آریا بانو

آخرين مطالب

«تک فرزندی» جزءسخت‌ترین مدل‌های تربیتی است اجتماعي

«تک فرزندی» جزءسخت‌ترین مدل‌های تربیتی است
  بزرگنمايي:

آریا بانو - فارس / «حجت‌الاسلام محسن عباسی ولدی»، مدرس و پژوهشگر حوزه خانواده در برنامه «بدون توقف» که از شبکه سه سیما پخش می شود، با تأکید بر اینکه روانشناسی غربی و تربیت دینی هر دو تأکید دارند که تربیت تک فرزندی جزء سخت‌ترین تربیت‌هاست، عنوان کرد: چون شما برای اینکه بتوانید خلأ آن خواهر و برادر را پر کنید چندین برابر والدینی که چند فرزند دارند، باید وقت بگذارید و عموما این وسائلی همچون تلویزیون و بازی‌های یارانه‌ای هستند که نقش خواهر و برادر را برای او بازی می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه امروز در جامعه جهانی و جامعه خودمان اشتغال زنان یکی از عوامل کم‌ انگیزه شدن برای فرزندآوری است، اظهار کرد: یعنی زنان شاغل به صورت عمومی گرایش کمتری به فرزندآوری دارند به دو دلیل یکی اینکه در قانون شاغل بودن زن مورد تأکید است نه زن بودنش که البته در طرح جوانی جمعیت تمهیدات خوبی در این زمینه انجام شده و امیدواریم محقق شود.
حجت الاسلام عباسی ولدی اظهار داشت: دلیل دوم این است که برخی از زنان شاغل به بهانه دردسرهای بچه‌داری علاقه‌ای به فرزندآوری ندارند و حتی اگر تمهیدات ویژه و امتیازات خاص هم برای‌شان درنظر گرفته شود باز هم میلی به فرزندآوری نخواهند داشت، چراکه قطعا فرزندآوری در حین اشتغال سختی‌های بیشتری دارد.
وی ادامه داد: واقعیت این است که زنان شاغل باید تکلیف خودشان را با تربیت فرزند مشخص کنند اگر اولویت را به فرزند دادند باید این قاعده را بپذیریم در صورتی که اشتغال به تربیت لطمه زد و مادر برای زندگی بهتر کار می‌کند قاعدتا باید مدیریت زندگی‌اش را به سمتی ببرد که اولویت تربیت فرزند در رأس قرار بگیرد و اشتغال را بعد از آن قرار دهد. اینکه برخی‌ها ممکن است بتوانند تکالیف مادری، همسری و اشتغال را همزمان انجام دهند درست است، اما این بعضی‌ها همه نیستند و این کار سختی است و نیاز به یک انرژی زیاد دارد. 
این استاد دانشگاه همچنین تأکید کرد: قاعده این است که اگر معنای تربیت خوب را فهمیدی و اشتغالت به تربیت لطمه زد و آن اشتغال هم برای زندگی بهتر بود حواست جمع باشد، اولویت تربیت فرزند را فراموش نکنی، چنانکه برخی پذیرفتند قناعت را در زندگی‌شان جاری کنند تا حضور مادر در خانه پررنگ‌تر باشد، من نمی‌گویم خانم‌ها همه شغل‌های‌شان را کنار بگذارند چون اتفاقا یک سری شغل‌ها زنانه است و این خانم‌ها لطف می‌کنند و منت می‌گذارند که معلم و پزشک فرزند و همسران ما هستند، ولی همه شغل‌ها اینطور نیستند یعنی همه شغل‌ها زنانه نیست و همه این شغل‌های زنانه هم برای تأمین حداقل‌ها نیست. 
عباسی ولدی درباره موضوع تک فرزندی نیز عنوان کرد: من اصلا معتقدم چیزی به عنوان تک فرزندی وجود ندارد، چون وقتی تک فرزند هستید اشیاء جانبی همچون تلویزیون، بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های مجازی به عنوان عضوی از خانواده جای خواهر و برادرهای نداشته را برای فرزند شما پر می‌کند حالا شما می‌توانید انتخاب کنید که همین وسائل باشند یا جای آنها را با خواهر و برادرهایی که همدم، هم‌بازی و مایه آرامش فرزندتان هستند پر کنید. 
وی با طرح این سؤال که آیا بچه ما نیاز به یک همدم و همبازی با یک فاصله سنی معقول دارد یا خیر، گفت: روانشناسی غربی و تربیت دینی هر دو تأکید دارند که تربیت تک فرزندی جزء سخت‌ترین تربیت‌هاست و برای اینکه شما بتوانید خلأ آن خواهر و برادر را پر کنید چندین برابر والدینی که چند فرزند دارند باید وقت بگذارید، از افرادی که اعتقاد دارند کیفیت زندگی با تک فرزندی بهتر است باید بپرسیم منظورت از کیفیت، گوشی همراه و وسائل بهتر است یا کیفیت زندگی بهتر، چون تو باید نقش خواهر و برادر را هم برای فرزندت بازی کنی و تا چه وقت می‌توانی این کار را ادامه دهی.
این کارشناس و پژوهشگر حوزه خانواده با اشاره به اینکه چرا در اجبار به تک فرزندی فقط مقوله اقتصاد را در نظر می‌گیریم، پاسخ داد: چرا در مقوله اقتصاد فرض‌مان این است که پدر و مادر تا بعد از ازدواج هم باید عهده‌دار مسائل اقتصادی فرزندشان باشند، چرا به این فکر نمی‌کنیم که بچه را با یک شیوه تربیتی درست نوعی تربیت کنیم که خودش مولد بوده و به توانمندی اقتصادی برسد، این نوع تربیتی که به کیفیت اقتصادی بهتر منتهی می‌شود آیا واقعا به مصلحت بچه است؟. 
عباسی ولدی همچنین تأکید کرد: جالب است که خیلی از والدین تک فرزند عنوان می‌کنند که ما برای کیفیت زندگی بهتر و رسیدگی بیشتر به فرزندمان از اینکه صاحب فرزندان بیشتر شویم امتناع کردیم و حالا همان تک فرزندمان به ما گله می‌کند که چرا مرا از نعمت داشتن خواهر و برادر محروم کردید.
وی در پایان نیز خطاب به افرادی که به بهانه اینکه حوصله ندارند به تک فرزندی قناعت کردند، گفت: اتفاقا به همین دلیل باید به فرزندان دیگر هم فکر کنید، چون سخت‌ترین مرحله تربیت فرزند و وقت گیرترین آن فرزند اول است، فرزند اول و دوم که به دنیا آمدند حدود پنج تا شش سال پس از فرزند اول زمان برای تربیت و وقت گذاشتن برای بچه‌ها یک دفعه کاهش پیدا می‌کند چون بچه‌های بزرگتر خودشان یک بازوی حمایتی و کمکی در خانه هستند که می‌توانند بسیاری از مسؤلیت‌ها را در خانواده برعهده بگیرند و به این ترتیب بار تربیتی و کاری پدر و مادر کمتر می‌شود.
ا

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/710734/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

یک دسر شکلاتی پرتقالی و خوشمزه برای مهمونی هاتون

طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی

اگر هنگام مسواک زدن از لثه شما خون می‌آید بخوانید

اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

حکم ‏CAS‏ علیه اسپانیا؛ انتخابات را از نو برگزار کنید

هوادار استقلال دچار حمله عصبی شد

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر

تفاضل گل استقلال و پرسپولیس برابر شد

فریاد باقری با مهم‌ترین گل سال به تراکتور

جدول لیگ برتر؛ استقلال به صدر رسید

زندی: اصلاً خوب نبودیم؛ استقلال تیم یکدستی دارد

ستاره‌های سپاهان در دو چالشِ مورایس

گزارش اکیپ؛ بایرن نه، زیدان به یونایتد می‌رود!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

ماجرای عاشق شدن دیبی در جوانی

قطعه ای زیبا با تکنوازی ساز «ابوا»

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو ژاپن موسیقی رو اینجوری آموزش میدن!

خواص مصرف لیموی یخ زده در طول روز که تا به حال نشنیده اید

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

گل دوم استقلال از روی نقطه پنالتی توسط محمدی

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

تراکتور سهمیه آسیا را به ملوان تعارف زد

شوت ابوالفضل جلالی در دقیقه 58 به تیرک عمودی دروازه شمس آذر برخورد کرد

بازگشت امید به نساجی با برد خانگی؛ تراکتور بدون خمس هم باخت

پیشنهاد میلیاردر فنلاندی؛ اینتر را به من بفروش!‏

گزارش زنده؛ استقلال 2-0 شمس‌آذر قزوین

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

آهنگ «سلام عزیزم» با صدای مسیح و آرش ای پی

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

این نوشیدنی خوشمزه و اقتصادی رو از دست نده

سس قارچ ویژه برای سیب زمینی سرخ شده