آریا بانو

آخرين مطالب

نگاهی دوباره به آکیو؛ شخصیتی که پدر ادبیات معاصر چین آفرید مقالات

نگاهی دوباره به آکیو؛ شخصیتی که پدر ادبیات معاصر چین آفرید
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مهر / داستان سرگذشت آکیو، گذری به سیاست نیز می‌زند. در سال 1911 انقلاب پایان پخش امپریالیسم و آغازگر جمهوری، به روستای آکیو می‌رسد.
 گروه فرهنگ و اندیشه: «سرگذشت آکیو» عنوان مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه و قصه‌های بازآفرینی‌شده، ‌همچنین خاطرات داستان گونه، دو نمایشنامه ‌تک‌پرده‌ای است که نویسنده برجسته کشور چین و پدر ادبیات معاصر این کشور «لو شون» خالق آن است. پیش‌تر در یکی از مقالات پرونده «ادبیات چین» به این‌نویسنده و همین اثر معروفش پرداخته بودیم که در این‌پیوند «معرفی شخصیت داستانی آکیو در ادبیات معاصر چین» قابل دسترسی و مطالعه است.
این‌بار تمرکز مطالب روی شخصیت آکیو است. اما پیش از شروع مقاله کوتاهی که در ادامه می‌آید، باید این‌نکته را دوباره تذکر دهیم که لو شون به‌عنوان پدر ادبیات معاصر چین، با سنت‌های دست‌وپاگیر جامعه چینی جنگید و حتی گاهی در نقطه مقابل نظریات کنفسیوس ایستاد. مثلا مخالف این‌آموزه بود که «پسر خلف آن است که تا سه سال بعد از مرگ پدر تغییری در راه و رسم او ندهد» و می‌گفت این‌عقاید خرافی به‌جامانده از گذشتگان، ریشه بسیاری از مصائب جامعه چین است.
در ادامه مشروح مطلب معرفی شخصیت داستانی آکیو را می‌خوانیم:
لوشون از نویسندگان نامدار و ستایش شده‌ چینی است. مادر لوشون زنی سنتی بود. از این رو، لوشون درک عمیقی از ذهن سنتی چینیان زمان خود داشت. وی که مدتی در ژاپن به ترجمه و ویراستاری مطالب غربی مشغول بود، با فرهنگ و تفکر غربی نیز آشنایی پیدا کرد و همواره مخالف سنت گرایی، خرافات و ذهنیت چهارچوب‌مند بوده است. به همین دلیل همواره سعی داشت تاتوسط نوشته‌هایش، مردم را به تفکر و بیداری دعوت کند. در سال 1921، یکی از شاهکارهای ادبی چین و جهان، «سرگذشت آکیو» 啊Q正传توسط لوشون نوشته و با نام مستعار 巴人 منتشر شد.
سرگذشت آکیو 啊Q正传 روایت هایی از زندگی مردی به نام آکیو در روستایی به نام «ناکجا» است. با وجود اینکه این کتاب به عنوان یک زندگینامه طبقه‌بندی می‌شود، اما گذشته و خانواده‌ی آکیو برای خواننده مبهم می‌ماند. حتی نام آکیو در زبان چینی، نام منحصر به‌فردی نیست و زمان انتشار داستان، تعدادی از مردم، گمان کردند شاید داستان درباره‌ی یکی از آشنایانشان باشد. در حالیکه شخصیت آکیو کاملا ساختگی و نمادین بود. حتی طبق گفته‌ لوشون، شکل Q نیز یادآور شکل ظاهری مردان آن دوران است که یک دسته موی بافته شده در پشت سر خود داشتند.
آکیو مردی است از طبقه‌ی پایین جامعه که شغل خاصی ندارد، اوقاتش را به خوش‌گذرانی‌ طی می‌کند، افراد هم‌رده یا سطح پایین‌تر از خود را آزار می‌دهد، نه به کسی احترام می‌گذارد و نه محترم شمرده می‌شود و خرافاتی و سنت گراست. مهم ترین ویژگی شخصیتی آکیو، خودفریبی اوست که حتی امروزه نیز اصطلاح رایج 啊Q精神 یا روحیه‌ آکیویی به افرادی که از واقعیت به دورند، اطلاق می‌شود. افرادی که چشم هایشان را به روی شکست‌هایشان می‌بندند و اشتباهاتشان را فراموش می‌کنند. آکیو چنین فردی است، طوری که پس از سیلی خوردن از یکی از بزرگان روستا، احساس پیروزی می‌کند و خوشحال می‌شود که چنین فردی به او سیلی زده. یا هنگامی که می‌بیند یکی از اهالی روستا بیشتر از او شپش دارد، ناراحت می‌شود؛ گویی که شکست خورده باشد. اما به زخم روی صورتش که حاصل از انگل است فکر می‌کند و به خود حس پیروزی القا می‌کند.
آکیو فردی بی‌خیال است. یک بار در جریان یک دزدی قرار می‌گیرد، اما در روز مقرر شده دیر از خواب بیدار می‌شود و به دزدی نمی‌رسد. هنگامی که او را دستگیر می‌کنند تا دزدی را گردن او بیندازند، احساس شعف می‌کند. حتی هنگامی که به زندان می‌افتد و با سختی‌های زندان مواجه می‌شود، با خود می‌گوید: خب، حتما سرنوشت هر آدمی این است که یک بار به زندان برود!!
ردپای خرافات چینی نیز در داستان نمایان است. هنگامی که آکیو یک راهبه را آزار می‌دهد، با نفرین راهبه که می‌گوید "آکیو، الهی بی‌پسر از دنیا بروی!" مواجه می‌شود و به فکر پسردار شدن می‌افتد. چراکه طبق خرافه های چینی، اگر فردی بمیرد و پسرش برای او سنت‌های پس از مرگ را اجرا کند، او به بهشت می‌رود.
داستان سرگذشت آکیو، گذری به سیاست نیز می‌زند. در سال 1911 انقلاب پایان پخش امپریالیسم و آغازگر جمهوری، به روستای آکیو می‌رسد. او با خود می‌گوید اگر با انقلاب همراه شود، می‌تواند از تمام افرادی که از آن‌ها خوشش نمی‌آید، انتقام بگیرد. البته تلاش او برای پیوستن به جریان انقلاب بی‌نتیجه می‌ماند چرا که پس از انقلاب، سران روستا همان افراد قبلی با عناوین جدید هستند و این خود نقدی به این انقلاب است. لوشون دیدگاه سیاسی خود را از طریق آکیو و تمامی اهالی روستا که از این عدم تغییر شرایط متعجب می‌شوند، به ما نشان می‌دهد.
در آخر داستان زاویه دید خواننده دچار تغییر می‌شود و برای اولین بار حس همدردی با آکیو ایجاد می‌شود و این‌تغییر ناگهانی و آشکارسازی تفکرات مردم روستا، به‌عنوان جامعه‌ای کوچک، تلنگری به خواننده می‌زند و در کنار تمام مسائل مهم اجتماعی، سوالی مهم را مطرح می‌کند، اینکه هرکدام از ما چه‌قدر «آکیو» هستیم و نمی‌بینیم؟

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/756533/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند