آریا بانو

آخرين مطالب

آرامش بعد از طوفان/ من و کتاب؛ همین الان یهویی مقالات

آرامش بعد از طوفان/ من و کتاب؛ همین الان یهویی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا /روز شنبه 24 اردیبهشت‌ماه، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روز چهارم فعالیت خود بعد از پشت سر گذاشتن سیل بی سابقه انبوه مخاطبان در روز جمعه؛ روز آرامی را تجربه کرد. این آرامش در کنار گرمای حضور مهمانان سرشناس برای اهالی نشر شیرینی بیشتری هم پیدا کرد.
سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از دو سال وقفه به‌سبب شیوع ویروس کرونا از 21 اردیبهشت ماه 1401 فعالیت خود را آغاز و هم‌زمان با پشت سر گذاشتن روز شنبه (24 اردیبهشت‌ماه)، چهارمین روز میزبانی از مشتاقان و علاقه‌مندان کتاب را با همراهی مهمانان ویژه‌ای سپری کرد.
در این روز علی بهادری‌جهرمی سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم، پیمان جبلی رئیس صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده شورای نگهبان به‌عنوان مهمانان ویژه نمایشگاه در کنار عموم مردم علاوه ‌بر دیدار از غرفه‌های حاضر در بخش‌های مختلف نمایشگاه و مسئولان؛ بخش اعظمی از وقت خود را به گفت‌ وگو با ناشران و غرفه‌داران و شنیدن دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها در مسیر فعالیت اقتصادی‌شان از یک‌سو و از سوی دیگر گفت‌ وگو با عموم مردم و دوستداران و مشتاقان کتاب سپری کردند.

آریا بانو


آرامش دلچسب روز بعد از طوفان
همه این‌ها دست‌به‌دست یکدیگر داد تا خط بطلانی بر این فرضیه که «شاهد کاسته شدن جمعیت کتاب‌خوان در کشور هستیم» کشیده شود
هم‌زمان با سپری شدن روزهای دوم و سوم نمایشگاه کتاب تهران مصادف با پنجشنبه و جمعه (22 و 23 اردیبهشت‌ماه) که مصلای حضرت امام‌خمینی(ره) به‌عنوان میزبان این رخداد شاهد سیل انبوه مخاطبان و دوستداران یار مهربان بود؛ آرامش دلچسبی بر بوستان علم، اندیشه و معرفت و بهشت واژه‌ها در این روز اردیبهشتی حاکم بود.
دو روز پشت سر گذاشته تعطیلات پایان هفته بعد از تجربه سیل انبوه مشتاقان و عاشقان یار مهربان، در کنار حیرت توامان ناشران، غرفه‌داران و دست‌اندرکاران این رخداد، شور، شعف و شادی آنها را از این حجم اقبال و استقبال با خود به‌همراه داشت و همه این‌ها دست‌به‌دست یکدیگر داد تا خط بطلانی بر این فرضیه که «شاهد کاسته شدن جمعیت کتاب‌خوان در کشور هستیم»، کشیده شود.

آریا بانو


حضور خریدان جدی کتاب در ساعات کاری نخستین روز هفته
هم‌زمان با نخستین دقایق آغاز فعالیت چهارمین روز (شنبه 24 اردیبهشت) از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گام سی‌وسوم شاهد حضور خریداران جدی کتاب در مصلای امام‌خمینی (ره) بودیم.
افرادی که حضور در اولین ساعات نخستین روز کاری در نمایشگاه برای آن‌ها در گام نخست با هدف خرید کتاب‌های مدنظر و سپس در دومین گام، فصل و فضایی برای سپری کردن بخشی از اوقات فراغت خود در بهشت واژه‌ها در بوستانِ معرفت و ادب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همراه بود.

آریا بانو


مهمانان ویژه روز چهارم نمایشگاه و خبرهای خوش آنها
خبر خوش علی بهادری‌جهرمی سخن‌گوی دولت مبنی‌بر دستور ویژه آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی برای تخصیص ارز یارانه‌ای به واردات کاغذ و همچنین تلاش و جهد جدی دولت برای رسیدن به عرصه خودکفایی در تولید کاغذ بود
آرامش نسبی حاکم شده بر فضای مصلا نیز این فرصت را برای غرفه‌داران و ناشران فراهم ساخت تا ضمن تکمیل کتاب‌های به‌فروش‌رفته و اتمام آن‌ها در تعطیلات پایان هفته، فصل و فضایی را برای فراغت و دستی کشیدن بر سر و گوش غرفه‌های خود پیدا کنند.
همچنین گرمی این آرامش با حضور مهمانان ویژه در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کامل دل‌چسب و شیرین‌تر شد. مهمانانی که علاوه‌ بر بازدید و گفت‌ وگو با غرفه‌داران، ناشران، مخاطبان و مسئولان این رویداد؛ حضورشان را در بوستان علم، اندیشه و معرفت و بهشت واژه‌ها غنیمت شمرده و اخبار خوش و دلگرم‌کننده‌ای را به ناشران و عموم مشتاقان و علاقه‌مندان به یار مهربان در این حضور مطرح کردند.
خبر خوش علی بهادری‌جهرمی سخن‌گوی دولت مبنی‌بر دستور ویژه آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی برای تخصیص ارز یارانه‌ای به واردات کاغذ و همچنین تلاش و جهد جدی دولت برای رسیدن به عرصه خودکفایی در تولید کاغذ بود. این خبر؛ امیدواری و خوشنودی را چه برای ناشران و چه برای مخاطبان و دوستداران کتاب با خود به‌همراه داشت.
عباسعلی کدخدایی زئیس پژوهشکده شورای نگهبان برگزاری بخش مجازی در کنار شکل فیزیکی نمایشگاه را از مهم‌ترین ویژگی‌های تحقق عدالت فرهنگی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های سیاست کلان فرهنگی دولت سیزدهم برشمرد

آریا بانو


همچنین پیمان جبلی رئیس رسانه ملی نیز با تأکید بر آنکه غنای کارهای نمایشی و تولیدات رسانه ملی باید متکی بر کتاب‌های ارزشمند و جریان ساز باشد بر این مسئله نیز تأکید کرد که حضورش در نمایشگاه داشته‌ها و آورده‌های مختلفی را با خود به‌همراه خواهد داشت که ثمره آن را در تولیدات آتی رسانه ملی در دو حوزه صدا و تصویر مخاطبان رسانه ملی خواهند دید.

آریا بانو


همچنین عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده شورای نگهبان نیز گام برداشتن مبتنی بر دانش و علوم روز تکنولوژی جهان را یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌ها و برگ برنده سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم دانست و برگزاری بخش مجازی در کنار شکل فیزیکی نمایشگاه را از مهم‌ترین ویژگی‌های تحقق عدالت فرهنگی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های سیاست کلان فرهنگی دولت سیزدهم برشمرد.
اتفاق و رخدادی که به زعم وی و قاطبه کارشناسان و مسئولان کشوری می‌تواند همدلی و هم‌نشینی با یار مهربان را برای تمامی هموطنانمان در سراسر کشور با خود به ارمغان آورد.

آریا بانو


کتاب‌خوانی مترو!
نصب برچسب‌ها روی پله‌های مترو دو ایستگاه مصلا و شهید بهشتی با رضایت و نظر مثبت عموم مردم همراه شده و همچنین خود به یکی از جاذبه‌ها و جذابیت‌های این دو ایستگاه بدل شده است
دو ایستگاه متروی مصلای حضرت امام(ره) و شهید بهشتی به‌عنوان مبادی ورودی مخاطبان نمایشگاه کتاب تهران طی اقدامی خودجوش و مبتکرانه با نصب برچسب‌هایی روی پله‌های خود هم به نوعی رسالت اطلاع‌رسانی برگزاری نمایشگاه کتاب را به مردم و به مسافران خود اجرایی کرده است و هم در شکلِ مبلمان و دکور این فضا از داشته‌های یار مهربان استفاده کرده و تزئینات فرهنگی را برای جلوه دهی هرچه بیشتر به این محیط عمومی فراهم ساخته است.
این اقدام با رضایت و نظر مثبت عموم مردم همراه بود و همچنین خود به یکی از جاذبه‌ها و جذابیت‌های این دو ایستگاه بدل شده است. جاذبه‌ای که گرفتن عکس‌ها و سلفی‌ها توسط مسافران مترو که برای سوار و پیاده شدن از این وسیله نقلیه عمومی جهت رفت‌وآمد به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران استفاده می‌کنند با خود به ارمغان آورده است.

آریا بانو


فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست با چاشنی نمایشگاه
دانش‌آموزان داوطلب با یونیفورم‌های شکیل و زیبا در نمایشگاه بسیج شده‌اند و با کیسه‌هایی در دست مشغول پاک کردن زباله‌هایی هستند که برخی از بازدیدکنندگان نمایشگاه با سهل‌انگاری به زمین ریخته‌اند
یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در کنار تلاش برای ترویج و تبلیغ هرچه بیشتر فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی؛ تأکید بر بهره‌مندی از مؤلفه‌های عمومی فرهنگ در راستای رشد و ارتقای سطح جامعه است.
بر این اساس وزارت آموزش‌وپرورش در همراهی با سازمان زیباسازی شهرداری تهران و همچنین انجمن‌های مردمی (NGO) فعال در حوزه محیط زیست، دانش‌آموزان داوطلبی را با یونیفورم‌های شکیل و زیبا در این نمایشگاه بسیج کرده‌اند که با کیسه‌هایی در دست مشغول پاک کردن زباله‌هایی هستند که برخی از بازدیدکنندگان نمایشگاه با سهل‌انگاری به زمین ریخته‌اند.
همین مسئله باعث شده بود تا خود عابران و حاضران در نمایشگاه نیز به یاری و مدد آن‌ها بیایند و برخی دیگر تلاش کنند تا با برداشتن چند گام، آشغال‌های خود را در سطل‌های زباله اختصاص یافته به این امر بیاندازند. توجه و تبلیغ مسئله پاکیزگی محیط زیست نیز که به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم فرهنگی در هر جامعه‌ای به شمار می‌رود با استقبال و تشویق حاضران و افرادی که این دانش‌آموزان را می‌دیدند، همراه بود.

آریا بانو


خلاقیت از نوع فولکس‌واگنی!
در کنار غرفه‌های سازمانی و شبیه یکدیگر در سالن‌های میزبان بخش‌های اقماری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ اجرای برخی از ایده‌های خلاقانه برای معرفی و فروش کتاب نیز در نمایشگاه جلب توجه می‌کند.
یکی از این ایده‌های خلاقانه که توسط زوجی علاقه‌مند و دوستدار کتاب صورت‌گرفته به حضور فولکس‌واگن استیشنی قدیمی بازمی‌گردد که با رنگ‌آمیزی آن به رنگ نارنجی علاوه‌بر معرفی نشر خود (پرتقال) این ماشین را تبدیل به کتاب‌فروشی سیار کرده‌اند که در کنار معرفی آثار خود؛ این غرفه سیار خود به یکی از جاذبه‌های جنبی نمایشگاه سی‌وسوم کتاب تهران بدل شده‌است.

آریا بانو


سلفی با در آغوش گرفتن یار مهربان
نوجوانان در کنار خرید کتاب با گوشی‌های خود برای شبکه‌های مجازی خود، دوستان و اقوام‌شان عکس‌هایی سلفی و یادگاری می‌گیرند و این خنده‌ها را در کنار در آغوش گرفتن کتاب‌ها برای فردا و فرداهای‌شان به یادگار می‌گذارند
با عبور ساعت از مرز 14 و تعطیل شدن مدارس، حجم مخاطبان نوجوان، جوان و محصل در نمایشگاه کتاب بیشتر می‌شود. همین حضور علاوه‌بر همراهی و همدلی آن‌ها در تهیه و خرید کتاب‌های مدنظرشان با برخی از شوخی‌ها و شیطنت‌های دوران نوجوانی ‌همراه است.
فضای مجازی و تلفن‌های هوشمند، امروز به عضوی جدایی‌ناپذیر از زیست و زندگی عموم مردم بدل شده‌است. گرفتن عکس‌های سلفی جای آن عکس‌های قدیمی خاطره انگیز را با خود گرفته و همین مسئله در کنار خرید کتاب به نوجوانان این فرصت را داده تا با گوشی‌های خود از فضاهای مختلف و متنوع نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران استفاده کرده و برای شبکه‌های مجازی خود، دوستان و اقوام‌شان عکس‌هایی سلفی و یادگاری بگیرند و این خنده‌ها را در کنار در آغوش گرفتن کتاب‌ها برای فردا و فرداهای‌شان به یادگار و ارمغان گذارند.
سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» 20 اردیبهشت با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر کشور لبنان، متولیان و دست اندرکاران فرهنگی کشور و ناشران 30 کشور در مصلای امام خمینی (ره) طی آیینی گشایش یافت. این نمایشگاه از 21 اردیبهشت آغاز به کار کرده و تا 31 اردیبهشت ماه از ساعت 10 تا 20 میزبان علاقه‌مندان است.
عریض شدن راهروهای نمایشگاه و اضافه شدن امکان‌های تهویه در سالن‌های اصلی، نظارت بر واکسینه شدن دو دُز تمام متصدیان و دست‌اندرکاران نمایشگاه و همکاری سازمان هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی برای بررسی میدانی و تزریق واکسن در فضای نمایشگاه، تمهیداتی است که برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله با بیماری کرونا در این دوره اندیشیده شده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/748357/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه