آریا بانو

آخرين مطالب

نگاهی دیگر به زن بودن در «روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان» زنان جهان

نگاهی دیگر به زن بودن در «روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان»
  بزرگنمايي:

آریا بانو - آخرین خبر / امروز 4 آذر روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان است. خشونت علیه زنان و دختران یکی از رایج ترین موارد نقض حقوق بشر در جهان است که در طول زندگی از مدرسه تا محل کار و حتی خانواده با آسیبب های روحی و اجتماعی این معضل درگیرند. چندی پیش در کمپینی پر سر و صدا زنان هالیوود با هشتگ «می تو» اعتراض خود را به آزارهای جنسی بیان کردند
خوشنت علیه زنان چیست؟ "خشونت علیه زنان" بنا بر تعریف سازمان ملل متحد، هرگونه رفتاری است که می‌تواند منجر به آسیب بدنی، جنسی یا روانی زنان شود. 25 نوامبر "روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان" است. سازمان ملل این روز را در گرامیداشت یاد خواهران میرابال انتخاب کرده است. آنها در 25 نوامبر 1960 پس از مدتها شکنجه توسط سازمان امنیت ارتش دومینیکن به قتل رسیدند. برپایه یکی از بررسی‌های سازمان ملل، یک سوم زنان جهان در طول حیات خود مجبور به تحمل خشونت و بدرفتاری می‌شوند

آریا بانو

.ماجرای خواهران میرابل
خواهران میرابال با نام اسپانیایی (las hermanas Mirabal) چهار خواهر اهل جمهوری دومنیکن با نام‌های «پاتریا»، «مینروا»، «ماریا ترزا» و «دِده» بودند که از مخالفان دیکتاتور معروف «تروخیو» («رافائل لئونیداس تروخیو مولینا» با نام مستعار ال هِفه)، حاکم نظامی جمهوری دومینیکن بین سال‌های 1930 تا زمان ترورش در 1961 به شمار می‌رفتند. تروخیو بین سال‌های 1930 تا 1938 و سپس از 1942 تا 1952 رسماً رئیس‌جمهور دومینیکن بود و دوران حکومتش، خشن‌ترین دوره در تاریخ جمهوری این کشور به حساب می‌آید. خواهران میرابل در فعالیت‌ها و مبارازت مخفیانه علیه رژیم او مشارکت داشتند. سه خواهر از چهار خواهر (پاتریا، مینروا و ماریا ترزا) در 25 نوامبر 1960 به جرم شرکت در فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم دیکتاتوری حاکم بر دومینیکن به قتل رسیدند (دده تنها خواهر بازمانده در فوریه 2014 به مرگ طبیعی درگذشت). 

آریا بانو

حال نیز در شرایط ناشی از همه گیری کرونا از جمله قرنطینه، کاهش تحرک، افزایش انزوا، فشار روانی و ناپایداری اقتصادی - منجر به جهش نگران کننده ای در خشونت خانگی شده و زنان و دختران را بیش از پیش در معرض انواع دیگر خشونت ها، از ازدواج کودکان گرفته تا آزار و اذیت جنسی در اینترنت قرار داده است. 
انواع خشونت علیه زنان
خشونت علیه زنان به اشکال مختلف رخ می‌دهد و یکی از رایج‌ترین آنها خشونت‌های خانگی است. سازمان بهداشت جهانی در یکی از مطالعات خود درباره خشونت علیه زنان نتیجه گرفته است که در هر 18 ثانیه یک زن مورد حمله یا بدرفتاری قرار می‌گیرد. خشونت همواره آثار بیرونی و نمودهایی جسمی و فیزیکی ندارد بلکه مواردی مانند خشونت و آسیب‌های فیزیکی بخشی از خشونت علیه زنان است، بخش دیگر این موضوع انواع و اقسام رفتارها، خشونت‌ها و تبعیض‌هایی است که شاید دیدنی نباشند اما بعضاً آثار و پیامدهایی به مراتب بدتر و تلخ‌تر از قتل دارند. چرا که در قتل، فرد می‌میرد و رنج پایان می‌یابد، اما در مواردی چون تجاوز (و آسیب‌هایی از این دست) فرد ناچار است تا یک عمر با سایه شوم واقعه‌ای روبرو شود.
خشونت جنسی، خشونت جنسی غیرتماسی، خشونت کلامی، تجاوز، تن‌فروشی اجباری، بارداری اجباری، ختنه دختران، خرید و فروش زنان و دختران، خشونت علیه زنان کارمند و مستخدمان زن، خشونت‌های ناشی از جنگ، خشونت در زندان، تجاوزهای سیستماتیک، خشونت نگاهی و رفتاری و خشونت سیاسی، مصادیقی از خشونت آشکار است، مسائلی چون دروغ گفتن، نفقه ندادن، به خواسته‌های زن بی‌توجه بودن، جدا کردن زن از کودکان یا خانواده‌اش، تهمت زدن، تحدید زن در محدوده جغرافیایی یا عدم مجوز به وی برای شغل یا تحصیل و … مصادیقی از خشونت پنهان و فاقد نمودهای بیرونی هستند.

آریا بانو

راهکار مقابله با خشونت علیه زنان در جامعه
افزایش آگاهی‌های خانواده‌ها درباره چگونگی رفتار با زنان و دختران و محافظت از آن‌ها و دادن اطلاعات حیاتی به خانواده‌ها درباره خطراتی که زنان و دختران را تهدید می‌کند، آموزش مهارت های زندگی در زمان مناسب خود از دوران کودکی و حتی پیش از تولد فرزند، پیش و بعد از ازدواج جدی، اصلاح قوانین متناسب با شرایط روز جامعه، تحقیق و پژوهش اصولی و دقیق در زمینه مقابله، ارایه فیلم های آموزشی و تخصصی با استفاده از دانش روانشاسان، استفاده از ظرفیت پژوهشگران کارآمد و تهیه پژوهش های کاربردی، از جمله راهکارهای مقابله با خشونت علیه زنان است که در حد مطلوب به این موارد پرداخته نشده است.
همچنین برای مقابله با خشونت علیه زنان نباید از آگاه‌سازی و آموزش به مردان غافل شد و باید با آگاه سازی، مردان را نسبت به تغییر شیوه رفتاری در مقابل زنان و دختران متقاعد کرد.

آریا بانو

لایحه تامین امنیت زنان، معطل رسیدگی
وکیل پایه یک دادگستری گفت: برای برداشتن سایه ترسناک خشونت علیه زنان در ابعاد و مصداق‌های مختلف تنها قانون یارای مقابله دارد و باید قانون محکم وضع شود.
تامین امنیت اجتماعی زنان یک مساله مهم است که نبود آن نوعی خشونت علیه زنان محسوب می‌شود و باید قوانین محکم و با شدت مجازات وضع شود تا هیچ عامل و فردی نتواند این امنیت را بر هم زند و یک زن بتواند با خیال آسوده در شب در شهر تردد داشته‌باشد.
آموزش بهترین راه پیشگیرانه علیه خشونت
مشاور روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی گفت: آموزش و توانمندسازی عامل مهم در مهار خشونت علیه زنان است، زنان برای جلوگیری از تحت خشونت قرار گرفتن باید خلق و خوی همسر خود را بشناسند و بدانند در چه موقعیتی و چه زمانی صحبت کنند تا خشم شوهر خود را برانگیخته نکنند.
 خشونت علیه زنان فقط جسمی و فیزیکی نیست، بلکه تحقیر و توهین از جمله خشونت روانی و کلامی محسوب می‌شود که حتی گاه تاثیر خشونت روانی بیش از جسمی است و فرد را تا سالیان دراز دچار اختلال‌های روانی می‌کند.

آریا بانو

نگاه لطیف اسلام به زنان
از اساسی‌ترین اندیشه‌های ناب که مورد تأکید اسلام نیز بوده، برابری حق انسانیت در بین زنان و مردان است تعبیری که از آن در متون دینی با عبارات مختلف یاد شده است که از جمله‌ی آنان می‌توان به این آیه شریفه از قرآن کریم اشاره کرد که خداوند متعال می‌فرماید: «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ [حجرات / 13] ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌‏ها و قبیله‌‏ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‏‌ترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست خداوند دانا و آگاه است!»
در این آیه شریفه خداوند، تنوع در جنسیت و اقوام را تنها سببی برای زیبایی زندگی و تنوع در ارتباطات دنیوی معرفی می‌فرماید و ملاک برتری را تنها رسیدن به فضائل اخلاقی و معنوی بیان می‌دارد که در این ملاک بین زن و مرد تفاوتی نیست، حقیقتی که استاد شهید مطهری (ره) نیز چنین به آن اشاره می‌فرماید: «اسلام در سیر من الخلق الی الحق یعنی در حرکت و مسافرت به سوی خدا هیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نیست.» [1]
در چنین فضایی است که امیرالمومنین علی (علیه السلام) می‌فرماید: «فَإِنَّ الْمَرْأَهَ رَیْحَانَهٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَهٍ [3] زن گلی است ظریف، نه خادم و کارپرداز»
نکته‌ای پر مطلب که با روایتی از امام سجاد (علیه السلام) پیرامون آن، این نوشته را به پایان می‌رسانیم: «وَ أَمَّا حَقُّ الزَّوْجَهِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَهَا لَکَ سَکَناً وَ أُنْساً فَتَعْلَمَ أَنَّ ذَلِکَ نِعْمَهٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْکَ فَتُکْرِمَهَا وَ تَرْفُقَ بِهَا؛ و امّا حق زوجه، بدان که خدای متعال او را برای تو محلّ اُنس و آرامش قرار داده و این یک نعمت الهی بر تو است که او را گرامی بداری و با رفق و مُدارا با وی رفتار نمایی.» [5]
در گردآوری این مطلب از منابع ایمنا، ایرنا، مهر و سازمان ملل متحد ایران استفاده شده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/705159/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود