آریا بانو

آخرين مطالب

«عزت نفس» تخریب شده پس از طلاق را چطور بازیابی کنیم؟ روانشناسي

«عزت نفس» تخریب شده پس از طلاق را چطور بازیابی کنیم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه طلاق در فرهنگ‌های کشورهای مختلف همواره در صدر استرس‌زاترین اتفاقات زندگی افراد به شمار می‌آید، گفت: بعضا استرس پس از طلاق حتی نسبت به استرس پس از فوت عزیزان نیز برای افراد بیشتر است و با توجه به زمان بر بودن پروسه ترمیم عزت نفس پس از طلاق، بهره بردن از کمک تخصصی روانشناسان و مشاوران به میزان بسیار زیادی بر سرعت این موضوع می افزاید.
دکتر نیما گنجی با بیان اینکه مطمئنا پس از طلاق استفاده از خدمات تخصصی سلامت روان نه تنها کمک کننده بلکه لازم و ضروری است، اظهار کرد: رفتار افراد بعد از طلاق متاثر از افکار خودآیند منفی، افکار پرخاش‌گرانه و یا نامنصفانه ای می‌شود که آثار منفی برای فرد به دنبال دارد. همچنین این موضوع زمانی تشدید می شود که بدانیم اکثر افراد جامعه مهارت های زندگی و کنترل استرس را نمی دانند، آموزش درستی در این زمینه ندیده و رفتار جراتمندانه را نیاموخته اند.
این متخصص عصب روانشناسی با اشاره به آثار روانشناختی یاد شده درباره طلاق ادامه داد: این موضوع در ارتباط با زنان متاسفانه شدیدتر است چراکه در جامعه ما دید منفی موجود نسبت به زنان مطلقه، فشار اجتماعی مضاعفی را بر آنها تحمیل می کند و نیز افسردگی و اضطراب به جا مانده از زندگی پیشین و ناشی از پروسه طلاق به این موارد شدیدا دامن می زند.
به گفته این روانشناس افسردگی، اضطراب، احساسات عمیق درماندگی، احساس بی‌کفایتی، طرد شدن و انزوا، احساس گناه عمیق توام با پوچی، عصبانیت، بیخوابی، ناامیدی، کج خلقی و خستگی مزمن از جمله احساسات ناخوشایند روانی هستند که می‌تواند پس از طلاق در افراد مشاهده شود.
این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، در پاسخ به این سوال که افراد چطور می‌توانند بر احساسات ناخوشایند روانی یاد شده پس از طلاق غلبه کنند؟ توضیح داد: انجام ورزش منظم روزانه حداقل به مدت نیم ساعت و ترجیحا ورزش های گروهی و مفرح، ارتقای روابط اجتماعی و غلبه بر گوشه‌گیری ناشی از افسردگی پس از طلاق، استراحت و دوری کردن از تنش های کاری به منظور ترمیم انرژی روانی از دست رفته، کمک گرفتن از روانشناس و روانپزشک و کارشناس سلامت روان متخصص در این زمینه و نیز نگارش خاطرات روزانه که تکنیک بسیار موثر و جذابی برای غلبه بر اضطراب ناشی از طلاق است می تواند در غلبه بر افکار و احساسات منفی پس از طلاق موثر باشد.
گنجی همچنین با اشاره به اهمیت خواب کافی و منظم افراد پس از طلاق افزود: یکی از مشکلات ناشی از طلاق، افکار وسواس گونه و خودآیند منفی است که تمایل به خودسرزنشگری فرد را افزایش می دهد و چرخه خواب و بیداری را مختل و آسیب جبران ناپذیری به فرد وارد می کند. از این رو خواب منظم و کافی و به کارگیری راهبردهای "خود ارزشمندی" نظیر داشتن تفریحات سالم، رفتن به سینما، کوهنوردی، سبک غذایی سالم و خریدهای منطقی و لذت بخش می تواند در این راستا موثر باشد.
این عصب روانشناس معتقد است که عزت نفس افراد با احساس‌ ارزشمندی‌ درونی آنها مرتبط است و طبیعتا هرچه میزان این عزت نفس پیش از ترومای طلاق (که خود از جمله عوامل استرس زای زندگی در جهان محسوب می شود) بیشتر باشد احتمال کاهش آن پس از طلاق کمتر خواهد بود.
به گفته این روانشناس، کمک گرفتن از متخصص سلامت روانی، گنجاندن برنامه تمرینات مراقبه و ذهن‌آگاهی در برنامه روزانه، محدود کردن شبکه های ارتباطی مجازی نظیر اینستاگرام و گذراندن زمان بیشتر در دنیای واقعی، تلاش آگاهانه در جهت متوقف کردن افکار خودآیند منفی با محتوای سرزنش، تحقیر و یا مقصر دانستن خود در تمامی امور، متوقف ساختن کمال‌گرایی و سعی در بهبود تصویر ذهنی از خود و نیز کسب مهارت‌های جدید نظیر شرکت در کلاس زبان یا موسیقی می تواند فرآیند ترمیم عزت نفس افراد پس از طلاق را کوتاه تر کند.
گنجی در پایان سخنان خود خطاب به افراد طلاق گرفته توصیه کرد: شرکت در فعالیت های داوطلبانه و نیکوکارانه که نیاز به همدلی با اقشار مختلف نظیر اقشار آسیب‌پذیر دارد، توجه و اهمیت به ظاهر خود، ایجاد تغییرات هرچند کوچک در محیط، نوشتن دستاوردهای زندگی بدون توجه به میزان بزرگی یا کوچکی آن‌ها و انجام فعالیت های جدید و مهیج نظیر ملاقات با افراد مختلف، رفتن به مکان‌های جدید و شروع فعالیت های جدید می تواند به بازیابی عزت نفس پس از طلاق کمک کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/763435/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قطعه «سرگشته» از موسیقی متن سریال در چشم باد

امدادرسانی هوایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

پاسخ ضرغامی به بحث گرانی ورودی موزه‌های ایران

داستان شنیدنی سعدی و پدرش را از زبان حجت الاسلام عالی

تو نمیتونی به دیگران عشق ببخشی، وقتی خودت اون رو نداری!

برخورد سخت کامیون و سواری سر تقاطع

آفرین به این دست فرمون

آموزش کیک ابری با طعمی متفاوت

یک غذای فوق العاده خوشمزه و اقتصادی

این 9 کار را بعد از 40 سالگی انجام ندهید

تا حالا دچار انجماد عملکردی شدید؟!

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

هرجایی زالو درمانی نکنید!

خیام خوانی زیبا و تماشایی با خوانندگی آکا صفوی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

دستامو بگیر، آقای دلم

فراپه‌ی توت فرنگی را امتحان کنید

روش تهیه خورشت بادمجان

اقدامات لازم در زمان قفل شدن فک بیمار دچار تشنج

چطور بچه‌ای لوس و شکننده تربیت نکنیم!

کاردستی جذاب و سرگرم کننده

رابطه بین احساس کفایت با توانمندی و خودمختاری کودک

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

تمدید قرارداد دی‌جورجی با ایتالیا

کناره‌گیری ویتالی هاینن از هدایت ژرمن‌ها در آستانه لیگ ملت‌ها

تاج: امروز آماری دادند که هزار و 8 نفر در لیگ ثبت نام شده‌ و 548 نفر داخل زمین رفته‌اند.

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

تاج : امیدوارم بتوانیم از کشور چین VAR را خریداری کنیم.

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!