آریا بانو

آخرين مطالب

فلسفه روشن کردن شمع در بین مردم دنیا چیست؟ اجتماعي

فلسفه روشن کردن شمع در بین مردم دنیا چیست؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - آخرین خبر / روز جهانی روشن کردن شمع برای ایرانیان قدری ناآشناست، با این حال روز پنجم دسامبر در تقویم میلادی بدین عنوان نامگذاری شده است. پنجم دسامبر در سال شمسی با چهاردهم آذر ماه مصادف بوده و می توان 14 آذر را در ایران به عنوان روز جهانی شمع معرفی کرد.
جای تعجب ندارد اگر بسیاری از ایرانیان با این روز جهانی آشنایی ندارند، چرا که تاکنون هیچ گونه تلاشی در راستای معرفی این روز خاص و بزرگداشت آن در ایران صورت نگرفته است. به همین علت تصمیم گرفته ایم در یک مقاله کامل به معرفی این روز جهانی و فلسفه نام گذاری آن بپردازیم.
روز جهانی روشن کردن شمع
این روز در تقویم میلادی با عنوان Worldwide Candle Lighting Day درج شده است و در اغلب کشورها به صورت ویژه مورد احترام واقع می شود. در این روز که یکی از روزهای سرد پایان سال در تقویم میلادی است، اغلب مردم با یک شمع که در دستان خود دارند به خیابان ها یا مراکز ویژه همچون کلیساها رفته و آن را روشن می کنند و تا زمانی که شمع در حال سوختن است به دعا و نیایش می پردازند.
پس از اتمام شمع، مراسم نیز به پایان می رسد، اما نباید تا پیش از اتمام سوختن شمع مراسم را ترک کرد. این مراسم زیبا که از ایالات متحده شروع شد و به کشورهای اروپایی رسید امروزه در بسیاری از کشورهای آسیایی و افریقایی نیز برگزار می شود و از یک فلسفه غمناک و در عین حال دل انگیز برخودار است.

آریا بانو

فلسفه روشن کردن شمع در پنجم دسامبر
این روز به یاد کودکانی که در سنین پایین فوت کرده اند و فرصت یک زندگی طولانی را به دست نیاورده اند محترم شمرده می شود. تفاوتی ندارد یک کودک در کجای این جهان پهناور فوت کرده و یا علت فوت او چه چیزی بوده است، در هر صورت این روز برای آن هایی است که در سنین نوزادی، خردسالی و دبستان فوت شده اند.
این روز ابتدا با هدف حضور خانواده این کودکان در خیابان ها و روشن کردن شمع تکریم گردید، اما فرهنگ سازی در این زمینه باعث شد بسیاری از کسانی که فرزند خود را از دست نداده بودند و یا اصلا صاحب فرزندی نبودند نیز برای همدردی با خانواده این کودکان، شمع به دست به خیابان ها بیایند.
انسان ها از دیرباز معتقد بوده اند که روشن کردن شمع و دعا خواندن در محضر آن باعث می شود القائات درونی انسان افزایش یافته و ارتباط مطلوبی با او و کائنات رخ دهد. کسانی که این روز را گرامی می دارند نیز اعتقاد دارند که روشن کردن شمع و فرستادن نور آن به آسمان باعث می شود ارتباط کودکان از دست رفته با جهان هستی برقرار شده و مردمی که در این مراسم شرکت می کنند می توانند با روشن کردن شمع، آرامش را به کودکان و خانواده آنان بازگردانند.
زمان دقیق برگزاری مراسم روشن کردن شمع در پنجم دسامبر
زمان دقیق برگزاری مراسم روشن کردن شمع در این روز جهانی، ساعت 19 به وقت محلی است. به این صورت که هر منطقه ای در ساعت 19 به وقت محلی خود و نه به وقت محلی ایات متحده امریکا باید شمع ها را روشن کنند. حتی در ایالات متحده نیز میان برخی از ایالات اختلاف ساعت وجود دارد و شمع ها را به وقت محلی خود روشن می کنند.
شمع ها در هر منطقه ای باید در یک زمان دقیق روشن شوند تا روشنایی آن ها به صورت محسوس از نقاط دور دست نیز مشاهده شود. هرچند روشن کردن شمع در ساعاتی خارج از برگزاری مراسم نیز حرمت دارد، با این حال در زمره اقداماتی که در راستای بزرگداشت این روز صورت می گیرد شمرده نمی شود.
آنچه که در ساعت 19 رخ می دهد
زمانی که همه مردم جهان در نقاط مختلف و با اختلاف ساعت های محلی مبادرت به روشن کردن شمع می کنند اتفاق عجیبی که رخ می دهد این است که طی 24 ساعت تمامی نقاط جهان با استفاده از شمع و به صورت متوالی روشن می شود و تجسم این صحنه در ذهن یکی از زیباترین واقعیت هایی است که انسان امروز و به دنبال بزرگداشت برخی از آیین ها می بیند.
بنابراین کشورهای مختلف و ایالات برخی از دولت ها دسته دسته این مراسم را در دست گرفته و با سپردن آن به منطقه ای دیگر سعی می کنند از خاموش شدن شمع ها جلوگیری کنند. شعله فروزان شمع ها باید تا زمانی تمام نقاط جهان به صورت دایره ای را روشن نکرده است پابرجا بماند.

آریا بانو

روشن کردن شمع و بحران کرونا
بحران کرونا در سال 2020 تمامی کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است. تفاوتی ندارد میزان و شدت این بیماری در کدام کشور بیشتر است و در کدام یک کمتر! در هر صورت سایه شومی است که از سال 2019 آغاز گردید و تا سال 2020 ادامه یافته است. روز جهانی روشن کردن شمع در ایام کرونا نیز به شدت متاثر از این بیماری مهلک است.
بسیاری از صاحب نظران در این زمینه سعی کرده اند شیوه های ممکن جهت اجرای مراسمات دینی، مذهبی و سنت های دیرینه را در ایام کرونا بررسی کرده و بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنند. به نظر شما در ایام کرونا از چه روشی برای اجرای این مراسم استفاده می شود؟
روز جهانی روشن کردن شمع به صورت آنلاین
این مراسم در سال 2020 بدون حضور متراکم در خیابان ها برگزار می شود. افراد با استفاده از شبکه های مجازی و همچنین الحاق به گروه های مورد نظر خود می توانند در این مراسم شرکت کنند. هر چند اجرای آنلاین این مراسم نمی تواند ماهیت واقعی آن را به اجرا درآورد، با این حال بهترین راه ممکن برای حفظ ارزش های موجود است.
برگزاری مراسم به این صورت باعث می شود انسان ها آمادگی خود را برای دوره های بعد و پس از پایان بحران کرونا از دست ندهند و این آداب دیرینه را در قلب خود حفظ کنند. هرچند از حضور مردم در خیابان ها جلوگیری به عمل نیامده است، با این حال اغلب مردم جهان نیز تمایلی به شرکت گسترده در این مراسم به علت پیشگیری از شیوع کرونا نداشتند و سعی کردند بزرگداشت آن را به صورت آنلاین انجام دهند.
منبع: الی گشت

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/711257/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چگونه از آخرین افزایش قیمت ارز دیجیتال بهره ‌برداری کنیم؟

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

استقبال اسطوره هلندی از گزینه جدید لیورپول

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

طرز تهیه ماکارونی با لوبیا چیتی

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

5 عادت رایج صبحگاهی که مخفیانه نابودت میکنه

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!