آریا بانو

آخرين مطالب

استقبال 87 درصدی دیپلمه‌ها از طرح اشتغال روستایی اجتماعي

استقبال 87 درصدی دیپلمه‌ها از طرح اشتغال روستایی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - بر اساس گزارش عملکرد سه ماهه وزارت کار از روند اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری در دولت سیزدهم، 1643 طرح از محل منابع و تسهیلات اشتغال روستایی بهره‌مند شده و طی این مدت برای بیش از 4890 نفر فرصت شغلی به وجود آمده است.

به گزارش ایسنا، ‌طرح اشتغال روستایی به دنبال مجوز مجلس در برداشت 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد طرح‌های اشتغال در مناطق روستایی و عشایری به اجرا درآمد و مقرر شد معادل ریالی آن نیز از محل منابع داخلی بانک‌ها به حساب موسسات عامل واریز شود.
در قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری به منظور تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با تصویب هیأت امنای صندوق، معادل ریالی یک میلیارد و 500 ‌میلیون دلار از منابع صندوق را به صورت قرض الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری کند تا این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری شود.
در 100 روز دولت سیزدهم بیش از 1640 طرح موفق به دریافت تسهیلات طرح اشتغال روستایی شده و برای بیش از 4890 نفر فرصت اشتغال به وجود آمده است.
بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از گزارش عملکرد سه ماهه این وزارتخانه در دولت سیزدهم، 1643 طرح از تسهیلات اشتغال روستایی طی این مدت بهره‌مند شده‌اند.
در این گزارش اجرای قانون حمایت از اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به عنوان یکی از فعالیتهای معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار عنوان شده است. عملکرد اشتغال پایدار روستایی و عشایری از سامانه کارا به صورت تجمعی است و این طرح مستمر و ادامه دار برای مدت 9 سال پیش بینی شده است.
مطابق آمار گرفته شده، از نیمه مرداد 1400 تا پایان آبان ماه سال جاری، 1643 طرح از تسهیلات اشتغال روستایی بهره‌مند شدند؛ همچنین مبلغ تسهیلات پرداخت شده از محل اشتغال پایدار روستایی 4906 میلیارد ریال بوده است؛ میزان فرصتهای شغلی ایجاد شده از محل پرداخت تسهیلات در مدت زمان مذکور، 4891 نفر بوده است.
بر اساس آمارها منابع تخصیص داده شده در قانون اشتغال روستایی توسط صندوق توسعه ملی تاکنون در پنج مرحله صورت گرفته است.
بنابر اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیش از 11 هزار میلیارد تومان منابع برای مرحله ششم پرداخت تسهیلات طرح با همکاری دستگاههای اجرایی عملیاتی می شود تا روند اجرای طرح‌های اشتغال روستایی سرعت بگیرد و از این طریق بهره وری و کارآمدی در حوزه اشتغال روستایی افزایش یابد.

آریا بانو

طبق اعلام وزیر کار بیش از 11 هزار میلیارد تومان منابع برای مرحله ششم پرداخت تسهیلات طرح اشتغال روستایی پیش‌بینی شده است
رامین اسدی ـ مدیر پروژه سرمایه‌گذاری طرح‌های اشتغال فراگیر و روستایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ در گزارشی از وضعیت پرداختهای این بخش از سوی موسسات عامل می‌گوید: از ابتدای سال 1400 تا پایان مردادماه حدود 2948 طرح و از شهریور ماه تا کنون 1512 طرح مصوب شده و پیگیری آنها صورت گرفته است.
87 درصد دیپلمه‌ها از طرح اشتغال روستایی استقبال کرده و مردان با 66 درصد بیشترین میزان تسهیلات طرح اشتغال روستایی را دریافت کرده‌اند.
وی با اشاره به وضعیت طرح های اشتغال روستایی به تفکیک دستگاههای اجرایی می گوید: وزارت جهاد کشاورزی 59 درصد، وزارت صمت 14 درصد و وزارت میراث فرهنگی نیز 11 درصد طرح‌ها و به لحاظ مبلغ، وزارت جهاد کشاورزی 61 درصد این منابع را به خود اختصاص داده اند.
آنطور که اسدی در خصوص وضعیت تحصیلی دریافت‌کنندگان تسهیلات می‌گوید: 87 درصد دیپلمه‌ها از این طرح‌ استفاده کرده‌اند و مقاطع تحصیلی بالاتر مثل کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به دلیل کافی نبودن زیرساخت‌هایی چون نداشتن ضمانت و مهارت نتوانستند در این طرح‌ها مشارکت فعالی داشته باشند.
به گفته مدیر پروژه سرمایه‌گذاری طرح های اشتغال فراگیر و روستایی وزارت کار، 66 درصد مردان و 34 درصد زنان از تسهیلات اشتغال روستایی بهره مند شده‌اند و چنانچه نقدینگی به این سیستم تزریق شود 55 هزار طرح دیگر با مبلغ 38 هزار میلیارد تومان قابل اجرا و مدیریت است.
در این طرح، نرخ بهره تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری برای مناطق روستایی 6 درصد و مناطق مرزی 4 درصد پیش‌بینی شده است؛ حداکثر مدت بازپرداخت این تسهیلات نیز 9 سال است که دو سال برای ساخت وساز، یک سال تنفس و شش سال برای بازپرداخت تسهیلات درنظر گرفته شده است.
به گزارش ایسنا، قانون اشتغال پایدار روستایی وعشایری در سال 1396 از تصویب مجلس گذشت و با ابلاغ آیین نامه اجرایی آن از سوی هیات وزیران به مرحله اجرا درآمد. طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری با هدف کاهش نرخ بیکاری در مناطق محروم و کم برخوردار روستایی با اذن مقام معظم رهبری در برداشت 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی و قرار دادن معادل ریالی این اعتبار در اختیار موسسات عامل توزیع کننده تسهیلات از جمله بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید روند عملیاتی خود را تاکنون دنبال می‌کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/710683/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

این افراد ریواس نخورند

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

واژگونی پراید حادثه آفرید

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

طرز تهیه خاگینه هویج

استفاده از سیر پخته شده برای کاهش ورم گلو

توصیه جالب دکتر عزیزی به مردها

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

بازخوانی زیبا از ترانه دلنشین علیرضا افتخاری

پدر گلاب ایران درگذشت

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

قانون اساسی برخاسته از نماز

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

4 گوشه دنیا/ پرموترین پسر جهان که مبتلا به «سندرم گرگینه» است

محافظت اردک مادر از جوجه اردک هایش در برابر حواصیل

درگیری حیوانات در طبیعت

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

ابراز نگرانی سازمان جهانی بهداشت نسبت به گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

نقش «فرزند» در ارتباط زن و شوهر با یکدیگر

برای خوب شدن سرفه آنتی بیوتیک بخوریم؟

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

با این خوراکی های خوشمزه از کبد چرب رهایی می یابید

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی