آریا بانو

آخرين مطالب

تازه‌ترین کتاب‌های انتشارات نمایش رونمایی شد مقالات

تازه‌ترین کتاب‌های انتشارات نمایش رونمایی شد
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / مراسم رونمایی از تازه‌ترین آثار دفتر پژوهش آموزش و انتشارات نمایش اداره کل هنرهای نمایشی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
 به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، در این مراسم از چهار عنوان کتاب،‌ شامل سه نمایش‌نامه در دو جلد و با عناوین «جل پشت‌ها - کشتی‌گیرنده با خرس» نوشته حسین فضل‌اللهی،‌ «دل آتش است» نوشته چیستا یثربی و دو کتاب پژوهشی با عناوین «سایه‌بازی» نوشته‌ روبرتو بایتی و ماشا لوچی با تألیف و ترجمه آیرین غریب‌پور و «نمایش‌نامه‌نویسان ایران، 1357-1378» که حاصل پژوهش حسین فرخی است رونمایی شد.
کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، سعید اسدی مدیر دفتر پژوهش و آموزش و انتشارات نمایش، بهروز غریب‌پور، سیدمحسن حسن‌زاده، محمدحسین ناصربخت، احمد کامیابی مسک، حسین فضل‌اللهی، پژمان دادخواه، آزاده فرخی، مهدی یوسفی‌کیا، بهرام شادان‌فر و نیز سایر علاقه‌مندان عرصه تئاتر حضور داشتند.
سعید اسدی مدیر دفتر پژوهش و آموزش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی با حضور در جایگاه ضمن خیرمقدم به حاضران، از برگزاری این مراسم ابراز خوشحالی کرد و درباره کتاب‌های منتشرشده گفت: تمام تلاش ما در دفتر پژوهش و آموزش و انتشارات نمایش این است که تئاتر گسترش و توسعه پیدا کند. یکی از مؤلفه‌های مهم کار ما پرداختن به تئاتر و نمایش کشور و البته توجه به تولید متون نمایشی فارسی که در حوزه فرهنگ و اجتماعی ایران است.
او در ادامه درباره کتاب «سایه‌بازی» تصریح کرد: این کتاب فرهنگی در حوزه کودکان و نوجوانان را آیرین غریب‌پور ترجمه و منتشر کرده‌است. پیشنهاد می‌شود که حتی مدارس یا مراکز آموزشی کودکان و نوجوانان از این کتاب استفاده کنند چون در آن به شکلی ساده، روان و پویا به نمایش سایه‌ای پرداخته‌است. همچنین این کتاب درباره استفاده مجدد از لوازم دورریختنی و ساخت عروسک تأکید شده‌است.
دیگر کتاب منتشرشده و حاصل پژوهش حسین فرخی، جلد سوم کتاب «نمایش‌نامه‌نویسان ایران» نام دارد که گام بسیار خوبی برای گردآوری نمایشنامه‌هاست. این کتاب از محدوده 1357 تا 1378 را در بر می‌گیرد و برای پژوهشگران و دانشجویانِ رشته‌های تئاتر، خوب و مفید است.
انتشارات نمایش دو نمایش‌نامه نیز منتشر کرده که یکی از آن‌ها «دل آتش است» نوشته چیستا یثربی‌ست که اقتباس اصیلی از ادبیات کهن ایران را جلوه می‌دهد. و دو نمایش‌نامه در یک کتاب که نوشته حسین فضل‌اللهی با نام‌های «جل پشت‌ها» و «کشتی‌گیرنده با خرس» است. هرکدام از این نمایش‌نامه‌ها اجراهای خوبی داشته‌اند اما هیچ‌وقت به دست مخاطبان نرسیده بود.
سعید اسدی در پایان ضمن قدردانی از همکارانش در انتشارات نمایش از رونمایی کتاب‌های دیگر خبر داد.
در ادامه مراسم پژمان دادخواه پژوهشگر و استاد دانشگاه درباره کتاب «جل پشت‌ها - کشتی‌گیرنده با خرس» بیان کرد: از ویژگی‌های آثار این نویسنده توجه به فرهنگ بومی ایران مخصوصاً گفتارها، ضرب‌المثل‌ها، کنایه‌ها و... است که با توجه به این‌که بسیاری از این فرهنگ‌ها در حال فراموشی‌ست، انتشار این آثار اتفاق خوب و مبارکی در حوزه فرهنگ، تئاتر و ادبیات ایران قلمداد می‌شود.
احمد کامیابی مسک نیز ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری و انتشار کتاب‌های جدید توسط انتشارات نمایش، درباره کتاب «نمایش‌نامه‌نویسان ایران» گفت: پژوهش حسین فرخی کمک بسزایی در ماندگار بودن نمایش در ایران کرد و از سختی جمع‌آوری حدود 500 عنوان نمایش‌نامه در یک کتاب گفت.
کامیابی مسک بیان کرد: می‌دانم که دختران حسین فرخی (آزاده و آرزو) در جمع‌آوری و تحقیق درباره نمایش‌نامه‌ها کمک‌های فراوانی می‌کنند. نکته مهم دیگر در این کتاب ارزشمند این است که می‌توان خلاصه‌نویسی را در این کتاب آموخت که بسیار برای دانشجویان و پژوهشگران هنر مهم و خواندنی است.
در ادامه مراسم، آزاده فرخی، فرزند حسین فرخی، متنی را به قلم پدرش قرائت کرد.
حسین فضل‌اللهی، نویسنده کتاب‌ «جل پشت‌ها - کشتی‌گیرنده با خرس» نیز در این‌باره گفت: این نمایش‌نامه‌ها را من از حدود 20 سال پیش نوشتم و بر مبنای آن تئاترهای بسیاری هم روی صحنه رفته‌اند. من 40 سال است کار تئاتر انجام می‌دهم. اولین نمایش‌نامه‌ای که نوشتم، «کشتی‌گیرنده با خرس» بود و دو سال بعد، «جل پشت‌ها» را نوشتم. خوشحالم بعد از 26 سال هنوز این نمایش‌نامه‌ها مورد استقبال قرار گرفته و توسط انتشاراتی معتبر، منتشر شده‌است.
فضل‌اللهی تأکید کرد: چند سال اخیر که مرتب تئاترها را تماشا می‌کنم از این‌که در اکثر نمایش‌ها، درام وجود ندارد ناراحتم. بیشتر آثار خاطره‌گویی‌ست، درحالی‌که تئاتر باید بر پایه درام استوار باشد.
سخنران پایانی این مراسم بهروز غریب‌پور، کارگردان تئاترهای عروسکی بود، گفت: من از 14 سالگی وارد تئاتر شدم و هم‌اکنون در آستانه 72 سالگی هنوز هم خود را شاگرد تئاتر می‌دانم. هیچ‌گاه نگفتم ای‌کاش شغل دیگری را انتخاب می‌کردم، البته سختی‌های فراوانی جلویم قرار داشت ولی همیشه صحنه به من انگیزه و قدرت حرکت می‌داد. «سایه‌بازی» قدمتی چند هزارساله دارد. یعنی از زمانی که نور وجود داشته، سایه‌بازی نیز بوده‌است. در میان بزرگان ما نیز عطار و خیام اشاراتی مستقیم به سایه‌بازی دارند. همچنین افلاطون نیز به این هنر توجه کرده‌است. از کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی تقاضا می‌کنم از سایه‌بازی، تعزیه و... حمایت کنند، چون اگر در این‌باره پشتیبانی وجود نداشته‌ باشد، این هنرها از بین خواهد رفت.
در پایان این برنامه و با همراهی کاظم نظری، بهروز غریب‌پور، سعید اسدی و احمد کامیابی مسک، از چهار کتاب «نمایش‌نامه‌نویسان ایران» نوشته حسین فرخی، «دل آتش است» نوشته چیستا یثربی، «سایه‌بازی» نوشته آیرین غریب‌پور و «جل پشت‌ها - کشتی‌گیرنده با خرس» نوشته حسین فضل‌اللهی رونمایی شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/755598/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اینجا، یک میلیارد کیلومتر دورتر از زمین، حیات زنده می‌ماند!

جسم فلزی مرموز در کالیفرنیا، زباله فضایی بود

آمده ام بلکه نگاهم‌ کنی!

وضعیت کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان

کری‌خوانی یامال برای رئال؛ سه‌تایی می‌شوید

لغو پرواز ملی‌پوشان تنیس به اردن

گل دوم بحرین به ایران توسط صالح احمد

شکست غیرمنتظره ایران برابر بحرین در نیمه اول

فروش سرخابی‌ها؛ خصوصی‌سازی یا رفع تکلیف؟

فرانسه بسیج شد تا امباپه چمپیونزلیگ ببرد

مسی را برای کوپا با پر قو حفظ می‌کنند

آمار جالب مهاجم استقلال خوزستان؛ آسو تایم

گل دوم ایران به بحرین توسط مهدی کریمی

گزارش زنده؛ ایران 1 - 2 بحرین

ترکیب پیشنهادی خرید سهم باشگاه استقلال

جواد تشکری مدیر رادیو اربعین شد

بین مال دنیا و نورالدین همه دنیا رو انتخاب کردن!

درس بزرگ معادی به پسرش در «افعی تهران»

ضرر سنگین ستاره لژیونر پس از طلاق از همسرش!

این عروس و دامادم که همیشه خدا باهم قهرن!

انتظاراتی که یک مرد از همسرش دارد و هرگز نمی گوید!!

اجرایی تاثیرگذار از علیرضا قربانی در کنسرت

دادستان کل کشور: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود

آغاز اعزام زائران به حج عمره از سوم اردیبهشت

تصاویری از کردستان که چشم مردم ایران را به خود خیره کرد

قاری نوجوان به مسابقه 50 میلیاردی دعوت شد

4 گوشه دنیا/ این پسر آلمانی 73 هزار دلار خرج کرد تا شکل عروسک شود

مرگ دلخراش یک موتورسوار در برخورد با نیلی‌گاو

بخشی از مراسم «هزار دف» در روستای پالنگان کردستان

4 گوشه دنیا/ اولین هتل طلایی جهان از طلای 24 عیار!

کیک تخته ای دورنگ مجلسی

مرغ زعفرانی با سس زرشک

عواملی که باعث آسیب دیدن گردن می شود

خانم گلی در 4 دقیقه!

خلاق ترین ایده برای جای عروسک

چرا به اهدافمان در زندگی نمی‌رسیم؟

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

شعرخوانی دختر شیرین زبان

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

بدشانسی گریبان یک تراکتوری را گرفت

علی علیپور جایگاهش را پس گرفت

سهیل مهدی: خودمان راخرج قهرمانی یا سقوط تیم‌ها نمی‌کنیم

کری خوانی گرافیکی هوادار ادامه دارد

گزارش زنده؛ ایران 0 - 0 بحرین

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید