آریا بانو

آخرين مطالب

روایتی از عدم افزایش ظرفیت دندان‌پزشکی با وجود گلایه شدید مردم و نمایندگان سياسي

روایتی از عدم افزایش ظرفیت دندان‌پزشکی با وجود گلایه شدید مردم و نمایندگان
  بزرگنمايي:

آریا بانو - تابناک / نماینده مجلس گفت: ما در حال حاضر حتی در مرکز استان‌ها و شهرستان‌های مختلف از حیث حضور متخصصین پزشکی و دندانپزشکی کمبود وجود دارد و مردم به شدت گلایه مند هستند.
در حال حاضر خیلی از شهرهای کشور با مشکل کمبود دندانپزشک و متخصص این حوزه مواجه هستند، به طوری که مردم برای گرفتن خدمات مجبورند کیلومترها از شهر خود دور شوند تا صرفا با صف های طویل مردم برای گرفتن خدمات پزشکی روبرو شوند.
باید تاکید داشت که یکی از موضوعات مهم و دغدغه های بسیاری از مردم شهرستان ها عدم توزیع عادلانه خدمات در بحث بهداشت دندان است. در حالیکه این موضوع همیشه اولین و مهم‌ترین پیش‌نیاز برای ارتقای سطح سلامت جامعه بوده چرا در صورت عدم دسترسی افراد جامعه به پزشک، مشکلات زیادی به ویژه در مناطق محروم به وجود می آید.
محمد تقی نقدعلی در گفت و گو با تابناک اقتصادی به بیان مشکلات شهرستان های حوزه انتخابیه خود در بحث کمبود دندانپزشک پرداخت و مشکل اصلی را کاهش ظرفیت های پزشکی معرفی کرد . طبق اظهارات وی تا وقتی آمایش سرزمینی در حوزه درمانی بدرستی صورت نگیرد و سیاستگذاران رویکرد مثبتی نسبت به تصمیم گیری در رابطه با افزایش ظرفیت پزشکی و دندان‌پزشکی نداشته باشند نه تنها مشکلی حل نمی شود بلکه هر سال این ضعف و کاستی ها خدماتی بیشتر می شود.
نقدعلی گفت: در کشور ما موضوع کمبود پزشک و دندان‌پزشک به‌ویژه در مناطق محروم، در سال‌های گذشته مورد توجه بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان قرار گرفته اما هیچ اقدام موثری نیز در این زمینه تا به امروز به جز برخی جلسات برای افزایش ظرفیت پزشکی در چند ماه اخیر، صورت نگرفته که البته آن هم خروجی قابل توجهی تا این لحظه نداشته است.
وی تاکید کرد: کمبود بحث خدمات پزشکی و دندانپزشکی چه در عرصه ی دانشگاه علوم پزشکی چه در عرصه درمان تامین اجتماعی در کشور مشهود است ما در حال حاضر حتی در مرکز استان‌ها و شهرستان‌های مختلف از حیث حضور متخصصین پزشکی و دندانپزشکی کمبود وجود دارد و مردم در این زمینه به شدت گلایه مند هستند و هر سال با وجود تذکرات و مصوبات مختلف، شاهد هیچ تغییری در وضعیت موجود نیستیم.
نقدعلی ادامه داد: در شهرستان های اطراف نیز از دو حیث کمبود وجود دارد یکی بخاطر نبود فضاهای درمانی است یکی هم کمبود خدمات و پزشک برای درمان بیماران.
مثلا شهر درچه با 50 هزار جمعیت و شهر شاهد نمونه کشور یک مکان درمانی هم ندارد نه بیمارستان نه بهداری دولتی و نه هیچ مرکز درمانی. صرفا خانه بهداشتی را به بخش خصوصی واگذار کردند که آن هم خدمات سستی ارائه می دهد و در این رابطه نارضایتی مردمی وجود دارد با وجود اینکه این شهر قدمت داری است اما کمبود شدید در حوزه درمان و دنداپزشکی دیده می شود.
 وی ادامه داد:شهر اصغر آباد نیز هیچ مکان بهداشتی جز خانه بهداشت ندارد . شهر کوشک نیز با اینکه مکان خیرساز هست و همه امکانات وجود دارد اما از نظر متخصصین پزشکی و داروخانه گلایه مندی جدی وجود دارد. نقدعلی گفت:در در عرصه دندانپزشکی شهرهای دورچه ،کوشک ،اصغر آباد و روستاهای اطراف از حیث خدمات درمانی رنج می برند و در واقع مراکز دندانپزشکی در این مناطق وجود ندارد.
وی علت این مشکل را در نبود امایش سرزمینی در توزیع فضاهای درمانی بهداشتی معرفی کرد و گفت:در برخی جاها تراکم مراکز درمانی و بیمارستان داریم اما در برخی دیگر از شهرستان ها اساسا هیچ مکان بهداشتی و درمانی وجود ندارد و این مشکل بخاطر نبود تعریف درست از آمایش سرزمینی در توزیع خدمات درمانی است.
نقدعلی علت دیگر کمبود خدمات پزشکی در حوزه دندان را عدم افزایش ظرفیت اعلام کرد و گفت: وقتی که عرضه زیاد شد مسلما نیازها برطرف می شود. یکلی از مسائلی که سالیان اخیر موجب این مشکلات شده کم شدن میزان پذیرش پزشکی و دندان پزشکی است . یقینان افزایش ظرفیت می تواند این مشکلات را حل کند. ما خدایی نکرده نباید به شرایطی برگردیم که پزشک هندی می آوردیم و مردم از شرایط گله مند بودند چرا که زبان انها را متوجه نمی شدند . سوال اینجاست که وقتی مطالبه در حوزه پزشکی زیاد است چرا در خصوص افزایش ظرفیت باید قصور صورت بگیرد.
نماینده مردم خمینی شهر نسبت به افزایش تعرفه های دندانپزشکی و گرانی خدمات آن نیز گلایه کرد و گفت: خیلی از مراکزی که در حوزه دندانپزشکی وجود دارد هزینه خدمات بالایی را از مردم می گیرند. خیلی جاها نیز تمکین به تعرفه های تعیین شده نمی کنند این مشکلات در حوزه دندانپزشکی در شهرستان های حوزه انتخابیه بنده کاملا مشهود است.
وی درپایان خاطرنشان کرد: ما از کمیسیون بهداشت مجلس می‌خواهیم که نسبت به افزایش ظرفیت دندان‌پزشک و رفع انحصار آن ورود کند و از مسولان مربوطه در وزارت بهداشت برای حل مشکل مردم مطالبه کند. همینطور این کمیسیون می تواند در سیاست های آمایش سرزمینی درخواست جدی از وزرات بهداشت درمان و اموزش پزشکی داشته باشد تا در توزیع مراکز درمانی سیاست درستی اتخاذ شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/754984/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

هایلات عملکرد انفرادی و قدرتمندانه صبح امروز لبران جیمز

یوسین بولت و تکرار خوشحالی معروف جود بلینگام

ستاره خارجی استقلال به تمرینات بازگشت

وضعیت تکان‌دهنده پنج خرید تابستانی بارسا

نجات دروازه سویا توسط سرخیو راموس در بازی مقابل مایورکا

10 فوتبالیست منفور تاریخ که از آن‌ها متنفرید!

پرسپولیس خواهان تغییر رای اسماعیلی‌فر

سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان معرفی شدند

علی رشیدی دبیرکل فدراسیون کبدی شد

هشدار به ستاره جنجالی یونایتد

واقعا ماجراجویی شگرفی بود

پرواز اندازه آدم رو برملا می‌کنه!

چه قاتل کیوتی هستی

علیرضا کمالی از فیلم هفت و نیم

«آژانس دوستی» و تماشای یک تیتراژ واقعی/ گرامیداشت آدم‌های رفته!

توضیحات طناز طباطبایی در مورد سکانس شاهکار «خشم و هیاهو»

جزئیات تازه در پرونده مرگ زهره فکور صبور

برگزاری اختتامیه جشنواره «طنزپهلو» در زادگاه «گل آقا»

گوشی نامزدش را چک می کنه

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

سفر به تهران قدیم؛ شیره‌کش‌خانه‌های سیار در تهران لو رفتند/ تصاویر

تیزر قطعه جدید «قسم» با صدای رضا صادقی

واژگونی سه خودرو شوتی در جاده یاسوج - اصفهان

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از 5 اردیبهشت

گوناگون/ رمزگشایی از روستایی که یک شبه ناپدید شد!

بخشی از سوئیس که متعلق به ایتالیاست

با دَمنده ی هوا، پهپاد درست کرد!

یکی از پربازدیدترین جاذبه های مصر

جوانمردی امیرالمؤمنین(ع) در جنگ ها

نمایی زیبا از چالکندی دزفول

آتش گرفتن قطار حین حرکت در کانادا

استیک مرغ با طعمی بی نظیر

درمان اختلالات گفتاری و بهبود بلع در بیماران پارکینسون

پوشش سنتی و دیدنی زنان اروپایی

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

«وویجر 1» پس از 5 ماه با زمین تماس گرفت

در کانادا به کجاها سر بزنیم؟

گیتی آذرپی درگذشت

نگاهی به رقیبان آزادکار ایران برای کسب سهمیه

تارتار و هدایت ملوان با درد شدید

مشکل عجیب یونایتد برای اخراج تن‌هاخ

عصبانیت ژاوی پس از شکست 3-2 بارسلونا مقابل رئال مادرید

خوشحالی بازیکنان اینتر و سردادن شعار میلان ما اینجا هستیم

کلیپ زیبای باشگاه اینتر به مناسب 2 ستاره شدن لوگوی این تیم

واکنش اکانت اینستاگرام لالیگا به دو گل پیروزی‌بخش بلینگام

حیرت بارسلونا؛ داور ال‌کلاسیکو نمره قبولی گرفت