آریا بانو

آخرين مطالب

معلمانی که با شاگردانشان در جبهه همرزم شدند تا درس تعطیل نشود سياسي

معلمانی که با شاگردانشان در جبهه همرزم شدند تا درس تعطیل نشود
  بزرگنمايي:

آریا بانو - فارس / چه بسیار معلمانی که وقتی تنور جنگ تحمیلی شعله‌ور شد، جزو نخستین قشرها با اعلام جهاد معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) برای حضور در جبهه‌ها احساس تکلیف کردند و پای تعلیم و تربیت را نیز به عرصه جهاد و مقاومت باز کردند و گاهی نیز با دانش‌آموزانشان جهاد دفاعی را در کنار جهاد علمی سرمشق کردند.

آریا بانو

البته کم نبودند معلمانی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، درس ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم را به شکل عملی به دانش‌آموزانشان نشان دادند؛ از حضور فعال در تظاهرات علیه رژیم پهلوی تا دستگیریشان توسط ساواک و شهید شدنشان در راه انقلاب.
خیلی از آن‌ها در فضای هشت سال دفاع مقدس هم حضوری پرشور از خود نشان دادند و بعد از آن نیز در عرصه سازندگی و پیشرفت ایران گام‌های استوار برداشتند و نسلی را تحویل جامعه اسلامی دادند که بعد از 40 و چند سال از انقلاب نام و آوازه ایران اسلامی را در سراسر جهان خوشنام کرده‌اند.

آریا بانو

این در حالی است که هنوز عرصه جهاد عملی با جهاد علمی در میان معلمان زنده است و آن حضورشان در قامت مدافعان حرم و شهدایی است که در راه دفاع از حرم اهل بیت(ع) به فیض شهادت نائل آمدند. 12 اردیبهشت ماه بهانه‌ای است که بار دیگر ایثار و از خودگذشتگی معلمان را در میان چند سطر بیان کنیم؛ هر چند حق مطلب درباره حماسه حضور معلمان عشق و ایثار ادا نخواهد شد.
آماری از جامعه ایثارگری معلمان
در هشت سال دفاع مقدس چهار هزار و 900 نفر از جامعه فرهنگی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که از این تعداد 680 نفر متعلق به تربیت معلم است. تعداد جانبازان بالای 70 درصد270 نفر، جانبازان 50 تا 69 درصد 999 نفر، جانبازان 25 تا 49 درصد هفت هزار و 853 نفر و جانبازان زیر 25 درصد 85 هزار و 942 نفر که در مجموع 25 هزار و 100 جانباز در آموزش و پرورش حضور دارند.

آریا بانو

درس دادن و درس خواندن در جبهه‌ها برقرار بود
همچنین تعداد فرهنگیان آزاده چهار هزار و 396 نفر و تعداد رزمندگان آن‌ها 52 هزار و 306 نفر است. با این وجود 36 هزار شهید دانش‌آموز، سه هزار و 473 همسر مراقب جانباز، هزار و 602 همسر شهید، 15 هزار و 284 فرزند شهید، 252 پدر شهید، 163 مادر شهید، هفت هزار و 614 برادر شهید و 9 هزار و یک خواهر شهید در آموزش و پرورش فعالیت داشته و دارند.

آریا بانو

البته در ایام حضور رزمندگان در جبهه درس و مشق هم تعطیل نبود. معلمان در هر فرصتی مبادرت به آموزش دانش‌آموزان حاضر در پادگان‌ها و لشکرها می‌کردند و امتحانات هم سرجای خودش بود تا رزمندگان جوان جبهه‌ها نیز نمره جهاد علمی‌شان را نیز کسب کنند و از جهاد دانش هم عقب نمانند. 
معلمی که درس جهاد را در جبهه با حضور شاگردانش برقرار کرد

آریا بانو

شهید کیوان تاجیک، نفر وسط
معلم شهید کیوان تاجیک از همان دوران قبل از انقلاب با تکثیر نوارها و اعلامیه‌های امام (ره) فعالیت‌های انقلابی خودش را آغاز کرد. او از اولین ورودی‌های مراکز تربیت معلم بود. او به شغل معلمی عشق می‌ورزید و رابطه‌اش با دانش‌آموزانش به گونه‌ای بود که بسیاری از شاگردانش را با خود رهسپار جبهه‌ها کرد. این معلم شهید سرانجام در روز دانش آموز در 13 آبان ماه سال 1362 در عملیات والفجر 4 به شهادت رسید.
سه معلمی که همزمان شهید شدند
شهید محمدتقی رحمانی، شهید سلیمان صادقی، شهید علیرضا رابعی معلم، سه نفر دوست و یار غاری بودند که تدریس در مناطق محروم و مدارس حاشیه جنوب تهران را انتخاب کردند. این رفاقت آن‌ها در لحظه شهادت هم ادامه داشت، چرا که هر سه نفرشان در یک روز و یک لحظه در منطقه شلمچه در عملیات کربلای 5 روز سی‌ام دی ماه سال 1365 آسمانی شدند. در روز تشییع این سه معلم شهید در مدرسه «هیدخ» جای سوزن انداختن نبود، چرا که همه آمده بودند.

آریا بانو

معلم شهید محمدتقی رحمانی معاون دبستان شهید هیدخ در جبهه مسؤول توپ پدافند ضد هوایی بود.

آریا بانو

معلم شهید علیرضا رابعی نیز مدیر مدارس شهید سالاری و انقلاب اسلامی بود که در جبهه در سمت رزمنده پدافند هوایی فعالیت داشت. او در برابر خواسته نزدیکانش برای پیدا کردن شغلی با درآمد بالا ایستاد، زیرا معتقد بود در کسوت معلمی می‌تواند بیش‌تر در خدمت مردم باشد. شهید رابعی مدیری بود که در سلام کردن به دانش‌آموزان پیشی می‌گرفت و به مشکلاتشان رسیدگی می‌کرد.

آریا بانو

شهید سلیمان صادقی
معلم شهید سلیمان صادقی در زمان اعزام به جبهه، مربی امور تربیتی دبستان شهید هیدخ بود. در سال‌های اول انقلاب با توجه به وضعیت فرهنگی مدارس با تأسیس نهاد امور تربیتی، با پذیرش این سمت،‌ وارد سنگر مدرسه شد. دغدغه او تربیت نوجوانان پسری بود که در محله‌های حاشیه‌ای شهر زندگی می‌کردند.
معلم شهیدی که با بهائیت مقابله کرد

آریا بانو

شهید سیدعبدالحسین عمرانی
آخرین مسؤولیت معلم شهید سیدعبدالحسین عمرانی در جبهه، فرماندهی گروهان ابوالفضل (ع) گردان 415 ثارالله بود. معلمی او از سال 1354 در خدمت زیر پرچم به عنوان سپاه دانش شروع شد. اولین روزهای آموزگاریش در روستای دهوسطی میناب رقم خورد. او در کنار توجه به تربیت نسل نوپای جامعه به مبارزه با فرقه بهائیت که ردپای آن‌ در مدرسه هم دیده می‌شد،‌ همت گمارد. با آغاز جنگ تحمیلی در سال 1359 عازم جبهه شد. در عملیات‌های مختلفی حضور داشت و در نهایت این معلم مجاهد و رزمنده نستوه در 21 بهمن ماه سال 1364 در عملیات والفجر 8 در فاو به شهادت رسید.
معلم شهیدی از جنس شهدای مدافع حرم

آریا بانو

شهید رضا ملایی
معلم شهید رضا ملایی که بازنشسته شده بود، اما هنوز هم شور جهاد و ایثار در وجودش شعله می‌کشید. چند سال بود که پیاده‌روی اربعین می‌رفت. حتی با هزینه شخصی افراد بی‌بضاعت را به زیارت می‌برد. او آمادگی شهادت را از همان دوران حضورش در جبهه، در خودش حفظ کرده بود. از دهه 60 تا روزهای پایانی عمرش که به شهادت ختم شد،‌ مراسم تغسیل و تدفین اموات را فی‌سبیل الله انجام می‌داد. او در سال 1361 با عنوان مربی پرورشی به استخدام آموزش و پرورش آغاجاری در آمد.

آریا بانو

شهید ملایی وقتی خبر حضور مدافعان حرم در سوریه را شنید، خیلی تلاش کرد تا به خیل مدافعان حرم بپیوندد. برای اینکه سنش را (در آن زمان 58 سالش بود) بهانه نکنند، بر خلاف میلش محاسنش را از ته زد تا سفیدی محاسنش سنش را لو ندهد. بالاخره تلاش‌هایش جواب داد و راهی دیار حضرت زینب (س) شد. او در حلب شهادت 2 نفر از شاگردانش را شاهد بود و در نهایت شهید ملایی در غروب اربعین سیدالشهدا (ع) به آرزوی دیرینه‌اش رسید و در رکاب عقیله بنی‌هاشم جاودانه شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/746103/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای پر احساس استاد ذوالفنون از تصنیف ماندگار «زهره»

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

چه کسانی در برابر نهضت انبیاء می‌ایستند؟

گناهان زبان؛ شوخی با نامحرم

ماجرای عجیب غرور و تکبر ابوجهل

مقلوبه مرغ عراقی را تابحال امتحان کردید؟

درمان سنگینی معده و ورم شدید بعد از غذا

چه زمانی بیمار دیابتی نیاز به انسولین دارد؟

شایع‌ترین علائم بالا بودن قند خون

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

ایتالیایی‌ها رئال را نپسندیدند؛ ال‌چولو در کالبد کارلتو!‏

درخشش استقلالی سابق این‌بار در دربی کوچک

باشگاه پرسپولیس : در جست‌وجوی پیروزی، توقف بعدی: آبادان

شجاعیان: از همسرم تشکر میکنم که با حضور او تونستم به روزهای خوب برگردم

کلانتری: از بودن کنار تیم هوادار و انگیزه دادن و صحبت کردن مسعود شجاعی لذت می برم

عنایتی: ازین پس اگر سرمربی تیم حریف به نشست ها نیاید منم دیگران را می فرستم

بایرن 32 سهمیه جام باشگاه‌ها را تکمیل کرد

پیروزی هم‌گروه ایران در جام ملت‌ها

عبداللهی: باید تا دقیقه آخر بازی می‌جنگیدیم

مسعود شجاعی و پوکر عجیب در هوادار

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 1 پرسپولیس

چهره ها/ عکسی از لاله اسکندری که دوباره وایرال شد

درس مهم برنامه «اسکار» مهران مدیری به مسئولان

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

واقعیتی تلخ از دشمنی شیطان با انسان

علت درد پا در بیماران دیابتی

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

ایرانی‌ترین غیرایرانی

رقبای ملی‌پوشان ایران مشخص شدند

نمک روی زخم آرسنال؛ لذت بردم که حذف شدید!‏

ورود کنعانی‌زادگان به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

تراکتور با جت شخصی مقابل نساجی

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 0 پرسپولیس

افول لیگ برتر؛ به لقب لیگ کشاورزان سلام کنید!

پیکان و هوادار به تساوی رضایت دادند

سریال های معروفی که «لعیا زنگنه» بازی کرده است

کارگردانی که هرچه ساخت ماندگار شد

اجرای احساسی و زیبای رضا بهرام در کنسرت

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

انتقاد نسبت به طول دادن دعا خواندن

کشف یک گودال عجیب در وسط مزرعه!

نمایی زیبا از گله اسب‌های آزاد

حمله جوان انگلیسی به یک اتوبوس!

تاریخچه «پودینگ برنج» را می دانید؟

عوارض مصرف بیش از اندازه میوه

کارتون دیدنی بره ناقلا

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

شروع ستاره لژیونر با توپ پُر در جام ملت‌ها

شکست عجیب ژاپن در روز اول جام ملت‌های فوتسال آسیا