بزرگنمايي:
آریا بانو - نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکهای به فعالیت کسبوکارهایی اشاره دارد که در آن شرکتهای مختلف محصول یا سرویس خود را بدون وجود واسطهای به مشتریان خود میفروشند. از جمله نقاط قوت این نوع بازاریابی درآمد متغیر فعالان آن است. به عبارت دیگر، در بازاریابی به روش نتورک مارکتینگ میتوان بسته به مهارت و توانایی برقراری ارتباطی مؤثر با سایرین درآمدی متغیر داشت. در این مقاله قصد داریم تا مفهوم نتورک مارکتینگ را تشریح کرده و روش کار بازاریابی شبکهای را مورد بررسی قرار دهیم. سپس به بررسی نکاتی برای دستیابی موفقیت در این حوزه میپردازیم و در ادامه مزایا و معایب این نوع بازاریابی را تحلیل خواهیم کرد.
نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکهای چیست؟
نتورک مارکتینگ به مدل کسبوکاری اشاره میکند که در آن افرادی به صورت ساختاریافته محصول یا خدمات شرکت مد نظر را خریداری کرده و آنها را به فروش میرسانند. به علاوه، هر یک از این افراد درصدی توافقی از درآمد حاصل از فروش محصول یا خدمات کسبوکار مذکور را به خود اختصاص میدهند.
در واقع، در این مدل از کسبوکار افراد به صورت ماهیانه حقوقی دریافت نمیکنند بلکه بسته به میزان فروش محصولات شرکت مربوطه درصدی از درآمد حاصله به آنان تعلق میگیرد. همچنین هر یک از افراد فعال در این حوزه با معرفی سایر بازاریابان نیز میتوانند به سودی رسیده و به ازای معرفی تعداد افراد بیشتر سود دریافتی خود را افزایش دهند.
روش کار نتورک مارکتینگ چگونه است؟
در بازاریابی شبکهای افراد بازاریاب علاوه بر فروش محصول یا خدمات شرکت با استفاده از کالاهای نمونه، باید مشتریان را به بازاریابی برای فروش محصولات خود تشویق کنند. به عبارت بهتر، اساس کار بازاریابی شبکهای فروش و ارائه محصولات توسط مشتریانی است که از کیفیت محصول یا سرویس مد نظر راضی هستند.
بنابراین میتوان گفت که مهمترین مسئله در نتورک مارکتینگ میزان رضایت مشتریان از محصول، تبلیغ دهان به دهان و شفاهی مشتریان برای افزایش فروش محصول یا سرویس مربوطه است. در همین راستا، برای حفظ رضایت مشتریان میباید حتماً محصولاتی با میزان کیفیتی عالی به آنها ارائه شوند. در این صورت میتوان با بهکارگیری بازاریابان بیشتر اقدام به فروش بیشتر کرد.
چگونه میتوان در عرصه نتورک مارکتینگ موفق شد؟
بسیاری از افراد با ورود به حوزه بازاریابی شبکهای و مواجهه با چالشهای موجود ناامید شده و از ادامه فعالیت خود منصرف میشوند؛ حال آن که با بهکارگیری برخی استراتژیهای هوشمندانه در این مدل از بازاریابی میتوان به درآمدهای مناسبی دست یافت. در ادامه، برخی نکات کاربردی به منظور دستیابی به موفقیت در این حوزه را مورد بررسی قرار میدهیم.
بازار هدف خود را شناسایی کرده و به بررسی نیازها، نقاط ضعف رقیبان و پُر کردن شکافهای موجود در صنعت مربوطه اقدام کنید. هدف ورود خود به نتورک مارکتینگ را مشخص کرده و آن را در جایی یادداشت کنید. در واقع، انجام چنین کاری موجب میشود تا در مواقع ناامیدی به هدف خود فکر کرده و با پشتکار بهتری به تلاش خود ادامه دهید. برای بازاریابی به سراغ دوستان و
خانواده خود نروید! به طور معمول، برخی افراد در ابتدای راه خود برای فروش و
تبلیغ محصولات یا سرویسهای مورد نظر خود به سراغ
خانواده و دوستان میروند؛ حال آن که انجام چنین کاری کاملاً اشتباه است. چرا که ممکن است به روابط فیمابین آسیب رسانده و افراد گمان کنند که ارتباطات شما و ایشان بر کسب درآمد و فروش محصولات مورد نظر استوار است! برنامهریزی داشته باشید و برای بهبود مهارتها، استراتژیهای بازاریابی و یادگیری مطالب جدید در حوزه فعالیت خود تلاش کنید. تلاش کنید تا به برندی معتبر و قابلاعتماد در میان مشتریان مبدل شوید. در واقع، افراد حرفهای فعال در حوزه نتورک مارکتینگ به منظور جلب رضایت مشتریان و افزایش فروش خود سعی میکنند تا همواره نسبت به تعهدات خود پایبند باشند. در نهایت، برای دستیابی به موفقیت در تمام جنبههای کاری و زندگی پشتکار داشته باشید. به علاوه، توجه داشته باشید که شناخته شدن در میان مشتریان و درآمدزایی در حوزه نتورک مارکتینگ نیاز به صرف زمان و تلاش بسیار دارد.
نتورک مارکتینگ چه مزایا و معایبی دارا است؟
مزایا
1. روشی برای فروش مستقیم کالا و خدمات مورد نیاز مشتریان است
همانطور که اشاره شد، نتورک مارکتینگ مدلی از کسبوکار است که امکان فروش بدون واسطه را فراهم میآورد؛ بنابراین در این روش بازاریابی میتوان با ارائه محصولات با کیفیت سایر افراد را نسبت به فروش و بازاریابی محصولات خود ترغیب کرد.
2. امکان شروع کسبوکاری ساده را برای افراد فراهم میآورد
به طور کلی، نتورک مارکتینگ امکانی را برای افراد فراهم میآورد تا در صورت عدم توانایی برای پیوستن به کار دائم یا در شرایط بیکاری موقت اقدام به کسب درآمد از طریق بازاریابی شبکهای کنند. در واقع، در برخی موارد میتوان با سرمایهای کم و با میزان ریسکی پایین روی محصولاتی با میزان تقاضای بالا از سوی مشتریان به درآمدی مناسب دست یافت.
3. به صورت دورکاری نیز میتوان بازاریابی کرد
بازاریابی شبکهای معمولاً نیازی به حضور فیزیکی در شرکت نداشته و امکانی را برای افراد فراهم میآورد تا بیشتر وقت خود را در خانه بوده و از این طرق اقدام به کسب درآمد کنند. همچنین در این روش افراد هزینهای برای تولید یا توسعه محصول و سرویس مد نظر خود نمیپردازند.
بیشتر بخوانید: اصول و راهکارهای موفقیت در بازاریابی تلفنی و دیجیتالی
4. امکان افزایش درآمد در این روش وجود دارد
همانطور که پیشتر اشاره شد، بازاریابی شبکهای بسته به ارتباطات و توانایی بازاریابی افراد متغیر است؛ بنابراین با تلاش برای فروش محصولات، کار با تیمهای فروش با انگیزه و نیز جذب مشتریان و بازاریابان بیشتر میتوان میزان درآمد خود را افزایش داد.
5. برای کسب درآمد نیازی به اختراع مجدد چرخ نیست
در روش بازاریابی شبکهای، افراد از سیستمهای موجود برای فروش محصولات، ارائه سرویس کسبوکارهای مربوطه و توسعه اعضای تیم استفاده میکنند. در واقع، در این روش یکسری راهکارهای بهینه برای فروش محصولات و ارائه خدمات به مشتریان تدوین شده است.
در نتیجه، بازاریابان با بهکارگیری چنین راهکارهایی میتوانند رشد و پیشرفت شخصی خود را تضمین کرده و در صورت نیاز مهارتهایی همچون رهبری تیم را به منظور دستیابی به فروش بیشتر بیاموزند. به علاوه، تلاش برای ارائه محصولات و خدمات مورد نیاز مشتریان نیز به نوعی منجر به بهبود اعتمادبهنفس و تقویت حس مفید بودن در افراد خواهد شد.
6. ارتباطی برد – برد مابین افراد برقرار است
به طور کلی، تئوری بازاریابی شبکهای بدین گونه است که افراد نسبت به فروش محصولات و ارائه خدمات شرکت به مشتریان اقدام کرده و بخشی از درآمد حاصله را به خود اختصاص میدهند. سپس گروهی به منظور حمایت از بازاریابان به عنوان اسپانسر اقدام به تلاش برای برندسازی شخصی و شناخته شدن افراد مد نظر میکنند. در ادامه، با افزایش میزان فروش بازاریابان بخشی از درآمد حاصل از فروش به گروه اسپانسرها تعلق میگیرد. مشتریان نیز میتوانند از خدمات و محصولات مورد نیاز خود بهرهمند شوند. بنابراین میتوان گفت که در این نوع بازاریابی، ارتباطی برد – برد مابین تمامی افراد برقرار است.
بررسی معایب بازاریابی شبکهای
1. همیشه نمیتوان از این طریق پولدار شد
همانطور که اشاره شد، در تمامی موارد افراد نمیتوانند در عرصه بازاریابی شبکه به موفقیت دست یابند. با این حال برای موفقیت نیاز است تا یکسری هزینههایی را متقبل شوید. از جمله این هزینهها میتوان به تلاش برای رقابت با سایر افراد به منظور ارائه محصولات و خدمات مورد نیاز مشتریان اشاره کرد. بنابراین برای افزایش فروش خود نیاز است تا شکافهای موجود در صنعت مد نظر خود را شناسایی کرده و در آن زمینه محصولات و خدماتی با کفیت بالا ارائه کنید تا در نهایت به بازاریابی منحصربهفرد در میان مشتریان مبدل شوید.
2. نتورک مارکتینگ نیاز به روابط عمومی بالایی دارد
به طور معمول، اکثر افراد تمایلی به صحبت با افراد غریبه، تلاش برای متقاعد کردن مشتریان و نیز ارائه ویژگیها و قابلیتهای محصول خود ندارند؛ حال آن نتورک مارکتینگ در 80 درصد موارد نیاز به آشنایی با فنون مذاکره ، صحبت حضوری و برگزاری جلسات متعدد با مشتریان دارد. به همین دلیل نیز بسیاری از بازاریابان محصولات خود را صرفاً به اعضای
خانواده یا دوستان خود میفروشند!
3. برای رشد کردن نیاز به زمان دارید
گرچه درآمدزایی به روش نتورک مارکتینگ ساده به نظر میرسد اما برندسازی شخصی، شناخته شدن و رشد کردن تا حدودی دشوار بوده و نیاز به صرف زمان دارد. در واقع،
تبلیغ محصول، ساخت یک وبسایت شخصی و فراهم کردن تیمی حرفهای به منظور افزایش فروش همگی جزو مواردی هستند که نیاز به صرف زمان دارند. این در حالی است که برخی افراد در کنار شغل دائم خود توانایی صرف زمان لازم برای کار و پیشرفت در این حوزه را ندارند.
4. ممکن است بارها شکست بخورید
همانطور که میدانید، موفقیت در هر کاری دشواریهایی به همراه دارد. در حوزه نتورک مارکتینگ نیز ممکن است بارها با مخالفت مشتریان برای
خرید محصول یا سرویس مد نظر خود مواجه شوید. به طور کلی، بسیاری از افراد در آغاز راه با مواجهه با چنین چالشهایی مأیوس شده و از کار در این حوزه منصرف میشوند.
5. احتمال تقلب در این حوزه بسیار است
به طور معمول،
خرید کالا یا خدماتی که ملموس بوده و امکان دستیابی فیزیکی به آن وجود دارد، خطر تقلب کمتری نیز دارا است. حال آن که سرمایهگذاری روی مواردی غیرملموس و صرفاً بر اساس یکسری اطلاعات مجازی کاری پُر ریسک بوده و احتمال از دست دادن سرمایه مد نظر در آن بالا خواهد بود. در واقع، در برخی موارد روش بازاریابی شبکهای به منظور فریب مشتریان و درآمدزایی به روشهایی نادرست مورد سوءاستفاده قرار میگیرد که با اعمال هوشمندیهای لازم میتوان از رخ دادن چنین مواردی جلوگیری کرد.
6. اسپانسرها همیشه به نفع شما کار نمیکنند!
در برخی موارد افراد تازهکار در این صنعت فریب اسپانسرها را خورده و بخشی از درآمد حاصل از فروش خود را از دست میدهند. به علاوه، برخی اسپانسرها نیز از آموزش راهکارهای لازم به منظور فعالیت در این حوزه به افراد تازهکار خودداری میکنند. در نتیجه، میتوان گفت که موفقیت کسبوکارتان در این حوزه ممکن است به برخی عواملی با عدم قطعیتهایی خارج از کنترل شما وابسته باشد.
جمعبندی
در این مقاله تعریفی از بازاریابی شبکهای ارائه کرده و در ادامه به بررسی روش کار این مدل از بازاریابی پرداختیم. همچنین نحوه دستیابی به موفقیت در این حوزه را تشریح کرده و در ادامه مزایا و معایب نتورک مارکتینگ را تحلیل کردیم. به طور کلی میتوان گفت که افراد فعال در حوزه بازاریابی شبکهای برای جذب افراد جدید به عنوان فروشنده علاوه بر استفاده از تکنیکهای کلامی و انگیزشی، با وعده درآمدزایی بالا نسبت به جذب فروشنده اقدام میکنند. در واقع، چنین افرادی معمولاً با بیان مثالهایی در ارتباط با درآمدهای چشمگیر افراد موفق و بازاریابان شناختهشده در این حوزه سعی در جذب شما خواهند داشت؛ اما به نظر نمیرسد که همه بازاریابهای فعال در صنعت نتورک مارکتینگ به درآمدهای میلیونی دست یابند. آیا شما نیز تجربه حضور در تیمهای بازاریابی شبکهای یا
خرید محصولات و سرویسهای مد نظر خود از طریق بازاریابان فعال در این حوزه را داشتهاید؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید. در پایان، پیشنهاد میکنیم به منظور تقویت توانایی بازاریابی، با 11 مورد از مهمترین فنون مذاکره در بازاریابی و فروش آشنا شوید.