آریا بانو

آخرين مطالب

کارشناسان یک نشست تخصصی مطرح کردند؛

راهکارهای درمان معضل «کار کودک» چیست؟ اقتصادي

راهکارهای درمان معضل «کار کودک» چیست؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- برخی فعالان حقوق کودک می‌گویند: راهکارهایی مانند شکستن چرخه فقر، بهبود استراتژی بقا، بهبود سیستم آموزشی و تدوین قوانین و نظارت بر اجرای آنها می‌تواند از فراوانی کار کودک در جامعه جلوگیری کند.

نشست تخصصی با عنوان «مبارزه با کار کودکان» به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان، عصر یکشنبه 22 خرداد به همت «موسسه جمعیت پایش شفاف‌سازی و ریشه کنی فقر و فساد» با همکاری دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد. در این نشست «خسرو صالحی» مدیرعامل سازمان مردم نهاد موسسه مردم نهاد تاک سرزمین من و «فرشید یزدانی» فعال حقوق کودکان به سخنرانی پرداختند. همچنین «محمدرضا واعظ مهدوی» مدیرعامل سازمان مردم نهاد بنیاد همدلان آینده‌نگر ایران دبیر علمی این نشست بود.
درادامه بخشی از مطالب مطرح شده در نشست را می‌خوانید:
در سال 2019 تعداد کودکان کار در جهان برابر با 152 میلیون نفر، در سال 2020 این رقم به 160میلیون نفر، در سال 2021 به 280 میلیون نفر رسید و برآورد می‌شود این تعداد در سال 2022 به 252 میلیون نفر برسد
کار کودک از مصادیق نقض حقوق بشر است
«خسرو صالحی» مدیرعامل سازمان مردم نهاد موسسه مردم نهاد تاک سرزمین من، نخستین سخنران نشست گفت: هر ساله 12 ژوئن مصادف با 22 خرداد با عنوان روز جهانی مبارزه و اقدام علیه کار کودک از سوی «سازمان بین المللی کار- ILO» نامگذاری شده است که خوشبختانه هم شعار امسال با نام حمایت اجتماعی همگانی برای ریشه کنی کار کودک نامگذاری شده است.
وی ادامه داد: هدف این روز تقویت جنبش جهانی بر ضد کار کودک است. کار کودک از جمله مصادیق نقض حقوق بشر است. حذف کار کودک در جهان، کاهش کار کودک و منع بدترین اشکال کار همیشه سرلوحه سازمان بین‌المللی کار و سازمان‌های مردم نهاد در ایران و جهان است. 12 ژوئن روزی برای افزایش آگاهی نسبت به وضعیت کودکان در ایران و جهان و همچنین هشداری به دولت‌ها و گروه‌های مختلف مردم است تا گامی برای جلوگیری از کار کودک بردارند. روز جهانی مبارزه با کار کودک روز تلاش، کوشش، فعالیت،کنشگری و مطالبه‌گری در زمینه جلوگیری از کار کودک است.

آریا بانو


وی افزود: پیشنهاد مبارزه با کار کودک در سال 2002 پس از تصویب مقاوله نامه 138 و 182 به صورت رسمی از سوی سازمان بین‌المللی کار مطرح شد. مقاوله‌نامه 138 حداقل سن کار کودک برای کارهای سبک را سن 13 سال و حداقل سن کارهای سخت را 18 سال قلمداد کرده است. بنابراین کار کودک کاری است که در سنین پایین‌تر انجام می‌شود و منظور از کودک هم هر فرد زیر 18 سال است.
صالحی اظهار کرد: مقاوله نامه 182 به منظور جلوگیری از بدترین اشکال کار کودک در سال 1999 از سوی سازمان بین‌المللی کار تصویب شد و تاکنون نزدیک به 177 کشور به آن پیوسته که خوشبختانه تجارب موفقی هم در جهان داشته است. ایران هم در سال 1380 به این مقاوله‌نامه پیوست. این مقاوله‌نامه 136 شغل را بدترین اشکال کار کودک برای کودکان زیر 18 سال دانسته از این نظر که سلامت جسمی، ذهنی و اخلاقی کودک را به مخاطره می‌اندازند.
مقاوله نامه 182 به منظور جلوگیری از بدترین اشکال کار کودک در سال 1999 از سوی سازمان بین‌المللی کار تصویب شد و تاکنون نزدیک به 177 کشور به آن پیوسته که خوشبختانه تجارب موفقی هم در جهان داشته است وی گفت: متاسفانه بر اساس آمارهای سازمان‌های بین‌المللی کار، میلیون‌ها دختر و پسر در سراسر جهان درگیر کار هستند و از آموزش و پرورش مناسب، بهداشت و آزادی‌های اولیه بی‌بهره هستند. این در حالی است که کودکان باید بتوانند در خانه باشند، آموزش ببینند و رویاپردازی کنند نه اینکه برای امرار معاش و کسب درآمد خانوار در خیابان‌ها باشند.
صالحی افزود: در سال 2019 تعداد کودکان کار در جهان برابر با 152 میلیون نفر، در سال 2020 این رقم به 160میلیون نفر، در سال 2021 به 280 میلیون نفر رسید و برآورد می‌شود که این رقم در سال 2022 به 252 میلیون نفر برسد. در کشورهای در حال توسعه بیش از 250 میلیون کودک از 5 تا 14 سال زیر سن قانونی کار می‌کنند. در ایران طبق آمار بهزیستی آمار کودکان کار 20 هزار نفر، طبق آمار وزارت کار 147 هزار و طبق آمار آموزش و پرورش 860 تا 210 هزار نفر برآورد شده‌ است. همچنین بر اساس آمارهای برخی سازمان‌های مردم نهاد حداقل آمار کودکان کار 3 میلیون نفر برآورد شده است.
صالحی ادامه داد: بسیاری از مشکلات و چالش‌های کودکان کار در ایران و جهان مشترک است و برخی به دلیل شرایط اقلیمی و وضعیت حکمرانی متفاوت از دیگر کشورها است. از جمله این چالش‌ها، مشکلات اقتصادی، خانوادگی، فرهنگی و قانونی هستند. برای مثال در بعد خانوادگی مسایلی نظیر بدسرپرستی و بی‌سرپرستی، در بعد قانونی نارسایی قانونی و عدم وجود ضمانت اجرا مطرح است.
وی گفت: از مهمترین دلایل بروز کار کودک می‌توان به سه دسته اشاره کرد: دلایل بی‌واسطه نظیر کمبود پول، غذا، افزایش قیمت کالاها؛دلایل نهفته مانند خانواده از هم پاشیده، والدین بی‌سواد، مشکلات فرهنگی و انتظارات نادرست از دختران و پسران و دلایل ساختاری مانند کاهش درآمد ملی، وضعیت نامناسب کسب‌وکارها، بحران مالی و اقتصادی، کمبود قانون‌مندی و مواردی از این دست قابل اشاره است.
صالحی گفت: برخی کشورها در زمینه کنترل کار کودک موفق بوده‌اند که از جمله آن‌ها برزیل و ترکیه هستند. این دو کشور با استراتژی‌ها و برنامه‌های مناسب توانستند از آمار کودکان کار بکاهند. از مهمترین اقدامات این دو کشور بهبود دسترسی آموزشی، واگذاری درآمد مشروط به خانواده‌ها و ارتقای سیستم مدارس بود. این کشورها به خوبی دریافتند که آموزش و پرورش با کار کودک رابطه دارد. به این شکل که کودکی که تحصیل می‌کند، وقت اندکی برای کار دارد و کودکی که کار می‌کند وقت اندکی برای تحصیل دارد. بنابراین به این نتیجه رسیدند که وضعیت سیستم آموزشی را بهبود بخشیده و تغییراتی در آن ایجاد کنند. چنین امری زمینه دست‌یابی کشوری به توسعه پایدار را فراهم می‌کند.
صالحی اظهار کرد: در ایران هم قوانین متعدد و مشخص بسیاری برای جلوگیری از کار کودکان در ادوار مختلف تاریخی وجود داشته‌ است. از آن جمله قانون سال 1322 برای جلوگیری از کار کودکان در قالب بافی و کارگاه‌های مزبور است. همچنین در قانون اساسی در بند 3 اصل سوم و سی و یکم به صراحت بیان شده است که دولت موظف است که استفاده رایگان از آموزش و پرورش را برای همگان تا پایان دوره متوسطه فراهم کند. همچنین ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر به کنوانسیون حقوق کودک در سال 1372 پیوسته است.
این کنوانسیون 54 ماده دارد و به طور مشخص در ماده 31 عنوان شده، دولت‌ها باید به کار کودک، سن کودک و شرایط آن توجه داشته باشند. این کنوانسیون از دولت‌ها می‌خواهد از استثمار اقتصادی کودک و از هر آنچه مانع آموزش، سلامت جسمانی، روحی و عاطفی او می‌شود، جلوگیری کنند.
به تازگی نیز قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در سال 1399 تصویب شد که دارای 4 فصل و بخش‌های مختلف و متعدد است. در ماده 7 این قانون ذکر شده است که اگر والدینی به زور و اجبار فرزندانشان را به کار گمارند به 6 ماه زندان و پرداخت 2 میلیون تومان محکوم می‌شوند. 
وی در نهایت به راهکارهایی برای جلوگیری از کار کودک اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از کار کودک باید فقر خانواده‌ها را از بین برد. زیرا فقر و حاشیه‌نشینی به شدت با مساله کار کودک گره خورده است. برای جلوگیری از کار کودک باید فقر خانواده‌ها را از بین برد. زیرا فقر و حاشیه‌نشینی به شدت با مساله کار کودک گره خورده است. از دیگر راهکارها تاسیس نهاد ملی حمایت از کودکان، دیده بانی، نظارت و کنترل، مطالعه وضعیت کار کودکان، حساس کردن جامعه نسبت به کار کودکان و مطالبه گری از دولت در خصوص نحوه رسیدگی به وضعیت این کودکان است. اگرچه در این زمینه طرح‌های بسیاری مانند جمع آوری کودکان کار انجام شده و به آنها بودجه‌های هنگفتی اختصاص یافته، اما چندان موثر نبودند و باید راهکارهای دیگر همزمان مورد بررسی قرار بگیرد.
برای رسیدن به توسعه، رفع فقر کودکی الزامی است
فرشید یزدانی فعال حقوق کودک ، دومین سخنران نشست به پیامدهای کار کودکان اشاره کرد و گفت: کار کودک دارای پیامدهای مختلفی است که از آن جمله پیامدهای فردی است. کودک کار، کودکی خود را در قبال کار از دست می‌دهد زیرا در سنین کودکی باید نقش‌ها و مسئولیت‌هایی را برعهده بگیرد و جامعه‌پذیری او بر اساس کار و محیط کار رقم می‌خورد.
یزدانی افزود: در سطح اجتماعی نیز کار کودک دارای پیامدهایی است که از آن جمله می‌توان آزارهای جسمی و جنسی را اشاره کرد. از آنجایی که بسیاری از کودکان در کارخانه‌ها و کارگاه‌‎ها به صورت 24 ساعت مشغول به کار هستند بنابراین احتمال بروز خطرات و سایر آسیب‌های دیگر بسیار است. همچنین کار کودک منجر به نوعی انشقاق و گسیختگی اجتماعی می‌شود. احساس بی‌تفاوتی جامعه در قبال کودک کار از یک سو و احساس کینه‌ورزانه او در قبال شرایط جامعه از جمله مصادیق این امر است.
یزدانی ادامه داد: پیامد دیگر کار کودک در حوزه اقتصادی و در سطوح خرد و کلان مطرح است. در سطح خرد بنگاه‌ها به سوءاستفاده از کودکان از طریق بهره‌کشی از آنها و پرداخت دستمزد کمتر و در سطح کلان کار کودک مانع از رشد و شکوفایی استعدادها و توانمندی‌ها شده و در نتیجه او را در آینده تبدیل به یک کارگر غیر ماهر می‌کند.

آریا بانو


یزدانی گفت: توجه و تمرکز مسئولان باید هم روی عرضه‌کنندگان نیروی کار و هم روی تقاضاکنندگان نیروی کار باشد. عرضه کنندگان نیروی کار به طور معمول کسانی هستند که وضعیت اقتصادی و معیشتی مناسبی ندارند، در فقر به سر می‌برند و بیشتر آن‌ها بی‌سواد هستند. تقاضاکنندگان نیروی کار نیز به طور عمده کسانی هستند که حاضر به دریافت نیروی کار ارزان و فراوان هستند. بنابراین این دو عامل در استمرار چرخه کار کودکان نقش بسیار مهمی دارد و باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی ادامه داد: طبق گزارش یونیسف اگر ما بخواهیم به توسعه برسیم باید فقر کودکی را رفع کنیم. کاهش کار کودک با رفع فقر و توسعه به هم گره خورده و رابطه متقابلی میان این دو وجود دارد. طبق گزارش یونیسف اگر بخواهیم به توسعه برسیم باید فقر کودکی را رفع کنیم. کاهش کار کودک با رفع فقر و توسعه به هم گره خورده و رابطه متقابلی میان این دو وجود دارد هر چه فقر کمتر، کار کودک هم کمتر و هر چه فقر بیشتر به همان میزان کار کودک هم افزایش می‌یابد.
یزدانی در نهایت سخنرانی خود به راهکارهای در این زمینه اشاره کرد و گفت: شکستن چرخه فقر و استراتژی بقا یکی از اقدامات مهم و اساسی در این زمینه است. همچنین تدوین قوانین و نظارت بر اجرای آنها می‌تواند بسیار مهم و مفید باشد. زیرا قوانین بسیاری وجود دارد در حالیکه عزم و اراده برای عمل به آنها نیست. بنابراین توجه به این قوانین و عمل به آنها می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.
یزدانی اظهار کرد: امروزه حاشیه‌نشینی رو به گسترش است و خود حاشیه‌نشینی با مسائل دیگری همچون بزهکاری، اعتیاد و فقر در ارتباط است. بنابراین رشد و گسترش حاشیه‌نشینی تهدیدی برای کودکان و افزایش کار آنهاست.
برچسب‌ها
پرسش از خبر کودکان کار اعتیاد حاشیه نشینی بزهکاری حقوق کودک

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/755217/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

هرروز یک سری مشکل هست!

اولین قهرمانی لیگ به حزباوی رسید

نشست خبری محرم نویدکیا سرمربی مس رفسنجان قبل از دیدار با پیکان

رضا عنایتی در کنفرانس قبل از بازی پیکان - مس رفسنجان شرکت نکرد

رییس صداوسیما: در ورزش ستاره بودن کافی نیست

ترکیب اصلی اورتون-لیورپول؛ نبرد برای بقا و قهرمانی

رییس صداوسیما: از ورزشکارانی که از حضور مقابل نماینده‌های رژیم صهیونیستی امتناع می‌ورزند تقدیر می‌کنیم

ناهید کیانی به عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402 انتخاب شد

علی نادری به عنوان برترین سرمربی سال انتخاب شد

برترین صحنه ورزشی سال؛ پیروزی تیم ملی برابر ژاپن

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

عصبانیت "نقی" از تیپ پایتختی‌ها در سفر خارج

یه زخم گردن باعث سوءتفاهم شد!

روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی به نقل از وکیلش

با «مثبت آموزش» به روز باشید

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیل

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

اجرای آهنگ «شاید یه شب بارون» توسط مهدی دارابی

ترانه «نیمه گمشده» با صدای حامیم

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

مشاهده گله‌ی گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود

منطقه دیدنی آب بندان شفیع آباد در استان گلستان

بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به یک دلیل سنگ زدن به مردم!

طرز تهیه پای چوپان

طرز تهیه بریانی مرغ هندی

بهترین زمان برای تولد نوزاد

ترفندها برای صمیمی شدن با نوجوان بد اخلاق

شروط یک عروس خانم برای آقا داماد، مجازی را ترکاند

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

اوسمار برای شاگردانش جلسه فنی گذاشت

اخراج امید ابراهیمی در دیدار الشمال و السد

وزیر ورزش و جوانان: به زودی پاداش ورزشکاران پرداخت می‌شود

صحبت های وزیر ورزش در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

چالش متفاوت برای گلر پرسپولیس؛ حذفی و پنالتی!

هاشمی: در حال تدوین آیین نامه حق پخش تلویزیونی هستیم

زیباترین صحنه ورزشی در سال 1402 مشخص شد

بهترین گل ورزش ایران در سال 1402 مشخص شد

برترین تیم ملی ایران در سال 1402 به انتخاب مردم

شبیه سازی دیدار رئال مادرید - بارسلونا با لگو

چهره ها/ عکس متفاوت بهنوش طباطبایی در حرم رضوی

اعتصاب غذا به روش "مهران غفوریان"