آریا بانو

آخرين مطالب

فایده حذف دروس عمومی از کنکور کوتاه مدت خواهد بود مقالات

فایده حذف دروس عمومی از کنکور کوتاه مدت خواهد بود
  بزرگنمايي:

آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / مجتبی احمدوند مدرس ادبیات کنکور گفت: افراد گاهی تصور می‌کنند در مقطع دبیرستان و یا دانشگاه برای آشنایی با مسائل، دروس عمومی را مطالعه می‌کنند که چنین تفکری اشتباه است.
نیازمندی مردم جامعه به دروس عمومی
به گفته احمدوند هنگامی که عنوان عمومی برای درس و یا موضوعی از سمت جامعه انتخاب می‌شود به این معناست که تمامی مردم آن سرزمین به این موضوع نیازمند هستند، همانند ریاضیات که در هر رشته‌ای که باشیم سطح عمومی اش را در مدرسه مطالعه خواهیم کرد.
او می‌گوید: به همین دلیل تا پایان سال نهم هیچ درسی اختصاصی برای رشته‌ای وجود ندارد و در تمام نه سال دروس برای همه دانش آموزان عمومی محسوب می‌شود.
احمدوند افزود: هر فارسی زبانی در هر جای دنیا که باشد نیازمند دروس عمومی خواهد بود، به همین دلیل درس‌های فارسی، عربی، دینی و زبان انگلیسی جزء مجموعه دروس عمومی محسوب می‌شوند و هرگز عمومیت خود را از دست نخواهند داد.
ضرورت دروس عمومی مقطعی نیست
این مدرس ادبیات گفت: اطلاق کلمه عمومی بر این دروس به معنای نیاز بسیار ضروری و همگانی این دروس است نه به این معنا که فردی در مقطعی به این درس‌ها نیاز دارد و در مقطع دیگر نیازمند یادگیری آن نخواهد بود.
کاهش ساعت مطالعه از آسیب حذف دروس عمومی
او می‌گوید: اولین آسیب حذف دروس عمومی از کنکور از جمله ادبیات این است که یقینا ساعت مطالعه‌ی این دروس پایین خواهد آمد، به این معنا که اگر دانش آموز کنکوری در هفته 10 ساعت صرف مطالعه دروس عمومی میکرده قطعا این زمان به یک سوم و یا یک چهارم کاهش پیدا خواهد کرد.
تصور غلط عدم تاثیر دروس عمومی در ورود به دانشگاه
بر اساس گفته‌های احمدوند با حذف دروس عمومی در کنکور این تصور اشتباه به وجود خواهد آمد که اهمیت این دروس مقطعی است و برای ورود به دانشگاه تسلط و آگاهی نسبت به چنین درس‌هایی آنچنان ضروری نخواهد بود.
او می‌گوید: سومین ضرر و خطری که از حذف دروس عمومی متوجه ما است، این موضوع خواهد بود که جایگاه این دروس در اندیشه‌ی خانواده‌ها هم پایین خواهد آمد، متاسفانه در گذشته خیلی از خانواده‌ها معتقد بودند که تمرکز دانش آموز باید بر روی دروس تخصصی باشد.
فاصله ی دانش آموزان از دروس عمومی
این مدرس ادبیات گفت: با این شرایط دانش آموز از دروس عمومی فاصله می‌گیرد، چرا که در ذهنش این ایست که دانستن ادبیات، عربی، معارف، زبان انگلیسی در سرنوشت شغلی و آینده‌ی او تاثیری نخواهد داشت.
محرومیت نسل آینده از گنجینه ی ادب فارسی
احمدوند گفت: از دیدگاه کلی به مسئله وجود یا حذف دروس عمومی از جمله ادبیات در کنکور بر آینده زبان و ادب فارسی تاثیر مخربی نخواهد داشت، اما این نکته را نیز باید درنظر گرفت که نسل آینده از گنجینه‌ی ارزشمند ادب فارسی محروم خواهند شد.
به گفته احمدوند همان طور که زبان و ادب فارسی از میان جنگ‌ها و اقوام و حکومت‌های مختلف عبور کرده و به ما رسیده قطعا با قدرت بیشتر به آیندگان خواهد رسید، اما نسل امروز و تا چند نسل آینده فاصله‌ی بیشتری از گنجینه‌ی بزرگ خواهند گرفت که مایه تاسف و حسرت است و آنچه که از دست خواهند داد جبران نشدنی است.
آیندگان عملکرد ما را انتقاد خواهند کرد
او می‌گوید: آیندگان بی تردید ما را مورد نقد قرار خواهند داد که افراد در گذشته چه دستور العمل‌هایی را اجرایی کردند که سبب ساز فاصله گرفتن دانش آموزان از گنجینه‌های بزرگ کشور شد.
حذف دروس عمومی از کنکور انتخابی مقطعی است
