آریا بانو

آخرين مطالب

اما و اگرهای فعالیت حرفه‌ای بانوان در ورزش پرورش اندام سياسي

اما و اگرهای فعالیت حرفه‌ای بانوان در ورزش پرورش اندام
  بزرگنمايي:

آریا بانو - آخرین خبر / پرورش اندام ورزشی است که تقریبا هر زمان که نام آن می‌آید، اندام حجیم و کات مردانه را به ذهن متبادر می‌کند. با این حال این رشته ورزشی حداقل به صورت مکمل در سایر رشته‌های ورزشی به کار ورزشکاران می‌آید و همین موضوع اهمیت آن را دوچندان می‌کند. با این حال پرورش اندام به تنهایی نیز یک ورزش حرفه‌ای محسوب شده و حتی مسابقات آن هر سال در انواع و اقسام زیررشته‌ها برگزار می‌شود.
بانوان نیز به ورزش پرورش اندام اهتمام دارند چراکه کار با وزنه در کنار ورزش‌های هوازی چه به صورت حرفه‌ای و یا به صورت آماتور می‌تواند بر افزایش ضریب سلامتی تاثیرگذار باشد.
از دیگر سو تعدد باشگاه‌های پرورش‌ اندام(بدن‌سازی) در سطح شهرها این ورزش را به گزینه‌ای در دسترس‌تر نسبت به سایر رشته‌های ورزشی برای همگان تبدیل کرده است. علاوه بر این امروز پرورش اندام تنها به ورزش نمایش زیبایی عضلات بدن خلاصه نمی‌شود و انواع و اقسام رشته‌ها از آن تفکیک شده است که بانوان می‌توانند در این رشته‌ها به فعالیت بپردازند. رشته‌هایی مانند مچ‌اندازی، پاورلیفتینگ و فیتنس چلنج.
با این حال اینکه شرایط فعالیت حرفه‌ای در این رشته ورزشی برای بانوان در کشور تا چه حد فراهم است، مساله‌ای است که مسئولان و گردانندگان فضای ورزش کشور باید به آن پاسخگو باشند.

آریا بانو


در همین خصوص مریم کاظمی‌پور که از مهر ماه 1400 به عنوان معاون توسعه ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان انتخاب شده گفت‌وگویی داشته تا مختصات فعالیت بانوان در این رشته ورزشی را بیان کند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «چندی پیش فعالیت زنان در بدنسازی لغو و عنوان شد وزارت ورزش در حال تهیه دستورالعمل در مورد فعالیت این رشته است؛ هم‌اکنون این دستورالعمل در چه مرحله‌ای است» می‌گوید: زمان معاونت خانم شهریان درخواستی از سمت فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام می‌آید مبنی بر اینکه خانم‌ها اجازه استفاده از سالن‌های ورزشی که تا آن زمان به مردان اختصاص داشت را داشته باشند. خانم شهریان پاسخ می‌دهند با توجه به اینکه سالن‌های بدنسازی می‌تواند محلی برای توسعه سطح سلامت مخاطب عمومی جامعه باشد و با در نظر گرفتن 2 هدف بهبود کیفیت زندگی زنان و سلامت آن‌ها و همچنین ارتقای سطح بدنسازی رشته‌های دیگر، مجوز فعالیت زنان در فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام صادر می‌شود. 
وی ادامه می‌دهد: نایب رئیس معرفی می‌شود و در فدراسیون ساختار پیدا می‌کند اما به تدریج فعالیت‌های جدیدی مثل مچ‌اندازی، پاورلیفتینگ و فیتنس چلنج در این رشته شکل گرفته و در این زمینه درخواست‌هایی مطرح شده که روند اداری و منطقی خود از نظر بررسی نوع و سطح فعالیت، نوع پوشش و نحوه نظارت را به شکل نهایی طی نکرده بود. در واقع درخواست‌هایی آمده و طرح موضوع شده اما منجر به مصوبه نهایی نشده است. این درخواست در حال حاضر هم بررسی می‌شود. پوششی پیشنهاد شده اما باید در کارگروه پوشش و حجاب بررسی شود و هنوز مصوبه نهایی نداریم.
کاظمی‌پور تصریح می‌کند: فعالیت‌های مچ‌اندازی، پاورلیفتینگ و فیتنس چلنج در حال بررسی است که نتیجه آن در آینده اعلام می‌شود اما در مورد پرورش اندام یعنی بادی فیزیک و بادی بیلدینگ قطعا در حوزه زنان فعالیتی نخواهیم داشت. فعالیت‌های مچ‌اندازی، پاورلیفتینگ و فیتنس چلنج در حال بررسی است که نتیجه آن در آینده اعلام می‌شود اما در مورد پرورش اندام یعنی بادی فیزیک و بادی بیلدینگ قطعا در حوزه زنان فعالیتی نخواهیم داشت چون اصلا شرایط این رشته‌ها هدف سلامت را توجیه نمی‌کند. بالاخره مردان و زنانی که در این حوزه فعالیت‌ می‌کنند در معرض استفاده از مواد نیروزا و انرژی‌زا هستند که این تهدیدی بزرگ برای جامعه زنان است چون خیلی از مسائل مرتبط با سلامت زنان را درگیر می‌کند. درگیری‌هایی هم ایجاد کرده و گزارش‌های ویژه‌ای در این مورد داشته‌ایم. 
معاون توسعه ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان اضافه می‌کند: حتی وزارت بهداشت در این مورد اعلام موضع کرد. سطح مسابقات جهانی این رشته هم اصلا با چارچوب‌های فرهنگی ما تناسبی ندارد. بنابراین در پرورش اندام هیچ مصوبه و فعالیتی را رسما نخواهیم داشت.

آریا بانو


در پرورش اندام زنان فعالیت نمی‌کنیم
وی در واکنش به این بحث که «در زمان معاونت مهین فرهادی‌زاد خبری مبنی بر مجوز پاورلیفتینگ منتشر شد و فعالیت خود را هم آغاز کردند اما شما می‌گویید مجوزی در این مورد صادر نشده است»، عنوان می‌کند: این موضوع در سطح شورای معاونان مطرح شد. دفتری تخصصی در مورد شروع فعالیت رشته‌های ورزشی داریم که پس از نظر شورای معاونان در مورد درخواست فدراسیون‌ها نظر نهایی را می‌دهد اما در مورد پاورلیفتینگ این اتفاق نیفتاد. ما در حوزه زنان نه تنها در پرورش اندام بلکه رشته‌های دیگر ملاحظات خاص‌تری داریم.
گفت و گو از ایسنا

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/742265/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا برخی وقت ها نمی توانیم از صحبت کردن دست برداریم؟

عادات بدی که پیرتان می کند!

آسیب‌های وابستگی شدید به یک دوست و درمان

چگونه می توان 8 بیماری روانی عجیب را شناسایی کرد؟

9 نشانه عجیب استرس را به خاطر بسپارید

اختلال مو کنی چیست ؟علل و درمان آن

10 علامت که میتواند شما را آگاه کند افسردگی دارید

دمنوش هایی برای کاهش استرس و تقویت ایمنی بدن در برابر کرونا

چگونه بدون کلافگی و خستگی در خانه بمانیم؟

آیا نگرانی و استرس ،خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می دهد؟

آیا ویروس کرونا باعث افسردگی می‌شود

چگونه خود را قرنطینه کنیم؟

نحوه مدیریت کارمندان از راه دور

راه حل آشتی با دوست بعد از دعوا

چگونه روانشناس خوب را از بد تشخیص دهیم

خستگی تصمیم چیست و چگونه با این خستگی مقابله کنیم؟

خوابیدن با ناراحتی چه عوارضی دارد؟

هنگام استرس چه کارهایی انجام ندهیم؟

زبان بدن چیست و فواید آن کدام است؟

اُبژه و روابط ابژه ای چیست؟

7 روش ساده برای کاهش استرس

راه و روش یادگیری

علائم افسردگی در زنان را بشناسیم

چرا ما انسان‌ها می‌خندیم؟

نظریه مزلو: سلسله مراتب نیازها

نکات ضروری برای مواجهه با ترس

آلکسی تایمیا چیست؟ علل، علائم و راه درمان

8 عادت برای تقویت اعتماد به نفس

9 نکته برای غلبه بر ترس

سروتونین چیست و خوراکی های منبع سروتونین کدامند؟

قصه درمانی چیست و چگونه میتوان با قصه درمانی از مشکلات دور شد؟

عواملی که باعث ایجاد عصبانیت می‌شود کدامند و برای کنترل خشم و عصبانیت چه باید کرد؟

8 عادت رفتاری برای افزایش اعتماد به نفس و داشتن زندگی شادتر

چرا از دیگران تقلید می کنیم؟

اختلالات کنترل تکانه چیست ؟علل و درمان آن

دلایل خودزنی نوجوان و راه درمان آن چیست؟

تئوری انتخاب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاردرمانی ذهنی چیست و کاربرد های آن کدامند؟

مدیتیشن چیست و انواع مدیتیشن کدامند؟

آنچه در مورد اریتروفوبیا (ترس از سرخ شدن) باید بدانید

انواع هدف چیست و داشتن هدف در زندگی چه اهمیتی دارد؟

تجسم خلاق چیست ؟

ماتریس بوستون چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

مهارت رهبری چیست ؟

هوش هیجانی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

دلایل اختلال خواب نوجوانان چیست و راههای درمان آن کدامند؟

پارانویا چیست و چه علائمی دارد؟

ماندالا چیست و چه کاربردی دارد؟

اختلال وسواس جبری چیست؟

استرس در دختران نوجوان