آریا بانو

آخرين مطالب

مطالعه موجب افزایش هوش هیجانی در سالمندان می‌شود مقالات

مطالعه موجب افزایش هوش هیجانی در سالمندان می‌شود
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خبرگزاری کتاب ایران / ملکی گفت: مطالعه موجب افزایش هوش هیجانی در سالمندان می‌شود و همین اثر کوتاه مدت افزایش هوش هیجانی یکی از مولفه‌های خود ارزشمندی در آنان است. ما اگر بتوانیم این هوش را بالا ببریم می‌توانیم انگیزه‌های آنها را برای افزایش امید به زندگی، بهبود روابط و ... بیشتر کنیم.
 خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری بنیاد فرهنگ سالمندی در ششمین روز از هفته کتاب نشست «کتاب و تغییر نگاه سالمندی به خود» را با سخنرانی داوود ملکی صیدآبادی و معصومه خوانساری عصر امروز برگزار کرد.
ملکی در ابتدای این نشست توضیحاتی را درباره ضریب سالمندی در ایران ارائه کرد و گفت: تا 30 سال آینده روند سالمندی در ایران 27 درصد است اما در جهان 20 درصد است و این نشان می‌دهد ضریب سالمندی ما سریع است و باید از اکنون سیاست‌گذاری مناسب صورت گیرد.
او ادامه داد: در کشور ما علی رغم تاکیدات دین درباره سالمندان و توجه به آنها تعریف دردمندانه از سالمندی صورت می‌گیرد، گویی هر کسی به سالمندی فکر می‌کند یگ نگاه ترس آلود و دلهره آور دارد. متاسفانه امروزه سالمندان در ایران مسایل و مشکلات زیادی دارند از جمله بیماری سالمند کار شیوع پیدا کرده است. می‌توان با کتاب و کتابخوانی حال خود را خوب نگه داشت.
خراسانی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه طبق تحقیقات مطالعه به دلیل همذات پنداری با شخصیت‌ها باعث افزایش هویش هیجانی سالمندان می‌شود، نظر ملکی را در این پاره پرسید که او توضیح داد: یکی از آثار کوتاه مدت مطالعه بر افراد افزایش هوش هیجانی و اجتماعی است. این هوش توانایی نظارت و پایش احساسات خود و دیگران و استفاده از آن در تنظیم رفتار خود با دیگران است. همین اثر کوتاه مدت افزایش هوش هیجانی یکی از مولفه‌های خود ارزشمندی در سالمندان است. ما اگر بتوانیم این هوش را بالا ببریم می‌توانیم انگیزه‌های آنها را برای افزایش امید به زندگی، بهبود روابط و ... بیشتر کنیم.
ملکی درباره عوامل ترغیب به مطالعه گفت: این ترغیب چند بعد دارد؛ نخست ایجاد زمینه مناسب انگیزشی برای سالمندان در زمینه کتابخوانی است. یکی دیگر از مسایل در این باره دسترسی راحت سالمندان به کتاب است.
او در ادامه با بیان اینکه دعوت به مطالعه یک کار فراسازمانی است و همبستگی کلانی را می‌طلبد یادآور شد: در حوزه سالمندی وضعیت ما بدتر است چون ما ابتدا باید رسانه‌ها را به ترغیب کتاب و کتابخوانی برای ترویج آن دعوت کنیم و بعد روی یک مخاطب خاص تمرکز کنیم.
ملکی گفت: شما وقتی بیوگرافی نویسندگان را بررسی می‌کنید می‌بینید در گذشته داستان‌هایشان را در نشریه‌ها چاپ می‌کردند یا اینکه خودشان روزنامه‌نگار بودند و داستانشان را چاپ می‌کردند و اتفاقا روزنامه خوانی رواج بیشتری داشت. بنابراین برای بالا بردن صنعت مطالعه روش پیچیده‌ای نداریم بلکه همت و برنامه و اجرای خوب می‌خواهد. باید از نشریات سوال شود که چرا صفحات داستانی در روزنامه اگر چاپ شود، روزنامه متضرر می‌شود اما این دلیل قانع کننده ای نمی‌شود که فقط یک روزنامه را به یک حوزه تخصصی هنر و فرهنگ اختصاص دهیم.
به گفته این محقق، در خارج از کشور برخی فقط عادت به روزنامه خوانی دارند اما چرا ما از این فرصت استفاده نکنیم و نشریات را به سمتی بالا ببریم که جذبه مطالعه بیشتر شود. امروز ما خود را به حوزه سیاست و اقتصاد محدود کردیم. ما چرا نویسنده داستانی و شعر در روزنامه نداشتیم؟
او درباره مجلات تخصصی برای سالمندان گفت: این موضوع هم به ارتباط به کتابخانه‌ها و سالمندان بر می‌گردد. من یادم است قبل از تغییر دولت نهاد کتابخانه‌های عمومی در اداره کل مطالعات خود ما را به صورت وبینار دعوت کرد و طرحی را برای استانداردسازی کتابخانه‌ها با نگاهی به سالمندان در دستور کار قرار داد. این استاندارد سازی کتاب، مسیر کتابخانه‌، روند ارائه کتاب و ... از جمله مواردی بود که در این طرح دنبال می‌شد اما وقتی می‌خواهیم یک نتیجه خوب بگیریم ماحصل یک فرایند خوب و منسجم است. ما باید ببینیم کتاب به سالمند می‌خواهد برود؟
ملکی با بیان اینکه درباره بالا بردن سرانه مطالعه به نظر می‌رسد محتوای ارائه شده بسیار تاثیرگذار است توضیح داد: چندی پیش مقاله‌ای را درباره گلایه ناشران از فروش آثار ترجمه‌ای می‌خواندم. این روند، روندی است که خواسته یا ناخواسته طرح‌های ممیزی برای موضوعات می‌گذارد و تقدس زایی نسبت به موضوعات مختلف اعم از داستان و شعر می‌گذارد. حتی در کارهای علمی من دیدم که در یک مرکز مطالعاتی بسیاری از پژوهش‌ها در کشور ما مطالعاتی هستند که محققان آن را به نفع کسی که سفارش می‌دهد سمت و سو می‌دهند و مطالعات نزدیک به واقعیت کمتر داریم. بنابراین بخش زیادی از مطالعات از طرف سفارش دهندگان مصادره به مطلوب می‌شود و پرسش‌ها نزدیک به سفارش‌دهنده‌ها داده می‌شود و این باعث می‌شود از لحاظ محتوا دچار ضعف شویم.
او با طرح این سوال که چرا با این همه حضور متخصصان در این حوزه نمی‌توانیم برخی از آسیب‌ها را پیش بینی و برای آن راه حل داشته باشیم؟ عنوان کرد: ما در سال 1400، یازده درصد جمعیت سالمند داریم که رو به افزایش است و دستگاه‌های آماری می‌گویند که تا 30 سال آینده یک سوم جمعیت ما سالمند می‌شود بنابراین جامعه‌شناسان ما اکنون باید به صورت جدی وارد این حوزه شوند.
ملکی گفت: از سوی دیگر ما نتوانستیم محتوای خوبی برای مخاطب خود در حوزه‌های مطالعاتی، ادبیات، و ... فراهم کنیم. باید اجازه دهیم تضارب آرا به واسطه تکثر آثار به وجود بیاید. شاید آثار خارجی آسیب داشته باشد اما عواید آن بیشتر است و ما به انتخاب فرد احترام می‌گذاریم چون مخاطب آن قدر باهوش است که بتواند سره را از ناسره تشخیص دهد.
او با اشاره به اینکه حوزه سالمندی در کشور دچار رخوت است یادآور شد: اساسا نشست‌های تخصصی در این باره بسیار ناکافی است و گویا در شروع مسیر هستیم و فعالان این حوزه باید با شتاب و برنامه ریزی کار کنند. در این حوزه باید در بعد حاکمیتی و خانوادگی روی موضوع سالمندان کار کرد. متاسفانه اکنون بار مسئولیت سالمندان تماما بر دوش سالمند و خانواده‌اش است و سهم دولت در رسیدگی به امور سالمندان اعم از سلامت، بازنشستگی و ... بسیار کم است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/701562/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دارالترجمه رسمی چیست و چه کاری انجام می دهد؟

با 7 مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

کبد سالم با مصرف این ویتامین ها

ورم و پف در نقاط مختلف بدن چه دلایلی دارد؟

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افشاگری مجری جنجالی زن تلویزیون: شهروند آمریکا هستم!

شیطنت‌های دختر با نمک سروش رفیعی در تمرین پرسپولیس / روزمو ساختی عمر بابا