آریا بانو

آخرين مطالب

Autofiction: تخیل یا زندگی واقعی؟ مقالات

Autofiction: تخیل یا زندگی واقعی؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - وینش/ این روزها اتوفیکشن «autofiction» – زندگی‌نامه داستانی که عناصر سنتی رمان مانند پیرنگ و شخصیت‌پردازی را در هم می‌شکند – همه‌جا به چشم می‌خورد. این کتاب‌ها صرفاً از جزئیات خودزندگی‌نامه‌ای نویسندگانشان برای الهام گرفتن استفاده نمی‌کنند بلکه آن‌ها را برای برهم زدن و پیچیده کردن تجربه ما از داستان و سوبژکتیویته، برای یافتن راهی جدید برای توصیف واقعیت به کار می‌گیرند؛ آن هم در زمانی که به قول کتی در کرودو «صحبت‌کردن درباره حقیقت سخت است» و شاید نوشتن درباره آن حتی سخت‌تر هم باشد. الکس کلارک در مقاله‌ای که در تاریخ 23 ژوئن 2018 در گاردین منتشر شده نگاهی می‌اندازد به نویسندگانی که از زندگی خودشان در داستان‌هایشان آورده‌اند.
کتی، قهرمان رمان کرودو (Crudo) نوشته اولیویا لینگ است. کتی کیست؟ او بخشی از لینگ است. نویسنده ناداستان‌هایی مثل «شهر تنها» و «سفر به اکو اسپرینگ» که در تابستان 2017 در حالی که جهان اطراف خود را مشاهده می‌کرد، آماده ازدواج می‌شد. اما کتی همچنین رمان‌نویس فقید آمریکایی کتی آکر است که لینگ با جسارت او را با شخصیت امروزی کتابش ترکیب می‌کند. کرودو به‌طور ناگهانی بین «کتی» نماد ضدفرهنگ آمریکایی پیش از هزاره و زنی قرن بیست و یکمی که در آستانه تغییرات متعدد زندگی است، حرکت می‌کند. ناگهان این نوع اتوفیکشن [1] «autofiction» – زندگی‌نامه داستانی که عناصر سنتی رمان مانند پیرنگ و شخصیت‌پردازی را در هم می‌شکند – همه‌جا به چشم می‌خورد.
«تاریخچه خشونت» اثر ادوارد لوئیس، «بر اساس یک داستان واقعی» اثر دلفین دی ویگان، «جدایی» اثر جوآنا والش، «من عاشق دیک هستم» اثر کریس کراوس، مجموعه «پاتریک ملروز» اثر ادوارد سنت اوبین، همه این کتاب‌ها صرفاً از جزئیات خودزندگی‌نامه‌ای نویسندگانشان برای الهام گرفتن استفاده نمی‌کنند بلکه آن‌ها را برای برهم زدن و پیچیده کردن تجربه ما از داستان و سوبژکتیویته، برای یافتن راهی جدید برای توصیف واقعیت به کار می‌گیرند؛ آن هم در زمانی که به قول کتی در کرودو «صحبت‌کردن درباره حقیقت سخت است» و شاید نوشتن درباره آن حتی سخت‌تر هم باشد.
در زمانه حضور همیشگی رسانه‌های اجتماعی و هنگامی که خودی نشان‌دادن در فیس‌بوک، اینستاگرام و توییتر تبدیل به همه چیز شده، این اتوفیکشن ها روایتی تجربی و متفاوت از خود (self) ارائه می‌دهند. این نوع نوشته‌ها تلاش‌هایی برای تغییر شکل و کاربرد متفاوت یک فرم ادبی هستند، و محبوبیت ناگهانی آنها نشان می‌دهد که نویسندگان برای به‌تصویرکشیدن تجربه قرن بیست‌ویکمی باید مرزها را بشکنند و داستان، زندگی‌نگاره، تاریخ، شعر، هنرهای تجسمی و نمایشی را در هم آمیزند.
سرژ دوبروفسکی، نویسنده و نظریه‌پرداز فرانسوی که رمان «فیلز» او در سال 1977 عمدتاً به‌عنوان نخستین اثر «اتوفیکشن» شناخته می‌شود، نه یک تعریف، بلکه توضیحی درباره آن ارائه می‌دهد: «اتوفیکشن به‌سان یک رویاست. رویا زندگی نیست، کتاب زندگی نیست. اما چه نوع رویایی می‌تواند باشد؟» ادموند وایت، که هم زندگی‌نامه نوشته و هم رمان‌هایی که به حوادث واقعی زندگی می‌پردازند، بین این دو فرم ادبی مرز مشخصی می‌کشد:
«من به‌تازگی سومین خودزندگی نامه‌ام را به پایان رسانده‌ام. سعی می‌کنم در این کتاب‌ها منطبق با حقیقت و دقیق بنویسم. من به حقیقت اعتقاد دارم، من این مزخرفات را که همه چیز تخیلی است قبول نمی‌کنم، فکر می‌کنم احمقانه است. بیشتر مردم می‌دانند که حقیقت چیزی شبیه به افقی است که به سمتش می‌روید. شاید هرگز به آن نرسید ولی حداقل می‌دانید که جهت صحیح کجاست.»
در مقابل، برای وایت آزادی‌هایی که نویسندگان داستان می‌توانند در رابطه با حقیقت داشته باشند. مثل فشرده‌سازی رویدادها و خلق شخصیت‌های ترکیبی، راهی برای رهایی یافتن‌شان از اتهام دروغ‌ سرهم کردن است. اتخاذ این موضع برای چنین نویسنده‌ای غیرعادی نیست، و همچنین با تحلیل‌هایی که از زاویه‌ای کمی متفاوت به این پرسش می‌پردازند تضادی ندارد.
به نظر می‌رسد که پرسش از معنا و ارزش خلق کردن گریبان‌گیر اتوفیکشن نویسانی است که مشتاق بررسی سلسله‌مراتب و دورویی‌هایی هستند که خود را در نوشتن تحمیل می‌کنند. مدت‌هاست که به نویسندگان بلندپرواز داستان‌نویسی گفته می‌شود آنچه را که می‌دانند بنویسند، اما همان‌ها هم به‌خاطر کاستی در تخیل مورد انتقاد قرار می‌گیرند. به‌عبارت‌دیگر، به ذهنیت صدا دهید اما از خودشیفتگی بپرهیزید؛ داستان‌ها را از خودتان درآورید وگرنه فکر می‌کنیم که نمی‌توانید. حقیقت را بگویید، وگرنه فکر می‌کنیم که دروغگویی.
در سیاست، در زندگی اجتماعی، و حتی در دوستی‌های ما این فکر که فرد چه چیزی را پنهان می‌کند و چه چیزی را نشان می‌دهد، بیش‌ازپیش ضروری و گویا می‌شود. اما تأثیرات این ایده همیشه یکسان نیست. برای مثال، نویسندگان زن و نویسندگان رنگین‌پوست، از این انتظار خوانندگان و منتقدان که آثارشان بر اساس واقعیت زندگی خودشان است به ستوه آمده‌اند.
کریس کراوس، نویسنده‌ای که رمان «دیک را دوست دارم» او خیانت، هوس و حسادت را بررسی می‌کند، اصطلاح اتوفیکشن را رد می‌کند: «من هرگز از این اصطلاح استفاده نمی‌کنم. اصطلاح خیلی عجیبی است. این فرم به آثار من و بسیاری از آثار دیگران گفته می‌شود، اما من هرگز از آن استفاده نمی‌کنم. نمونه‌های زیادی در تاریخ ادبیات از یک مرد اول شخص وجود دارد که بسیار به هویت نویسنده‌اش نزدیک است اما ما آن‌ها را اینطور نمی‌نامیم. برای مثال، جک کرواک، ما کارهایش را اتوفیکشن نمی‌دانیم. هرمان ملویل، آیا ما کتاب‌هایش را را اتوفیکشن می‌نامیم؟ هیچ‌کدام از آثار رئالیسم آمریکایی که به‌صورت اول‌شخص نوشته شده است را اتوفیکشن نمی‌نامیم.»
به یاد بیاورید که کتاب‌های کارل اووه کناسگارد و رمان‌های ناپلی [2] النا فرانته چقدر سریع در تلاشی تقلیل‌آمیز برای ارزیابی تفاوت‌های بین «روایت کردن» مردانه و زنانه موردتوجه قرار گرفتند. در مورد کناسگارد گفته شد که جزئیات را به حدی کنار هم می‌گذارد که خواننده را مسحور یا مبهوت می‌کنند. این کارش را در راستای زنده کردن خاطرات رشد روانی از کودکی به مردانگی انجام می‌دهد. در مورد فرانته نیز گفته شد که از رمز و رازهای دوستی‌های زنانه می‌نویسد که مثل سریالی آبکی یا حماسه‌ای خانوادگی به نظر می‌رسد. اما آثار فرانته درواقع قدرت‌شان را نه از اعتقاد به قدرت پویایی‌های داستان و شخصیت‌پردازی بلکه از دوسوگرایی عمیق آن‌ها می‌گیرند.
برای مطالعه متن کامل این مقاله در سایت گاردین می‌توانید این‌جا را کلیک کنید.
[1] به آن داستان خودزندگی‌نامه‌ای، اتوفیکسیون، شرح‌حال‌نویسی خیال‌گون، خویش‌داستان هم گفته می‌شود.
[2] رمانی چهار جلدی با نام‌های: دوست نابغه من (2012)، داستان یک اسم جدید (2013)، آن‌ها که می‌روند و آن‌ها که می‌آیند (2014)، و داستان کودک گم‌شده (2015).

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/749676/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

ماجرای گران شدن شیرخشک؛ سازمان غذا و دارو پاسخ دهد / داروخانه‌ها حق گران کردن خودسرانه ندارند

نقاط حساس بدن متولدین هر ماه !

برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!/ ویدئو

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

برای کاهش تاثیر استرس بر قلب چه کنیم؟

مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد؟

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

83 درصد کودکان کار از اتباع هستند

عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟

گروکشی از بیمار؛ زیرمیزی پزشکان روی میز تعزیرات

کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مهاجرت ایرانی ها هم مانند افغانستانی ها توده ای می‌شود؟

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن «لوزه» هستند؟

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

ژست جدید محمدرضا گلزار در کنار خودروی لوکس به عنوان یک مدل تبلیغاتی را ببینید!

تغییرات چهره محمود احمدی نژاد بعد از عمل زیبایی پلک در مراسم گرامیداشت بهبهانی

ابراهیم رئیسی در جلسه جدید دولت با تغییر ظاهری بزرگ و متفاوت؛ پای عمل جراحی در میان است؟

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

وقتی ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون اسلحه به دست شد| تیر خانم مجری به هدف خورد؟

سهامداران عدالت بخوانند |خبر جدید رئیس سازمان بورس درباره پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

سلفی منوچهر هادی با مهمانان مراسم سی و نهمین سالگرد پدر مرحومش /چقدر شبیه باباش بوده

هنگامه حمیدزاده بازیگر نقش فرزانه در سریال بزنگاه بعد از 16 سال

عکس هنری پناه استخری در چشم اندازی زیبا از کشور بلژیک که پدر بازیگرش منتشر کرد

طبیعت گردی حسین مهری سینای زمانه و پسرش بانمکش / پدر و پسر کپی برابر اصل اند

رونمایی عباس غزالی بازیگر وضعیت سفید از فرزندش / تیپ ست و بامزه پدر دختری

اولین واکنش رضا رشیدپور به اعلام خبر درگذشت خود و انتقادات و واکنش‌های هوادارانش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

رونمایی از چهره جدید و باورنکردنی بهنوش بختیاری با رنگ موهای عجیب که سوژه مجازی شد!

نگاهی به دکوراسیون شیک و با کلاس خانه علی سخنگو پارسای سریال دلدادگان در روز تولدش / چیدمان زیبا چقدر خوش سلیقه

سینی غذای خوشمزه ؛ رنگارنگ و دو نفره آیسان آقاخانی برای همسرش رضا گلزار / نوش جان باشه

کارمندان بخوانند | خبر خوش و مهم رئیس سازمان بودجه درباره حقوق 1403 کارمندان

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

جسن تولد 5 سالگی پسر بزرگتر فخریه اوجن و بوراک اوزچیویت در استانبول / تزیین رنگارنگ و خیلی شلوغ