آریا بانو

آخرين مطالب

طبع گوشت ماهی، مصلحات و خواص آن در طب سنتی گوناگون

طبع گوشت ماهی، مصلحات و خواص آن در طب سنتی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - گوشت ماهی جزء سالم‌ترین گوشت‌های موجود در سرتاسر جهان است. این گوشت فاقد چربی بالا بوده و حاوی مواد مغذی مهمی مانند پروتئین و ویتامین D است. همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که برای تقویت و رشد بدن و بالا بردن عملکرد مغز ضروری هستند. طبع گوشت ماهی به گونه‌ای است که باید با مصلحات مخصوص به خود مصرف شود، تا با مزاج‌های مختلف سازگاری داشته باشد.
در این مقاله ابتدا طبع گوشت ماهی از نظر طب سنتی را بیان می‌کنیم و پس از آن به بررسی خواص دارویی و کاربردی فوق‌العاده این خوراک لذیذ می‌پردازیم.
طبع گوشت ماهی سرد است یا گرم؟
مزاج گوشت ماهی از نظر طب سنتی سرد و مرطوب است و انواع مصلحات آن پختن آن با دنبه یا روغن کنجد، زنجبیل، آویشن، عسل، ادویه گرم، گردو و فلفل سیاه معرفی شده است.

مزاج انواع مصلحات
سرد و مرطوب پختن آن با روغن دنبه یا روغن کنجد، زنجبیل، آویشن، عسل، ادویه گرم، گردو و فلفل سیاه
خواص کاربردی و دارویی گوشت ماهی
1. هوش بیشتر با مصرف یک الی دوبار ماهی در هفته
ماهی پر از مواد مغذی است که اکثر افراد از آن بی اطلاع هستند. از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در ماهی پروتئین، ید، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن ویتامین D است که بیشترین مقدار آن در ماهی‌های چرب مانند ماهی قزل‌آلا، ساردین و ماهی تن وجود دارد. این ماهی‌های چرب همچنین دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای عملکرد بهینه بدن، مغز و افزایش حافظه ضروری است. توصیه می‌شود برای رفع نیاز بدن به امگا 3، حداقل یک الی دو بار در هفته از ماهی‌های چرب استفاده شود.
2. یک منبع عالی از ویتامین D
ماهی‌های چرب مثل ماهی سالمون و شاه ماهی، از بهترین منابع غذایی برای جبران کمبود ویتامین D هستند. اگر برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدنتان نمی‌توانید به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرید، استفاده منظم ماهی، بهترین راه جبران ویتامین D است.

آریا بانو


3. کاهش حمله و سکته مغزی
تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، افرادی که مرتبا ماهی می‌خورند، کمتر دچار حمله قلبی و سکته‌های مغزی قرار می‌گیرند. به دلیل وجود اسید چرب امگا 3 در ماهی، این خوراک لذیذ برای قلب و مغز بسیار مفید است.
بیشتر افراد فکر می‌کنند سکته‌های قلبی و مغزی به صورت اتفاقی و ناگهانی یا تنها در اثر یک اتفاق شوکه کننده پیش می‌آید، غافل از اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل این سکته‌ها رژیم غلطی است که بصورت روزانه مصرف می‌شود.
4. تقویت عملکرد مغز
یکی از خوراکی‌های مفید برای افزایش حافظه ، ماهی است که مصرف منظم آن از بروز بیماری‌های خطرناک مثل آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می‌کند. در بسیاری از مطالعات مشاهده شده است، عملکرد مغز در افرادی که ماهی بیشتری مصرف می‌کنند بیشتر است. کاهش خفیف عملکرد مغز با افزایش سن یک حالت طبیعی است، اما در صورت شدید شدن، فرد را به بیماری‌های جدی عصبی مانند آلزایمر مبتلا می‌کند.
5. یک راه حل عالی برای افزایش نشاط
افرادی که به طور منظم ماهی می‌خورند، بسیار کمتر دچار افسردگی می‌شوند. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی با افسردگی مبارزه کرده و اثر داروهای ضد افسردگی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. بیماری افسردگی با علائمی مانند غم و اندوه دائمی، کاهش انرژی، از دست دادن علاقه به ادامه زندگی و فعالیت‌های روزمره مشخص می‌شود. استفاده از ماهی در سبد غذای خانواده یک راه حل آسان، ارزان و بی خطر برای پیشگیری و درمان این بیماری است.
6. کاهش 24 درصدی آسم در کودکان
طبق تحقیقات انجام شده مصرف منظم ماهی تا 24% خطر ابتلا به آسم را در کودکان کاهش می‌دهد. آسم یک بیماری شایع است که با التهاب مزمن مجاری تنفسی شما مشخص می شود. در چند دهه اخیر تعداد افراد مبتلا به این بیماری بخصوص در کوکان به دلیل افزایش آلاینده‌ها در محیط شهری افزایش چشمگیری داشته است.

آریا بانو


7. کاهش بیماری‌های خود ایمنی
مصرف ماهی یا روغن ماهی به دلیل داشتن امگا 3 فراوان، از بیماری‌های خود ایمنی جلوگیری می‌کند. 80% بیماری‌های خود ایمنی قابل پیشگیری و درمان هستند.
بیماری‌های خودایمنی مانند دیابت نوع 1، زمانی رخ می‌دهند که سیستم ایمنی بدن اشتباها به خودش حمله کرده و بافت‌های سالم بدن مانند گلبول‌های سرخ خون، عروق خونی، لوزالمعده، عضلات، مفاصل، پوست و غده تیروئید را درگیر کرده و به مرور از بین می‌برد.
8. افزایش سلامت چشم خانم‌ ها
ماهی و اسیدهای چرب امگا 3 سلامت چشم و بینایی را افزایش می‌دهند. همچنین از بیماری‌های مربوط به اختلالات بینایی جلوگیری می‌کنند. یکی از مهم‌ترین بیماری‌های اختلال بینایی در خانم‌ها AMD یا دژنراسیون ماکولاست؛ این بیماری مربوط به حساسیت چشم نسبت به نور است که برای کارهای مهمی مثل خواندن و رانندگی ضرورت دارد. مصرف منظم ماهی در زنان تا 42% خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.
9. داشتن یک خواب آرام
یکی از دلایل ایجاد اختلالات خواب، کمبود ویتامین D مورد نیاز بدن است. مصرف دائمی و منظم ماهی این کمبود را جبران کرده و باعث می‌شود فرد خواب راحتی داشته باشد. به علاوه همان طور که قبلا به آن اشاره شد طبع گوشت ماهی سرد و مرطوب است. به همین دلیل باعث آرامش و خواب راحت‌تر می‌شود.
البته افرادی که سرد مزاج هستند باید حتما بعد از مصرف ماهی، از موادی با طبع گرم مثل خرما یا نبات استفاده کنند. زیرا سردی بیش از حد منجر به مسمویت غذایی می‌شود.

آریا بانو


سخن آخر
ماهی یک غذای بسیار خوشمزه و لذیذ و کم کالری است که تهیه آن نیز بسیار آسان است. به همین دلیل به راحتی می‌توانید با طبخ انواع غذا با ماهی ، از خواص آن بهرمند شوید. در صورت امکان از ماهی‌های صیدشده وحشی استفاده کنید. زیرا این ماهی‌ها دارای امگا 3 بیشتری نسبت به ماهی‌های پرورشی هستند. در پایین همین صفحه برای ما بنویسید شما از گوشت ماهی چه استفاده‌هایی می‌کنید؟ منتظر خواندن نظرات و پیشنهادات شما هستیم.
در آخر به شما پیشنهاد می‌کنیم که در انگیزه، با طبع گوشت آهو، خواص و مصلحات آن و همچنین طبع گوشت بلدرچین و خواص و مصلحات آن نیز آشنا شوید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/694138/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

عوض شدن مسیر خوردو پس از تصادف!

سرعت دیوانه وار راننده های موتور سنگین!

کشتی گرفتن جالب دو سنجاب

گوناگون/ کشف تصویر 1800ساله «اسکندر مقدونی»

رفتار عجیب موش پس از شنیدن صدای جیغ!

خوراک مرغ لعاب دار و مجلسی درست کن

اگر قصد باروری دارید این خوراکی ها را حتما بخورید

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

دین‌محمدی: استقلال باید تمرکز بیشتری داشته باشد

جام ملت‌های آسیا؛ در انتظار شناخت 4 مسافر جام جهانی

لب‌خوانی اتفاق بزرگ ال‌کلاسیکو؛ آن شب چه گذشت!‏

سرمربی جهانبخش جانشین کلوپ در لیورپول؟

آلیسون بکر اوسمار ویرا را فالوو دارد

مصدومیت‌های تیم کلوپ تمامی ندارد

رکورد تراپ بانوان توسط مرضیه پرورش‌نیا شکسته شد

بهترین رکورد سرمربیگری اوسمار در پرسپولیس

نگرانی سپاهانی‌ها از تکرار اتفاقات ناگهانی در اهواز

پوچتینو: ثابت کنید اینجا اف‌سی کول پالمر نیست!‏

«هما» عاقبت راز خود را برملا کرد

حواشی یک توهین/ عذرخواهی نماوا پذیرفته نشد!

داریوش ارجمند: دولت باید به اقتصاد خانواده‌ها توجه بیشتری کند

پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه

آهنگ «فرش قرمز» با صدای شهاب رمضان

چهار کشته و 10 مفقودی در حادثه سیل جنوب چین

ویدئویی زیبا از جاده درگز به قوچان در بهار 1403

دعوای کارگران در خط تولید یک کارخانه!

درگیری هولناک بین خرس های قطبی

برگی از تاریخ/ این شاهزاده خانم قاجار اولین وارد کننده تاکسی به تهران بود

طرز تهیه یتیمچه؛ خوش طعم و به صرفه

2 عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند

هیچ آدم عاقلی بعد طلاق اینکارو نمیکنه

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

پایان داستان ستاره هلندی در بارسلونا؟

پرتاب چاقو به سمت بازیکن در لیگ کلمبیا

مرور کارهای تاکتیکی در هوای بارانی اراک

دعوت همشهری از هواداران تراکتور در تهران

فرصت ویژه گلر استقلال پس از یازده ماه!

پاسخ مورایس به انتقاد هواداران سپاهان

به میهمان لرتبار لیگ برتر احترام بگذارید!

سرمایه‌گذاری تیم‌های آسیایی خطرناک است؛ فوتسال بچه سرراهی نباشد

آمار خوب «کنت» در فولاد؛ چشم پوشی ویسی از دروازه بان اتریشی

چرا ده‌نمکی پیشنهاد وزارت ارشاد در دولت احمدی نژاد را رد کرد؟

لباس خنده‌دار حامد آهنگی و خانم بازیگر در برنامه «شب آهنگى»

«پرویز خان» راهی اکران آنلاین شد

نماهنگ دل انگیز «سلام» با صدای فریدون آسرایی

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا