آریا بانو

آخرين مطالب

آمپول پرولوتون در بارداری چه فواید و عوارضی دارد؟ گوناگون

آمپول پرولوتون در بارداری چه فواید و عوارضی دارد؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - سلامت جنین و تولد سالم آن از دغدغه‌های هر مادر بارداری است. نگرانی‌ها در مود سلامت جنین، به خصوص برای مادرانی که احتمال سقط جنین دارند و یا یک بارداری ناموفق داشته‌اند، بسیار پر رنگ‌تر بوده و حتما نام آمپول پرولوتون را خواهند شنید. اما این آمپول چیست و چرا تجویز می‌شود؟ نحوه مصرف آن چگونه است؟
در این مطلب می‌خوانید:
آمپول پرولوتون چیست؟
روش مصرف آمپول پرولوتون در بارداری
موارد منع مصرف آمپول پرولوتون
تداخلات دارویی آمپول پرولوتون
عوارض مصرف آمپول پرولوتون در بارداری
پاسخ به سوالات رایج
آمپول پرولوتون چیست؟
آمپول پرولوتون یک آمپول پروژسترونی است که حاوی هورمون مصنوعی بنام هیدروکسی پروژسترون کاپروات می‌باشد. پزشکان غالبا آن را برای خانم‌هایی که سابقه سقط دارند یا احتمال زایمان زودرس در آن‌ها وجود دارد، تجویز می‌کنند.
کاربرد اصلی این آمپول، کاهش احتمال تولد نوزاد نارس است؛ وقتی سطح پروژسترون در بدن به کمتر از مقدار طبیعی و لازم برای دوران بارداری برسد، زمینه سقط جنین فراهم می‌شود. تزریق این آمپول سطح پروژسترون را به حالت نرمال می‌رساند و از سقط جنین جلوگیری می‌کند.

آریا بانو


روش مصرف آمپول پرولوتون در بارداری
این آمپول معمولا در اولین بارداری کاربرد دارد و در بارداری های دیگر مادر استفاده نمی‌شود. تزریق عضلانی این آمپول از ماه‌های اول بارداری (معمولا در هفته 15 تا 35 بارداری؛ البته با نظر پزشک ممکن است متفاوت باشد) زیر نظر پزشک و تا هر زمانی که پزشک تشخیص دهد، انجام می‌شود. مقدار مصرف آن بنا به نظر پزشک مشخص می‌شود که معمولا تزریق آن بین 250 تا 500 میلی گرم صورت می‌گیرد.
آمپول پرولوتون در درمان ناباروری هم استفاده می‌شود؛ که در این مورد معمولا هر 3 روز یک‌بار تزریق آن انجام می‌گیرد. با مصرف پرولوتون دمای بدن افزایش یافته و روند تخمک گذاری بهبود می‌یابد.
تحت هیچ شرایطی، آمپول پرولوتون را خودسر و بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.
موارد منع مصرف آمپول پرولوتون
فشار خون بالا و کنترل نشده سرطان‌های حساس به هورمون سرطان پستان بیماری کبد تومور کبدی آسم بیماری کلیوی بیماری کبدی پره اکلامپسی میگرن دیابت اِدم صرع مشکلات لختگی خون که پس از دوران یائسگی دیده می­‌شود. خونریزی‌های غیرطبیعی واژینال که به بارداری مربوط نیست. دخترانی که کمتر از 16 سال سن دارند، نباید پرولوتون مصرف کنند. پرولوتون می‌تواند قند خون را تحت تأثیر قرار دهد، اگر مبتلا به دیابت هستید، باید قند خون خود را به طور مرتب کنترل کنید.
پرولوتون می‌تواند به شیر مادر هم منتقل شود؛ در دوران شیردهی پرولوتون را تحت نظر پزشک مصرف کنید.
محلول دارو باید شفاف باشد؛ اگر تغییر رنگ داده باشد، حاوی ذرات معلق باشد و یا بطری آن آسیب دیده باشد. از مصرف آن خودداری کنید.
تداخلات دارویی آمپول پرولوتون
برای جلوگیری از بروز تداخل پرولوتون با سایر داروها، بهتر است در مورد هر نوع دارویی که مصرف می‌کنید (حتی داروهای گیاهی) با پزشک خود مشورت کنید. داروی پرولوتون معمولا با داروهای زیر تداخل دارد:
وارفارین سیکلوسپورین نسولین کاربامازپین کتوکونازول پاراستامول همچنن ممکن است مصرف پرولوتون اثر بخشی داروهای زیر را کاهش دهد:
تیزانیدین نیکوتین تئوفیلین کلوزاپین هالوتان استامیتوفن ایبوبروفن متادون ریفامپین البته داروهای دیگری هم وجود دارند که با پرولوتون تداخل دارند و برای اطلاع از آن باید با پزشک مشورت کنید.

آریا بانو


عوارض مصرف آمپول پرولوتون در بارداری
این دارو عوارض احتمالی متغییری دارد که برای همه افراد به طور یکسان رخ نمی‌دهد.
عوارض رایج:
اسهال سردرد راش پوستی و درد در محل تزریق دیس پنه (سختی در نفس کشیدن) سرفه حالت تهوع اما اگر علائمی همچون موارد زیر را مشاهده کردید، سریعا باید به پزشک مراجعه کنید :
سرگیجه زرد شدن چشم و پوست درد قفسه سینه سرفه در حد خون بالا آوردن سردرد پیوسته سرما خوردگی کیست‌های سخت و محکم افزایش درد در طول زمان تغییرات روحی یا خلقی نشت خون یا سایر مایعات از مجاری بدن درد پا با ماهیچه ساق پا قرمزی تنگی نفس تورم در محل تزریق تورم دست، مچ پا یا پاها حساسیت نسبت به لمس و گرمی مصرف این دارو ممکن است حساسیت‌های شدیدی را برای برخی از افراد در پی داشته باشد و علائمی همچون تنگی نفس، تورم (صورت، لب‌ها، گلو، زبان یا دهان)، درد قفسه سینه، کهیر و راش پوستی، جوش زدگی، تغییر صدای غیر معمول و بلع دشوار را به دنبال دارد. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

آریا بانو


پاسخ به سوالات رایج
در هفته 23 بارداری هستم. هفته پیش با درد شکمی مواجه شدم. دکترم آمپول پروتولون را تجویز کرده، آیا این مسئله طبیعی است؟ برای جلوگیری از زایمان زودرس از این آمپول استفاده می‌شود و معمولا بین هفته 15 تا 35 بارداری استفاده تجویز می‌شود. اما فقط به دلیل درد شکمی تجویز نمی‌شود. بهتر است علت تزریق را از پزشک خود بپرسید.
اگر فردی قبلا زایمان زودرس داشته و کودکش با وزن 1.70 کیلوگرم در ماه هشتم بارداری به‌دنیا آمده باشد، و در حال حاضر در هفته 26 بارداری باشد. تجویز آمپول پرولوتون برای او تجویز درستی است. بله نگران نباشید با توجه به توضیحات بالا کاملا درست است.
در صورتی که فرد از طریق IVF باردار شده باشد آیا تجویز پرولوتون درست است؟ حساسیت در IVF (لقاح خارج رحمی) بالاتر است. اما بهترین زمان برای شروع پروژسترون در هفته 13 بارداری است که معمولا تا هفته 24 ادامه می‌یابد.
مدت زمان اثر چقدر است؟ مدت زمان تاثیر این دارو در بدن 1-2 هفته است.
تاثیر گذاری آمپول پرولوتون در بارداری چقدر است؟ زمان تاثیر دارو در افراد مختلف متفاوت است. علاوه بر آن بر اساس استفاده دارو در افراد مختلف با سطح هورمون‌های متفاوت مدت تاثیرگذاری متفاوت خواهد بود.
آیا استفاده از دارو اثر منفی بر خانم‌های باردار دارد؟ در حالت طبیعی استفاده از این دارو توصیه نمی‌شود؛ فقط در شرایط خاصی که مزایای استفاده از این دارو بیشتر از خطرات استفاده از آن است باید تزریق صورت گیرد.
آیا استفاده از پرولوتون اعتیاد آور است؟ هیچ گزارشی مبنی بر اعتیاد استفاده از این دارو گزارش نشده است.
آیا در بارداری دو قلو هم استفاده از این آمپول لازم است؟ با توجه به شرایط فرد باردار، پزشک معمولا برای جلوگیری از سقط جنین و یا زایمان زودرس دو قلوها، معمولا اقدام به تجویز این آمپول می‌کند.
آیا استفاده از آمپول پرولوتون در بارداری دو قلو، به کیسه آب یا جنین آسیب نمی‌رساند؟ استفاده از این دارو برای بارداری دو قلو موردی نداشته و تا به حال استفاده از آمپول باعث آسیب رساندن به کیسه آب یا جنین نشده است.
آیا استفاده از آمپول پرولوتون بر جنین پسر تاثیری دارد؟ و آیا باعث تغییر در هورمون‌های مردانه او می‌شود؟ استفاده از این دارو تاثیری بر جنسیت جنین و هورمون‌های وی نخواهد داشت.
معمولا در چند هفته باید از پرولوتون استفاده کرد؟ به طور معمول باید 10 بار از این آمپول استفاده شود، اما بسته به شرایط شما و تشخیص پزشک این مدت متغیر است.
سخن آخر
وقتی سطح پروژسترون در بدن به کمتر از مقدار طبیعی و لازم برای دوران بارداری برسد، زمینه سقط جنین فراهم می‌شود. تزریق این آمپول سطح پروژسترون را به حالت نرمال می‌رساند و از سقط جنین جلوگیری می کند. توصیه می‌شود تحت هیچ شرایطی به صورت خودسر اقدام به مصرف این آمپول نکنید.
در پایان توصیه می‌کنیم استرس در دوران بارداری را کنترل کرده تا خود و کودکتان در سلامت باشید. همچنین توصیه می‌کنیم در همین راستا، مقاله مفید « جلوگیری از زایمان زودرس » را نیز مطالعه کنید.
در پایین همین صفحه، نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبان در میان بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/698181/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

مهدی طارمی شاهزاده شد!

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

مدل مانتو شیک و مزونی بهاره کیان افشار با طرح بته جقه خاص و بی نظیر / خانم بازیگر از حلقه ازدواجش رونمایی کرد

زمان دقیق اعمال و میزان افزایش حقوق 1403 بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اعلام شد

تغییر چهره دیدنی مریم اوزرلی بازیگر نقش «خرم سلطان» بعد از 12 سال در آلمان که پربازدید شد

آهنگ جدید/ علی زندوکیلی از «خط پایان» خواند

رونمایی از موزیک ویدئوی سریال «افعی تهران» با صدای رضا یزدانی

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

حکمت/ راهکاری برای انجام کارهای سخت

خوشمزه ترین کتلت مامان پز

کووید باعث تحریک آسم در کودکان نمی شود

خطای شناختی در اعتماد به اتفاق‌های تازه

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

اولین سالگرد ازدواج ساده و خلوت آرین بهاری خواننده پازل بند و همسرش / خوشبخت باشید

پیرزن 81 ساله بعد از 60 سال به اولین عشق خود بله گفت / دود از کنده بلند میشه

تغییر چهره عسل امیرپور همسر سام درخشانی 9 سال بعد از ازدواجش / چقدر ساده و مهربون

رونمایی از استایل دامادی احمد مهرانفر ارسطو سریال پایتخت در ششمین سالروز ازدواجشان

علائم هشداردهنده حمله قلبی

به یاد مرتضی پاشایی، در کنسرت «محسن ابراهیم زاده»

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

تفال/ تاب بنفشه می دهد طره مشک سای تو

تقویم تاریخ/ درگذشت "ملک‏ الشعراء بهار" ادیب و سیاستمدار

این دستور پخت مرغ زعفرانی را از دست ندهید

3 روغن طبیعی که به تسریع رشد مو کمک می‌کند