آریا بانو

آخرين مطالب

طبع لبو از نظر طب سنتی چیست و خواص و مصلحاتش کدامند؟ گوناگون

طبع لبو از نظر طب سنتی چیست و خواص و مصلحاتش کدامند؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - چغندر گیاهی ریشه‌ای است که به عنوان یکی از سالم‌ترین سبزیجات محسوب می‌شود و دارای مواد غذایی بسییار مهمی است. به حالت پخته شده چغندر لبو گفته می‌شود. طبع لبو و ترکیبات خاص موجود در آن، این گیاه را در طب سنتی پرکاربرد کرده است.
در این مقاله ابتدا طبع لبو و انواع مصلحات آن از نظر طب سنتی را بیان کرده و سپس به بررسی خواص دارویی آن می‌پردازیم.
طبع لبو سرد است یا گرم؟
مزاج لبو از نظر طب سنتی معتدل است و مصلحش عسل است.

مزاج انواع مصلحات
معتدل عسل
خواص لبو براس بدن چیست؟
1. به تاخیر انداختن پیری
چغندر پخته حاوی ویتامین A و کاروتنوئید است که بافت‌های پوستی را بهبود می‌بخشند. لبو همچنین حاوی مقدار مناسبی از ماده‌ای به نام لوتئین، یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های قوی است. لوتئین‌ها با رادیکال‌های آزاد می‌جنگند و می‌توانند در جوان ماندن پوست انسان نقش داشته باشند. در واقع این ویتامین‌ها با تحریک پوست برای کلاژن سازی بیشتر به جوان ماندن پوست و پیشگیری از پیری زودرس کمک می‌کنند. کلاژن نوعی پروتئین در پوست است که به پوست خاصیت الاستیسیته و کشسانی می‌دهد و از افتادگی پوست جلوگیری می‌کند.

آریا بانو


2. کاهش فشار خون با خوردن تنها 250 میلی‌لیتر آب چغندر در روز
طبق مطالعاتی که در دانشگاه کوئین مری لندن انجام شده است، مصرف آب لبو یکی از راه‌های پایین آوردن فشار خون است. این امر به دلیل وجود نیترات فراوان در این سبزیجات است که براثر فرایند اکسید نیتریک، رگ‌های خونی را گسترش داده و فشار را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف منظم آن به صورت روزانه به میزان 250 میلی‌لیتر آب چغندر، فشار را در حالت نرمال‌تری برای افراد دارای فشار خون قرار می‌دهد. بنابراین می‌تواند یک داروی طبیعی مکمل برای افراد مبتلا به این بیماری باشد.
3. بهبود سلامت جنسی
چغندر پخته حاوی مقادیر قابل توجهی از ماده‌ای به نام بور است. این ماده ارتباط مستقیمی با تولید هورمون‌های جنسی دارد. همچنین به دلیل وجود بتائین و تریپتوفان یک آرامش‌بخش طبیعی است که باعث افزایش میل جنسی می‌شود؛ از طرفی این مواد در ایجاد خلق و خوی بهتر بسیار تاثیر گذار هستند. از مواد دیگری که قوای جنسی را تقویت می‌کند می‌توان به خواص قاووت نیز اشاره کرد که به طور کامل در انگیزه توضیح داده شده است.
4. تقویت عملکرد قلب
در این مورد نیز به دلیل کاهش فشار خون توسط نیترات موجود در لبو، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی کاهش پیدا می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده فقط یک هفته مصرف لبو، به صورت منظم، می‌تواند تاثیر چشمگیری در بهبود نارسایی قلبی در افراد مسن داشته باشد. همچنین خوردن این گیاه، اکسیژن رسانی به عضلات اسکلتی را افزایش می‌دهد و در نتیجه خستگی بدن را کاهش داده و با توانایی تحرک بیشتر، از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.
5. پیشگیری از سرطان سینه و پروستات
وجود ماده‌ای به نام بتانین در این سبزیجات باعث شده است عصاره چغندر، پتانسیل جلوگیری از سرطان سینه و پروستات را داشته باشد. همچنین در صورتی که آب چغندر همراه با آب هویج مصرف شود، باعث درمان بیماری سرطانی به نام لوسمی می‌شود، که یکی از انواع سرطان خون است.
6. یک ماده خوشمزه و مفید برای دوران بارداری
چغندر سرشار از نیترات، اسید فولیک و فولات است. در نتیجه قرار دادن آن در رژیم غذایی خانم‌های باردار از ایجاد کم خونی در این دوره جلوگیری می‌کند.
فولات ماده‌ای است که مقدار مناسب آن در بدن مادر، از ایجاد نقص عضو در هنگام تولد نوزاد جلوگیری می‌کند.

آریا بانو


7. افزایش سلامت کبد
مصرف لبو، کمبود آهن ، کمبود کلسیم و انواع ویتامین‌ها به خصوص کمبود ویتامین‌های گروه B را رفع می‌کند و یک غذای مفید برای افزایش سلامت کبد است. همچنین لبو حاوی روی و مس است که هر دو سلول‌های کبدی را از استرس اکسیداتیو که باعث تخریب بافت‌های درونی مثل کبد می‌شود، محافظت می‌کند.
8. افزایش سطح انرژی بدن
چغندر پخته به دلیل انواع مواد معدنی و ویتامین‌های خاصی که دارد، میزان سوخت و انرژی را در بدن افزایش داده و استقامت کلی بدن را تقویت می‌کند. همچنین به دلیل اینکه لبو میزان اکسیژن رسانی به اندام‌های داخلی بدن را افزایش می‌دهد، یک خوارکی عالی برای ورزشکاران حرفه‌ای محسوب می‌شود؛ چراکه قدرت بدنی و انرژی آن‌ها را افزایش می‌دهد.
9. کنترل سطح قند خون
فیبر موجود در لبو میزان قند خون را کاهش می‌دهد. طبق یک مطالعه انجام شده در انگلیس مصرف آب چغندر بعد از غذا در افراد مبتلا به دیابت باعث کاهش جذب کربوهیدرات و قند اضافی غذا برای بدن می‌شود. بنابراین مصرف منظم آن می‌تواند قند خون را به خصوص در افراد مبتلا به دیابت کنترل کند.
10. کاهش سطح کلسترول بد در بدن
ترکیبات موجود در چغندر میزان کلسترول بد خون را کاهش داده و باعث افزایش تولید کلسترول خوب می‌شود. همچنین به دلیل اینکه از معدود مواد خوراکی است که کلسترول آن صفر است، برای افراد با کلسترول بالا بسیار مفید و مغذی است و به درمان بیماریشان نیز کمک می‌کند.
11. درمان کم خونی
لبو سرشار از آهن و فولات است که هر دو باعث افزایش گلبول‌های قرمز خون شده و کم خونی را درمان می‌کنند. همچنین میزان جذب آهن چغندر توسط بدن نسبت به سبزیجات دیگر بیشتر است.
12. افزایش سلامت مغز
لبو به دلیل افزایش اکسیژن‌رسانی به بخش سوماتوموتور مغز باعث بهبود عملکرد مغز شده و ایجاد اختلالات شناختی به خصوص در افراد سالمند را کاهش می‌دهد. از طرفی نیترات خون‌رسانی را به مغز افزایش داده و باعث بهبود خلق و خو می‌شود. به علاوه این گیاه از بیماری‌هایی مانند آلزایمر جلوگیری می‌کند.

آریا بانو


13. کاهش وزن فوق‌ العاده با مصرف لبو
چغندرها با داشتن مواد مغذی و فیبر فراوان، یک ماده عالی برای رژیم لاغری هستند. منیزیم و پتاسیم موجود در چغندر به سم زدایی بدن و از بین بردن آب اضافی کمک می‌کند و از نفخ جلوگیری می‌کند. این مواد مغذی باعث بهینه سازی متابولیسم و ​​از دست دادن وزن اضافی در بدن می‌شوند. آب چغندر اغلب در رژیم‌های سم زدایی و لاغری تجویز می‌شود.
سخن آخر
در ایران خوردن چغندر به صورت آبپز و داغ یعنی همان لبو، به خصوص در دورهمی‌های فامیلی در شب‌های سرد زمستان رایج است. با توجه به خواص بسیار مفیدی که این گیاه دارد، یک ماده غذایی عالی برای قرار گرفتن در رژیم غذایی کل خانواده در طول سال است.
برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از چغندر یا لبو برای چه مواردی استفاده می‌کنید؟ چه غذاهای با آن تهیه می‌کنید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات عالی شما عزیزان هستیم. شما می‌توانید در سایت انگیزه به طور خاص با خواص لبو برای کبد نیز آشنا شوید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/704788/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن