آریا بانو

آخرين مطالب

پیشگیری از سرطان روده بزرگ با غربالگری به موقع پزشکي

پیشگیری از سرطان روده بزرگ با غربالگری به موقع
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / یک فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه پولیپ‌هایی روده طی 5 تا 10 سال می‌تواند منجر به سرطان شود، گفت: اگر به موقع و به روش‌های مختلف زائده‌های روده را تشخیص دهیم می‌توانیم از ابتلا به سرطان روده پیشگیری کنیم.
الهام تابش در نشستی با خبرنگاران به مناسبت هفته پیشگیری از سرطان روده بزرگ (کولورکتال) که امروز (سه‌شنبه، 3 خرداد) برگزار شد، با اشاره به اینکه سرطان‌های گوارش سومین سرطان شایع دنیا هستند، اظهار کرد: سرطان‌های گوارش در ایران هم جزو سرطان‌های شایع هستند که متاسفانه طی ده سال اخیر رو به افزایش بوده و میزان بروز سرطان 7 برابر شده است.
وی گفت: براساس آخرین آمار وزارت بهداشت در سال 96، اصفهان جزو استان‌هایی است که بیشترین درگیری را داشته و نرخ بروز سرطان روده بزرگ در استان اصفهان تقریبا 20 نفر در یکصد هزار نفر در سال بوده است.
عضو هیئت علیم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از عوامل خطر در بروز سرطان‌ها را سبک زندگی ناسالم برشمرد و افزود: مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده می‌تواند ریسک سرطان را بالا ببرد، به طوری که براساس مطالعات انجام شده مصرف بیشتر از 200 گرم گوشت قرمز و فرآوری شده در هفته می‌تواند عامل ایجاد خطر سرطان روده بزرگ باشد و هرچه گوشت قرمز بیشتر مانده یا فرآوری شده باشد خطر بیشتری دارد.
وی افزود: مصرف میوه و سبزیجات تازه دو تا سه نوبت در روز می‌تواند به پیشگیری از سرطان منجر شود، همچنین براساس مطالعات به این نتیجه رسیدیم هفته‌ای 150 دقیقه وقت پیاده روی، یعنی روزی 30 دقیقه تحرک می‌تواند فاکتور پیشگیری کننده از سرطان باشد.
تابش با یادآوری اینکه سبک زندگی سالم جلوی چاقی، دیابت و فشار خون را هم می‌گیرد، گفت: چاقی یکی از عوامل بروز سرطان است.
وی با بیان اینکه ممکن است ما مستعد خیلی از بیماری‌ها باشیم، تصریح کرد: باکتری‌های طبیعی در روده افراد یکی از عوامل موثر در سلامتی است، درحالی که مصرف آنتی بیوتیک بی رویه و بدون اندیکاسیون، می‌تواند باکتری‌های روده را تغییر دهد و این تغییر می‌تواند باعث یکسری بیماری‌ها ازجمله سرطان شود.
این پزشک فوق تخصص با اشاره به دو نوع پیشگیری اولیه و ثانویه، گفت: در پیشگیری اولیه تلاش می‌کنیم دچار بیماری نشویم، درحالی که در پیشگیری ثانویه میخواهیم قبل از بدیل ضایعه به سرطان جلوی آن را بگیریم. سرطان روده بزرگ قبل از اینکه ایجاد شود با تشخیص به موقع قابل پیشگیری است.
وی توضیح داد: پولیپ هایی در روده داریم که طی 5 تا 10 سال می‌تواند منجر به سرطان شود، اما اگر به موقع و به روش‌های مختلف زائده های روده را تشخیص دهیم می‌توانیم از ابتلا به سرطان روده پیشگیری کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر افراد چاق و دیابتی بالای 45 سال و تمام افراد بالای 50 سال باید غربالگری شوند، افزود: افرادی که زمینه ارثی دارند و در خانواده شان سابقه سرطان وجود داشته، باید زودتر غربالگری را انجام دهند.
تابش همچین در مورد کولونوسکوپی گفت: کولونوسکوپی آمادگی قبلی می‌خواهد و فرد باید یکی دو روز قبل مایعات، قرص و پودرهای که تجویز می‌شود مصرف کند تا زمانی که مراجعه می‌کند روده تمیز باشد. معمولا به بیمار داروی خواب آوری داده می‌شود و جای نگرانی نیست.
زهرا روانخواه، مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز یا اشاره به اجرای طرح سرطان غربالگری روده بزرگ در استان اصفهان، گفت: طرح غربالگری سرطان روده بزرگ به صورت پایلوت در شهرضا انجام شد و در حال حاضر استان اصفهان در خاورمیانه پیشگام این طرح شده است.
وی با بیان اینکه براساس دستورالعمل کشوری هر استان غربالگری سرطان روده بزرگ را برای 50 هزار نفر اجرا کند، ادامه داد: تیم غربالگری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تلاش نیروی انسانی متعهد این طرح را پیش برد و سال گذشته جامعه هدف یک میلیون نفری انتخاب شد.
روانخواه با بیان اینکه در حال حاضر 6 سال است این طرح به صورت‌ مستمر ادامه پیدا کرده، تأکید کرد: افراد 50 تا 70 سال یا مراجعه مراجعه مراکز بهداشت آموزش علل و علائم سرطان روده بزرگ و اقدامات پیشگیری را می‌بینند. وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات پیشگیری این است که خون مخفی در مدفوع را تشخیص دهیم، توضیح داد: گاهی خونریزی پولیپ ها یا توده‌های سرطانی با چشم دیده نمی‌شود و بیمار از آن اطلاع ندارد، به همین دلیل تست فیت (FIT) به صورت رایگان انجام می‌شود.
مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: تست فیت ابتدا از روستاها شروع شد و بعد حاشیه‌نشینان و افراد کم بضاعت و در حال حاضر شامل تمام افراد می‌شود. تست‌های فیت هم اکنون به صورت رایگان و با کمک خیرین سلامت در مراکز بهداشت استان تامین شده و برای افراد 50 تا 70 سال انجام می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/750147/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند