آریا بانو

آخرين مطالب

معرفی کتاب؛ در پروژه‌ی پدری، مامان مثل هیچ کس نیست مقالات

معرفی کتاب؛ در پروژه‌ی پدری، مامان مثل هیچ کس نیست
  بزرگنمايي:

آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / «اردوگاه اطفال» اثر احمد یوسف زاده سال 1398 در 327 صفحه توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است، این اثر روایت دیگری از رنج‌ها و درد‌های اسرای هشت سال دفاع مقدس در زندان‌ها و اردوگاه‌های عراق است؛ یوسف زاده در کتاب اردوگاه اطفال به سراغ اسرای زیر بیست سال رفته است، اسرایی که در فاصله سال‌های 1362 تا 1364 در اردوگاه‌های رمادی یک و دو معروف به «اردوگاه اطفال» بوده‌اند.
نویسنده ماجرای 400 اسیر نوجوانی را روایت کرده است در آن زمان عراقی‌ها با جمع‌کردن آن‌ها در یک اردوگاه جدید، فصل تازه‌ای از تبلیغات را شروع کردند درحالی که اسرای نوجوان هم برنامه‌های جالبی برای مقابله با تبلیغات دشمن داشتند که محور اصلی این کتاب را به خود اختصاص داده است.

آریا بانو

او در نگارش این کتاب علاوه بر مشاهدات شخصی، ساعت‌ها با آزادگان این اردوگاه‌ها مصاحبه کرده است هرچند خودش می‌گوید که هنوز ناگفته‌های زیادی از آن اردوگاه‌ها مانده است که نتوانسته روایت کند.
او می‌گوید: «با این کتاب، تا کنون سه سال از هشت سال اسارت من و همراهانم روایت شده است. می‌ماند پنج سال آخر که در اردوگاه موصل دو گذشته و در یک کتاب جداگانه، اگر خدا بخواهد و عمری باقی باشد شرحش را خواهم نوشت.»
گفتنی که کتاب اردوگاه اطفال ادامه کتاب آن بیست و سه نفر به قلم همین نویسنده است.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
آفتاب در غروبگاه بود که امیر را آوردند، برهنه پا. در راه رفتنش رنجی دیده میشد از دور، اما نه که شکسته باشدش یک طرفش جواد، یک طرفش گروهبان علی و در دستشان دسته کلنگی و تازیانه‌ای از کابل و امیر روی ریگ‌های تیز و برنده راه می‌آمد، با پا‌هایی خونچکان و دم فرو بسته بود و نشکسته بود و عذابی در چهره اش پیدا و رنج سنگین بر شانزده سالگی اش.
به طاقتی که نداشت تن خسته و ضربه دیده اش را جلو می‌کشید، در نیمه راه ته مانده رمقش رفت. زانوهایش سست شد نشست، جواد برگشت، دست کلنگش رابالا برد که او را بزند یا بترساند. نوجوان بالا دیده حرکتی کرد که دل‌های ما را آتش زد. سوزاند. دستانش را از سر بی پناهی بی حالتی غریب گرفت روی سرش. جواد دسته کلنگ را آهسته پایین آورد.
نزد امیر بلند شد؛ به سختی. پشت میله‌ها ایستاده بودیم به نظاره، از راهرو آسایشگاه ما عبورش دادند و دل‌های ما ریش می‌شد. بردند و با پا‌های بریان شده در اتاق کوچکی که انتهای راهرو بود زندانی اش کردند؛ تک و تنها. تمام شب صدای ناله‌های ضعیف امیر از آن زندان به گوش می‌رسید. مثل صدای راه گم کرده‌ای تشنه، از ژرفای چاهی عمیق، در برهوتی خشک!
کتاب «پروژه ی پدری» ، شرح پدرانی ست که پدرشدن و بودن را برگزیده اند و بر سر آن با تمام فهم غمگین خود از جانکاهی این تجربه‌ی بکر، شیرین و تلخ ایستاده اند، این کتاب را پانزده مرد ایرانی در پانزده روایت خودشان ساخته اند. روایت‌هایی که هرکدام رو به سوی بخشی از پدرشدن و پدربودن دارند؛ پدرانی که به تجربه و به درک غریزی و اکتسابی شان از وضعیت‌هایی که در آن محصور بوده اند، وارد ماجرای پدری شده اند و هرکدام در هر لحظه اش واقعیت‌هایی را برابر خودشان دیده اند که پیش از آن بدین حد شدید نبوده است.

آریا بانو

پروژه‌ی پدری روایتی خواندنی درباره‌ی پدری شان است؛ از روز‌هایی که پسر کوچکی بوده‌اند و خیال پدری را در سر داشتند، از روز‌های بلوغ و درس و کتاب و دانشگاه و سربازی، از روز‌های اولین عشق و عشق اول و ازدواج، و بالاخره پدری و رابطه‌ی پدر و فرزندی.
نویسندگان این کتاب پدران جوانی‌اند که کنار دغدغه‌ی معیشت و اقتصاد خانواده، نگران رابطه خود با همسر و فرزندانشان هستند، ترس دارند از احتمالِ تزلزل نقش اجتماعی شان پس از پدر شدن، نویسندگان پروژه‌ی پدری هر کدام از منظری به پدری کردنسان نگاه کرده‌اند و از آن نوشته‌اند، از ترس‌ها، از فقدان‌ها، از بیماری‌ها گفته اند، بی‌ترس از ترس‌هایشان نوشته‌اند، بی‌نگرانی از قضاوت شدن توسط دیگران.
کتاب حاضر روایتگر داستان‌های مختلف است، پدری که می‌فهمد خودش و همسرش نابارورند، پدری که برای اولین بار با قصه‌ی سقط جنین روبه رو می‌شود، پدری که کودک اوتیستیک دارد، پدری که ناگهان پس از تولد نوزادش می‌فهمد کودکش سندروم داون است، پدری که می‌فهمد مقصر احتمالیِ خواب‌های آشفته‌ی کودکش است، پدری که می‌ترسد پس از تولد نوزادش رابطه‌اش با همسرش کمرنگ شود و به کودکِ هنوزنیامده کمی حسادت می‌کند، پدری که نگران اجاره‌ی سر ماهِ خانه است و نگرانی‌اش را پشت دقیقه‌های کتابخوانی با کودکش پنهان می‌کند… این‌ها پدران پروژه‌ی پدری‌اند.
پروژه‌ی پدری را پدران نوشته اند، پدران نویسنده‌ای که آرزوها، کامیابی‌ها و حسرت‌هایی داشته و دارند و نوشتن از واقعه‌ی پدری و فرزندی را انتخاب کرده اند ، این کتاب در سال 1400 به کوشش قلم نویسندگانی، چون قاسم فتحی، حسام اسلامی، حسین جمشیدی گوهری، امیرعلی صفا، سید احسان عمادی، سلمان نظافت یزدی، سعیدحسامیان مجید فضائلی عقیل بهرا، مهدی حمیدی پارسا، حسام آبنوسی، میثم قاسمی، حسام الدین ایپکچی، علی اکبر دهبان، یحیی شامخی نوشته شده و از سوی انتشارات اطراف به چاپ رسیده است.
گزیده ای از این کتاب می‌خوانیم:
بابا بزرگ می‌گفت «آدم برای بچه‌اش کوه میشه. یه پدر م‌شه دامنه‌ی کوه، یکی دیگه می‌شه قله. اما کدوم پدره که نخواد برای زن و بچه‌اش محکم باشه؟ کوه شدن سخته، اما نمی‌دونی چه لذتی داره بچه‌ی آدم حس کنه یکی هست که بتونه تکیه کنه بهش»
این مامان با همه‌ی مامان‌ها فرق دارد، او اجازه می‌دهد بچه هر چه قدر می‌خواهد شکلات بخورد، یک عالم بازی کند، شب‌ها دیر بخوابد و خلاصه هر آتشی دلش می‌خواهد بسوزاند، بیشتر بچه‌ها بدشان نمی‌آید که چنین مامانی داشته باشند. معلوم است، خب این جوری خیلی خوش می‌گذرد. اما این مامان با بقیه یک فرق بامزه دارد...
پارگرافی که خواندید بخشی از کتاب حوزه کودک با نام «مامان مثل هیچ کس نیست» به قلم رودابه کمالی است که در 52 صفحه و با تصویرگری مرتضی رخصت پناه سال 1400 از سوی نشر پرتغال روانه بازار شده است، شخصیت کتاب حاضر دختربچه‌ای دوست داشتنی است که مامان او هیجان انگیزترین مامان دنیاست، زیرا شبیه هیچ مامان دیگری نیست که او را مجبور به انجام دادن کاری بکند و او اجازه دارد هر لباسی که دوست دارد بپوشد و هر کاری که دوست دارد انجام بدهد. مامان او همیشه آماده‌ی شوخی و بازی کردن است، او مادرش را با هیچ چیز دیگری عوض نمی‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/755907/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

مهدی طارمی شاهزاده شد!

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

مدل مانتو شیک و مزونی بهاره کیان افشار با طرح بته جقه خاص و بی نظیر / خانم بازیگر از حلقه ازدواجش رونمایی کرد

زمان دقیق اعمال و میزان افزایش حقوق 1403 بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اعلام شد

تغییر چهره دیدنی مریم اوزرلی بازیگر نقش «خرم سلطان» بعد از 12 سال در آلمان که پربازدید شد

آهنگ جدید/ علی زندوکیلی از «خط پایان» خواند

رونمایی از موزیک ویدئوی سریال «افعی تهران» با صدای رضا یزدانی

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

حکمت/ راهکاری برای انجام کارهای سخت

خوشمزه ترین کتلت مامان پز

کووید باعث تحریک آسم در کودکان نمی شود

خطای شناختی در اعتماد به اتفاق‌های تازه

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

اولین سالگرد ازدواج ساده و خلوت آرین بهاری خواننده پازل بند و همسرش / خوشبخت باشید

پیرزن 81 ساله بعد از 60 سال به اولین عشق خود بله گفت / دود از کنده بلند میشه

تغییر چهره عسل امیرپور همسر سام درخشانی 9 سال بعد از ازدواجش / چقدر ساده و مهربون

رونمایی از استایل دامادی احمد مهرانفر ارسطو سریال پایتخت در ششمین سالروز ازدواجشان

علائم هشداردهنده حمله قلبی

به یاد مرتضی پاشایی، در کنسرت «محسن ابراهیم زاده»

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

تفال/ تاب بنفشه می دهد طره مشک سای تو

تقویم تاریخ/ درگذشت "ملک‏ الشعراء بهار" ادیب و سیاستمدار

این دستور پخت مرغ زعفرانی را از دست ندهید

3 روغن طبیعی که به تسریع رشد مو کمک می‌کند