آریا بانو

آخرين مطالب

به بهانه اکران آنلاین «روز صفر» فرهنگی هنری

به بهانه اکران آنلاین «روز صفر»
  بزرگنمايي:

آریا بانو - صبح سینما / یکی از نظریاتی که برای تحلیل آثار ادبی و هنری وجود دارد، نظریه «بینامتنیت» است. این نظریه بر آن است که هیچ متن (منظور اثر ادبی یا هنری) اولیه‌ای وجود ندارد و همه این متون از پیش‌متنی بهره می‌برند. نظریه بینامتنیت همچنین معتقد است که مولف بنا به سلیقه و خلاقیت خود بر پیش‌متن چیزی اضافه یا از آن کم می‌کند. به عبارتی، مثلا اگر آثار ادبی و هنری با موضوع عاشورا خلق می‌شود، این آثار از واقعه عاشورا بهره برده و واقعه عاشورا نیز از تقابل خیر و شر که موضوع ازلی و ابدی جهان هستی است، برآمده.
.
حال اگر هنرمندی اثری درباره این واقعه خلق می‌کند، قطعا از متن اولیه یعنی تاریخ عاشورا الهام گرفته است و متناسب با زاویه نگاه خود، بخشی از این واقعه را روایت و تخیل خود را به آن وارد می‌کند و باعث می‌شود آن بخش از پیش‌متن واقعه عاشورا نه تحریف، بلکه جذاب‌تر و هنرمندانه‌تر شود و مخاطب آشنا به واقعه عاشورا نیز با همان پیش‌متن با آن مواجه می‌شود، آن را درک می‌کند و از آن لذت می‌برد.
.
فیلم سینمایی «روز صفر» از همین نظریه بهره برده است. فیلمی بر اساس دستگیری عبدالمالک ریگی، رهبر جنبش غیرقانونی جندالله که در سال 1382 شکل گرفت و هدف از آن در ظاهر حمایت از قوم بلوچ اما در عمل انجام عملیات تروریستی در ایران بود. تا اینکه بالاخره ریگی در اسفند سال 1388 توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر و بعد اعدام شد.
اینکه فیلم به لحاظ هنری و سینمایی چقدر خوب از کار درآمده، نکته‌ای است که پیش از این بسیار درباره آن نوشته شده است. سعید ملکان برای اولین فیلم سینمایی خود گام بلندی برداشته که حاصل، چیزی فراتر از یک فیلم اول است. خصوصا صحنه‌های «اکشن» بسیار جذاب از آب درآمده است، یا سرعت عمل در دستگیگیری فاروق، یا قاطعیتی که نیروی امنیتی در همه لحظات و شرایط دارد.
.
ورود ملکان به عرصه کارگردانی، با پشتوانه‌ای که وی در مقام طراح هنری سینمایی دارد، باعث شده تا وقتی در جایگاه کارگردان قرار می‌گیرد، با قدرت عمل کند. ضمن اینکه تجربه او در تهیه‌کنندگی نیز نشان داده که شمّ خوبی در انتخاب موضوع فیلم دارد؛ نمونه موفق آن، «ویلا‌یی‌ها» به کارگردانی منیر قیدی است
شخصیت اصلی فیلم «روز صفر»، نیروی امنیتی ایرانی، با بازی خوب امیر جدیدی است که وضعیت خانوادگی و شخصی او معلوم نیست و در لحظاتی از فیلم هم از سوی همکار ایرانی و هم از سوی همکار پاکستانی مورد سوال قرار می‌گیرد و هرگز به آن پاسخ نمی‌دهد، قطعا از امکانات نظریه بینامتنیت بهره می‌برد تا زندگی شخصی نیروی امنیتی در پرده‌ای از ابهام فرو رود؛ واقعیتی که درباره یک نیروی امنیتی در همه جای دنیا وجود دارد. اگر زندگی شخصی یک نیروی امنیتی (خصوصا رده بالا) کشف شود چه بسا اتفاق‌های بسیاری رخ دهد. به نظر می‌رسد گمانه‌هایی که درباره زندگی نیروی امنیتی طرح می‌شود، در تلاش است تا بستر تصور مخاطب از هدف او مبنی بر دستگیری ریگی را کمی شخصی نشان دهد، اما این چیزی است که قطعا با تلاش‌های بی‌وقفه او و مونولوگ پایانی‌اش در تضاد است؛ جایی که تاکید می‌کند یک نیروی امنیتی در عملیاتی به این مهمی، به هیچ چیز فکر نمی‌کند جز دفاع از کشور و مردمانش و ایجاد آرامش و امنیت برای آنها.
.
برخلاف اینکه اکثر مخاطبان از پایان ماجرا مطلع‌اند و این می‌تواند داستان بدون تعلیقی برای مخاطب باشد و وی را با خود همراه نکند، اما تدوین موازی تصاویری که کاروان‌های حامل مواد منفجره در تمامی شهرهای کشور را نشان می‌دهد، و صلابت نیروی امنیتی و ادامه پیگیری‌هایش در دستیابی به ریگی، اصرار در نشاندن پرواز قرقیزستان و دیدار با جوان پاکستانی که جلیقه انفجاری به تن دارد، لحظه‌های نفس‌گیری خلق می‌کند که مخاطب صددرصد آگاه به ماجرا را نیز با خود همراه می‌سازد.
.
نکته مهم این فیلم امنیتی-سیاسی قطعا به تصویر کشیدن قدرت سیستم امنیتی کشور و یک اثر استراتژیک است که در چند اثر سینمایی دیگر مثل «روباه»، «ماجرای نیمروز»، «بادیگارد» و ...نیز دیده شده بود. هر چند بخش مهمی از این داستان امنیتی به شخصیت کاریزماتیک و درونگرای نیروی امنیتی و کنش و واکنش‌های او مربوط است و نه به امکانات و ترفندهای جدید امنیتی. «روز صفر» علاوه بر ساخت یک فیلم امنیتی- استراتژیک که همیشه و در همه جای دنیا جذابیت‌های خود را دارد، نشان دادن قدرت کشور است. خصوصا وقتی که روایت اصلی برگرفته از یک رخداد واقعی باشد که اسناد و مدارک آن به اقتضای زمان و شرایط در دسترس عموم قرار می‌گیرد؛ گو اینکه ساخت همین فیلم یعنی در دسترس قرار گرفتن ماجرای یک پرونده امنیتی در دسترس و اختیار مردم. مخاطبان نیز با همان پیش‌متنی که از این ماجرا دارند، از فیلم لذت برده و ارزش افزوده آن برایشان قطعا، باور و عرق ملی بیشتر است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/758914/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

شجاعی تفنگ بادی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

رکورد ویژه کادر پزشکی تیم ملی فوتسال

واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

تیزر آهنگ جدید «جاذبه» با اجرای ماکان بند

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

بچه‌های آفریقایی را از چه می‌ترسانید؟

نمونه‌ ای از کلمات روسی که وارد فارسی شده و ما استفاده می‌کنیم

4 گوشه دنیا/ بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از 72سال غیبت

روز «سنه» برابر با 6 اردیبهشت

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

چند تصویر جالب از دخترانی که امروز کنکور داشتند

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

برونو فرناندز نابغه خلاق منچستریونایتد

هینن سرمربی تیم ملی والیبال چین شد

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

لایف استایل یک روز غیر کاری هانیه غلامی از صبح تا شب / خنده های پدر و مادر تایید یا تکدیب ؟

دکوراسیون میز تلویزیون دیواری خانه سارا صوفیانی در روز تولد همسرش / چیدمان زیبا و منحصر به فرد

متن احساسی و عاشقانه میترا ابراهیمی همسر پیمان قاسم خانی برای تولد 27 سالگی خواهرش

رونمایی از نوه زیبا و بانمک مهدی هاشمی بازیگر افسانه سلطان و شبان/ ماشالا عین پدر بزرگش هنرمنده

کنکور 1403 آغاز شد | جزئیات مهم آزمون سراسری امسال از زبان وزیر علوم

آهنگ جدید و دلی سهیل مهرزادگان به نام «باهام بد تا کرد»

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن