آریا بانو

آخرين مطالب

برگی از تاریخ/ از صدای خوش اصغر قاتل تا سه پرس چلوکباب برای هر وعده! گوناگون

برگی از تاریخ/ از صدای خوش اصغر قاتل تا سه پرس چلوکباب برای هر وعده!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / 6 تیرماه، 88 سال از اعدام علی‌اصغر بروجردی معروف به اصغر قاتل نخستین قاتل سریالی کشف شده در تاریخ ایران می‌گذرد. نخستین از این‌رو که معلوم نیست قبل از او چنین جنایتکارانی در ایران وجود داشته‌اند یا خیر.
مطلب زیر نگاهی به زندگی این قاتل مخوف است.
هر وعده سه پرس چلوکباب
علی صالح اردوان از بزرگان بختیاری که در ایام بازداشت اصغر قاتل در زندان قصر به دلایل سیاسی در بند بود می‌نویسد:
اصغر قاتل هم در همین زندان نمره یک محبوس بود. ولی به‌قدری مورد احترام و مراعات واقع می‌شد که سبب حیرت عموم بود. مأمورین می‌گفتند: چون به هر صورت به دارش می‌کشند، از این لحاظ مراعاتش را می‌کنند. ولی این گفته حقیقت نداشت. زیرا محبوسین دیگری هم بودند که کشتن آن‌ها حتمی بود و هیچ‌گاه به این نحو مورد عنایت واقع نمی‌شدند.
علت حقیقی این بود که مأمورین از او می‌ترسیدند. او مردی بود بلندقامت، چهارشانه، زردموی و چشم روشن، بی‌نهایت قوی و خوی درندگی و سبعیت از پای تا سرش نمایان بود. هیچ‌یک از مأمورین را یارای این نبود که به‌تنهایی یا با کمک دیگری با وی بستیزد. لذا با او از در دوستی و مدارا پیش آمدند.

آریا بانو

سلول اصغر قاتل در زندان قصر
خوش آواز بود
اردوان می نویسد: غذایش هر وعده سه ظرف چلوکباب و مخلفات آن بود. به طوری که روزی، چون یک ظرف دوغ از ناهارش کم بود غذا صرف نکرد تا همه به جنب‌وجوش افتادند و کسری آن را ترمیم نمودند. آوازی بسیار خوش و مطبوع داشت، ولی خواندنش منحصر به ابیات عربی و لحن حجازی بود. اگر از طرف مأمورین کوچک‌ترین بی‌ادبی نسبت به او می‌شد، آن را با قبیح‌ترین دشنام‌ها پاسخ می‌داد. علی‌اصغر قاتل در زندان شماره یک به‌جای این‌که مطیع باشد، مطاع بود.
دیدار با رضاشاه
اردوان ادامه می دهد: رضاشاه هوس کرده بود این موجود عجیب‌الخلقه را از نزدیک ببیند و شخصاً با او صحبت کند. روزی او را به‌وسیلهٔ تعداد زیادی مأمور به قصر پادشاهی بردند. همان روز بعد از مراجعت به زندان، فرصتی یافتم و از علی‌اصغر خواستم ماجرای شرفیابی خود را روایت کند.
او گفت: اعلیحضرت سؤال فرمود: علت اینکه بچه‌های بی‌گناه مردم را بعد از ارتکاب به آن عمل شنیع سر می‌بریدی چه بود؟
جواب عرض کردم: قربان اولاً این بچه‌ها همه لواط‌کار بودند و گناهکار؛ در میان آن‌ها بی‌گناهی نبود.
اعلیحضرت فرمود: پس تو خودت هم که لواط کار بودی، گناهکاری؟
جواب عرض کردم: قربان برای این‌که بر غلام مسلم و محقق شود که این اطفال لواط کارند، این آزمایش را می‌کردم که بعداً با اطمینان خاطر سرشان را کف دستشان بگذارم. چون نمی‌خواستم در مملکتی که اعلیحضرت شاهی می‌کند، یک نفر لواط کار وجود داشته باشد.
رزومه خانوادگی اصغر
اصغر قاتل را اولین قاتل سریالی ایرانی به شمار می‌آورند. او به کشتن 33 کودک، نوجوان و جوان در عراق و ایران اقرار کرد که به اکثر قربانیان تجاوز می کرد و برخی از آنها را به قتل می رساند. وی عاقبت در ایران دستگیر و به دار آویخته شد.
علی‌اصغر بروجردی 1272 ه.ش به دنیا آمد. پدربزرگ او زلفعلی راهزنی بود که در بروجرد، ملایر و اراک؛ کاروان‌ها را غارت می‌کرد و در این راه اگر لازم بود آدم هم می‌کشت.
پدر اصغر نیز علی میرزا ، از دزدی و قاتلی بهره‌ای وافر برده بود. مشهور است که 40 نفر را به دست خود به قتل رسانده بود. مشهور است که علی میرزا تحت تعقیب پلیس ناچار به همراه خانواده به بغداد گریخت اما روایت دیگری نیز وجود دارد که او به دست قزاق‌ها در ایران کشته شد و خانواده‌اش به عراق رفتند.
علی‌اصغر دو برادر به اسامی رضا و تقی و یک خواهر داشت. یکی از برادرانش در بغداد قهوه‌خانه‌ای به پا کرد و اصغر نیز نزد او مشغول به کار شد.

آریا بانو

اصغر قاتل در قهوه خانه برادرش
فکر منحرف
اما طولی نکشید که اصغر شروع به فروش آجیل و تنقلات به کودکان و دانش‌آموزان کرد. فروش تنقلات برای او بهانه‌ای بود برای طرح دوستی و تجاوز به آنها چه با اختیار آنها و چه با استفاده از زور.
14ساله بود که با شکایت اولاد آزاردیدگان به زندان افتاد اما با رضایت والدین کودکان مورد تجاوز قرار گرفته در نهایت آزاد شد.
ولی وسوسه‌های شوم اصغر تمامی نداشت. او به‌مجرد رهایی از بند، دوباره بساط آجیل‌فروشی‌اش را برپا کرد و چند کودک متمول بغدادی را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داد. با شکایت والدین اصغر به 9 سال حبس محکوم شد.
جواب رد برادر
اصغر این بار از برادرش می‌خواهد برای او زن بگیرد تا دست از کارهای شیطانی خود بردارد اما با جواب رد اخوی مواجه می‌شود. اصغر نیز دوباره کار خود را از سر می‌گیرد. این بار حسن شاگرد یک نجار را فریب داده و به‌اتفاق 5 نفر دیگر به او تعرض می‌کنند. با شکایت حسن، باز هم اصغر به زندان می‌افتد. حبس او این بار 2 سال طول می‌کشد و پس از پایان حبس، پلیس نگهبانی در خانه او می‌گذارد تا شب‌ها از خانه بیرون نیاید.
او در اعترافاتش می‌گوید: هر شب پلیس در خانه می‌آمد و بودن مرا در خانه کنترل می‌کرد، تصمیم گرفتم به هر پسری که تجاوز می‌کنم، او را به قتل برسانم.
در بغداد 25 پسر را سر بریدم اغلب جنازه را در شط غرق می‌کردم، به‌قدری ماهر شده بودم که با سر بریدن آنها هیچ آثاری از آنها نمی‌گذاشتم. درحال کشتن آخرین آخرین بچه که بودم، کودک دیگری من را دید که از همان جا به ایران فرار کردم.
فرار
اصغر به ایران می‌آید و در کاروان‌سرای رضاخان در تهران ساکن و مشغول دوره‌گردی و فروش بامیه می‌شود. طعمه‌هایش بیشتر نوجوانانی بودند که در جست‌وجوی کار به تهران آمده بودند. طولی نمی‌کشد که گزارش‌های متعددی به پلیس تأمینات مبنی بر پیداکردن سرهای بریده در کوره‌ها و قنات‌های منطقه ش ترخان تهران می‌رسد. این اخبار باعث ایجاد وحشت فراوان در پایتخت می‌شود.
دستگیری مرد مخوف
دهم دی‌ماه 1312 چوپان نوجوانی در قلعه خرابه‌ای در بیابان شترخان، سربریده کودکی را پیدا می‌کند. مأموران اداره تأمینات (اداره آگاهی سابق) در محل حاضر می‌شوند و با جست‌وجوی بیشتر، سر دو کودک و نوجوان دیگر را نیز پیدا می‌کنند که در دوهفته اخیر به قتل رسیده‌اند. دو ماه بعد سرهای بریده دیگری نیز توسط پلیس کشف می‌شوند.
به‌منظور پایان‌دادن به فضای وحشت حاکم شده در جنوب تهران، سردار تیموریان مفتش باتجربه تأمینات تهران مأمور رسیدگی به این پرونده شد.مأموران او روز سه‌شنبه 8 اسفند به مردی میان‌سال در بیابان‌های جنوب تهران برخورد می‌کنند که یک پیت حلبی و یک پشته حمالی همراهش است. مرد ادعا می‌کند که بامیه فروش است و پیت هم ابزار کار اوست.
پلیس در پیت حلبی او لباس‌هایی را پیدا می‌کنند که قدوقواره‌اش به تن اصغر نمی‌خورد و او را بازداشت می‌کنند. ماموران در بازپرسی از همسایه‌های او در کاروان‌سرا، متوجه می‌شوند شب گذشته پسربچه‌ای که اصغر او را برادر کوچک خود معرفی کرده است همراه او به کاروان‌سرا آمده است. کاروانیان لباس این نوجوان را همانی می‌دانند که از پیت حلبی مرد میان‌سال به‌دست‌آمده است. اصغر بلافاصله مورد بازجویی شدید قرار گرفته و به 8 مورد قتل در تهران و 25 قتل در عراق اعتراف می‌کند.
احمد خرسی
خبر دستگیری اصغر قاتل به‌سرعت در تهران و ایران پیچید. روزنامه اطلاعات مفصل به آن پرداخت. دادگاه او در خرداد و تیر 1313 برگزار و او به اعدام محکوم شد.
اصغر اما در توجیه جنایات خود چنین گفت: این‌ها یک عده بی‌پدرومادر هستند؛ بی‌سر و پا هستند. وقتی که ریش آن‌ها درآمد، دزدی می‌کنند. من با این‌ها دشمنی دارم. این‌ها دشمن مملکت هستند. به این جهت آن‌ها را کشته‌ام. من در خارجه که بودم از این‌ها خیلی بودند و خیلی از آن‌ها را کشتم. اینجا هم که آمدم، دیدم در اینجا هم هستند و آن‌ها را می‌کشتم.
روزنامه اطلاعات هم در آن ایام گفت‌وگویی را با اصغر انجام داد که بخشی از آن در زیر می‌آید:
آیا پس از کشتن آن‌ها تغییر حالتی برای تو دست نمی‌داد؟
ابداً، به‌عکس خیلی خوشحال می‌شدم. فقط افسوس می‌خورم که یک نفر دیگر را در نظر داشتم بکشم، ولی موفق نشدم و گرفتار شدم.
آن یک نفر که بود؟
احمد خرسی!
مشروب هم می‌خوردی؟
چهار سال است توبه کرده‌ام!
سابق چقدر مشروب می‌خوردی؟
شب‌هایی که خوش بودم دو بطری عرق می‌خوردم.

آریا بانو

پایان زندگی اصغر قاتل
نذر 2 گوسفند برای آزادی
سرانجام در سحرگاه روز چهارشنبه ششم تیر 1313 حکم اعدام اصغر در میدان توپخانه در جلوی تشکیلات نظمیه مملکتی اجرا شد. وی ابتدا شوخ و سر حال بود اما با مشاهده طناب دار در هم شکست و بنابر اظهارات حاضران گفت در صورت آزادی دو گوسفند نذر خواهد کرد. او پس از فراخوانده شدن به سمت دار با اعتراض گفت: من چند ولگرد و مجهول الهویه را کشتم، شما به‌خاطر آن‌ها مرا می‌کشید؟

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/758886/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود