اکثر این صفحه ها از نور آبی استفاده می شود که ترشح ملاتونین، هورمونی که باعث خواب آلودگی ما می شود را سرکوب می کند.
3-شب امتحان چگونه درس بخوانیم؟ | وعده های غذایی مناسب
مطالعه ی مداوم به این معنی است که شما از مغز ضعیف و خسته ی خود بسیار کار می کشید. بنابراین مطمئن شوید که به آن غذا می دهید. دکتر اسکینگتون تاکید می کند که رژیم غذایی بخش مهمی از موفقیت تحصیلی است. آن چه می خورید مغز شما را تغذیه می کند، بنابراین اگر رژیم متعادلی ندارید، نمی توانید انتقال دهنده های عصبی لازم را برای عمل کرد خوب مغز و ذهن تولید کنید.
خوردن یک رژیم غذایی متعادل به انرژی ذهنی، تنظیم احساسات، تمرکز و حافظه کمک می کند. قبل از امتحانات، مطمئن شوید که مقدار زیادی غذای تازه می خورید و از غذاهای بی ارزش و فرآوری شده اجتناب کنید. این به شما کمک می کند تا مدت بیشتری مطالعه کنید، بیشتر به خاطر بسپارید، واضح فکر کنید و در نهایت در روز امتحان بهتر عمل کنید.
برخی از غذا های مفید برای تقویت مغز که برای شام توصیه می شود عبارتند از: ماهی و مجموعه ای از سبزیجات از جمله کلم پیچ، شاتوت، اسفناج و کلم بروکلی و در صبح روز امتحان تخم مرغ، کره بادام زمینی و میوه های تازه.
بهتر است شب قبل از امتحان درست غذا بخورید. شما می خواهید مواد غذایی و تغذیه سالم، با ترکیبی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی خوب، بخورید. احتمالاً بهترین کار این است که از کربوهیدرات عظیمی که باعث خواب شما می شود، به ویژه صبح امتحان، اجتناب کنید. درواقع بهتر است از مصرف زیاد کافئین نیز اجتناب کنید. برای عملکرد مطلوب مغز مقدار زیادی آب بنوشید. به شما توصیه می شود از غذا و نوشیدنی خود بیشترین بهره را ببرید، اما از آن تا حد کاهش بازده سوء استفاده نکنید.
4-هیدراته کردن بدن برای روز امتحان
پزشکان و محققان تأیید می کند که نوشیدن آب و عملکرد مغز به طور مستقیم با هم ارتباط دارند، بنابراین تعجبی ندارد که عدم نوشیدن آب کافی می تواند باعث مشکلات تمرکز، فراموشی، خستگی روحی، سردرد و مشکلات خواب شود. کم آبی خفیف می تواند خلق و خو، سطح انرژی و توانایی تفکر واضح شما را تغییر دهد. هنگام مطالعه یک بطری آب را در نزدیکی خود نگه دارید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی آب برای نوشیدن دارید.
نوشیدنی های ردبول یا انرژی زا برای شما معجزه نمی کند و به مطالعه ی شما نیز کمک نمی کند. نوشیدنی های انرژی زا در روز امتحان اختلال اعصاب را افزایش داده و با فرسودگی انرژی اولیه احساس فرسودگی و درماندگی می کنید. در عوض، سعی کنید 8 تا 10 لیوان (2 لیتر) آب قبل و در روز امتحان خود بنوشید.
5-ورزش
ورزش نه تنها به سلامت جسمی شما کمک می کند، بلکه می تواند به آمادگی امتحان شما کمک کرده و احساس استرس را از بین ببرد. انجام برخی تمرینات هوازی در شب قبل از امتحان، خون، اکسیژن و مواد مغذی را به مغز شما پمپاژ می‌کند و حافظه و مهارت‌ های حل مسئله شما را بهبود می‌بخشد. این بدان معنا نیست که باید به باشگاه بروید. یک راه حل ساده مانند پیاده روی یا شنا کافی است.
6-سازمان دهی وسایل لازم در روز امتحان
خودکار، مداد و هر چیز دیگری که ممکن است برای محاسبه به آن احتیاج داشته باشید (ماشین حساب، خط کش، یادداشت ها و غیره) را از شب قبل آماده کنید. مطمئن شوید که یک زنگ هشدار تنظیم کرده اید، به خودتان زمان کافی برای یک صبحانه بزرگ و سالم اختصاص دهید و اگر اشتها ندارید، علل اشتها نداشتن به صبحانه خود را مشخص و برطرف کنید. با زمان کافی به مقصد امتحان خود برسید.
7-آرامش و دور کردن استرس از خود
اگرچه ممکن است در حال حاضر به نظر برسد، اما امتحانات همه چیز و کل مسئله ی زندگی فرد نیستند. امتحانات شما را به عنوان یک فرد تعریف نمی کند و حتی اگر بدترین اتفاق بیفتد، راه های مختلفی برای رسیدن به اهداف شما وجود دارد، از جمله فعال کردن دوره هایی که می تواند شما را برای بسیاری از دوره های دانشگاهی واجد شرایط آماده کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه چگونه به اهدافمان دست یابیم کلیک کنید.
8-پرداختن به فعالیت های روزمره، با خیال راحت
یکی از اولین قوانین برای برنده شدن و دویدن در ماراتن، انجام ندادن آن با کفش های جدید است. منطق هیچ چیز جدیدی در رویداد های ورزشی به غذا، لباس، روتین‌ها و غیره نیز گسترش می‌یابد. اگر در گذشته چیزی را امتحان نکرده اید، اکنون وقت آن نیست که با یک روش حفظ جدید، آزمایش کنید. با آن چه که در گذشته بهتر عمل کرده است پیش بروید، مهم نیست که چقدر کسی سعی می کند شما را به روشی جدیدتر، بهتر یا سریع تر متقاعد کند.
9-شب امتحان چگونه درس بخوانیم؟ | اماده کردن خود
یک ضرب المثل قدیمی وجود دارد که می گوید: شروع کار نیمه کاره است. حتی قبل از این که فقط شب قبل امتحان برای روز امتحان آماده شوید، باید روزهای قبل از شب امتحان را نیز قبل از آماده شدن سپری کنید. شب قبل از امتحان وقت آن نیست که آن کتاب را از کتابخانه ای که استاد یا آموزگارتان اصرار داشت که نگاه کنید، پیدا کنید. هر چیزی که برای امتحان لازم دارید باید برای استفاده شب قبل در دسترس باشد تا بتوانید از زمان خود بهترین استفاده را ببرید.
10-خواب کافی
بسیاری از مردم فکر می کنند بهترین استفاده از زمان مطالعه آن ها قربانی کردن خواب است تا بتوانند بیشتر مطالعه کنند. اما تحقیقات نشان می دهد که استراحت کافی برای تجمیع اطلاعات جدید حیاتی است. توصیه می شود که به خانه بیایید و قبل از شروع مطالعه (20 تا 30 دقیقه) کمی چرت بزنید. سپس دوباره شروع کنید. به طور منظم 5 الی 8 ساعت بخوابید، اما شب ها زود بخوابید. سپس با بیدار شدن از خواب، ابتدا مطالعه را شروع کنید تا زمان امتحان فرا برسد.
این به شما دو فرصت می دهد تا با مطالب احیا شده آشنا شوید. اگر از خواب صرف نظر کنید، هرگز واقعاً احساس شادابی نخواهید کرد و به احتمال زیاد فقط احساس تحریک پذیری، حواس پرتی و سوزش خواهید کرد.
11-شب امتحان چگونه درس بخوانیم؟ | خودآزمایی
یکی از مؤثر ترین راه‌ ها برای آماده شدن برای امتحان، مهندسی کردن یک امتحان برای خودتان است. تمام مطالب خود (کتاب های درسی، یادداشت ها، مطالب جانبی) را مرور کنید و به دنبال سوالات احتمالی باشید. تصور کنید که شما بی رحمانه ترین و سخت گیر ترین امتحان گیری هستید که تا به حال دیده اید. سپس آن آزمایش و امتحان را برای خود انجام دهید. مطمئناً به شما ایده می دهد که نقاط قوت و ضعف شما در کجا نهفته است.
12-عضویت در گروه های مطالعه و درسی
این احتمال بسیار زیاد است که شما تنها کسی نیستید که برای امتحان مشابه شب قبل آماده می شوید. شخص یا گروهی از افراد را پیدا کنید که به آنها اطمینان دارید برای انجام وظایف خود تلاش می کنند و می خواهند به خوبی آزمون خود را انجام دهند و با آن ها درس بخوانید. بهتر است این کار را زودتر از موعد ترتیب دهید، اما این می تواند یک راه بسیار موثر برای آماده شدن برای امتحان باشد.
با این حال، این تعداد را کوچک نگه دارید و با افرادی کار کنید که ممکن است عملکردشان کمی بالاتر از شما در کلاس باشد تا بتوانید به راحتی سوالات خود را از آنها بپرسید.
13-شب امتحان چگونه درس بخوانیم؟ | دوری از فضای مجازی
مگر این که دلایلی حیاتی و مرتبط با مطالعه برای اتصال به اینستاگرام، واتساپ، اسنپ چت، TikTok و غیره وجود داشته باشد، باید چند روز از دنیای مجازی صرف نظر کنید. اگر برای سوال یا درسی نیاز به جستجو در گوگل داشتین می توانید وارد شوید. اما بلافاصله پس از دریافت جواب اینترنت و گوگل را رها کنید. همه چیز می تواند منتظر بماند تا از امتحان برگردید و به آن بپردازید.
کنار گذاشتن اینترنت یا خاموش کردن رایانه، حواس پرتی شما را محدود و کم تر می کند. این ها متأسفانه می توانند چندین مورد باشند. اکنون مطمئناً افرادی هستند که در واقع با سر و صدای اطراف خود بهتر فکر می کنند و کار می کنند. اما چیزی که ما در مورد آن صحبت می کنیم حواس پرتی است که زمان مورد نیاز را می کشد: دوستان یا خواهر و برادر شما که می خواهد مسائل دیشب را بازگو کند، دوستی که می خواهد با شما به مغازه برود، دوست صمیمی شما که مدام با شما تماس می گیرد... بهترین حالت ممکن، تا پایان امتحانات در دسترس نباشید.
14-شب امتحان چگونه درس بخوانیم؟ | پومودورو!
تا آن جایی که زمان خود را سازمان بندی نمی کنید، نمی توانید از مدل معروف مدیریت زمان پومودورو استفاده دهید. این روش توسط فرانچسکو سیریلو توسعه یافته است و بر اساس آن زمان سنج آشپزخانه گوجه فرنگی قرمز کوچک است. در اصل، روی یک چیز با تایمر تنظیم شده برای 20 الی 25 دقیقه کار کنید. سپس یک استراحت کوتاه انجام دهید (پاها را دراز کنید، یک نوشیدنی بخورید).
بعد دوباره 25 دقیقه دیگر بروید. بعد از 4 الی 5 ست 20 تا 25 دقیقه ای، 15 تا 30 دقیقه استراحت طولانی داشته باشید. سپس دوباره شروع کنید. مهم ترین نکته در این روش این است که در آن 20 تا 25 دقیقه تماماً روی کار مورد نظر تمرکز کنید.
15-امادگی برای روز امتحان
به احتمال زیاد هر چه بیشتر به روز بعد نزدیک شوید و مطمئناً صبح روز بعد، اضطراب شما بیشتر می شود و احتمالاً تمرکز بیشتری روی امتحان خواهید داشت. در روز قبل از امتحان، توصیه می شود همه چیز هایی را که نیاز دارید از قبل جمع آوری کنید. لباس‌هایی را که می‌پوشید آماده داشته باشید (و بهتر است در صورتی که اتاق خیلی گرم یا خیلی سرد است، با لایه‌ های مختلف لباس بپوشید). آن چه را که کم و بیش می خورید برای خوردن آماده کنید.
شاید حتی بهتر باشد شب قبل دوش بگیرید. به این ترتیب مجبور نیستید برای آماده شدن در صبح روز امتحان تلاش زیادی به خرج دهید.
سخن آخر در زمینه شب امتحان چگونه درس بخوانیم؟
شب قبل امتحان شاید برای اکثریت پر استرس ترین شب باشد. در این شب اکثر افراد تصمیم می گیرند که به جای استراحت و انجام فعالیت های عادی و روزمره خود بیشتر مطالعه کنند. اما گزینه ی خوبی نیست. بهتر است شب قبل کامل به خود استراحت بدهید. در صبح قبل از روز آزمون یک نگاه کلی و اجمالی بر روی خلاصه ی مطالب بیاندازید. کاملا ریلکس کنید حتی می توانید به پیاده روی و ورزش بروید.
از خوردن غذاهای سنگین و نفخ دار پرهیز کنید. به مقدار کافی آب بنوشید. تمام وسایل مورد نیاز امتحان خود را شب قبل آماده کنید. استرس و اضطراب را از خود دور کرده و با آمادگی کامل به امتحان بروید. همه ی افراد در زندگی چنین روز هایی دارند پس خود را در سختی و استرس قرار ندهید و از خود مراقبت کنید. اگر شما هم در راستای این موضوع مسئله ای دارید، می توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/690459/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی از خواهر زیبا و باکلاس مهدی قایدی بعد از جدایی از همسرش/ چقدر تو سادگی شبیه همند

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

دگر ما را چه مینامند، اگر حیدر بشر باشد؟!

حملات بی‌امان بیش از 20 خدنگ به مار پیتون

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

صخره‌نوردیِ بی‌نظیر کَل و بزهای کوهی در طالقان

تخم شربتی معلق با ترفند ساده

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

شجاعی تفنگ بادی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

رکورد ویژه کادر پزشکی تیم ملی فوتسال

واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

تیزر آهنگ جدید «جاذبه» با اجرای ماکان بند

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

بچه‌های آفریقایی را از چه می‌ترسانید؟

نمونه‌ ای از کلمات روسی که وارد فارسی شده و ما استفاده می‌کنیم

4 گوشه دنیا/ بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از 72سال غیبت

روز «سنه» برابر با 6 اردیبهشت

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

چند تصویر جالب از دخترانی که امروز کنکور داشتند

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

برونو فرناندز نابغه خلاق منچستریونایتد

هینن سرمربی تیم ملی والیبال چین شد

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