آریا بانو

آخرين مطالب

چرا از نمایشگاه کتاب استقبال می‌شود؟ مقالات

چرا از نمایشگاه کتاب استقبال می‌شود؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا /یک ناشر با انتقاد از وضعیت ممیزی و برخورد با نویسندگان و ناشران همچنین می‌گوید: اصلِ استقبالی که از نمایشگاه کتاب انجام می‌گیرد به خاطر این است که کتابفروشان نمی‌توانند قاطبه کتاب‌ها را ارائه کنند.
 علیرضا بهشتی، مدیر نشر روزنه که در آستانه آغاز سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (که از 21 اردیبهشت‌ماه در مصلی برگزار شده) با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد اظهار کرد: ما هنوز در جریان حواشی نمایشگاه کتاب قرار نگرفته‌ایم، زیرا دوستان یاد گرفته‌اند تصمیمات خود را برای روز آخر بگذارند تا ما را در مقابل عمل انجام‌شده قرار دهند. این رفتارها اعتماد جلب نمی‌کند. همه‌ ما در یک کشتی نشسته‌ایم، ولی دوستان جوری رفتار نمی‌کنند که چنین حسی منتقل شود.
او سپس با بیان اینکه اهل قلم و ناشران احساس نمی‌کنند که متصدیان خیرخواهشان هستند، گفت: نویسنده به وزارتخانه می‌رود او را راه نمی‌دهند و می‌گویند هر حرفی داری بنویس! اصلا جای اصل و فرع معلوم نیست. انگار نه انگار وزارتخانه ستاد و نویسنده صف است. این‌ رفتارها واکنش خواهد داشت. ناشر کتابی آماده چاپ دارد و مولف می‌گوید می‌خواهم دو صفحه به مقدمه اضافه کنم، می‌گویند بی‌خود، باید روز اول این کار را می‌کردی. بالاخره ناشر و نویسنده واکنش نشان می‌دهند. کسی که آن‌جا به عنوان ممیز نشسته کاملا فعال مایشاء است. قبلا هم ممیزی بود، ولی می‌رفتیم درباره ایراد توضیح می‌دادیم اگر توضیحاتمان قانع‌کننده بود مسئله حل می‌شد. حالا برای کتاب خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی صد مورد ایراد گرفته‌اند. چه کسی ایراد می‌گیرد؟ ممیزی که یک لیسانسی هم دارد. خودشان هم می‌دانند تمام سیستم اعطای مجوز قائم به فرد است؛ یک ممیز به کتابی مجوز می‌دهد، یک ممیز دیگر شاید به همان کتاب مجوز ندهد و آن دیگری کتاب را مشروط کند. شهید بهشتی کتاب «تاریخ قرآن» تئودور نولدکه را ترجمه کرده است و جاهایی را که حرف نولدکه به نظرش ناصواب بوده، نقد کرده و گفته که این مطلب به این علت درست نیست. حالا ممیز ارشاد چندین صفحه مشروطی اعلام کرده است که این مطالب هم باید نقد شود. شمای ممیز آیا از شهید بهشتی بیشتر می‌دانی؟ الان شهید بهشتی را از کجا بیاوریم که نقد بکند؟ راه هم نمی‌دهند که صحبت کنیم ببینیم مشکل کتاب چست که ممیز گفته این کار را بکن! این‌ها عکس‌العمل دارد.
او افزود: علتی که نمایشگاه به این شکل درآمد، این چیزها است. استخوان‌بندی اصلی نشر کشور 200 موسسه انتشاراتی هستند. در نمایشگاه یک غرفه را می‌بینید که بسیار شلوغ است بعد شاید 50 یا 100 غرفه خلوت باشند. دوباره یک غرفه دیگر شلوغ است. اگر نصف این 200 ناشر شرکت نکنند نمایشگاه لطمه می‌بیند و شکست می‌خورد. 
این ناشر درباره جلوگیری از فروش برخی از کتاب‌ها در نمایشگاه نیز توضیح داد: این کارها بیشتر باعث تبلیغ کتاب است. انگار روی افعالشان تسلطی ندارند و نمی‌دانند کارشان چه نتیجه‌ای می‌دهد. اگر کتاب قاچاق می‌آوردیم، حرفشان و کارشان منطق داشت، اما کتابی را که از وزارت ارشاد مجوز گرفته و چاپ کرده‌ایم، می‌گویند حق ندارید بیاورید. 
بهشتی درباره انتقاداتی که در نقد فروشگاهی بودن نمایشگاه و آسیب به کتابفروشی‌ها وجود دارد و برخی از ناشران برای حمایت از آن‌ها تصمیم گرفته‌اند در نمایشگاه حضور نداشته ‌باشند، گفت: البته دوست ندارم در مقابل موضع جمعی همکاران استدلال کنم و همان‌طور که گفتم علت اصلی احتمالا نکات دیگر است. به نظرم این مطلب که نمایشگاه کتابفروشی‌ها را تضعیف می‌کند منطق قدرتمندی نیست. مگر یک کتابفروش چند کتاب می‌تواند ارائه کند؟ بعضی سال‌ها بالای صدهزار عنوان کتاب در ایران منتشر می‌شود، در حالی که یک کتابفروش نوعی حداکثر می‌تواند 10 هزار کتاب را ارائه دهد که بخش اعظم آن را هم ترجیح می‌دهد به کتاب‌های پرفروشی اختصاص دهد که شاید از مدت‌ها پیش منتشر شده‌اند. اصلِ استقبالی که از نمایشگاه کتاب انجام می‌گیرد به خاطر این است که کتابفروشان نمی‌توانند قاطبه کتاب‌ها را ارائه کنند. ما این را کاملا در نمایشگاه مشاهده می‌کنیم، که خیلی‌ها برای تهیه کتاب‌هایی که کتابفروشان ظرفیت عرضه‌شان را ندارند به نمایشگاه می‌آیند. نمایشگاه این خدمت را ارائه می‌دهد و تا زمانی که جایگزین مناسبی برای این خدمت به وجود نیاید نمایشگاه همین حالت فعلی را خواهد داشت.
او با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی و سایت‌های فروش کتاب و سایت ناشران افزود: این مشکل شاید بتواند از این طریق آهسته آهسته کم شود، زیرا در این حالت محدودیت فیزیکی وجود ندارد. شاید با وجود سایت‌های فروش کتاب بتوان در آینده به سمت نمایشگاه کتابی حرکت کرد که واقعا جنبه نمایشگاهی داشته باشد.
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه 1401 در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/747927/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

ظهور یک برزیلی واقعی در لیگ برتر

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

اینتر به دنبال زدن 3 نشان با یک تیر در دربی میلان!

بازی زیبای پرسپولیس حال هواداران را خوب کرده است

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

ورود کمیته انضباطی فدراسیون به بازی استقلال - شمس‌آذر

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

عضو گروه بیتلز و همسرش چرا به ایران آمدند؟/ از بازارگردی و خوردن کباب تا دیدار با ویگن/ تصاویر

خوانندگی مهدی سلطانی با صدای بهشتی و اجرایی عاشقانه + ویدیو / خوشا روزی که این دنیا سر آید

تصاویر آخرالزمانی و باورنکردنی منتشر شده از لحظه شروع طوفان و سیل وحشتناک و بی‌سابقه در دبی

ایمان صفا ممدچاخان نیسان آبی در دورهمی خانوادگی از عشقش رونمایی کرد / چقد همشون صمیمی و با اصالتن

اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران

ترایفل توت فرنگی، یک دسر عالی بدون نیاز به فر

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

قیمت بلیت کنسرت‌ها ارزان می‌شود؟

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

طبیعت زیبای لرستان

این رفتار ها رو از کجا یاد میگیرین آخه!

زیبایی های یک پل در چین در میان ابر ها

این غذای لذیذ را در کمتر از نیم ساعت آماده کن!

7 راه برای کمک به سم‌زدایی طبیعی بدن

با این ایده‌های بهاری، بالکن خونه‌ات را رویایی کن!

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

مهدی طارمی شاهزاده شد!

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

مدل مانتو شیک و مزونی بهاره کیان افشار با طرح بته جقه خاص و بی نظیر / خانم بازیگر از حلقه ازدواجش رونمایی کرد

زمان دقیق اعمال و میزان افزایش حقوق 1403 بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اعلام شد

تغییر چهره دیدنی مریم اوزرلی بازیگر نقش «خرم سلطان» بعد از 12 سال در آلمان که پربازدید شد

آهنگ جدید/ علی زندوکیلی از «خط پایان» خواند