آریا بانو

آخرين مطالب

نیازهای نوجوانان چیست و چگونه آنها را بشناسیم؟ اجتماعي

نیازهای نوجوانان چیست و چگونه آنها را بشناسیم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - بیتوته / تمام انسان ها در طول زندگی خود به دنبال خواسته ها و نیاز های خود میباشند. به طوری که هر شخصی همان راهی را طی میکند که دوست دارد .در میان تمام خواسته ها و نیاز ها ، نیاز نوجوانان و جوانان از اهمیت بیشتری برخوردا بوده ، چرا که جوانان آینده سازان کشور میباشند و باید خواسته های آنان را مورد توجه قرار داد.
نیازهای اساسی نوجوانان
نیازهای اساسی جوانان به دو دسته تقسیم میشوند
1- نیاز های اولیه
2- نیاز های ثانویه
نیازهای اولیه، نیازهای زیستی را شامل میشود که انسان برای ادامه حیات به آن نیاز دارد. مانند آب ، غذا ، اکسیژن ، پوشاک ، مسکن و نیازهای جنسی. برای تأمین این نیاز، نوجوان و جوان میتواند با حمایت خانواده و جامعه و مسئولین در جهت کسب مهارت های شغلی باشد تا در آینده بتواند در شغل مورد علاقه خود مشغول به کار شود.

آریا بانو

نیازهای ثانویه ،نیازهای روحی روانی میباشد که شامل موارد زیر است:
نیاز به امنیت: این مفهوم که نوجوانان در کلیت زندگی، بتواند نسبت به محرک هایی که از محیط خانواده، جامعه، آموزشگاه و گروه همسالان دریافت می کنند، پاسخ مناسب داده و از نوعی آرامش درونی برخوردار شوند و بر نگرانی های خاص این سنین فائق آیند.
نیاز به مقبولیت: با این توضیح که نسل جوان از جایگاه و منزلت قابل قبولی در نزد خانواده، جامعه و آموزشگاه و به ویژه گروه همسالان برخوردار باشد و این موقعیت از سوی نهادهای مذکور، به خوبی پذیرفته شده باشد.
نیاز به موفقیت و پیشرفت: نوجوانان برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت نیازمند حمایت های خانوادگی و اجتماعی میباشند و همچنین جامعه باید زیر ساخت هایی برای اینکه نوجوان بتواند استعداد های خود راکشف کند، فراهم کند.
نیاز به مقبولیت در زندگی یکی از نیازهای نوجوانان می باشد

آریا بانو

عوامل موثر در کسب موفقیت
1- داشتن برنامه ریزی
2- آینده نگری
3- تسلیم نشدن
4- هدف داشتن
5- مثبت اندیشی 
6- کشف استعداد های خود
نیاز به داد و ستد عاطفی: برای تأمین این نیاز نوجوانان باید به پدر و مادر خو و همچنین دیگ افراد احترام گذاشته و همچنین باید به نوجوانان نیز احترام گذاشته شود تا حس بهتری داشته باشند و بتوانند ارتباط قوی تری با دیگران داشته باشند. 
نیاز به معنویت: همه ی نوجوانان نیاز به معنویت دارند چرا که معنویت باعث میشود، نوجوان به آرامش درونی برسند و راه درست را انتخاب کنند و از راه شقاوت و پستی دور بمانند.از طریق ارتباط با خدا ، قرآن ، اهل بیت و امیدواری میتوان معنویت را کسب کرد.
نیازهای نوجوانان را چگونه بشناسیم؟
از طریق مشاهده ی رفتار نوجوانان، میتوان پی برد که نیاز آنان چیست. اگر بخواهیم به طور کامل نیاز آنان را بشناسیم باید با نوجوانان حرف بزنیم.برای گفت و گو با نوجوانان در ابتدا باید مانند یک شنونده رفتار کنیم نه مانند یک نصیحت کننده.
نوجوانان نیاز به درک شدن دارند و برای اینکه بتوانند با ما به راحتی صحبت کنند باید مثل یک دوست با او رفتار کنیم تا بتوانیم بهتر نیازهای او را بفهمیم.
برخی مطالعات و بررسی هایی که در رابطه با نیازهای نوجوانان وجود دارد، با مطالعه ی آن میتوانیم بخشی از نیازهای روحی و روانی جوانان را بشناسیم.
توجه به نیازهای نوجوانان
دوره ی نوجوانی ، دوره ای است که شخصیت ها و رفتار ها در آن صورت میگیرد و همچنین در این دوره خواسته ها و اهداف هر انسانی شکل میگیرد، بنابراین باید به نیاز ها و اهداف نوجوانان توجه کرد.
نوجوانان سرمایه های هر ملتی محسوب میشوند و آینده و سرنوشت اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی کشور به نسل جوانان بستگی دارد. اگر به نوجوانان در این دوره توجه شود و نسبت به خواسته هایش اهمیت داده شود ، کشور از پیشرفت های چشمگیری برخوردار میشود.
اما اگر نوجوانان را رها کنند و خواسته ها و امیال آنان مورد توجه قرار نگیرد ، ملت و یا کشوری نمیتواند مسیر رشد و پیشرفت را طی کند. متولیان باید فکر و نگرش نوجوانان را به سمت و سوی علم و دانش سوق دهند و همچنین باید به نوجوانان بیاموزند خواسته های خود را در ارتباط با نیازهای آینده خویش در نظر گیرد و سپس به برآورده شدن آنها بپردازد.
یک نوجوان بالغ باید نگاه خود را به زندگی و آینده اش به عنوان پیوسته و مقطعی نگاه کند نه زود گذر ، در این صورت است که او نیازهای کوچک و کم اهمیت را کنار گذاشته و اهداف بزرگ و بلند مدت را دنبال میکند.
نوجوانان باید بیاموزند که برای رسیدن به نیاز های خود باید جامع نگر باشند و نباید صرفا یک هدف را دنبال کند به طوری که از دیگر هدف ها و نیاز ها که در صورت غفلت آن موجب تباهی او میشود بازدارد. برای مثال ، اگر یک نوجوان بخواهد بر روی ورزش و تفریحات سرمایه گذاری کند باید به همان اندازه بر تحصیلات هم سرمایه گذاری کند.
همچنین او باید واقعیت های اطراف ببیند و یک انسان واقع بین باشد. غرق شدن در تخیلات بیش از حد ممکن است او را از رسیدن به اهداف خود دور کند. و سعی کند هنگامی که به رویاهای خود فکر میکند در جهت واقعی شدن آن تلاش کند.
نیاز امروزه ی نوجوانان چیست؟
یکی از نیاز هایی که دغدغه ی بسیاری از نوجوانان امروزی شده است ،نیاز به جنس مخالف میباشد. نیاز به جنس مخالف از نیازهای اساسی جوانان بوده که همین نیاز باعث بروز مشکلات زیادی در جامعه شده است. این حس نیاز به دلیل اینکه از حساسیت بالایی برخوردار است ، باید به صورت دقیق کنترل و مدیریت شود تا نوجوانان دچار بروز مشکل نشوند.
جامعه باید این حس نیاز را در جوانان سازماندهی کند تا نوجوان در جامعه دچار بحران نشود و به افسردگی مبتلا نشود.اگر نوجوان را در رفع این نیاز تنها گذاشت و او را کنترل نکرد به مشکلات بحرانی دچار میشود و ممکن است دست به خود کشی بزند.
این بحران با کنترل نکردن به کل جامعه سرایت خواهد کرد. 
این بحران زمینه سازی بحران های بزرگ تری را فراهم می کند به گونه ای که نوجوانان و جوانان دیگر احساس امنیت و آرامش نخواهند داشت.
درست است که این نیاز از نیاز های اساسی نوجوانان میباشد و همه آنان تعامل و ارتباط را دوست دارند و تمایل دارند تا مورد توجه و جذب جنس مخالف قرار بگیرند. و همینطور نیاز عاطفی خود را برطرف نمایند. اما بر طرف شدن این نیاز از این طریق خلاف قانون بوده و توصیه نمیشود.تنها گزینه ای که برای برطرف کردن این نیاز پیشنهاد شده است ازدواج میباشد.
اگر به این نیاز به صورت ازدواج پاسخ داده نشود و از طریق روابط دوستی نیاز خود را برآورده کنند، آسیب بسیار مخربی به دختران و پسران و همچنین جامعه وارد میشود.
رابطه هایی که به صورت دوستی و رابطه ی موقت شکل میگیرد اغلب تداوم نمی یابد و دو نوجوان هیچ گاه در این رابطه به طور مستقیم پیش نمیروند. این روابط غیر شرع و خلاف قانون، اگر بین این دو نوجوان ادامه یابد و احساس آنان عمیق تر شود منجر به روابط جنسی میشود. رابطه ی جنسی قبل از ازدواج برای نوجوانان بسیار ناگوار است.
رابطه عاطفی و احساسی به غیر از ازدواج که میان دختر و پسر نوجوان شکل می گیرد هیچ زمان در یک خط مستقیم پیش نمی رود و اگر این احساس به صورت عمیق میان آن ها شعله ور شود به صورت حتم گرایش آنها به سمت رابطه جسمی سوق داده می شود و در نهایت ناباوری رابطه جسمی نیز ممکن است به رابطه جنسی کشیده شود که در این صورت این اتفاق برای نوجوان یک اتفاق ناگوار است که به راحتی می تواند به مرور زمان عواقب بسیار وحشتناک روحی و روانی برای جوان به بار آورد.
جوانانی که قربانی این روابط شده اند زمانی به خود می آیند که دیگر کار از کار گذشته است و دچار اختلالات روحی و روانی شده اند. این اختلال باعث شده تا جوان دیگر تمرکز فکری نداشته باشد و دچار یأس ، نا امیدی ، افسردگی ، گوشه گیری ، زود رنج بودن و عذاب وجدان شود.
این ارتباط نه تنها از لحاظ روحی فرد را تحت تأثیر قرار میدهد، بلکه موجب از دست رفتن اعتبار و حیای جوانان میشود . همچنین آسیب های روابط جنسی بیشتر در دختران دیده میشود.
دخترانی که مورد سوء استفاده ی جنسی قرار گرفته اند به بلوغ زود رس مواجه شده اند.
جوانان و نوجوانان نیاز های متفاوتی دارند و جامعه نسبت به رفع آنها باید اقدام کند
برای جلوگیری از این روابط چه باید کرد؟
تمامی مسئولینی که در حوزه ی جوانان مشغول به کار هستند باید نسبت به این موضوع حساسیت ویژه ای نشان بدهند. به جوانان آموزش های لازم داده شود چه در مدرسه و چه در دانشگاه.مسئولین برای اینکه بتوانند از ایجاد چنین روابطی جلوگیری کنند تا نوجوانان دچار آسیب های روحی و روانی نشوند باید زمینه ی ازدواج رابرای آنان فراهم کنند.
همچنین باید زیر ساخت هایی برای کنترل کردن این نیاز در دوره ی مجردی برای جوانان فراهم کرد تا در این دوره آنان به گناه آلوده نشوند.
جوانان و نوجوانان نیاز های متنوعی دارند و برای رفع این نیازها جامعه باید زیر ساخت هایی فراهم کند تا جوانان برای رسیدن به نیازهای خود دچار مشکل نشوند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/711262/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خوشمزه ترین سوپ قارچی که میتونی درست کنی

افزایش قد نرمال برای دختران در سنین بلوغ

توصیه ای برای چیدمان منزل کسانی که فرزند اوتیسم دارند

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند