آریا بانو

آخرين مطالب

بازار کار رشته مدیریت مالی ؛ همه چیز درباره این رشته اقتصادي

بازار کار رشته مدیریت مالی ؛ همه چیز درباره این رشته
  بزرگنمايي:

آریا بانو - رشته مدیریت مالی سعی بر تربیت افرادی دارد که بتوانند در برنامه‌ریزی، برای دارایی‌های کسب و کار مهارت داشته و همچنین راهنمایی مؤثری برای سرمایه گذاری‌های پرسود داشته باشند. شاید شما هم جزو خیل عظیمی از مردم باشید که فکر می‌کنند رشته مدیریت مالی همان رشته حسابداری است. اما اجازه دهید بگوییم این تصور اشتباه است؛ چون حسابداری وظیفه ثبت امور مالی و معاملات شرکت را به عهده دارد، اما مدیریت مالی با نگاهی به آینده، سعی بر برنامه‌‌ریزی و بودجه‌بندی صحیح برای دارایی شرکت دارد. با این توضیحات، بیایید نگاهی به بازار کار رشته مدیریت مالی و گرایش‌ها و دروس هر کدام از آن‌ها داشته باشیم.
بازار کار رشته مدیریت مالی
فردی که قصد تحصیل در این رشته و موفقیت در آن را دارد، باید دارای مهارت‌هایی از قبیل توانایی تحلیل و حل مشکلات، دقت بالا و توجه به جزئیات، مهارت‌های ریاضی و فناوری اطلاعات، مهارت‌های سازمان‌دهی و مدیریت و … باشد. بازار کار این رشته در دنیای مبتنی بر اقتصاد امروز، اوضاع رو به رشدی دارد. اما فارغ‌التحصیل هر مقطع این رشته، در مشاغل متفاوتی می‌تواند مشغول به کار شود در ادامه بازار کار این رشته را در مقاطع مختلف بررسی خواهیم کرد.
1.مقطع کارشناسی
مهم‌ترین فرصت شغلی برای فارغ‌التحصیلان مدیریت مالی،‌ بخش‌های امور مالی و سرمایه‌‌گذاری شرکت‌ها و سازمان‌هاست. با مدرک لیسانس مدیریت مالی می‌توان در بانک‌ها، بیمه‌ها، مدیریت خرید و تدارکات و بخش مدیریت و تأمین مالی شرکت‌ها مشغول به کار شد. البته با افزایش تجربه و مهارت، امکان ارتقاء شغلی و اداره مشاغل مهم‌تر و پردرآمدتر نیز وجود دارد.
2. مقطع کارشناسی ارشد
کارشناس ارشد رشته مدیریت مالی علاوه بر مشاغلی که در بخش قبل معرفی شد، می‌تواند پشتیبانی از نرم‌افزارهای مالی شرکت‌ها، تحلیل‌گر مالی سازمان‌ها، کارشناس گمرک، پست‌های معاونت در بانک‌ها، کارشناس تحقیقات در بازار برای ارائه روش‌های مؤثر سرمایه گذاری و افزایش سود و دارایی را به عهده بگیرد. به علاوه کارشناس ارشد مدیریت مالی می‌تواند به تدریس در دانشگاه‌های غیردولتی نیز مشغول شود.

آریا بانو


3. مقطع دکترا
فردی با دکترای مدیریت مالی، می‌تواند مشاغل معرفی شده در دو بخش قبل را دنبال کند. همچنین علاوه بر آن‌ها می‌تواند مشاغلی مانند ریاست بانک‌ها، ریاست بخش مدیریت مالی شرکت‌های بزرگ دولتی و غیردولتی، مهندسی مالی (ارائه روش‌های نوین مالی)، ارزیابی اقتصادی پروژه‌های دولتی و غیردولتی، سرمایه‌گذاری در بورس و اوراق بهادار و … را هم عهده دار شود.
لازم به ذکر است که مشاغلی مانند تدریس در دانشگاه‌ها و تحقیق و پژوهش در راستای بهبود روش‌ها و نظریه‌های مالی و سرمایه گذاری نیز می‌تواند در حیطه وظایف فارغ‌التحصیل دکترای مدیریت مالی باشد.
سطح درآمد مدیر مالی
همان‌طور که ملاحظه کردید، بازار کار رشته مدیریت مالی از گستردگی نسبتاً خوبی برخوردار است. به همین دلیل حقوق دریافتی شاغلان در هر بخش می‌تواند متفاوت باشد. بازه درآمد مدیران مالی از 3 تا 20 میلیون تومان، با توجه به پستی که در آن مشغول هستند، سابقه کاری و … متغیر است. البته این آمار برای استان تهران گزارش شده است و مسلماً در شهرستان‌ها تا حدودی کمتر پرداخت می‌شود.
گرایش‌های کارشناسی ارشد و دکترا
رشته مدیریت مالی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در گرایش‌های مختلف در کشور تدریس می‌شود. در این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.
گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد
مقطع کارشناسی ارشد مدیریت مالی دارای 6 گرایش زیر است:
مهندسی مالی و مدیریت ریسک بانکداری بیمه مستغلات حقوق مالی تأمین مالی و سرمایه گذاری در نفت و گاز مهندسی مالی و مدیریت ریسک
این گرایش برای تربیت متخصصانی با مهارت‌های اندازه‌گیری و مدیریت ریسک‌ها در بخش مالی سازمان‌ها، برنامه‌ریزی و نظم‌دهی به استراتژی‌های مدیریت ریسک، روش‌های قیمت‌گذاری صحیح و … ایجاد شده است.
بانکداری
هدف از این گرایش آموزش مدیریت بانک، مبانی بانکداری اسلامی،‌ روش‌های مقابله با ریسک‌های خاص بانک‌ها، بانکداری بین‌المللی، نحوه تعامل با نهادها و بازارهای داخلی و بین‌المللی و. .. به دانشجویان است.
بیمه
گرایش بیمه نیز، متخصصانی در زمینه‌های انواع قراردادهای مربوط به بیمه‌ها و کاربردهای آن‌ها، نوآوری در بیمه‌ها، انواع قراردادهای مربوط به بیمه‌های اتکایی، مبانی بیمه اسلامی و … به جامعه تحویل می‌دهد.
مستغلات
آموزش برنامه‌ریزی و ارائه روش‌های نوین در تأمین مالی برای بخش مسکن، روش‌های تحلیل و ارزیابی مستغلات و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستغلات در حیطه وظایف این گرایش است.
حقوق مالی
هدف از این گرایش آشنایی دانشجویان با مباحث حقوقی در مسائل مالی، مقررات بازارهای سرمایه گذاری و فعالیت‌های حقوقی در این بازارها، مباحث حقوقی در بازارهای پولی و بانکی و فعالیت‌های حقوقی در آن‌ها در سطوح کشوری و بین المللی است.
تأمین مالی و سرمایه گذاری در نفت و گاز
با استفاده از این مدرک می‌توان در تأمین مالی بخش‌های مختلف نفت و گاز، برنامه ریزی و سرمایه گذاری مؤثر در هر کدام از آن‌ها، نقش قابل توجهی داشت. به علاوه، فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در روش‌های مدیریت ریسک و مباحث حقوقی نفت، گاز و انرژی حضور موفقی داشته باشند.

آریا بانو


گرایش‌های مقطع دکترا
مقطع دکترای رشته مدیریت مالی دارای 4 گرایش زیر است:
مهندسی مالی بیمه حقوق مالی مدیریت مالی بین‌الملل مهندسی مالی
مهندسان مالی قادر به ارائه جدیدترین روش‌های مدیریت مالی و ابداع انواع روش‌های پیشرفته قیمت‌گذاری و مدیریت ریسک با استفاده از آن‌ها هستند.
بیمه
فارغ‌التحصیلان این گرایش در مسائل بیمه، نحوه انتقال و مدیریت ریسک از طریق بیمه،‌ اصول حقوقی در قراردادهای بیمه و … متخصص می‌شوند.
حقوق مالی
گرایش حقوق مالی در مقطع دکترا، مسائل حقوق مالی در بنگاه‌های اقتصادی، حقوق قراردادها، اموال و مالکیت‌ها، حقوق مالیاتی، حقوق سهام و اوراق مشارکت و … را به دانشجویان آموزش می‌دهد.
مدیریت مالی بین الملل
دانشجویان این گرایش با مباحث بنگاه‌های اقتصادی در سطوح بین‌المللی، تحلیل‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی، تأمین مالی در بازارهای جهانی، تأمین مالی صادرات و واردات، مدیریت مالی شرکت‌های چندملیتی و … آشنا می‌شوند. بازار کار رشته مدیریت مالی در گرایش مدیریت بین‌الملل معمولاً در ارتباط با امور بین الملل بوده و فرصت‌های شغلی آن‌ها در این سطح بسیار زیاد است.
لیست دروس ارائه شده در هر مقطع
هر کدام از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای رشته مدیریت مالی، دروس مختص خود را شامل می‌شوند که در زیر آن‌ها را معرفی می‌کنیم.
1. لیست دروس مقطع کارشناسی
رشته مدیریت مالی در مقطع کارشناسی دارای 133 واحد بوده که 20 واحد از آن دروس عمومی، 42 واحد دروس پایه، 26 واحد دروس اصلی، 40 واحد تخصصی و 6 واحد اختیاری را شامل می‌شود.
دروس عمومی
دو درس از دروس مبانی نظری اسلامادبیات فارسی
اخلاق اسلامیزبان عمومی
انقلاب اسلامیتربیت بدنی 1
تاریخ و تمدن اسلامیتربیت بدنی 2
آشنایی با منابع اسلامی

دروس پایه
اصول حسابداری 1ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت
اصول حسابداری 2آمار و کاربرد آن در مدیریت
ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت مالیکامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت
آمار و کاربرد آن در مدیریت مالیاقتصاد کلان
اقتصاد خردحقوق بازرگانی
روش تحقیق در مدیریتتوسعه اقتصادی و برنامه ریزی
روانشناسی کارحسابرسی
حسابداری صنعتی

دروس اصلی
مبانی سازمان و مدیریتتحقیق در عملیات 1
مدیریت منابع انسانی تحقیق در عملیات 2
پول و ارز و بانکداریبازاریابی و عملیات بازار
مدیریت استراتژیک اقتصاد سنجی مالی
مدیریت رفتار سازمانی

دروس اختصاصی
اصول مدیریت مالی 1مبانی مدیریت و سرمایه گذاری
اصول مدیریت مالی 2نهادهای پولی و مالی
مدیریت مالی در ایرانمبانی مهندسی مالی
نهادهای پولی و مالی بین المللمبانی ریسک و مدیریت بیمه
بازار پول و سرمایهقراردادهای بیمه
برنامه ریزی مالیاتیمبانی بانکداری و مدیریت بانک
متون مالی 1متون مالی 2

دروس اختیاری
سیستم‌های اطلاعاتی مالیتجزیه و تحلیل فنی
مالی عمومیاصول تهیه و تنظیم و کنترل بودجه دولتی

2. لیست دروس در مقطع کارشناسی ارشد
در حالت کلی هر کدام از گرایش‌های کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی، شامل 32 واحد هستند که از این 32 واحد، 16 واحد دروس پایه، 6 واحد دروس تخصصی، 4 واحد دروس اختیاری هر گرایش و 6 واحد پایان‌نامه را شامل می‌شوند.
دروس جبرانی
ردیف نام درس
1 تحلیل آماری
2 زبان تخصصی
3 روش تحقیق

دروس پایه
ردیف نام درس
1 تئوری‌های سازمان و مدیریت با رویکرد اسلامی
2 تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی
3 بازارها و نهادهای مالی
4 مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته
5 مهندسی مالی و مدیریت ریسک
6 مدیریت مالی پیشرفته
7 اقتصاد سنجی مالی
8 مدل سازی مالی

دروس تخصصی هر گرایش
نام گرایش نام درس
مهندسی مالی و مدیریت ریسک ابزارهای مالی اسلامی مهندسی مالی پیشرفته فرآیندهای تصادفی در مدیریت مالی
بانکداری مدیریت بانک و بانکداری اسلامی مدیریت ریسک در بانک‌ها بانکداری بین المللی
بیمه بیمه اسلامی قراردادهای بیمه پیشرفته بیمه‌های اتکایی
مستغلات روش‌های اسلامی تأمین مالی مسکن ارزشیابی مستغلات صندوق‌های سرمایه گذاری مستغلات
حقوق مالی مبانی حقوق مالی حقوق و مقررات بازارهای سرمایه اسلامی و بازارهای بین الملل حقوق و مقررات بانکداری اسلامی و بین الملل
تأمین مالی و سرمایه گذاری در نفت و گاز تأمین مالی و سرمایه گذاری در نفت و گاز مدیریت ریسک انرژی حقوق نفت و گاز

دروس اختیاری
ردیف نام درس
1 مدیریت مالی بین المللی
2 سرمایه گذاری‌های جایگزین
3 مدل سازی مالی پیشرفته
4 علوم و ریاضیات اکچواری
5 سرمایه گذاری در مستغلات
6 مدیریت مالی رفتاری
7 حقوق قراردادها
8 حقوق مالیه عمومی
9 اقتصاد انرژی
10 مدیریت مالی استراتژیک
11 تأمین مالی پروژه‌ها
12 روش‌ها و مدل‌های ارزشیابی سرمایه گذاری‌ها
13 تجزیه و تحلیل و مدیریت فعال سهام
3. لیست دروس مقطع دکترا
به طور کلی مقطع دکترای مدیریت مالی 38 واحد متشکل از 8 واحد دروس اصلی و مشترک، 6 واحد دروس تخصصی هر گرایش، 4 واحد دروس اختیاری و 20 واحد رساله است.
گرایش نام دورس
حقوق مالی حقوق مالی در بنگاه‌های اقتصادی حقوق مالی در بازار پول و سرمایه سمینار تخصصی ادغام و اکتساب تئوری پرتفوی و تخصیص دارایی‌ها
بیمه مباحث پیشرفته در بیمه اسلامی بیمه در تئوری و عمل سمینار تخصصی ریاضیات بیمه پیشرفته فرآیندهای تصادفی پیشرفته
مهندسی مالی مباحث پیشرفته در ابزارهای مالی پیشرفته قیمت گذاری پیشرفته ابزارهای مشتقه سمینار تخصصی تخصیص دارایی‌ها فرآیندهای تصادفی پیشرفته
حقوق مالی بین الملل مباحث پیشرفته در مدیریت مالی اسلامی مالی بین المللی در بنگاه‌های اقتصادی سمینار تخصصی بانکداری بین المللی پیشرفته ادغام و اکتساب
دروس مشترک در همه گرایش‌ها روش تحقیق، مقاله و رساله نویسی پیشرفته زبان تخصصی پیشرفته تحلیل آماری مدیریت مالی اقتصاد خرد پیشرفته تئوری‌های مالی پیشرفته مدیریت ریسک مالی پیشرفته اقتصاد سنجی مالی پیشرفته حقوق مالی
دانشگاه‌های پذیرنده رشته مدیریت مالی
دانشگاه‌های پذیرنده رشته مدیریت مالی هر سال متغیر هستند و ممکن است برخی از آن‌ها در بعضی سال‌ها، برای این رشته دانشجو نپذیرند. اما دانشگاه‌های معرفی شده در زیر معمولاً هر سال ثابت بوده و سالانه چندین دانشجوی کارشناسی،‌ کارشناسی ارشد و دکترا آموزش می‌دهند.
دانشگاه تهران دانشگاه سیستان و بلوچستان دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر یزد دانشگاه آیت الله حایری میبد دانشگاه غیرانتفاعی البرز دانشگاه غیرانتفاعی ایوانکی دانشگاه علوم اقتصادی دانشگاه خوارزمی دانشگاه غیرانتفاعی امام رضا دانشگاه الزهرا دانشگاه یزد دانشگاه رازی
حرف آخر
می‌توان گفت بازار کار رشته مدیریت مالی با توجه به نیاز اغلب ارگان‌ها به آن، تقریباً خوب است. البته برای موفقیت در هر رشته باید توانایی‌های لازم را در خود تقویت کرد. با توجه به مهارت‌هایی که در بالا اشاره شد، اگر فکر می‌کنید به این رشته علاقه‌مند هستید و توانایی‌های لازم را دارید، موفقیت در انتظار شماست. شما می‌توانید در مورد رشته‌های تاریخ ، روانشناسی ، علوم تربیتی ، شنوایی سنجی و جهانگردی نیز در انگیزه مطالعه کنید. در آخر فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/737140/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اختلال وحشت خواب: تعریف، علل، علائم و درمان

بحران سی سالگی

10 راهکار عملی برای کنترل خشم

گوش دادن فعال چیست و چه مزایایی دارد؟

اختلال مبدل پوشی

خشونت خانگی چیست و انواع آن کدامند؟

تاثیر گرما بر خلق و خو و پرخاشگری

با مزاحمت خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

علت ایجاد حس تنفر از فرزند

تابو چیست؟ اهداف تابو کدامند؟

عقده ادیپ چیست؟ انواع و راه های درمان عقده ادیپ

سوگیری شناختی چیست و چه مسائلی باعث سوگیری می‌شوند؟

چطور با یک فرد معلول رفتار کنیم؟

بیش فعالی چیست ؟ علائم ، دلایل و درمان آن کدامند؟

عقدهٔ الکترا چیست و چگونه حل می شود؟

راه های تقویت بهره ی هوشی

قانون باور چیست و آیا می توان آن را تغییر داد؟

سندروم دیوژن چیست و چگونه درمان می شود؟

اختلال حافظه تکرار پنداری

تکنیک ای اف تی چیست و مراحل آن کدامند؟

سندرم استکهلم چیست و چگونه درمان می شود؟

توهم کوتارد چیست و علائم و درمان آن چه چیزی است؟

علائم و روش های درمان سندروم استندال یا سندرم فلورانس

ضد افسردگی های سه حلقه ای

توهم کاپگراس چیست؟

سایکومتریست چگونه کار می کند؟

رفتار تکانشی چیست و چگونه درمان می شود؟

فروپاشی عصبی چیست و چه علائمی دارد؟

اختلال دیس تایمی یا افسرده خویی چیست ؟ علل ، علائم و درمان آن

با بیمار در حال مرگ چگونه باید رفتار کرد؟

درباره اتانازی چه می دانید؟

آزار و اذیت خیابانی چیست و چگونه با آن رفتار کنیم؟

توهم فرگولی چیست؟ علل و درمان آن

فردگرایی چیست و شیوع فردگرایی در میان افراد جامعه

افسردگی غیر معمول یا آتیپیک

سندروم بیت المقدس چیست؟

آشنایی با خصوصیات زنانی که تیپ شخصیت مردانه دارند

آدم های پرتوقع چه ویژگیهایی دارند و چگونه باید با آن‌ها رفتار کرد؟

اختلال افسردگی اساسی چیست؟ دلایل و درمان آن

بیماری وسواس فکری OCD

بی اشتهایی عصبی چیست و چگونه درمان می شود؟

چگونه به شخصی بگویید که بوی بد دهان یا بدن دارند

آگورافوبیا یا ترس از فضای باز چیست؟ علل و درمان

بی‌گوشی‌هراسی (نوموفوبیا)

راههای غلبه بر افسردگی

ادیتیوولتافوبیا چیست و چگونه درمان می شود؟

افراد آب زیر کاه چه کسانی هستند؟

کربوفوبیا چیست؟ علت و درمان آن

نئوفوبیای غذایی چیست و چگونه درمان می شود؟

تراپیست کیست؟ معرفی انواع تراپی