آریا بانو

آخرين مطالب

افراد پس از «طلاق» همان آدم‌های سابق می‌شوند؟ روانشناسي

افراد پس از «طلاق» همان آدم‌های سابق می‌شوند؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / یک روانشناس با اشاره به آسیب‌های روانشناختی طلاق بر روی افراد و با تاکید بر اهمیت کمک گرفتن از مشاور متخصص برای کاهش این آسیب‌ها، گفت: در بسیاری از موارد پس از طلاق، زمینه مُتلاشی شدن شخصیت در زنان و مردانی که پیشینه ضعف های روانشناختی نیز داشته‌اند وجود دارد، چراکه طلاق همانند بمبی عمل می‌کند که پس از ترکیدن ترکش‌هایش تمام بدن فرد را در بر می‌گیرد و بعضا عوارض منفی آن تا آخر عمر همراه افراد باقی می‌ماند
دکتر محمد ابراهیم تکلو درباره فشارهای روانی پس از طلاق بر روی افراد، اظهار کرد: در بیشتر مواقع بازگشت به یک زندگی طبیعی و عادی پس از طلاق، بدون کمک گرفتن از روانشناس متخصص و بدون مطالعه برای پی بردن به آسیب‌های وارد شده به ما در رابطه غلطی که داشته‌ایم و تلاش برای رفع این آسیب‌ها، امکان پذیر نیست.
تکلو با بیان اینکه ممکن است افراد دارای برخی تیپ ها و شخصیت‌های روانی به شکل درست تری با طلاق و جدایی خود برخورد کرده و با آن کنار آیند، این را هم گفت که از لحاظ علمی حداقل شش ماه زمان می‌برد تا افراد آسیب‌ها و آزارهای روانی رابطه پیشین خود را فراموش کنند و این مدت زمان می‌تواند در برخی موارد بیشتر و طولانی‌تر هم شود.
وی افزود: اینکه افراد پس از طلاق همان آدم‌های سابق می‌شوند یا خیر؟ به این امر بستگی دارد که افراد بعد از طلاق چقدر بر روی خود کار کرده‌، آسیب‌های وارد شده بر روان خود را شناخته و برای رفع این آسیب‌ها از مشاورین متخصص کمک گرفته‌اند.
این روانشناس با تاکید بر اهمیت و لزوم استفاده از خدمات روانشناسی و مشاوره پس از طلاق، ادامه داد: مراجعه افراد پس از طلاق به متخصص روانشناس و مشاور بسیار لازم است چراکه مشاور و روانشناس علاوه بر همدلی با فرد طلاق گرفته، آسیب های او را شناخته و این آسیب‌ها را بازسازی می‌کند.به گفته وی، متناسب با تیپ شخصیت افراد ممکن است آسیب‌های روانی طلاق بر روی روان برخی تا آخر عمر به جا بماند و اثرات بد و منفی خود را تا سالها برای افراد به همراه داشته باشد.
تکلو معتقد است در حالی برخی زنان و مردان تمام تلاش و انرژی خود را صرف رابطه گذشته خود کرده‌اند که در نهایت آن رابطه به‌ جدایی ختم شده است و از این رو پس از طلاق نیز انرژی کافی و لازم برای برقراری یک ارتباط سالم دیگر و ازدواج مجدد را ندارند.
این روانشناس همچنین این را هم گفت که بخشی از فشارهای روانشناختی پس از طلاق به جنبه‌های فردی معطوف می‌شود، به طوری که افراد دائما با خود فکر می‌کنند چرا یک انتخاب و ازدواج غلط داشته‌اند و علیرغم صرف عمر و انرژی و توان در این رابطه کارشان نهایتا به جدایی ختم شده است.
وی در رابطه با بُعد فردی فشارهای روانی پس از طلاق بر روی افراد، بیشتر توضیح داد: افراد پس از طلاق دائما با خود فکر می‌کنند آیا می‌توانند رابطه درست دیگری را تجربه کرده و ازدواج مجدد داشته باشند یا خیر؟. از سوی دیگر برخی افراد نیز به دلیل ازدواج غلط و تجربه ناخوشایندی که داشته‌اند به طور کلی نسبت به ازدواج بدبین شده و تصمیم می‌گیرند تا آخر عمر مجرد باقی بمانند. گاهی نیز نگاه افراد نسبت به "زنان" و "مردان" تغییر کرده و با خود فکر می‌کنند تمام زنان یا مردان نظیر همسر سابق آنها رفتارهای اشتباه دارند و از این رو نباید ازدواج کرد.
تکلو با بیان اینکه ممکن است ارتباطات اجتماعی افراد پس از طلاق تحت الشعاع قرار گرفته و افراد در ارتباطات معمولی خود با همکاران و دوستان و... واکنش تدافعی داشته و خشم و کینه خود از جنس مخالف را آشکارا بروز دهند، تصریح کرد: در بسیاری از موارد نیز دیگران نسبت به زنان و مردان طلاق گرفته به دید یک "طعمه" نگاه می‌کنند که می‌توانند خواسته‌های خود را به آنها تحمیل کنند. به دلیل آسیب‌ پذیری این افراد دیگران احساس می‌کنند راحت تر می‌توانند به آنها نزدیک شده و خواسته‌هایشان را به آنها تحمیل کنند.
این روانشناس با بیان اینکه لفظ "مطلقه" اشتباه بوده و خود این لفظ فشار روانی بالایی را به افراد اعمال می‌کند، ادامه داد: دیگران تصور می‌کنند چون افراد طلاق گرفته اعتماد به نفس و عزت نفس خود را با این جدایی از دست داده اند، به راحتی می‌توان به آنها نزدیک شد و هیچ محدودیت و منعی برای ارتباط و نزدیک شدن به این افراد وجود ندارد. در مقابل نیز افرادی که طلاق گرفته‌اند ممکن است به دلایلی نظیر عدم استقلال و ضعف‌ها و آسیب‌های روانشناختی موجود تن به خواسته‌های غلط دیگران دهند.
وی در پایان سخنان خود با یادآوری لزوم کمک گرفتن افراد پس از طلاق از مشاوران متخصص برای از بین بردن آسیب‌های روانشناختی وارد شده بر روان خود، خاطر نشان کرد: برای از بین بردن ضعف های روانشناختی و خلاء‌ها و آسیب‌های وارد شده بر روان پس از طلاق، لازم است از کمک مشاوران متخصص در این زمینه بهره برد تا افراد وارد ارتباطات غلط دیگر نشده و ضعف‌ها و اشتباهات پیشین خود را در ارتباطات بعدی تکرار نکنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/740049/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

دین‌محمدی: حیف از تیم راه‌آهن که منحل شد

مطهری: این یک استارت دوباره است

امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

دین‌محمدی: طرفدار ماشین سازی از تراکتور بیش‌تر بود

تشکیل دوباره کمیته انضباطی برای حواشی لیگ برتر بسکتبال

گزارش هیات فوتبال تهران درمورد مرگ یک بازیکن در وسط زمین

اکبرپور: آسیب بزرگی به فوتبال خوزستان وارد شده

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

داوران نوعی نگاه کن معرفی شدند

سلنا گومز در پشت صحنه یک سریال کمدی

نگاهی به آنونس سریال دوپینگ

فحش کم آورد!

رونمایی از خواهر زیبا و باکلاس مهدی قایدی بعد از جدایی از همسرش/ چقدر تو سادگی شبیه همند

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

دگر ما را چه مینامند، اگر حیدر بشر باشد؟!

حملات بی‌امان بیش از 20 خدنگ به مار پیتون

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

صخره‌نوردیِ بی‌نظیر کَل و بزهای کوهی در طالقان

تخم شربتی معلق با ترفند ساده

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

شجاعی تفنگ بادی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

رکورد ویژه کادر پزشکی تیم ملی فوتسال

واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

تیزر آهنگ جدید «جاذبه» با اجرای ماکان بند

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

بچه‌های آفریقایی را از چه می‌ترسانید؟

نمونه‌ ای از کلمات روسی که وارد فارسی شده و ما استفاده می‌کنیم

4 گوشه دنیا/ بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از 72سال غیبت

روز «سنه» برابر با 6 اردیبهشت

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان