آریا بانو

آخرين مطالب

واقعیت‌های مهم و جالب در مورد جانوران که باید بدانیم گوناگون

واقعیت‌های مهم و جالب در مورد جانوران که باید بدانیم
  بزرگنمايي:

آریا بانو - روزیاتو / جانوران بخشی جذاب از حیات روی زمین هستند که نقش مهمی در سیکل طبیعت داشته اند. جانوران، همچنین، بخشی مهمی از زندگی انسان بوده و همه ما با نسل های مختلفی از آن ها بزرگ شده، رابطه دوستی برقرار کرده و حتی از آن ها چیزهای خوبی یاد گرفته ایم. هر گونه جانوری به نوبه خود منحصربفرد است. آن ها سبک زندگی، عادات غذایی و ساختار بدنی منحصربفرد و خاص خود را دارند. سیاره زمین مملو از واقعیت های جالب در مورد انواع جانوران است و در ادامه این مطلب ما قصد داریم 11 واقعیت جالب و البته مهم در مورد برخی جانوران را با شما در میان بگذاریم که دانستنشان فراتر از دانش عمومی بوده و به نوعی یک ضرورت است.

آریا بانو


1- ساختار ستون فقرات فیل ها مناسب حمل بار نیست
فیل ها در برابر حمل بار روی پشتشان بسیار آسیب پذیرند زیرا ساختار ستون فقرات آن ها بسیار منحصربفرد است و در صورتی که بار سنگینی روی پشت آن ها قرار گیرد، به ستون فقرات آن ها آسیب جبران ناپذیری وارد می شود. علیرغم جثه بزرگشان، ساختار اسکلتی فیل ها بسیار شکننده است و حمل کردن بارهای سنگین یا سواری دادن به انسان ها اغلب منجر به صدمات دائمی به ستون فقراتشان می شود. وقتی به ستون فقرات فیل ها نگاه می کنید می بینید که شبیه هیچ پستاندار دیگری نیست. فیل ها دارای زائده های استخوانی نوک تیزی هستند که از ستون فقراتشان رو به بیرون باز شده است. بافت هایی که از این بیرون زدگی های استخوانی محافظت می کنند توان مقابله با وزن و فشار از بالا را ندارند. صندلی هایی که روی پشت فیل ها قرار می گیرند به پوست آن ها آسیب زده و صدمات شدیدی به بدنشان وارد می کنند.

آریا بانو


2- خفاش ها حیواناتی چند نقشی و بسیار مفید هستند
خفاش ها پرندگانی چند نقشه یا چند کاره هستند. آن ها از سودمندترین جانوران بوده و فواید زیست شناسی و اقتصادی بسیاری دارند. خفاش ها نقش مهمی در اکوسیستم های طبیعی دارند. اغلب خفاش ها غذایشان را از حشرات شب زی تامین می کنند که شامل بسیاری از حشرات آفت کشاورزی می شود. بدین ترتیب آن ها نقش مهمی در کنترل جمعیت حشرات دارند. باور دانشمندان بر این است که دستکم یک سوم غذای جهان به گرده افشانی وابسته است که توسط حشرات و پرندگان و البته خفاش ها انجام می شود. خفاش ها به عنوان شکارچی، شکار و گرده افشان نقش مهمی در اکوسیستم داشته و مدفوع آن ها که «گوانو» نامیده می شود یکی از غنی ترین کودهای طبیعی بوده و به عنوان پلی بین نور خورشید و غارها عمل می کند. مدفوع خفاش حاوی مقادیر زیادی نیتروژن، فسفات و پتاسیم است که در تولید باروت و دیگر مواد منفجره نیز کاربرد تاریخی دارد.

آریا بانو


3- آفتاب پرست ها بسیار آسیب پذیرند
آفتاب پرست ها سرعت زیادی ندارند و به همین خاطر بسیار آسیب پذیرند. آن ها نه سمی در زیر پوستشان دارند و نه دندان های تیزی که بتوانند با آن از خود دفاع کنند و تنها سلاحشان این است که می توانند بی حرکت بمانند. با این وجود یک مکانیسم دفاعی دارند که بسیار کارآمد است و آن این است که به راحتی با محیط اطرافشان همرنگ می شوند. آفتاب پرست های سبز رنگ معمولاً در میان درختان زندگی کرده و نوع قهوه ای ن ها روی زمین زندگی می کند تا به خوبی بتوانند در محیط اطرافشان گم شوند. آفتاب پرست ها بسیار کند راه می روند و به همین خاطر بهترین استراتژی دفاعی برای آن ها، همرنگ محیط شدن است. آن ها از این توانایی برای شکار نیز استفاده می کنند، بدین شکل که برای مدت طولانی بی حرکت می مانند تا شکارشان خود به سراغشان بیاید و آنگاه با زبان بلند و چسبنده شان آن را شکار می کنند. آفتاب پرست ها پاهایی شبیه دستکش دارند که به آن ها امکان می دهد سخت به زمین یا شاخه ها بچسبند. آن ها نه سمی هستند و نه زهر دارند و به همین خاطر برای زنده ماندن تنها به فریب شکارچیان وابسته هستند.

آریا بانو


4- خرخاکی ها فلزات سنگین سمی را از زمین جدا کرده و در حفاظت آب های زیرزمینی نقش دارند
یک ویژگی بسیار مفید و منحصربفردی که خرخاکی ها دارند توانایی جدا کردن فلزات سنگین سمی از خاک است که باعث می شود زمین دوباره سلامت خود را بازیابد. خرخاکی ها ابزارهای مناسبی برای تمیز کردن خاک هایی هستند که با آلاینده هایی مانند کادمیوم، آرسنیک و سرب آلوده شده اند. خر خاکی ها می توانند فلزات سنگین را خورده و ین هایشان را در معده خود کریستالیزه کرده که در نهایت در بخشی دیگر از سیستم گوارشی شان انبار می شود. به همین خاطر است که خر خاکی ها در مسموم ترین زمین ها نیز زنده می مانند. توانایی خر خاکی ها در تمیز کردن زمین در نهایت به سود آب های زیرزمینی است زیرا باعث می شوند که فلزات سنگین وارد این آب ها نشوند. آن ها همچنین با تثبیت خاک از آب چاه ها و چشمه ها نیز نگهداری می کنند.

آریا بانو


5- اثر انگشت کوآلا و انسان چنان شبیه است که با هم اشتباه گرفته می شوند
این جانوران کیسه دار که به اندازه یک عروسک هستند می تواند از درختان بالا بروند در حالی که بچه هایشان به پشت آن ها چسبیده اند و اثر انگشتی شبیه انسان دارند. اثر انگشت کوآلاها اولین بار در سال 1975 کشف شد وقتی پلیس بریتانیا به حضور آن ها در یک صحنه جرم مشکوک شد. شیارهای گرد و مدور نوگ انگشتان کوآلا تفاوتی با اثر انگشت انسان ها ندارد، حتی بعد از اینکه با میکروسکوپ مورد بررسی قرار گیرد. اثر انگشت کوآلا به انسان حتی از اثر انگشت دیگر بستگان انسان مانند شامپانزه و گوریل نیز بیشتر است.

آریا بانو


6- چشم های گوزن نسبت به چشم انسان به نور حساس تر است
چشم گوزن در مقایسه با چشم انسان بزرگ تر هستند، چشم های بزرگتر به مردمک امکان می دهد که بیشتر از مردمک انسان ها باز شود، به ویژه زمانی که نور کم است. به خاطر مردمک های بزرگ و اتساع بیشتر، توانایی جمع کردن نور در گوزن ها بسیار بیشتر اس ماست. در مقایسه با انسان، مردمک های بزرگ باعث می شوند که تا ده برابر و حتی بیشتر نور وارد چشم گوزن شود. آن ها یک غشای منعکس کننده در پشت چشم هایشان دارند که باعث می شود چشم هایش درخشیده و زمانی که نور چراغ جلوی خودرو در چشم آن ها بیفتد خشکشان بزند. در این حالت نور شدید به چشم گوزن می خورد در شرایطی که مردمکش کامل باز شده تا نور کامل را بگیرد و به همین دلیل در چنین موقعیتی کور شده و چیزی نمی بینند. به همین خاطر است که در چنین شرایطی گوزن ها بی حرکت می ایستند زیرا تا زمانی که چشمشان با شرایط نوری اطراف منطبق نشود نمی دانند چکار باید بکنند.

آریا بانو


7- لاماها به دلیل توجه بیش از حد انسان ها از یک بیماری روانشناختی به نام سندرم لامای دیوانه رنج می برند
در واقع لاماهایی که توسط انسان ها نگهداری می شوند به دلیل توجه زیاد انسان ها به سندرم لامای دیوانه (berserk llama syndrome) مبتلا می شوند. در نتیجه آن ها انسان ها را لاما می بینند و نسبت به آن ها بسیار خشن و تهاجمی رفتار می کنند. این سندرم یک سندرم رفتاری است که اغلب در میان لاماهای مذکر دیده می شود. از دیگر عوامل ابتلا به این سندرم می توان به دریافت میزان ناکافی شیر مادر و دور ماندن از دیگر لاماها اشاره کرد. در نتیجه به مالکان خود از پشت حمله کرده و بسیار خشن و خطرناک می شوند. آن ها در صورت ابتلا به این سندرم دنبال دعوا هستند، گاز می گیرند، حمله می کنند و با پاهایشان ضربه می زنند، اما لاماهای ماده مبتلا به این سندرم تنها تف انداخته و نگهداری آن ها دشوار می شود.

آریا بانو


8- سگ ها هم نوعی خود مشغولی دارند و گاهی اوقات ارتباط اجتماعی برایشان دشوار می شود
اختلال رفتاری سگ سانان یک نوع بیماری است که در سگ ها دیده می شود وقتی ضد اجتماعی می شوند.این حالت شبیه زوال عقل در انسان است و شبیه انسان ها، سگ ها نیز تعامل اجتماعی و بروز احساسات را دشوار می یابند. این بیماری سبب تغییرات پاتولوژیکی در مغزشان شده که عملکرد مغزشان راکاهش می دهد و در نهایت به از بین رفتن حافظه، عملکرد حرکتی و رفتارها و توانایی های یادگرفته شده در گذشته می شود. این بیماری بیشتری در سگ های مسن که بیش از ده سال سن دارند دیده می شود. دلیل این بیماری در سگ ها یک حالت ژتیکی یا جدا افتادن از مادر و خواهر و برادران در دوران کودکی است. این گونه سگ ها معمولاً مهارت های اجتماعی شان را از دست می دهند، در محیط های آشنای خانه دچار گیجی می شوند، مدت زمان زیادی را یکجا ساکت می نشینند، الگوهای خواب غیرطبیعی دارند و به دستورات صاحبشان توجهی ندارند.

آریا بانو


9- اینکه می گویند شترها در کوهانشان آب ذخیره می کنند صحت ندارد
شترها می توانند هفته ها بدون نوشیدن آب زنده بمانند و به همین خاطر برخی بر این باورند که در کوهان های خود آب ذخیره می کنند تا بعداً استفاده کنند. اما این باور عمومی اشتباه است زیرا کوهان شتر منبعی برای ذخیره آب نیست. این کوهان در واقع منبعی برای بافت چربی است. بافت های چربی به عنوان منابع غذایی شتر عمل می کنند وقتی غذا میاب باشد. وقتی شتر برای مدت طولانی غذا در اختیار نداشته باشد، بدنشان چربی ذخیره شده در کوهان را می سوزاند. همچنین کوهان به کنترل دمای بدن آن ها در بیابان ها نیز کمک می کند، جایی که دما در روز بالا بوده و در طول شب به شدت کاهش می یابد. تمرکز بافت چربی در کوهان شتر، سرایت گرما در بدن را وقتی که دما در طول روز بالاست به کمترین میزان می رساند. سپس گرمای اضافی در کل بدن شتر آزاد می شود تا دمای بدن را در طول شب مدیریت کند.

آریا بانو


10- الگوی پوست گورخرها بسیار منحصربفرد و شبیه اثر انگشت انسان است
هر گورخری الگوی خطوط سیاه و سفید منحصربفردی روی پوست خود دارد که شبیه یک بارکد بزرگ عمل می کند. دانشمندان می توانند این الگوهای خطی را مانند یک بارکد اسکن کنند تا آن را از دیگر گور خرهای گله متمایز کنند. این سیستم اسکن که stripes potter نام دارد چنان دقیق است که در دیگر جانوران دارای الگوی گورخری مانند ببرها و زرافه ها نیز کاربرد مشابهی دارد.

آریا بانو


11- ماهی بادکنکی ماده سمی در بدن خود به نام تترودوتوکسین دارد که 1,200 بار مرگبارتر از سیانور است
ماهی بادکنکی ماده ای سمب به نام تترودوتوکسین (tetrodotoxin) دارد که یک ترکیب آمینو پرهیدرو کوینازولین است. این ماده 1,200 برابر سمی تر از سیانید بوده و توانایی کشتن شکارچیان بسیار و تا 30 انسان را داراست. مسمومیت با این سم با حس تورم در لب ها و زبان، استفراغ گاه به گاه شروع شده و سپس کاهش شدید و ناگهانی فشار خون و در ادامه از دست دادن قدرت تنفس همره می شود. بین یک تا هشت ساعت پس از ورود این سم به بدن، قربانی جانش را از دست می دهد و تاکنون هیچ پادزهری برای آن کشف نشده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/758802/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

آهنگ «سلام عزیزم» با صدای مسیح و آرش ای پی

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

این نوشیدنی خوشمزه و اقتصادی رو از دست نده

سس قارچ ویژه برای سیب زمینی سرخ شده

کمبود این ویتامین‌ها مساوی است با سردردهای مکرر

ترفندهای تمیزکاری خانگی

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گل اول استقلال به شمس‌آذر توسط مهرداد محمدی

گل اول نساجی از روی نقطه پنالتی توسط باقری

اعتراف پوچتینو به عادت عجیب؛ خرافاتی نیستم

آلوز صدر جدول پاسورها را برای جلالی آب و جارو کند!

حضور پر رنگ نکونام روی سکوها

تراکتور، حسرت پیروزی در 1403

عباس‌زاده گره نساجی مقابل تراکتور را باز کرد

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

موزیک ویدئوی «با تو» با صدای ماکان بند

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

نحوه مصرف کرم ضدآفتاب برای مادران باردار و کودکان

شخصی که تناقص رفتاری دارد باید درمان شود

تراکتور و نساجی به یاد نادر دست نشان

سهرابیان از لیست استقلال خط خورد

شمس‌آذر با یک تغییر در اندیشه توقف استقلال

کری ستاره سیتی؛ چهارمین قهرمانی متوالی را می‌خواهیم

ساکت الهامی در مرز انفجار در ورزشگاه وطنی

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

دف نوازی زیبا و شنیدنی در برنامه «معرکه»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

طرز تهیه دسر چوکو لاوا

با این معجون شگفت انگیز 10 سال بیشتر عمر کنید

محبت کردنشون خیلی جالبه

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!