بر اساس گفته‌های احمدوند این تصمیم نشان از انتخابی مقطعی و بی توجهی مسئولان دارد، انتخاب بهتر این بود که به جای تصمیمی که کارشناسی نشده برای بهبود وضعیت آموزش، آموزش کشور از مرحله‌ی سطحی به آموزش عمیق برسانند که این فرصت را از دانش آموزان گرفته اند.
حذف دروس عمومی در کوتاه مدت مفید خواهد بود
به گفته احمدوند حذف دروس عمومی در کوتاه مدت برای دانش آموزان مفید خواهد بود، حجم مطالب برای کنکور کمتر شده و تقریبا به نصف میرسد، و دانش آموز برنامه‌ی آشفته‌ی هر هفته را ندارد.
سیستم فعلی جوابگوی دانش آموز نخواهد بود
او می‌گوید: به دلیل همگانی بودن کنکور تفاوتی در نتیجه نخواهد داشت، مجدد رقابت به سمت دروس تخصصی خواهد رفت و این دروس تعیین کننده نتیجه‌ی نهایی کنکور هستند، همچنین دانش آموز و سیستم آموزشی بعد از مدتی متوجه خواهند شد که این سیستم جوابگوی دانش آموز نیست و باعث ایجاد چالش برای دانش آموزان خواهد شد.
احمدوند گفت: در نهایت سوال‌ها در دروس تخصصی به ناچار سخت‌تر طراحی خواهد شد و تلاش دانش آموز در این درس‌ها بیشتر افزایش پیدا می‌کند، و او تصمیم می‌گیرد زمانی را که صرف مطالعه دروس عمومی می کرده به خواندن درس‌های تخصصی اختصاص دهد و هر چه جلوتر می‌رود نتیجه‌ای که می‌گیرد نتیجه‌ای است که حاصلی برای او ندارد.
ایجاد فشار مصاعف روانی با حذف دروس عمومی در کنکور
او می‌گوید: با روند افزایشی سئوالات چالشی و سخت کنکور فشار روانی برای دانش آموزان چندین برابر می‌کند، زیرا با حذف دروس عمومی دیگر دانش آموز حق انتخاب ندارد تا مقداری از فشار کار را روی دروس عمومی بگذارد و بعد به سراغ دروس تخصصی برود، فایده‌ی حذف دروس عمومی در کنکور کوتاه مدت خواهد بود، اما در آینده به مرور یک فشار روانی مضاعفی را بر دانش آموزان تحمیل خواهد کرد.
کسب منافع مالی از ادبیات به واسطه ی حضور استاید غیرمتخصص
احمدوند گفت: در دروس عمومی متاسفانه بسیاری از افرادی که مدرس شناخته شده و تبلیغ شده‌ی این رشته‌ها در کشور بودند، اما تخصصی در این زمینه‌ها نداشتند، این افراد غیر متخصص و منفعت طلبی که به دنبال کسب منافع مالی از چیزی در آن تخصص ندارند هستند آسیب بزرگی به بخش آموزش، زبان و ادبیات فارسی وارد کرده اند، با اجرایی شدن این تصمیم ادبیات و دانش آموزان کشور از وجود چنین اشخاصی در امان می‌مانند.
مقوله ی مهم آموزش مفید
او می‌گوید: برای ریشه یابی عدم علاقه دانش آموزان به مطالعه دروس عمومی و یا با وجود برگزاری کنکور و امتحان‌های نهایی همچنان غلط‌های املایی‌های تکرار می‌شوند باید به سرچشمه‌ی این آسیب‌ها رجوع کرد، سرچشمه در یک کلمه به نام مفید بودن آموزش خلاصه می‌شود.
به گفته احمدوند اگر بخواهیم دانش آموز به دروس عمومی ایمان بیاورد و آن را خوب مطالعه کند در سرچشمه باید این دروس مهم جلوه کنند، این سرچشمه ابتدا کتاب‌هایی با محتوای مفید هستند که استاید حرفه‌ای آن را تدریس می‌کنند و فیلتری برای ارزشیابی این اساتید در سراسر کشور وجود داشته باشد.
انتخاب انسان های ارزشمند در مقام معلم
احمدوند گفت: اگر تصمیم به ارزشمندی درس زبان و ادبیات فارسی باشد باید انسان‌های ارزشمند را به عنوان معلم برای این درس‌ها انتخاب شوند، همچنین لازم است بودجه‌های مختلفی برای این کار درنظر گرفته شود تا اینکه این سرچشمه اصلاح و پاک شود.
لزوم بیان اهمییت زبان و ادب فارسی از سوی افراد تاثیر گذار جامعه
او می‌گوید: بهترین پیشنهاد و راهکاری که می‌توان برای تاثیر بیشتر زبان و ادب فارسی بر جامعه، خانواده، دانش آموزان، مدرسه ارائه داد این است که از سوی سردمداران، صاحب رسانه و افراد تاثیر گذار جامعه اهمییت زبان و ادب فارسی مطرح شود مطمئنا نگاه مردم به زبان و ادبیات فارسی و دروس عمومی کاملا متفاوت خواهد شد و اهمییت آن را درک خواهند کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/758813/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم