آریا بانو

آخرين مطالب

8 علت خانگی در به وجود آمدن استرس روانشناسي

8 علت خانگی در به وجود آمدن استرس
  بزرگنمايي:

آریا بانو - حامی هنر زندگی / عوامل استرس زا در خانه کدامند؟ مواجه شدن هر خانواده با انواع عوامل استرس زا در امن ترین جای ممکن یعنی خانه شخصی، اجتناب ناپذیر است. خانواده هایی که برای این زمان های ناگزیر آماده باشند با روش های کارامدتر و قوی تری برای مشکلات آینده آماده خواهند بود. استرس و عشق خانوادگی، اشتیاق، منازعه و استدلال؛ این ها عناصر همیشگی و تاثیرگذار بر چگونگی ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر است. این عناصر درباره چگونگی پیوند دادن افراد و یادگیری در مورد یکدیگر مورد بحث قرار می گیرند و هریک می تواند به عامل افزایش یا کاهش تنش و استرس در خانه تبدیل شود. 
از بین بردن استرس آسان است به شرطی که شما با اسرار مدیریت و کاهش عوامل استرس زا به ویژه در خانه آشنا باشید. در ادامه ضمن معرفی شایع ترین منابع استرس زای خانگی برخی نکات برای نحوه از بین بردن آن ها ذکر شده است.

آریا بانو

1-هزینه های خانه
مدیریت بودجه خانوار را می توان برای بخش زیادی از مردم به ویژه برای صاحبین خانه اولی دلهره آور به شمار آورد. به عنوان مثال تازه ازدواج کرده ها معمولا مهارت و دانش کافی برای مدیریت امور مالی خانه ندارند و بودجه بندی مخارج تبدیل به چالش و عاملی برای ایجاد استرس می شود. برای بسیاری از آن ها فشارهای مالی منبع اصلی استرس هستند. اقدامات لازم برای حل مسئله می تواند به شما در کنترل وضعیت کمک کند و این به نوبه خود به کاهش استرس شما می انجامد. نحوه شروع بودجه بندی: هزینه های هفتگی، ماهانه و سالانه خود را پیگیری کنید تا بتوانید تشخیص دهید پول شما در حال خرج شدن در چه زمینه هایی است و به چه میزان. بنابراین پیش بینی های دقیق برای هزینه های آینده را امکان پذیر می کنید. بودجه خانه شما باید شامل حداقل تخمین میزان وام ها، پرداخت مالیات، تامین بیمه و پرداخت قبوض آب و برق باشد. همچنین هزینه های مواد غذایی، هزینه های تعمیر و نگهداری وسایل و ابزار و پس انداز برای روزهای آینده را در بر بگیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تقسیم وظایف در خانه کلیک کنید. تنظیم بودجه جداگانه برای هزینه های خانه را در یک برگه بودجه خانواده که شامل تمام هزینه های خانواده باشد یادداشت کنید. تا آنجا که ممکن است هزینه های خود را به صورت هفتگی برنامه ریزی کنید که راحت تر به امور مالی آن ها رسیدگی کنید. به طور منظم پیشرفت بودجه را مرور کنید. در برخی از اهداف و پاداش ها برای ماندن در پارامترهای بودجه قانون تعیین کنید.
2-عوامل استرس زا در خانه |نامرتبی و کثیفی خانه
ناسازگاری ذهن در خانه کثیف به عنوان یک استرس خانگی جهانی گزارش شده است. فضای شلوغ و درهم برهم و کارهای انجام نشده در بخش های نامرتب و تلنبار شده به راحتی می تواند خانه را به بخشی استرس زا بدل سازد و به سادگی بعد آرامش بخش خانه را تحت شعاع قرار دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه علائم استرس کلیک کنید. چگونگی سازماندهی: قبل از هرچیز باید از شر چیزهایی خلاص شوید که دیگر قابل استفاده نیستند و یا از نگهداری آن ها لذت نمی برید. سپس چیزهای زیادی که باید تمیز شوند را سازماندهی کنید. تمیزکاری را در فرصت های کوتاه هر روزه انجام دهید. این شیوه بسیار آسان تر است از زمانی که صرف مدت کوتاه کل خانه را تمیز کنید. هر روزی از زمان خود را به انگیزه تمیز کردن یک بخشی از خانه اختصاص دهید. بعضی وقت ها را برای تمیز کردن یک اتاق یا برای انجام یک کار دیگر مانند شستشوی سرویس های بهداشتی یا گردگیری تنظیم کنید. یک روال تمیز کردن یا چک لیست طراحی کنید که شما را قادر سازد خانه خود را در یک ساعت مشخص تمیز کنید. 
3-مدیریت زمان کافی برای آماده سازی غذا
با برنامه ریزی در زمان بیشتر برای آماده سازی شام و ناهار با دستور العمل های سریع و آسان و آماده سازی مواد غذایی می توانید انرژی زیادی را در طول هفته صرفه جویی کنید. در طول هفته تلاش می کنید غذا را در زمان مشخص بخورید. با تهیه یک برنامه غذایی شروع کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه سالم کلیک کنید. فهرست مواد غذایی را لیست کنید. بنا به میل خود از یک لیست کاغذی یا یک لیست ذخیره شده در یک برنامه تلفن همراه استفاده کنید. نگه داشتن یک لیست مواد غذایی در حال تکمیل و تغییر به شما کمک می کند چیزهایی را که نیاز دارید زمان خرید راحت تر به خاطر بیاورید. از بین بردن استرسی که بابت خرید کردن یا زمانی که برای یک دستور غذا دستورالعمل نیاز دارید را با نگهداری این لیست از بین می برید. سازماندهی محل نگهداری مواد مانند قفسه بندی ها، گذاشتن در یخچال و فریزر کمک زیادی به مدیریت استرس بابت نحوه نگهداری و مصرف مواد غذایی می کند. باعث می شود شما مواد را به سرعت پیدا کنید و زمان لازم برای صرف منابع در حال اجرا کاهش پیدا می کند. چندین دستور العمل آسان، مغذی و ارزان قیمت در دسترس داشته باشید که به سرعت در شب های شلوغ کاری یا مهمان داری ناگهانی بتوانید آماده پذیرایی شوید.
4-تلنبار شدن لباس ها برای شستشو
خود را با مراقبت دایمی از کارهای خانگی مانند لباس شستن شدن در حجم زیاد خسته نکنید. وقت خود را آزاد نگه دارید تا بتوانید از چیزهایی که واقعا مهم است مراقبت و توجه کافی نشان دهید. اتاق لباسشویی خود را به شکلی راحت و در دسترس سازماندهی کنید. تمام لباس های شستنی را در یک مکان جمع کنید و فضای مخصوص خشک کردن آن ها در هوای ازاد و لباس های تاشو ایجاد کنید. سبد های جداگانه ای را برای لباس های سفید، لباس های رنگی، پارچه کتانی و اقلامی که باید با دست شسته شوند داشته باشید. لباس ها را از خشک کن دور کنید. زیرا کمتر چین و چروک می شوند. قبل از شستشوی لباس ها لکه ها را به طور مستقیم برای جلوگیری از گسترش و تثبیت لکه روی پارچه تمیز کنید که صرفه جویی در وقت برای شستشو هم شده باشد.
5-عوامل استرس زا در خانه |استهلاک لوازم خانه و تعمیر به موقع
بررسی سالم بودن یا خرابی لوازم خانگی قبل از اینکه خیلی دیر شود به نوعی اجتناب از خرابی های گسترده دستگاه ها بوده و یکی از مهم ترین مراحل برای جلوگیری از استرس خانگی محسوب می شود. اقدامات احتیاطی مانند حفظ مدارک گارانتی وسایل خانگی یک راه حل ارزشمند برای کاهش استرس ناشی از خرابی های احتمالی و صرف هزینه هنگفت تعمیرات خانه خواهد بود. شما همیشه نمی توانید از سیستم های غیر منتظره خانه و سوء عملکرد لوازم خانگی اجتناب کنید. سیستم های تهویه مطبوع و سیستم های گرمایش خود را به صورت حرفه ای بازرسی و تمیز نگه دارید و فیلترها را به طور منظم برای عملیات کارآمد انرژی تعویض کنید. کویل های یخچال و فریزر خود را هر چند وقت یکبار تمیز کنید. استفاده از خدمات بیمه نیز برای نگهداری از خانه اقدام عملی و موثری برای کاهش استرس ها خواهد بود.
استرس های ارتباطی
اغلب افرادی که به عنوان یک خانواده زندگی می کنند فرصت های زیادی برای کاهش استرس فراهم می کنند که به طور طبیعی در زندگی خانوادگی بوجود می آید. صرف وقت با هم، به اشتراک گذاری کارها، نگه داشتن کانال های ارتباطی باز و امن و نشستن دور هم برای صرف یک وعده غذای روزانه و شبانه برای چند بار در هفته، نقش زیادی در ایجاد زندگی خانوادگی سرشار از امنیت و ارامش و خالی از استرس بازی می کند. 
1-شکستن مرز بین کار و خانواده
اغلب افراد تلاش خود را به کار می گیرند تا در محل کار چهره شاد و ارامی از خود به جای بگذارند تا کارهای اداری و شغلی به خوبی انجام شود. اما برخی هنگام ورود به خانه تمام خستگی ها و مشغله های کاری خود را وارد خانه می کنند و بار چالش ها را بر دوش اعضای خانواده می گذارند. حال با بی حوصلگی ها و کلافگی ها یا بدخلقی و خستگی ها. در اینصورت خواسته یا ناخواسته استرس های روانی وارد شده بر خود را به خانه منتقل کرده و خود شما به عنوان عامل استرس زا در خانه تبدیل می شوید و به فضای امن خانه و اعضای آن آسیب می رسانید. اگر شما یک روز کاری استرس زا را به پایان رسانیده اید قبل از اینکه شب خود را به خانه برسانید کمی پشت در مکث کنید. نفس عمیق بکشید و با خود تکرار کنید که خانه قرار است جای ارامش گرفتن از استرس های کاری باشد و سپس وارد شوید. یا در طول مسیر رسیدن به خانه با گوش دادن به برخی از موسیقی های آرام بخش کمی از حال و هوای خستگی را کاهش دهید. این شیوه های به ظاهر ساده به شما کمک می کند قبل از دیدن شریک زندگی و فرزندان در حالت بهتری قرار بگیرید.
2-عوامل استرس زا در خانه |خوردن وعده های غذایی انفرادی
غذا خوردن دور هم یکی از مهم ترین اوقات در زندگی خانوادگی است. در شب های دورهمی برای خانواده فرصت گپ و گفت درباره علایق شخصی و برنامه های تلویزیونی و دنبال کردن امور مربوط به روزهای آینده و برنامه ریزی فراهم می شود. بر اساس یک مطالعه چاپ شده در مجله Pediatrics کودکانی که حداقل سه بار در هفته وعده های غذایی را با همراهی خانواده خود می خورند 24 درصد بیشتر به خوردن غذاهای سالم روی آورده و 12 درصد کمتر به اضافه وزن مبتلا می شوند. بزرگسالانی که در جمع خانواده غذا می خورند شغل خود را رضایت بخش تر گزارش کرده و سالم تر می می مانند و استرس کمتری را تجربه می کنند. صرف شام به همراه خانواده می تواند خود به یک عامل کاهش استرس بدل شود. شام خوردن فرصتی برای برقراری ارتباط فراهم می کند. اجازه می دهد شما در مورد چیزهایی که ممکن است باعث استرس کودکان شما شود آگاهی پیدا کنید و به آن ها کمک کنید. از مشکلات آینده جلوگیری به عمل آورده و به آن ها آموزش دهید چگونه به فشارهایی که در حال حاضر با آن ها روبرو هستند پاسخ بدهند.
3-کنترل نداشتن بر همه مسائل
موقعیت های زیادی در زندگی وجود دارد که به سادگی از کنترل شما خارج می شوند و اگر شما نتوانید چنین شرایطی را تشخیص دهید سطح استرس شما احتمالا به سرعت افزایش می یابد. با یادگیری تمایز بین این موارد که در آن شما می توانید تاثیر داشته باشید و مواردی که نمی توانید اثر داشته باشید باعث می شود احساس بهتر و درماندگی کمتری خواهید داشت. اگر شما به هیچ وجه توسط یک عضو خانواده خود احساس راحتی نمی کنید، باید صحبت کنید. انجام این کار می تواند به تقویت اعتماد به نفس شما کمک کند. در حالی که به طور همزمان بر کاهش سطح استرس نیز موثر واقع می شود.
سخن اخر درمورد عوامل استرس زا در خانه
استرس و اضطراب تجربیات رایج برای بسیاری از مردم است. در واقع، میلیون ها بزرگسال در سراسر دنیا گزارش می دهند که روزانه سطحی از استرس یا اضطراب را احساس می کنند. بسیاری از مردم هر روز با استرس های مختلف خارج و داخل خانه مواجه می شوند. کار، مسائل خانوادگی، نگرانی های بهداشتی و تعهدات مالی بخش هایی از زندگی روزمره است که معمولا در افزایش سطح استرس نقش زیادی دارند. علاوه بر این عواملی مانند ژنتیک، سطح حمایت اجتماعی، سبک مقابله ای و نوع شخصیت افراد بر آسیب پذیری فرد در برابر استرس تاثیر می گذارد. به این معنی که بعضی از مردم بیشتر از دیگران احتمال دارد که درگیر منابع مختلفی از استرس شوند. به حداقل رساندن استرس مزمن زندگی روزانه تا آنجا که ممکن است برای سلامت کلی مهم بوده و بر رعایت آن همواره تاکید می شود. استرس مزمن به سلامت آسیب می رساند و خطر ابتلا به بیماری های بهداشتی مانند بیماری های قلبی، اختلالات اضطرابی و افسردگی را افزایش می دهد. بر همگان لازم است که اهمیت مساله را درک کنند که استرس همانند اختلالات بهداشتی روانی مانند اضطراب و افسردگی است که نیاز به درمان توسط متخصصان پزشکی دارد. 

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/748621/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

کنترل قند خون در افراد مسن

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

اتفاق بی سابقه در بازی صنعت نفت و پرسپولیس

بدشانسی صنعت نفت در دقیقه 90؛ شوت محکم تهیدست به تیرک دروازه پرسپولیس خورد

صحبت های جالب گزارشگر صدا و سیما درباره فوتبال آبادان و حمایت از این تیم

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - 3 پرسپولیس

ستارگان دفاعی پرسپولیس با ده گل!

صداقت: بدشانسی‌های نساجی بالاخره تمام می‌شود

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

شاگردان اوسمار موقتا در صدر؛ سرخپوشان در انتظار لغزش استقلال

ویدیوی اکران مردمی «بی بدن» با حضور بازیگران معروف

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

نماهنگ "ای ایران" با صدای زنده یاد استاد محمد نوری

4گوشه دنیا/ گرانترین خانه جهان در پاریس

ترور ناکام یک نفر در برزیل

نماهنگ «یوم الانتقام» با صدای ابوذر روحی

با خواص بی‌نظیر «سویا» آشنا شوید

اولین قدم برای کاهش وزن در طب سنتی

با کودک مثل خودش صحبت کنید

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

جنجال دقایق پایانی و محرومیت سرپرست هوادار

رئال نگران بازی رفت مقابل بایرن؛ کمک‌مان کنید!

کلانتری: از صحبت‌های مسعود شجاعی انگیزه می‌گیرم

شجاعیان: همسرم در روند خوبم تاثیرگذار است

سامان نریمان و ناامیدی از 6 پاس گل نشده!

پرسپولیس آماده صدرنشینی موقت در آبادان

سردار آزمون در بغل قهرمان جهان

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت توسط عیسی آل‌کثیر

کاهش شانس ژیمناست تاریخ‌ساز ایران برای کسب سهمیه المپیک

اعلام پنالتی با خطای هند و گل سوم به سود پرسپولیس توسط کنعانی زادگان

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 3 پرسپولیس

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

بالاگرفتن نقدها به سریال‌های رمضانی

امیرعلی نبویان در «پدرخوانده 3» حضور دارد؟

اجرای پر احساس استاد ذوالفنون از تصنیف ماندگار «زهره»

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

چه کسانی در برابر نهضت انبیاء می‌ایستند؟

گناهان زبان؛ شوخی با نامحرم

ماجرای عجیب غرور و تکبر ابوجهل

مقلوبه مرغ عراقی را تابحال امتحان کردید؟

درمان سنگینی معده و ورم شدید بعد از غذا

چه زمانی بیمار دیابتی نیاز به انسولین دارد؟

شایع‌ترین علائم بالا بودن قند خون