آریا بانو

آخرين مطالب

مهارت زندگی/ این نشانه ها می گویند که شما دوران کودکی بسیار سختی داشتید روانشناسي

مهارت زندگی/ این نشانه ها می گویند که شما دوران کودکی بسیار سختی داشتید
  بزرگنمايي:

آریا بانو - روزیاتو / تقاضا برای استفاده از خدمات روان درمانی هر ساله بیشتر می شود. متأسفانه همه ی افراد شانس این را ندارند که والدینی شبیه به شخصیت های قصه هایی داشته باشند که درباره ی یک خانواده ی شاد و خوشبخت هستند. گاهی پدر و مادرها فرزندان خود را به باد انتقاد و تمسخر می گیرند، به آن ها بی اعتنایی می کنند یا آن ها را با خواهر و برادرهایشان مقایسه می کنند.
بسیاری از جملاتی که از دیگران می شنویم در حقیقت نشان دهنده ی کودکی سخت آن ها هستند. در ادامه با این جملات آشنا خواهیم شد.

آریا بانو

آن مرخصی استعلاجی گرفته. خیلی خودش رو دوست داره!
فرزندانی که در یک محیط سمی رشد کردند، اغلب مراقبت از خود را از یاد می برند. چون همیشه منافع خانواده در اولویت قرار داشته. به همین دلیل است که کارهای ساده ی همکاران شان مثل گرفتن مرخصی استعلاجی در هنگام بیماری می تواند به چشم آن ها امری غیر عادی بیاید.

آریا بانو

– داری میری؟
– آره مامانم داره بهم زنگ میزنه. نگرانمه.
والدین بیش‌حمایتگر دوست دارند فرزندان شان را به طور کامل تحت کنترل داشته باشند و هیچ اختیار و آزادی ای به آن ها ندهند. برای آن ها مهم نیست که فرزندشان دیگر بزرگ شده است. به علاوه، این میل به کنترل را اغلب در پشت نقاب نگرانی و خیرخواهی پنهان می کنند.
چنین والدینی دائماً به فرزند خود می گویند: «این کار به خیر و صلاحت است!» و «از علاقه ی زیاد این کار را انجام می دهم.» اما به گفته ی روانشناسان معنی این جمله ها در واقع این است که: «من آنقدر نگران از دست دادن کنترلم بر تو هستم که حاضرم به خاطرش ناراحتت کنم.»

آریا بانو

– عجب ریخت و قیافه ای. خیلی عمل لازمه.
بعضی والدین فرزندان شان را با خودشان مقایسه می کنند اما این عادت سمی باعث می شود فرزندشان ها دستاوردهای خود را دست کم بگیرد یا جذابیتی در خودش نبیند. مثلاً ممکن است مادری با مقایسه کردن ظاهر فرزندانش با ظاهر خود، چنین تأثیری روی آن ها بگذارد.
فرزندانی که دائماً به آن ها یاد داده شده که والدین خود را به هر قیمتی راضی و خوشنود کنند، تعیین مرزبندی های شخصی برای آن ها دشوار است. به علاوه، آن ها اغلب والدین شان را «بهترین دوست» خود عنوان می کنند و حتی با آن ها مثل یک بچه ی کوچک رفتار می کنند. مشکل اینجا است که در همان حال، خانواده ی خودشان از اهمیت و جایگاه پایین برایشان برخوردار است.

آریا بانو

– ببخشید تقصیر من بود. من سر راه شما نشستم.
کسانی که کودکی سختی داشتند اغلب از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند و خودشان را مقصر همه چیز می دانند. آن ها حتی بابت اشتباهاتی که از دیگران سر زده هم عذرخواهی می کنند. و همه ی این ها به خاطر آن است که در کودکی به طور مرتب به خاطر هر چیزی مورد سرزنش قرار گرفتند، از نمره ی کمی که در امتحان مدرسه گرفتند تا بدخلقی مادرشان.

آریا بانو

تو فقط درست رو بخون. من خودم همه ی کارهای خونه رو انجام میدم.
برخلاف تو، خیلی زن های جالبی هست.
بیشتر فرزندانی که والدینی سمی دارند بدون پیدا کردن درک درستی از عشق بزرگ می شوند. از نظر آن ها عشق یعنی باید دائماً خود و خواسته هایشان را فدا کنند.

آریا بانو

مامان میشه بیای پیشم؟ خیلی هوس کتلت مرغ کردم.
فرزندانی که هر نوآوری آن ها با سرزنش والدین شان رو به رو شده، در بزرگسالی در «این دنیای ترسناک و مملوء از رنج و مشکلات» احساس درماندگی می کنند. مستقل شدن از والدین برای آن ها کار دشواری است. این حالت حتی می تواند زمانی رخ دهد که فرزند در خانه ای جدا از والدین خود زندگی می کند.
فرزندان بیشتر اوقات همان نگاه و طرز فکر والدین شان را نسبت به بدن، سن و وزن شان پیدا می کنند. مثلاً اگر مادری خود را به خاطر اضافه وزنش سرزنش می کرده و مطمئن بوده که با لاغر شدن همه ی مشکلات زندگی اش هم حل می شود، دختر او هم این باور را پیدا می کند که آدم ها تنها کسانی را دوست دارند که از جذابیت ظاهری برخوردارند.

آریا بانو

من کمد مامان و بابا رو تعمیر کردم.
کار شاقی نکردی که. من فرستادمشون برن ترکیه رو بگردن.
بعضی خانواده ها یک رقابت واقعی میان فرزندان خود به راه می اندارند تا آن ها وادار به مبارزه بر سر عشق والدین شان کنند. در همان حال، یکی از فرزندان برنده ی این مبارزه و دیگری بازنده اعلام می شود. در نتیجه ی این روش، فرزندان در دوران بزرگسالی نمی توانند رابطه ی دوستانه ای با یکدیگر داشته باشند. خوبی های «فرزند بازنده» همیشه بی ارزش شمرده می شود و آن ها حتی متوجه نمی شوند که مجبور به ادامه ی این بازی نیستند و می توانند به راحتی از آن خارج شوند.

آریا بانو

یعنی کسی منو با دو تا بچه میخواد؟
فرزندانی که در یک خانواده ی سمی رشد کردند می توانند دچار کمبود اعتماد به نفس باشند و وابستگی رنج آوری به دیگران، والدین، همسر یا فرزندان خود پیدا کنند. آن ها نمی توانند زندگی خود را بدون این افراد تصور کنند. به هم خوردن رابطه یا حتی خواست یکی از اعضای خانواده برای رفتن به شهری دیگر و شروع یک زندگی جداگانه، برای آن ها تبدیل به یک تراژدی غیر قابل تحمل می شود و آن را خیانتی به خود می دانند.
اشتباه کردن جزء اجتناب ناپذیر مسیر رشد هر بچه ای است. اما مشکل اینجا است که در یک خانواده ی سمی با هر اشتباهی که از بچه ها سر می زند انگار که دنیا به پایان رسیده چون یک بچه ی بی عیب و نقص اینگونه رفتار نمی کند. در نتیجه، فرزند آن ها در دوران بزرگسالی هم برای اشتباهی که مرتکب شود خود را سرزنش می کند.

آریا بانو

می بینم که هنوزم از هیچ خوراکی ای نمیگذری.
نباید به دل بگیرم. مامان منظور بدی نداره.
به نظر می آید که چیز خاصی درمورد شوخی های پدر و مادرها وجود ندارد. اما تنها به این شرط که آن تمسخر کردن ها مرتب تکرار نشوند و اعتماد به نفس فرزندان شان را نابود نکنند. بعضی والدین دست از «سوژه کردن» فرزندان بزرگسال خود به شکلی به ظاهر مهربانانه، تمسخر وزن، ظاهر یا وضعیت خانوادگی آن ها برنمی دارند. وقتی هم که با واکنش منفی فرزندشان مواجه می شوند، معمولاً جا می خورند و در جواب می گویند: «سخت نگیر! از روی علاقه این حرف ها را می زنیم.»

آریا بانو

بدجوری سردرد گرفتم.
بیا این قرص رو بگیر. حتماً خوبت میکنه.
میخوای تا خونه برسونمت؟
فرزند یک خانواده ی سمی اغلب نقش ناجی را برعهده می گیرد و شروع به کمک کردن به دیگران می کند، حتی وقت هایی که از او کمکی خواسته نشده. علتش آن است که این فرد از سن کم مجبور بوده مسئولیت همه ی کارها را برعهده بگیرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/733737/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت انواع ملک در تهران سال 1353 را ببینید! / عکس

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد

داستانک/ گریه بر شهید

بارش باران در ایستگاه متروی تازه افتتاح شده استانبول!

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

کیک سیب زمینی برای شب های مهمانی

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شوهر شما هم یک مرد بی احساس است؟!

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

تیپ جذاب و متفاوت سلنا گومز در شهر نیویورک / جدیدترین استایل خیابانی خانم بازیگر برای فیلم جدیدش

عکس یادگاری طاها پسر علیرضا بیرانوند در کنار رونالدو / لایک جالب رونالدو برای پسر رقیبش

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!

حمله دلفین‌ها به گله موتوماهیان

تولد عجیب‌ترین توله سگ دنیا که همه را حیرت‌زده کرد

ظهر بارانی در حرم مطهر رضوی

فرار خنده دار کروکودیل از رویارویی با سگ