آریا بانو

آخرين مطالب

مدیر گروه سلامت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی:

قانون «جوانی جمعیت» به حمایت جامعه پزشکی از فرزندآوری کمک می‌کند سياسي

قانون «جوانی جمعیت» به حمایت جامعه پزشکی از فرزندآوری کمک می‌کند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مدیر گروه سلامت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: تغییر نگرش جامعه پزشکی نسبت به موضوع جمعیت و فرزندآوری مسئله مهمی است که با تصویب قانون حمایت از خانواده انجام خواهد شد.

مهدی مختاری، مدیر گروه سلامت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره بر ضرورت تغییر نگرش جامعه پزشکی کشور نسبت به موضوع جمعیت و فرزندآوری مردم گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت؛ قانونی در راستای تحقق این هدف است.
مختاری اظهار کرد: جامعه پزشکی به عنوان یک جامعه مرجع در کشور ما مطرح است و این نشان می‌دهد که اگر مسئولان این گروه بخواهند در تشویق مردم به فرزندآوری و تعیین و اجرای سیاست‌های مرتبط با آن نقش آفرینی کنند، اتفاقات خوبی در زمینه جمعیت خواهد افتاد.
وی تصریح کرد: در دهه 60 و 70 در کشور این جامعه پزشکی بودند که مردم را با توجه به شرایط آن روز کشور و سیاست‌های تعیین شده به داشتن فرزند کمتر و سر دادن شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» تشویق کردند و تمرکز اجرای چنین سیاستی به طور مستقیم بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و مشخصاً بر عهده شبکه بهداشت و درمان کشور بود و برای جمعیت مرجع، پزشک و گفته‌های پزشک محور انجام کارها و تصمیم گیری‌ها بود.
این کارشناس مرکز پژوهش‌ها اضافه کرد: نظام سلامتم از طریق مراکز بهداشت و درمان در دهه 60 و 70، به دلیل مواجهه مستقیم با مردم به راحتی روی مردم و تغییر نوع نگاه آن‌ها به فرزندآوری بسیار تأثیر گذار بود.
مختاری همچنین یادآور شد: فعالیت‌های فرعی در صدا و سیما و تبلیغات داشتن دو فرزند کافی است و ساخت برنامه‌هایی با این مضمون در عدم تمایل ایرانی‌ها به داشتن دو فرزند یا کمتر در دهه 60 و 70 بی تأثیر نبود اما آنچه به طور کامل نقش عملیاتی داشت، مواجهه مستقیم پزشکان و کادر سلامت آن زمان با مردم بود.
وی اضافه کرد: اما متأسفانه در حال حاضر هیچ گونه تحرک قابل توجهی از طرف وزارت بهداشت و نظام سلامت فعلی کشورمان نمی‌بینیم و خیلی از مسئولان از وظیفه تشویق مردم به فرزند آوری غافلند و از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می‌کنند.
کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئولان نمی‌خواهند وارد موضوع تشویق مردم به فرزند آوری بشوند که این موضوع یا تفسیر شخصی از موضوع است یا منافع فردی آن‌ها دچار لطمه و زیان می‌شود.
مختاری همچنین یادآور شد: بی‌تفاوتی برخی از مسئولان به سیاست‌های کلان کشور و از جمله سیاست ضرورت فرزند آوری و تشویق مردم به عملی شدن این سیاست هم معضل دیگری است که در حال حاضر مانع تحقق و اجرایی شدن سیاست‌های تشویقی فرزندآوری برای عموم مردم است.
وی در ادامه اظهار کرد: نظام سلامت ما به طور عمده تحت نفوذ پزشکان است و پایش اظهارات مسئولین نظام سلامت نشان می‌دهد که بیشتر به دغدغه‌های صنفی حساس است و مسائل دیگر در اولویت بعدی قرار دارند
این کارشناس مرکز پژوهش‌ها خاطرنشان کرد: عمده مطالبه مسئولان وزارت بهداشت طی سال‌های گذشته، مربوط به جامعه پزشکی کشور و مسائل مربوط به آن‌ها است و مطالبه‌ای درباره جامعه نداشته‌اند و به سمت موضوع جمعیت و ضرورت و اهمیت افزایش جمعیت رغبت و تمایلی نشان نداده‌اند.
مختاری اضافه کرد: عدم همراهی نظام سلامت با سیاست‌های تشویق به فرزند آوری به خصوص عدم همراهی جامعه پزشکی نشان از تعارض منافع دارد. در غیر این صورت نظام سلامت باید مثل دهه 60 و 70 در این زمینه پیشتاز می‌بود.
وی همچنین تصریح کرد: کارکنان حاضر در مراکز بهداشت، حتی پزشکان در مطب‌ها و بیمارستان‌ها در دهه 60 و 70 با مادری که بیشتر از 2 فرزند به دنیا می‌آورد، برخورد می‌کردند که چرا اقدام به فرزند آوری کرده است و او را از انجام این کار نهی می‌کردند و کار وی را به او بد تلقی می‌کردند. اما علیرغم تغییر سیاست‌های کلان کشور به سمت فرزند آوری ، جامعه پزشکی هنوز فرزند آوری را برای مادران را به هیچ وجه تشویق نمی‌کند که هیچ، گاه مواجه هستیم با افرادی که بارداری و فرزند آوری را تقبیح می‌کنند.
مختاری اضافه کرد: هر چقدر مدیریت کلان کشور از رهبری تا سران 3 قوه بر ضرورت افزایش جمعیت و فرزندآوری و نقش آن در کاهش چالش‌های راهبردی کشور تاکید می‌کنند، نظام سلامت کشور مخالف منویات رهبری، سیاست‌های نظام و مخالف مردم و بر اساس تشخیص خودشان هنوز معتقد هستند که مردم باید فرزند کمتری داشته باشند.
وی در ادامه یادآور شد: بسیاری از پزشکان از لحظه به دنیا آمدن بچه اول و دوم به بعد توسط مادر برخورد خوبی با او ندارند و این قبیل برخوردهای پزشک به جای رفتار حمایتی و عاطفی مثبت، مادر را دچار ناراحتی و تنش می‌کند و امنیت روانی او را به خطر می‌اندازد و احساس می‌کند در جامعه جایگاه درست و مناسبی ندارد و این در حالی است که در کشورهای اروپایی چنین رفتاری با مادر صورت نمی‌گیرد.
این کارشناس تصریح کرد: پزشکان و پرستاران حاضر در بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در لحظه مواجهه با مادری که فرزند اول به بعد خود را به دنیا می‌آورد، رفتار و برخورد مناسبی ندارند و با لحنی سرزنش کننده با مادر صحبت می‌کنند و به او می‌گویند که چرا با داشتن یک فرزند باز هم مادر شده است و نیاز روانی و روحی مادر در آن شرایط سخت را نادیده می‌گیرند.
وی همچنین اضافه کرد: پرستاران، پزشکان و بسیاری از پرسنل حاضر در بیمارستان با مشاهده مادری که فرزند دوم و بعد از آن را به دنیا آورده است او را بسیار سرزنش می‌کنند و از همان لحظات اول در او بیم و نگرانی از چگونگی بزرگ کردن بچه و دیگر مشکلات ایجاد می‌کنند.
کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نظام سلامت حاکم در کشورهای خارجی برای زوجی که بچه‌دار شده‌اند و شرایط پس از زایمان مادر، تسهیلات ویژه‌ای در نظر می‌گیرد و در کشور ما متأسفانه حتی در دوران زایمان برای مادر باردار هم هیچ گونه تسهیلات و مشوق‌های خاصی در نظر گرفته نمی‌شود و پس از زایمان هم مادر را کلاً فراموش می‌کنیم و افسردگی پس از زایمان هم یکی از پیامدهای همین نوع رفتار است.
مختاری تاکید کرد: زایمان و مادر شدن در میان جامعه پزشکی امروز هم بیشتر به عنوان یک موضوع بالینی و گاه جراحی برشمرده می‌شود و به عنوان یک واقعه با ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی به آن نگاه نمی‌شود.
وی تصریح کرد: نظام سلامت ما نیازمند وقوع یک انقلاب فرهنگی هم در لایه سیاست‌گذاران و هم در لایه ارائه دهندگان خدمات و در رأس آنها جامعه پزشکی است تا بتواند همگام با نظام اجتماعی و فرهنگی کشور و در راستای سیاست‌های تعیین شده در کشور پیش برود.
کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وظیفه نظام سلامت، طراحی برنامه عملیاتی قوی برای تأثیر نقش تاریخی خود در افزایش جمعیت و فرزندآوری است، و در این زمینه نیز مثل همه سیاست‌های حوزه سلامت، پزشکان و سایر کارکنان نظام سلامت باید نقش محوری داشته باشند؛ شبکه بهداشت کشور ظرفیت خوبی برای فرهنگ سازی است و تغییر رفتار و فرهنگ اول باید از کادر سلامت آغاز شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/697653/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بجران کمبود 3 داروی اصلی برای این بیماران

خطر ناباروری با این نوع از رژیم های لاغری

دارالترجمه رسمی چیست و چه کاری انجام می دهد؟

با 7 مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

کبد سالم با مصرف این ویتامین ها

ورم و پف در نقاط مختلف بدن چه دلایلی دارد؟

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است