آریا بانو

آخرين مطالب

توضیح علمی عملکرد داروها در بدن؛ تزریق یا بلع کدام موثرتر است؟ پزشکي

توضیح علمی عملکرد داروها در بدن؛ تزریق یا بلع کدام موثرتر است؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / به گزارش از پایگاه اطلاع‌رسانی هلث ، شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد وقتی یک قرص مسکن برای بهبود سردرد می‌خورید، قرص چطور در بدن شما راه می‌پیماید و با رسیدن به محل درد، آن را کاهش می‌دهد؟
پاسخ کوتاه این است: در واقع مولکول‌ها نمی‌توانند در بدن حرکت کنند و تصمیم بگیرند در نهایت به کجا برسند. اما پژوهشگران از نظر شیمیایی مولکول‌های دارویی را به نحوی طراحی می‌کنند که داروها بیشتر بر اندام‌هایی که می‌خواهیم و کمتر بر آنها که نمی‌خواهیم، اثر گذارند.
محصولات دارویی شامل بیشتر از یک داروی فعال هستند که مستقیم بر بدن ما اثر می‌گذارد. داروها حاوی مواد غیرفعال و مولکول‌ها نیز می‌شوند که میزان پایداری، جذب، طعم و دیگر خصوصیات را تقویت می‌کند که در نهایت در عملکرد دارو اثر دارد. برای نمونه یک قرص مسکن آسپرین حاوی موادی است که هم از شکسته شدن قرص در زمان حمل و نقل جلوگیری می‌کند و همزمان باعث می‌شود درون بدن شکسته شود.

آریا بانو


داروها چطور در بدن جذب می‌شوند؟
وقتی دارویی را می‌خورید، پیش از اینکه مولکول‌های دارو وارد جریان خون بشوند در معده و روده‌ها حل می‌شوند وقتی دارو به خون می‌رسد، در کل بدن و تمام اندام‌ها و بافت‌ها می چرخد.
مولکول‌های دارو با اتصال به گیرنده‌های متفاوت روی سلول‌ها می‌توانند موجب پاسخ‌های متفاوتی شوند. حتی با اینکه داروها برای هدف قراردادن گیرنده‌های مشخصی طراحی شده‌اند تا تاثیر مطلوب را بگذارند، ممکن نیست مانع از چرخش آنها در خون و اتصال آنها به اندام‌ها یا بافت های غیرهدف شد که آثار جانبی غیرمطلوب دارد. 
مولکول‌های داور در خون می‌چرخند و با گذشت زمان آثار آنها کاهش می‌یابد و در نهایت با ادرار از بدن خارج می‌شوند. همچنین میزان جذب مولکول‌های دارویی توسط لایه بیرونی روده به محتوای شیمیایی دارو بستگی دارد و به همین دلیل برخی داروها کاملا یا برخی اصلا جذب نمی شوند و با مدفوع دفع می‌شوند. 
از آنجا که همه دارو جذب نمی‌شود، برخی داروها مانند داروهای فشار خون بالا و آلرژی‌ها مرتب خورده می‌شوند تا جایگزین مولکول‌های از دست رفته دارویی شوند و سطح دارو در خون برای حفظ اثر آن بر بدن باقی بماند. 

آریا بانو


رسیدن دارو به محل موردنظر در بدن
راهکاری کارآمدتر برای رساندن دارو به خون در مقایسه با قرص و کپسول، تزریق دارو به صورت مستقیم داخل رگ است. با این روش همه دارو مستقیم وارد جریان خون شده و از کاهش اثر آن بر اثر تجزیه در معده جلوگیری می‌شود.
داروهای بسیاری که وریدی تزریق می‌شوند از جمله داروهای زیستی هستند و با روش های زیست‌فناوری و استفاده از مواد اولیه از دیگر ارگانیسم‌ها ساخته می‌شوند.
متداول ترین نوع این داروها نوعی داروی سرطان موسوم به آنتی‌بادی‌های مونوکلونال (monoclonal antibodies) پروتئینی است که به سلول‌های سرطانی می‌چسبد و آنها را می‌کشد. این دارو مستقیم داخل رگ تزریق می شود؛ زیرا معده انسان نمی تواند بین هضم یک پروتئین درمانی و پروتئین موجود در ساندویچ چیزبرگر تمایز قائل شود.
میزان دارو در موارد دیگر باید زیاد باشد تا اثر گذارد؛ مانند آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت‌های شدید که باید تنها از طریق تزریق وارد بدن شوند. در حالی که افزایش غلظت دارو می‌تواند موجب اطمینان از رسیدن و چسبیدن مولکول‌های دارویی به محل‌های دقیق درد برای اثرگذاری درمانی شود، همچنین احتمال اتصال آنها را به محل‌های دیگر و خطر اثر جانبی دارو را بیشتر می‌کند. 
یکی از راه ها برای کاهش آثار جانبی دارو و رساندن آن به محل مورد نیاز، استفاده یا تزریق آن دقیقا در همان محل است. مانند مالیدن پماد به حساسیت های پوستی یا استفاده از قطره های چشمی برای جلوگیری از حساسیت.
در حالی که مولکول برخی داروها در نهایت جذب جریان خون می شوند، به اندازه کافی رقیق شده‌اند که میزان دارویی که به دیگر محل های بدن می رسد بسیار کم است و اثر جانبی چندانی ایجاد نمی‌کند. بر همین اساس افشانه های تنفسی دارو را مستقیم به ریه می رسانند و از اثر آن بر دیگر نقاط بدن جلوگیری می کنند. 
رضایت بیمار
یکی از کلیدی ترین وجوه طراحی همه داروها این است که بیمار دارو را به اندازه کافی و در زمان درست مصرف کند. از آنجا که مصرف چندباره دارو در یک روز برای بسیاری افراد دشوار است، داروسازان و پژوهشگران تلاش می‌کنند فرمولاسیون داروها را طوری طراحی کنند که نیاز باشد تنها یک بار در روز یا حتی کمتر مصرف شوند.
استفاده از قرص‌ها، افشانه‌های تنفسی یا افشانه‌های بینی نسبت به تزریق متداول تر است زیرا تزریق به معنای نیاز برای رفتن به درمانگاه است. ارزان تر و کم آسیب تر این است که دارو به شکلی طراحی شود که بیمار هر زمان نیاز داشت آن را به هر شکل محتمل مصرف کند. اما گاهی تزریق تنها راه طراحی یک داروی کارآمد است. 
حتی با وجود توسعه علم پزشکی برای درک بهتر از بیماری برای توسعه دارو، این امر به بیمار بستگی دارد که دارو اثرگذار باشد یا خیر.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/757226/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

صدای این خواننده دل همه رو برد!

کاهش 14 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

عطر کیک هل و گلاب تمام خانه را پر کرد!

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

چطور شوهر بی عاطفه ام را درمان کنم؟

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

علی مصفا: فیلیمو عمدا «نبودن» را تبلیغ نکرد و سرم منت گذاشت!

در تقدیر من جز خدمت به خلق نیست!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

آخرین خبر از وضعیت بیماری «ترانه علیدوستی»

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم

شاخ به شاخ عجیب دو ماشین در آزادراه!

نتیجه حواس پرتی پشت فرمون؛ کنترلش و از دست داد!

کتک‌کاری یک مسافر با راننده اتوبوس در آمریکا

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

به حذف رئال از لیگ قهرمانان باور دارم