آریا بانو

آخرين مطالب

دسترسی کتابخانه‌های عمومی به پایگاه‌های اطلاعات علمی مگاپیپر و سیویلیکا مقالات

دسترسی کتابخانه‌های عمومی به پایگاه‌های اطلاعات علمی مگاپیپر و سیویلیکا
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خبرگزاری کتاب ایران /دسترسی کتابخانه‌های عمومی به پایگاه اطلاعاتی مگاپیپر، که شامل مجموعه‌ای از متون فارسی و لاتین در موضوعات مختلف دانش بشری است، برای دومین سال متوالی تمدید شد و تمامی کتابخانه‌های استان‌ها؛ می‌توانند از منابع این پایگاه‌ها استفاده کنند.
به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد با اشاره به رویکرد نهاد در ایجاد دسترسی علاقه‌مندان به منابع علمی فارسی و غیرفارسی روز دنیا، از توسعه ارائه خدمات مرجع و پایگاه‌های اطلاعاتی به اعضای کتابخانه‌های عمومی خبر داد و این اقدام را در راستای تقویت نقش تسهیل‌گری کتابخانه‌های عمومی در فراهم ساختن دسترسی به منابع علمی مورد نیاز جامعه عنوان کرد.
گودرزی گفت: این طرح اهدافی مانند «فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای دسترسی پژوهشگران، دانشجویان، دانش‌آموزان و تمامی محققین به منابع علمی روز دنیا»،«بهبود خدمات علمی و پژوهشی کتابخانه‌های عمومی در منطق مختلف و به‌ویژه مناطق کمترتوسعه‌یافته و کم‌برخوردار»، «تقویت نقش کتابخانه‌های عمومی به عنوان تسهیلگر امر پژوهش و تحقیق در تمامی رده‌های سنی و تحصیلی» را دنبال می‌کند.
وی افزود: «پاسخگویی به نیازهای علمی دانشجویان مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها در تمامی شهرهای کشور به منظور دسترسی به پایگاه‌های مقالات علمی تمام‌متن فارسی و لاتین» و همچنین «افزایش میزان وفاداری اعضاء به کتابخانه از دیگر اهداف این طرح است.
گودرزی با اشاره به این‌که درصد قابل توجهی از اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور، دانش‌آموزانی هستند که برای آزمون‌های سراسری خود را آماده می‌کنند، گفت: احساس نیاز اغلب این دسته از اعضاء به کتابخانه عمومی بعد از ورود به دانشگاه و تغییر محل استقرار، کمرنگ تر می‌شود. با این اقدام، این دسته از افراد کماکان به عنوان عضو خدمت‌گیر به کتابخانه‌های عمومی مراجعه خواهند کرد و می‌توانند نیازهای پژوهشی خود را از طریق کتابخانه‌های عمومی برطرف کنند.
سال گذشته 600 کتابخانه و امسال همه کتابخانه‌های استان‌ها
گودرزی گفت: منابع علمی کتابخانه‌ها با توجه به پیشرفت‌های حاصل‌شده در دانش بشر، نیاز به پویایی و روزآمدسازی دارند. همچنین دسترسی اعضای کتابخانه‌های عمومی به اطلاعات علمی، بدون محدودیت مکانی و زمانی، حائز اهمیت است. بدین منظور، از سال گذشته دسترسی بیش از 600 کتابخانه‌ به پایگاه‌های اطلاعاتی فراهم شد و در سال جدید نیز دسترسی کتابخانه‌های سراسر کشور به پایگاه‌های اطلاعاتی به شکل گسترده‌تری فراهم شده است.
مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها گفت: خوشبختانه برای دومین سال متوالی، دسترسی به پایگاه اطلاعاتی مگاپیپر، که مجموعه‌ای غنی از پایگاه‌های اطلاعاتی تمام‌متن فارسی و لاتین در موضوعات مختلف دانش بشری است، تمدید شده و تمامی کتابخانه‌های استان‌ها، می‌توانند از منابع این پایگاه‌ها استفاده کنند.
گودرزی افزود: بر اساس بخشنامه ابلاغ شده در دی ماه سال 1399 به میزان 10 درصد از کتابخانه‌های هر استان که شرایط لازم برای بهره‌مندی و اتصال به پایگاه اطلاعاتی داشتند، توانستند به مگاپیپر متصل شوند. اما در سال جاری سایر کتابخانه‌ها نیز می‌توانند به این پایگاه متصل شوند. ایجاد دسترسی کتابخانه‌ها به پایگاه‌های اطلاعاتی فوق، مانند گذشته توسط رابطین خدمات مرجع مجازی استان انجام می‌شود.
دسترسی کتابخانه‌ها به پایگاه اطلاعاتی سیویلیکا
گودرزی درباره دسترسی کتابخانه‌ها به پایگاه اطلاعاتی سیویلیکا، که دربردارنده مقالات سمینارها و همایش‌ها است، نیز گفت: با توجه به درخواست‌های متقاضیان، دسترسی به این پایگاه، برای نخستین بار در کتابخانه‌های عمومی به شکل مستقیم فراهم شده است؛ و در این مرحله،اعضای کتابخانه‌های اصلی استان و شهرستان‌ها در می‌توانند منابع مورد نیاز خود را از پایگاه سیویلیکا در کتابخانه‌هایی که این طرح اجرا می‌شود، درخواست کنند.
مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها عنوان کرد: این خدمات ضمن این‌که منجر به تقویت منابع الکترونیکی و علمی کتابخانه‌های عمومی می‌شود، در توسعه خدمات مرجع مجازی نیز بسیار حائز اهمیت است. به عبارت دیگر، اعضاء می‌توانند به شکل غیرحضوری و از طریق فضای مجازی، پست الکترونیک، تلفن و صفحات کتابخانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی، درخواست‌های خود را ثبت و از طریق کتابدار رابط مرجع مجازی؛ مقالات علمی مورد نیاز خود را دریافت کنند.
گودرزی در پایان درباره دسترسی به سایر پایگاه‌های اطلاعاتی دیگر نیز توضیح داد: دریافت اشتراک هر یک از پایگاه‌های اطلاعاتی نورمگز، مگیران، علم‌نت و استفاده از «سرویس دسترسی مستقیم درنا در سرویس مگاپیپر» برای کتابخانه‌های عمومی، با توجه به درخواست اعضای کتابخانه‌ها و نیاز استان، امکان‌پذیر خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/755802/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ربات «اطلس» بازگشت!

آسمان مال من است

شمس: کار خوب کادر فنی استفاده از تمام بازیکنان مقابل افغانستان بود

اولین دور مذاکرات بارسا با ستاره اسپانیایی

مورینیو: به خاطر آنچلوتی دوست دارم رئال قهرمان شود

فتح‌الله‌زاده: نکونام و خطیر منافع تیم را در نظر بگیرند

بدترین باخت سرمربی الهلال رقم خورد

جلسه سرنوشت‌ساز برای تعیین تکلیف ژاوی

توخل: پیروزی حق بایرن مونیخ بود

ویسی: همه من و کمالوند را می‌شناسند، بهتر است عوام‌فریبی نکند

گاهی آمدن ها دیر میشوند

اعتراف جالب و شنیدنی نرگس سریال خانه‌ به دوش

ای یار من ای دلبر و دلدار من

علی شادمان با «بلیت یک طرفه» می‌آید

شما اصلا قرار نیست حال کسی رو خوب کنی!

پارک چان ووک «اولدبوی» را به تلویزیون می‌برد

تصمیم تارانتینو برگشت؛ «منتقد سینما» دهمین فیلمش نیست

عشق رو باید ثابت کرد

وقتی مادرها تصمیم می‌گیرند کاری کنند!

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

عکس جدید مونا فرخ آذری همسر علی دایی با استایل شیک در انظار عمومی ظاهر شد / چقدر مهربون و با اصلتن

ویدیویی از خلاقیت منحصر بفرد یک نوجوان تهرانی در مترو برای شادی مردم حماسه ساز شد

اجرای تصنیف «یاوران مَسِم» در بیستون از کیخسرو پورناظری و سهراب پورناظری

انفجار کپسول گاز در پایانه شرق تهران با 6 کشته

لحظه نجات 7 نفر که در سیل کنارک گرفتار شده بودند

تایم لپس بارش باران سیل آسا در دبی

آموزش و پرورش: احکام رتبه‌بندی 100 هزار معلم بازنشسته سالهای 1400 تا 1402 اصلاح شد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

فوران آتشفشان فرودگاهی در اندونزی را تعطیل کرد

دژ محمدعلی خان بختیاری در روزهای بارانی

برگی از تاریخ/ شهیدی که پارتی‌بازی نکرد

شکوهِ آینه کاری در کاخ گلستان

قابی زیبا از طبیعتِ بهاری استان گلستان

آبشار تارم، در شهرستان نی ریز استان فارس

روش تهیه 2 نوع نوشیدنی مفید برای زیبایی و تندرستی

مینی کورن داگ خوشمزه برای دورهمی ها

نکته مهم برای افرادی که خروپف میکنن

علت خشکی گلو چیست؟

نحوه استفاده از ویتامین C برای پوست‌های حساس

علم منتظر معجزه نمی ماند

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

رکورد ابدی مصطفی پاشا در تراکتور!

استارت تیم ملی فوتسال ایران با برتری مقابل همسایه

حرکت انفجاری دروازه بان افغانستان در مقابل دروازه بان ایران

کارلتو بالاخره به رکورد گواردیولا رسید

استقبال خوب هواداران استقلال از بازی فردا

اردوی آماده‌سازی تیم ملی نجات غریق در تهران برگزار شد

فرنگی کاران ایران تمرینات خود را در قرقیزستان پیگیری کردند

رئال با حذف سیتی شانس اول قهرمانی شد