آریا بانو

آخرين مطالب

رابطه جنسی ناسالم چیست و چه خطراتی دارد؟ گوناگون

رابطه جنسی ناسالم چیست و چه خطراتی دارد؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - انگیزه – زناشویی – یکی از مشکلات فعلی جامعه ما عدم اطلاع و شناخت کافی نوجوانان و جوانان و به‌طورکلی مردم ما از رفتارهای پرخطر جنسی است و متأسفانه این عدم آگاهی دادن به نوجوانان و جوانان باعث می‌شود تا این افراد در حال رشد در آینده، نسلی بیمار و ناسالم از لحاظ روحی و جسمی باشند و به‌تبع آن معضلات روانی و اجتماعی جبران‌ناپذیری به اصل وجودی خانواده و جامعه وارد آید. ازاین‌رو پیشگیری از این اتفاقات با آموزش درست و اطلاع‌رسانی‌های به‌موقع، می‌تواند به‌عنوان عاملی نجات‌دهنده، سبب کاهش و کنترل این مشکلات فردی و اجتماعی شود. مهم‌ترین نکته در آموزش رفتارهای پرخطر، آموزش رفتارهای جنسی سالم به افراد جامعه است. در ابتدا باید ببینیم رفتار و رابطه جنسی ناسالم و پرخطر چیست؟

آریا بانو


رابطه جنسی ناسالم چیست؟
رابطه‌ جنسی ناسالم یا UnsafeSex عبارت است از رابطه‌ای که فرد انجام دهنده، از سلامت خود یا شریک جنسی خود بی‌اطلاع باشد. در واقع می‌توان گفت که هر زمانی که فردی از سوابق پزشکی شریک جنسی خود اطلاعات کافی نداشته باشد، خود را در معرض رابطه‌ی جنسی ناسالم قرار داده است. یکی از مشکلات امروزه جامعه جهانی و همچنین کشور ما عدم داشتن اطلاعات مناسب و به‌اندازه از رفتارهای پرخطر جنسی است و با تأسف باید گفت این عدم آگاهی و شناخت باعث می‌شود تازیانه‌ای روحی و اجتماعی به فرد، جامعه و خانواده فرد وارد شود. پس باید با آگاهی دادن به افراد جامعه از این معضل جهان‌شمول تا حد زیادی پیشگیری کرد.

آریا بانو


چه افرادی بیشتر در معرض رابطه جنسی ناسالم قرار دارند؟
افرادی هم‌چون زنان خیابانی، مصرف کنندگان مواد مخدر به خصوص از نوع تزریقی و همچنین همسرانشان، افراد زندانی و همسرانشان، نوجوانان در بحران سن بلوغ، کودکان بی سرپرست و کودکان کار، سربازان دور از خانه و جوانان با روابط جنسی متعدد و مداوم و همچنین همسرانشان و نیز خانواده‌های بی‌قید و بند در گروه افراد در معرض خطر رابطه جنسی ناسالم قرار دارند. جهت تغییر رفتارهای ناسالم، هدف عمده پیشگیری از بیماری‌ها است که سبب سلامت جامعه و باعث ایجاد زندگی سالم می‌شود.
رفتارهای پرخطر انجام‌ شده در رابطه جنسی ناسالم
داشتن شریک‌های جنسی پر تعداد تماس‌های جنسی نامعمول و غیرمتعارف مانند تماس مقعدی و دهانی و… اعمال خشونت در زمان تماس جنسی ناسالم و بی‌رحمی هر چه تمام‌تر مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر و یا روان‌گردان قبل از برقراری رابطه جنسی رابطه جنسی محافظت نشده و عدم کنترل رابطه مانند عدم استفاده از کاندوم و دیگر عوامل جلوگیری

آریا بانو


انواع رابطه جنسی کدامند؟
رابطه جنسی از لحاظ کیفیت به سه قسم عمده دسته بندی می‌شود که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
1. رابطه جنسی ناسالم و پرخطر
در رابطه جنسی ناسالم احتمال جراحت در قسمت‌های مختلف و خاص بدن و همچنین انتقال انواع بیماری‌ها زیاد است. هرگونه تبادل خون در روابط جنسی از نوع غیر نفوذی و حتی هر نوع رابطه جنسی با نفوذ آلات جنسی که در آن از کاندوم و وسایل پیشگیری استفاده نشود و یا حتی درست استفاده نشود، پرخطر محسوب می‌شود. پس همان‌طور که احتمالاً دریافتید هر نوع رابطه جنسی با فردی در چارچوبی بیرون از رابطه زناشویی و ازدواج از نوع رابطه پرخطر محسوب می‌شود. در ضمن در رابطه زناشویی نیز در صورت ابتلا یکی از دو طرف رابطه به ویروس ایدز، در صورت عدم استفاده از وسایل مناسب رابطه جنسی پرخطر محسوب می‌شود.
2. رابطه جنسی با خطر متوسط
این نوع از رابطه شامل بوسه‌های طولانی مدت، عمیق و مرطوب و هر گونه رابطه جنسی با نفوذ آلات جنسی است که در آن به درستی از کاندوم استفاده شود، اما فرد در رابطه با اطمینان کامل، سالم نباشد. تنها رابطه‌ای که می‌توان از سالم بودن فرد کاملاً اطمینان داشت رابطه زناشویی و بین زن و شوهر است.
3. رابطه جنسی سالم و بی‌خطر
رابطه جنسی سالم به هر نوع رابطه جنسی گفته می‌شود که احتمال انتقال بیماری و یا جراحت از طریق آن به هیچ عنوان وجود نداشته باشد. هر گونه لمس پوستی بر روی پوست بدون خراش، روبوسی و رابطه جنسی مخصوص زن و شوهر در صورتی که هیچ یک از دو طرف خارج از ازدواج ارتباط جنسی نداشته و دخیل در رفتار پرخطر نظیر تزریق مشترک نباشند نیز در این دسته قرار می‌گیرد.
حد فاصل میان رابطه جنسی سالم و ناسالم
یک رابطه جنسی کار آمد و درست رابطه‌ای است که هم‌زمان با رابطه جسمی، باعث نوعی بده بستان و تبادل عاطفی و روانی خوب میان هر یک از زوجین نیز می‌شود. مهم‌ترین عاملی که می‌توان توسط آن بین یک رابطه جنسی کار آمد و رابطه جنسی ناکارآمد را از هم تمییز داد، این است که پس از اتمام رابطه جنسی هر دو طرف به یک اندازه از رابطه لذت برده باشند و یک احساس رضایت و شادمانی بین هر دو طرف رابطه ایجاد شود؛ از طرف دیگر روابط جنسی ناسالم را رابطه‌ای می‌دانند که بده بستان و تبادل بدنی فیزیکی در آن اتفاق می‌افتد، اما به لحاظ روانی طرفین به ارضای مناسب نمی‌رسند.
در خصوص روابط جنسی ناسالم و ناکارآمد عواملی جدی برای تشخیص این نوع از روابط وجود دارد، از جمله
اختلالات جنسی انحراف جنسی اختلالت میلی و هورمونی در واقع مرز این‌ها یک تجربه‌ای با هیجان است که افراد بعد از رابطه حس می‌کنند و باید در هر دو طرف این احساس هیجانی شکل بگیرد. پس باید دقت کنیم که آیا این تجربه برای‌ دو طرف خوشایند بوده؟ آیا هر دو طرف از این اتفاق افتاده راضی هستند و هر دو طرف لذت برده‌اند یا نه. اگر پس از رابطه برای یکی از طرفین در رابطه یا هر دو احساس ناخوشایند و نارضایتی ایجاد شود، به این رابطه یک رابطه ناکارآمد گفته می‌شود.
قرار گرفتن در معرض رابطه جنسی ناسالم در اثر تجاوز
حال این سوال پیش می‌آید که اگر در معرض وقوع تجاوز جنسی و رابطه جنسی ناسالم قرار گرفتیم، باید چه کنیم؟
تجاوز جنسی زمانی اتفاق افتاده است که فعالیت جنسی بدون رضایت یکی از طرفین و به اجبار و زور و اغلب با خشونت صورت پذیرد. دقت داشته باشید که در صورت اتفاق افتادن تجاوز، این فرد متجاوز است که مجرم است و فردی که بر روی او تجاوز صورت گرفته است چه از لحاظ حقوقی، چه از لحاظ شرعی و نیز اجتماعی، مجرم و گناهکار نیست؛ بنابراین، پنهان کردن این موضوع از مسئولین بهداشتی، حقوقی و انتظامی به جز افزودن آسیب وارده به شخص و نیز ادامه جرم متجاوز بدون دستگیری و مجازات فایده‌ای نخواهد داشت. در صورت وقوع تجاوز اقدامات زیر باید صورت بپذیرد.
در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک متخصص زنان و زایمان و یا مراکز بهداشتی درمانی جهت دریافت دارو و نیز آشنایی با روش‌های اورژانسی پیشگیری از بارداری مراجعه کنید، همچنین تحویل نمونه برای تشخیص و درمان زودرس بیماری‌های مقاربتی احتمالی و نیز نمونه‌های لازم مورد نیاز از نظر پزشکی قانونی برای شناسایی مجرم لازم است. همچنین پزشک به منظور جلوگیری از مبتلا شدن به برخی بیماری‌های واگیر جنسی، برخی از آنتی‌بیوتیک‌های لازم را تجویز می‌کند، در صورت لزوم واکسیناسیون هپاتیت B را انجام می‌دهد و ادامه درمان و مراحل لازم در درمان را پیگیری می‌کند. قدم دوم در مواجهه با این مسئله مراجعه به مراکز انتظامی برای طرح شکایت و ارائه اطلاعات لازم برای دستگیری فرد متجاوز و اعمال قانون بر روی فرد خواهد بود. در این بخش باز هم تکرار می‌شود که فردی که مورد تجاوز قرار گرفته است به هیچ‌وجه مجرم نیست.
نشانه‌ها و عوارض رابطه‌ی جنسی ناسالم
در این نوع رابطه اغلب یک انرژی غیر قابل کنترل و حالت اجبار و تحمیل وجود دارد که فرد دارای این رابطه، محدودیتی در انجام این فعل برای خود قائل نیست. سایر نشانه‌ها عبارتند از:
این رابطه اعتیاد آور است فرد خواهان این نوع از رابطه به شما هویتی دوگانه می‌دهد این رابطه به شما احساس شرمساری و عذاب وجدان می‌دهد این نوع از رابطه بسیار آسیب‌رسان و پر زیان است رابطه فاقد هرگونه عشق است این رابطه بدون نیاز از گفتگو است بسیار استرس‌زاست این رابطه در بیشتر اوقات مخفیانه و سری است به نوعی بهره کشی و ظلم است منفعت و سود یک طرفه دارد رابطه‌ای سرد و غیر صمیمی است این رابطه کاملاً غیرمسئولانه است در حد بسیار بالایی خطرآفرین است فقط لذتی جسمانی دارد سطح سلامتی فرد را پایین می‌آورد

آریا بانو


کلام پایانی
متاسفانه بر اساس دلایل متعدد بسیاری از افراد از علائم بیماری‌های جنسی و نیز راه‌های انتقال این بیماری‌ها هیچ اطلاعی ندارند و اقدام به انجام روابط جنسی ناسالم می‌کنند و اگر آموزش درستی به این‌گونه افراد داده نشود، بدون شک در اثر ناآگاهی این افراد دچار بیماری‌های جنسی پرخطری می‌شوند که گاهی به مرگ فرد مبتلا منجر می‌گردد. پس در ابتدا باید روش‌های صحیح برای افراد جامعه آموزش داده شود و در مرحله‌ی بعدی علائم و راه‌های انتقال این نوع از بیماری‌ها به طور کامل بیان شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/698500/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود