آریا بانو

آخرين مطالب

روان‌شناسی رنگ در تبلیغات؛ معنی و کاربرد هر رنگ در تبلیغات چیست؟ روانشناسي

روان‌شناسی رنگ در تبلیغات؛ معنی و کاربرد هر رنگ در تبلیغات چیست؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - به طور کلی در دنیای کسب‌وکار، رنگ‌ها ابزاری تأثیرگذار بر رفتار، افکار و برداشت افراد از سرویس‌های مختلف به شمار می‌آیند. در حقیقت، رنگ‌های به کار رفته در بخش‌های مختلف هر یک از سرویس‌های یک کسب‌وکار بر دیدگاه، واکنش کاربر و تفسیر او از سرویس مد نظر تأثیرگذار هستند؛ بنابراین نیاز است تا به منظور داشتن تبلیغی موفق برای سرویس‌های مد نظر خود از نحوه تأثیرگذاری رنگ‌ها آگاه باشیم. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا تأثیر روان‌شناسی رنگ در تبلیغات را بررسی کرده، معنا و مفهوم هر یک از رنگ‌ها در روند بازاریابی را تشریح کنیم.
مفهوم روان‌شناسی انواع رنگ در تبلیغات
1. رنگ قرمز
قرمز رنگی بسیار قدرتمند و پویا بوده که نشان‌دهنده نیازهای جسمی افراد از جمله ابراز محبت، عشق، ترس یا وحشت است و همچنین می‌تواند بیان‌کننده نیاز به بقا در آنان باشد. به علاوه، قرمز رنگی بسیار پرانرژی است که می‌تواند دوستی و قدرت را به تصویر بکشد. این رنگ از سوی دیگر، می‌تواند نشان‌دهنده تنفر و خشم نیز باشد! رنگ قرمز در دنیای واقعی معمولاً در علائم توقف، فیلم‌های ترسناک یا برای استفاده در سرویس‌های ارائه‌شده در روزهای مناسبتی خاص به کار گرفته می‌شود.
با توجه به آن چه که بیان شد، استفاده از رنگ قرمز در تبلیغات در جهت جلب توجه کاربران و جذب سریع آنان خواهد بود. به بیان دیگر، اگر می‌خواهید حضوری قدرتمند در میان کاربران داشته و توجه آنان را جلب کنید، می‌توانید از رنگ قرمز در تبلیغات خود استفاده کنید. در عین حال، همواره باید در استفاده از این رنگ دقت کافی داشته باشید؛ چرا که علی‌رغم قدرت بالا در جذب مخاطب، به همان اندازه نیز ممکن است منجر به بروز واکنش‌های منفی شدید از جانب آنان شود.

آریا بانو


2. رنگ نارنجی
رنگ نارنجی معنای روان‌شناختی بسیار جالبی دارد؛ چرا که قدرت و انرژی رنگ قرمز را با حس دوستی و سرگرمی رنگ زرد ترکیب می‌کند. در حقیقت، این ترکیب باعث می‌شود تا از دیدگاه روان‌شناسی رنگ در تبلیغات ، رنگ نارنجی نمایانگر راحتی، سرگرمی و حال خوب باشد. به بیان دیگر، رنگ نارنجی برای جذب کاربران در سرویس‌های آرامش، راحتی، تهیه غذا و سرپناه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، روان شناسان معتقدند که رنگ نارنجی موجب افزایش اشتها نیز می‌شود. بنابراین در هنگام ارائه سرویس‌های مرتبط با غذا به رنگ‌های نارنجی توجه کنید!
همچنین رنگ نارنجی رنگی انگیزه‌بخش شناخته می‌شود که باعث افزایش مثبت نگری در افراد شده و اشتیاق آنان را برای زندگی افزایش می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت که رنگ نارنجی در حالت کلی برای ایجاد راحتی و آرامش در اوقات سختی به کار می‌رود و همچنین برای نمایش سرویس‌های سرگرمی در تبلیغات انتخابی مناسب است. با توجه به آن چه که بیان شد، از جمله کاربردهای رنگ نارنجی در تبلیغات می‌توان به استفاده در رویدادهای ورزشی، بازی‌ها یا سرویس‌های ارائه میوه و غذا اشاره کرد.

آریا بانو


3. رنگ زرد
آیا می‌دانید که رنگ زرد اولین رنگی است که نوزادان به آن واکنش نشان می‌دهند؟ به طور کلی، رنگ زرد مظهر شادی، خوشحالی و خوش‌بینی است. در حقیقت، هر چیز شادی تقریباً همیشه به رنگ زرد نمایش داده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که رنگ زرد به خصوص رنگ‌های با طول موج بلند در روان‌شناسی رنگ در تبلیغات به منزله بالاترین میزان تأثیرگذاری روی کاربر بوده و در عین حال ساده‌ترین رنگ برای افزایش بازدید است.
با توجه به آن چه که بیان شد، استفاده از رنگ زرد از دیدگاه کاربرد رنگ در تبلیغات برای مواردی همچون برانگیختن روحیه کاربران، الهام بخشی و جلب اعتماد آنان کاربرد دارد. البته به خاطر داشته باشید که استفاده بیش‌ازحد از رنگ زرد ممکن است نتیجه‌ای عکس داشته باشد. به بیان دیگر، رنگ زرد می‌تواند موجب تشدید اختلالات ترس یا اضطراب در افراد شود؛ بنابراین سعی کنید تا در فرآیند بازاریابی به منظور انگیزه‌بخشی به کاربران به نسبت متعادلی از این رنگ استفاده کنید. در حالت کلی، رنگ زرد معمولاً در چهارراه‌ها، چراغ‌های راهنمایی، شکلک‌های فضای مجازی یا پنجره ویترین مغازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آریا بانو


4. رنگ سبز
رنگ سبز معمولاً نمایانگر تعادل و هارمونی است. در حقیقت، رنگ سبز توانایی تشخیص موارد درست را از نادرست فراهم می‌آورد چرا که این رنگ مابین احساسات و منطق مخاطب تعادلی نسبی برقرار می‌کند. از سوی دیگر، رنگ سبز بیشتر از سایر رنگ‌ها در طبیعت نمایان بوده و مظهر بقا، زندگی و آرامش است. همچنین می‌توان گفت که رنگ سبز نمایانگر رشد بوده و برای مواردی همچون رشد گیاهان، افزایش درآمد و ثروت نیز به کار می‌رود.
در حالت کلی، رنگ سبز برای به تصویر کشیدن سلامتی، بقاء و تسکین استرس به کار می‌رود. در عین حال، بر اساس نظریه‌های روان‌شناسی رنگ در تبلیغات، رنگ سبز می‌تواند جنبه‌های منفی داشته و نشان‌دهنده مالکیت افراطی و ماتریالیسم (توجه افراطی به بُعد مادی همه چیز) نیز باشد. با توجه به آن چه که بیان شد، رنگ سبز معمولاً در سرویس‌های مرتبط با طبیعت، مبادلات اقتصادی، فروشگاه‌های آنلاین مبتنی بر سلامت و رستوران‌ها به کار گرفته می‌شود.

آریا بانو


5. رنگ آبی
رنگ آبی به منزله اعتماد و اطمینان بوده و نشان‌دهنده قابل‌اعتماد بودن چیزی، مسئولیت‌پذیری و آرامش بخشی آن است. به همین دلیل، رنگ آبی از جمله پرطرفدارترین رنگ‌ها در جهان به شمار می‌رود. در واقع، رنگ آبی برخلاف رنگ قرمز واکنش‌های ذهنی بیشتری در مورد کاربران به همراه داشته و موجب کاهش استرس و آرامش بخشی در آنان می‌شود. با این حال، متأسفانه رنگ آبی از جمله آخرین رنگ‌هایی است که کاربران متوجهش می‌شوند. از همین روی، در صورت استفاده زیاد از آن می‌تواند به منزله فاصله یا سردی تعبیر شده و غیردوستانه به نظر برسد.
به طور کلی، آبی رنگی پسندیده است که می‌تواند در هنگام برقراری روابط مابین افراد، به خصوص در بازاریابی منجر به ایجاد احساس آرامش و اعتماد به برند می‌شود. با توجه به آن چه که بیان شد، از منظر کاربرد رنگ در تبلیغات، می‌توان گفت که رنگ آبی معمولاً در ابزارهای تمرینی، بیمارستان‌ها و تولید آب‌های معدنی به کار گرفته می‌شود.

آریا بانو


بیشتر بخوانید: تصویر برند چیست و چگونه به یک کسب و کار کمک می‌کند؟
6. رنگ بنفش
رنگ بنفش بیشتر به تخیل و فانتزی بودن شناخته می‌شود. در واقع، این رنگ انرژی و قدرت رنگ قرمز را با ثبات و قابلیت اطمینان رنگ آبی ترکیب کرده است؛ به همین دلیل تعادلی عالی مابین رخدادهای فیزیکی و معنوی برقرار می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که رنگ بنفش اغلب برای نشان دادن تجملات، وفاداری، شجاعت، وقایع رازگونه و رخدادهای فانتزی استفاده می‌شود.
به طور کلی، رنگ بنفش به دلیل آرامش بخشی آن بسیار جذاب است؛ اما در عین حال برای به تصویر کشیدن رخدادهای رازآلود و فانتزی یا ایده‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل، خلاقیت اغلب با رنگ بنفش همراه است. البته دقت داشته باشید که از استفاده زیاد از رنگ بنفش خودداری کنید؛ زیرا می‌تواند باعث تعجب یا حواس‌پرتی مخاطب شود. رنگ بنفش از منظر کاربرد رنگ در تبلیغات معمولاً برای به تصویر کشیدن نمایش‌های خارق‌العاده، افسانه‌ها و محصولات لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آریا بانو


7. رنگ صورتی
صورتی ورژن کم‌رنگ‌تر پویایی و انرژی رنگ قرمز است که حس دلسوزی و عشق بی‌قیدوشرط را منتقل می‌کند. در حقیقت، رنگ صورتی بیشتر تأثیر فیزیکی داشته و موجب ایجاد احساس آرامش در مخاطب می‌شود؛ در عین حال تأثیرگذاری کمتری در برانگیختن شور و هیجان مخاطبین دارد. بنابراین رنگ صورتی انتخابی مناسب برای القای حس مراقبت، درک و رسیدگی به نیازمندان است.
از سوی دیگر، رنگ صورتی نشانه امید است. همچنین به دلیل القای حس همدلی و حساسیت رنگی بسیار رمانتیک شناخته می‌شود. در عین حال، استفاده بیش‌ازحد رنگ صورتی می‌تواند نشان‌دهنده ضعف و حتی نابالغی باشد! به طور کلی، استفاده مناسب از رنگ صورتی در کنار رنگ قرمز تأثیری عالی روی مخاطب خواهد داشت. با توجه به آن چه که بیان شد، رنگ صورتی از دیدگاه کاربرد رنگ در تبلیغات معمولاً برای ایجاد حس همدلی در بیماران سرطانی، لوازم بچه‌های کوچک و محصولات حمام به کار گرفته می‌شود.

آریا بانو


8. رنگ قهوه‌ای
گرچه رنگ قهوه‌ای به احتمال زیاد قابلیت تحریک و جذب مخاطبین را ندارد؛ اما با این حال مظهر ساختارمندی، امنیت و محافظت است. در حقیقت، رنگ قهوه‌ای حس پشتیبانی مداوم، دوستی و افزایش دارایی‌های مادی را ارائه می‌دهد. همچنین رنگ قهوه‌ای مظهر جدیت و واقع‌بینی بوده و در جایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که رنگ مشکی از نظر جدیت بسیار شدیدتر به نظر رسیده و برای شرایط مد نظر مناسب نباشد.
از سوی دیگر، استفاده افراطی از رنگ قهوه‌ای موجب می‌شود تا محصول یا سرویس مورد نظر بیش‌ازحد بی‌خطر، برنامه‌ریزی‌شده و در برخی مواقع کسل‌کننده به نظر برسد! به طور کلی، همواره به خاطر داشته باشید که رنگ قهوه‌ای را تنها در مواقع لزوم استفاده کنید؛ اما توجه داشته باشید که خیلی روی استفاده از این رنگ تمرکز نکنید. به طور معمول، کاربرد رنگ قهوه‌ای از منظر روان‌شناسی رنگ در تبلیغات در کمپین‌ها، مبلمان خانگی و کافی‌شاپ‌ها است.

آریا بانو


9. رنگ طلایی
رنگ طلایی بسته به فرهنگ‌های مختلف معانی کاملاً متفاوتی می‌تواند داشته باشد. با این وجود، در سراسر جهان، طلایی نمایانگر جذابیت، اعتمادبه‌نفس و ثروت بوده و معمولاً برای نمایش اشیای لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین رنگ طلایی می‌تواند یک المانی برای نشان دادن دوستی، موفقیت و کامیابی باشد.
با این حال، استفاده بیش‌ازحد از رنگ طلایی می‌تواند نشانه تکبر، اعتمادبه‌نفس کاذب و غرور بی‌جا نیز باشد. بنابراین سعی کنید تا از این رنگ برای برجسته کردن برخی محصولات لوکس یا سرویس‌های کوچک استفاده کنید و به عنوان رنگ اصلی برای جذب کاربر روی آن تمرکز نکنید. با توجه به آن چه که بیان شد، کاربرد رنگ طلایی در تبلیغات برای نمایش محصولات لوکس، حلقه‌ها و اشیای قیمتی است.

آریا بانو


10. رنگ مشکی
مشکی رنگ پختگی، جدیت، خودکنترلی و استقلال است. گرچه این رنگ می‌تواند برای نشان دادن شرارت، رازآلود بودن، افسردگی و حتی مرگ نیز مورد استفاده قرار گیرد. مشکی رنگی بسیار محافظه‌کارانه است که به طور معمول به منظور نشان دادن تمایل به پنهان، تحت کنترل و مستقل بودن از سایرین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به همین دلیل، رنگ مشکی برای استفاده در کنتراست‌های بالا و خوانایی آسان انتخابی عالی به نظر می‌رسد. متأسفانه از آنجایی که این رنگ بسیار قدرتمند است، استفاده افراطی از آن می‌تواند حس ناراحتی و منفی نگری را منتقل کند؛ بنابراین به مقدار کم و بیشتر از تصاویر در متون خود از این رنگ استفاده کنید. کاربرد رنگ در تبلیغات برای رنگ مشکی در لباس‌های حرفه‌ای، محصولات لوکس و خودروهای لوکسی همچون لیموزین است!

آریا بانو


11. رنگ سفید
سفید رنگی کامل و خالص است و همین موضوع موجب می‌شود تا این رنگ نمادی کامل از خلوص، معصومیت، پاکی و صلح باشد. همچنین رنگ سفید نشانگر آغازی دوباره یا شروعی برای ایده‌های جدید است. به علاوه، رنگ سفید در حالت کلی برای ایجاد فضایی خالی به منظور افزایش تمرکز و خوانایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از سوی دیگر، رنگ سفید حالتی تعادلی از تمامی رنگ‌ها بوده و از همین روی معانی متفاوت از دیدگاه روان‌شناسی رنگ در تبلیغات می‌تواند داشته باشد و برای موارد متنوعی به کار رود. با این وجود، سفید رنگی عالی برای نشان دادن سادگی، پاکی و خلق ایده‌های جدید است. با این حال، استفاده بیش‌ازحد از رنگ سفید ممکن است موجب انزوا، تنهایی و پوچی شود. در دنیای کسب‌وکار نیز رنگ سفید معمولاً برای نمایش کالاهایی همچون لباس عروس، پس‌زمینه سایت‌ها یا سالن‌های انتظار پزشکان به کار گرفته می‌شود.

آریا بانو


مفهوم روان‌شناسی رنگ در تبلیغات به تفکیک رنگ‌های روشن
Faber Birren پژوهشگر مفهوم روان‌شناسی رنگ‌ها در قرن بیستم و نویسنده کتاب روان‌شناسی رنگ و رنگ درمانی، نکات جالبی درباره تأثیرگذاری گروه‌های رنگی مختلف کشف کرده است. وی دریافت که رنگ‌های روشن باعث تقویت فعالیت فیزیکی و بدنی در مخاطبین می‌شوند؛ در حالی که رنگ‌های سرد و ملایم تأثیر بیشتری روی فعالیت‌های ذهنی و بینایی دارند.
به علاوه، او دریافت که رنگ‌هایی همچون قرمز، سیستم عصبی کاربران را تحریک می‌کنند و این در حالی است که رنگ‌های نظیر آبی حس آرامش را به آنان القاء می‌کنند. از سوی دیگر، رنگ قرمز و سایر رنگ‌های مرتبط با آن منجر بدین می‌شوند تا گذر زمان در ذهن کاربران بسیار کُند باشد. در حالی که رنگ‌های سردی همچون سبز و آبی تأثیری بالعکس دارند. بنابراین با توجه به آن چه که بیان شد، به طور خلاصه داریم:
رنگ‌های روشن باعث افزایش فعالیت بدنی می‌شوند؛ اما باعث می‌شوند تا گذر زمان در ذهن مخاطبین کندتر به نظر برسد. رنگ‌های سرد و ملایم برای فعالیت‌های ذهنی بهتر هستند و باعث می‌شوند تا گذر زمان از نظر مخاطبین با سرعت بیشتری به نظر برسد. بیشتر بخوانید: روانشناسی فروش؛ جملاتی برای جذب مشتری و افزایش فروش
تفاوت مفاهیم روان‌شناسی رنگ در تبلیغات در فرهنگ‌های مختلف
همان‌طور که اشاره شد، رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف ممکن است معنا و کاربرد متفاوتی داشته باشند. Joe Hallock محقق روان‌شناسی رنگ‌ها معتقد است که برای مثال اسکیموها از 17 عنوان مختلف برای توصیف رنگ سفید استفاده می‌کنند. به بیان دیگر، اسکیموها 17 طیف رنگی مختلف برای رنگ سفید داشته و از هر کدام به منظور توصیف هوای برفی و شرایط متفاوت بارش برف استفاده می‌کنند. در حالی که در سایر مناطق حداکثر 4 یا 5 رنگ سفید مختلف ممکن است به کار گرفته شوند.
بنابراین در حالت کلی می‌توان گفت که میزان درک مخاطبین و واکنش آنان نسبت به رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف متفاوت خواهد بود. در حقیقت، این موضوع به اعتقادات مذهبی، سیاسی، تشریفات و ذوق هنری مخاطبین وابسته است. در نتیجه، به طور خلاصه می‌توان گفت که فرهنگ مخاطبان در میزان درک آنان از مفهوم روان‌شناسی رنگ‌ها تأثیر می‌گذارد. حتی رنگ مورد استفاده در پس‌زمینه وب‌سایت یا سایر محصولات نیز تأثیری مستقیم روی مخاطبین خواهند داشت.
به عنوان مثال، در کشور هند، رنگ قرمز نماد خلوص است و این در حالی است که در ایالات متحده رنگ قرمز مظهر شور و عشق بوده و برای نشان دادن تعطیلات مناسبتی خاص به کار می‌رود. بنابراین در هنگام استفاده از رنگ‌ها به منظور بازاریابی، جذب کاربر یا تأثیرگذاری روی مخاطبین نیاز است تا از معنای رنگ‌ها در فرهنگ مخاطبین هدف خود آگاهی کافی داشته باشید.
آشنایی با ارتباط کلمات و رنگ‌ها
در تحقیقات انجام‌شده در یک نظرسنجی از مخاطبین درخواست شد تا برای توصیف برخی کلمات خاص رنگ مورد نظرشان را بیان کنند. نتایج به دست آمده به شرح زیر هستند:
قابلیت اعتماد: حدود 34 درصد از مخاطبین رنگ آبی را برای این واژه انتخاب کرده، 21 درصد از آنان رنگ سفید و 11 درصد رنگ سبز را برای توصیف چنین واژه‌ای انتخاب کردند. امنیت بالا: برای توصیف این واژه رنگ آبی به انتخاب 28 درصد از کاربران در صدر بوده، 16 درصد از آنان رنگ مشکی و در نهایت 12 درصد کاربران هم رنگ سبز را برای توصیف واژه امنیت انتخاب کردند. سرعت بالا: حدود 76 درصد از مخاطبین با قاطعیت رنگ قرمز را برای توصیف واژه سرعت انتخاب کردند! کیفیت پایین: حدود 26 درصد از افراد رنگ نارنجی، 22 درصد از آنان رنگ زرد و 13 درصد نیز رنگ قهوه‌ای را برای توصیف واژه بی‌کیفیت انتخاب کردند. کیفیت بالا: برای توصیف کیفیت بالای خدمات یا کالایی حدود 43 درصد از مخاطبین رنگ مشکی و 20 درصد آنان رنگ آبی را به کار گرفتند. تکنولوژی پیشرفته: برای توصیف تکنولوژی پیشرفته‌ی به کار رفته در چیزی حدود 26 درصد مخاطبین رنگ مشکی، 23 درصد آنان رنگ خاکستری و 23 درصد نیز رنگ آبی را انتخاب کردند. قابلیت اطمینان: حدود 43 درصد از مخاطبین رنگ آبی را برای توصیف قابلیت اطمینان و 24 درصد آنان نیز رنگ مشکی را انتخاب کردند. قدرت یا جسارت: برای توصیف این ویژگی، انتخاب 29 درصد از مردم رنگ بنفش، 28 درصد از آنان رنگ قرمز و در نهایت 22 درصد نیز رنگ آبی بود. ترس یا نابودی: حدود 41 درصد مردم رنگ قرمز و 38 درصد آنان نیز رنگ مشکی را برای توصیف این واژه استفاده کردند. سرگرمی: حدود 28 درصد مردم رنگ نارنجی، 26 درصد آنان رنگ زرد و 17 درصد نیز رنگ بنفش را برای توصیف این واژه استفاده کردند. بنابراین در حالت کلی می‌توان گفت که آبی رنگی است که اکثر مخاطبین آن را رنگ آرامش می‌دانند اما این در حالی است که رنگ آبی به ندرت کاربرد دیگری می‌تواند داشته باشد. همچنین از دیدگاه روان‌شناسی رنگ در تبلیغات، تأثیرگذاری رنگ مشکی کاملاً به محتوای مورد نظر بستگی دارد. به عبارت دیگر، بسته به ماهیت محتوا این رنگ می‌تواند نمایانگر کیفیت بالا، قابلیت اعتماد، ترس یا حتی نابودی باشد. حال اگر بخواهیم هر یک از موارد فوق را در قالب تصویری خلاصه کنیم، خواهیم داشت:

آریا بانو


مفهوم روان‌شناسی رنگ‌ها به تفکیک جنسیت مخاطبین
نظرسنجی انجام‌شده روی چندین مخاطب زن و مرد نشان داده‌اند که از نظر روان‌شناسی رنگ‌ها تأثیر متفاوتی روی هر یک از زنان و مردان می‌توانند داشته باشند. به طوری که هر یک از مخاطبین بسته به جنسیت خود واکنش متفاوتی به رنگ‌ها نشان می‌دهند. بنابراین بر اساس این نظرسنجی می‌توان گفت:
آبی رنگ مورد علاقه 57 درصد از مردان و 35 درصد از زنان است. گرچه این رنگ بیشتر مورد توجه آقایان بوده است. مردان نسبت به رنگ قهوه‌ای حس خوبی نداشته و زنان نیز معمولاً از رنگ نارنجی دوری می‌کنند. در حقیقت، از نظر مخاطبین این رنگ‌ها نمایانگر کیفیت پایین محصول یا کوتاه‌مدت بودن سرویس هستند. مردان نسبت به رنگ‌های آکروماتیک (گروه رنگ‌های سفید، مشکی و خاکستری) تمایل بیشتری داشته‌اند. اکثر زنان رنگ‌های براق را ترجیح می‌دادند اما این در حالی است که مردان نسبت به رنگ‌های مات تمایل بیشتری نشان می‌دادند. به طور کلی، حدود 56 درصد از مردان و همچنین 76 درصد از خانم‌ها رنگ‌های سرد را ترجیح می‌دهند. در نهایت، با افزایش سن هر دو گروه میزان حساسیت آنان به رنگ‌های نارنجی و زرد نیز افزایش می‌یابد. با توجه به آن چه که بیان شد، می‌توان گفت که خانم‌ها معمولاً قابلیت بیشتری در تفکیک طیف‌های مختلف رنگی داشته و می‌توانند انواع مختلف رنگ‌ها را شناسایی کنند. برای مثال، خانم‌ها طیف‌های مختلف رنگ آبی همچون فیروزه‌ای، آسمانی و … را از هم تمیز می‌دهند، در حالی که اکثر آقایان تمام طیف‌های این رنگ را آبی می‌دانند!

آریا بانو


بنابراین برای انتخاب انواع مختلف رنگ در تبلیغات کسب‌وکار خود نیاز است تا به مخاطبین هدفتان توجه داشته و بسته به جنسیت و گروه سنی آنان رنگ‌های مناسب‌تری برای افزایش کاربر و جذب مشتری انتخاب نمایید. برای مثال، اگر مخاطبین شما اکثراً خانم هستند، نیاز است تا از انتخاب رنگ‌های خشن خودداری کنید. همچنین اگر قصد دارید تا در کسب‌وکار خود کالاهای لوکس را به فروش بگذارید، از انتخاب گروه رنگ‌هایی همچون زرد، نارنجی و … که کیفیت پایین محصولات را به مخاطبین القا می‌کنند، دوری کنید.
جمع‌بندی
در این مقاله به تشریح مفاهیم روان‌شناسی رنگ در تبلیغات پرداخته و کاربرد هر یک از رنگ‌ها را در جذب مخاطب مورد بررسی قرار دادیم. همچنین دیدیم که هر یک از رنگ‌ها بسته به فرهنگ مخاطبین هدف می‌توانند تأثیرات متفاوتی روی آنان داشته باشند. در نهایت، تأثیر روان‌شناسی رنگ روی مخاطبین را به تفکیک جنسیت آنان مورد بررسی قرار دادیم. به علاوه، بر اساس تحقیقات انجام‌شده بدین نتیجه دست یافتیم که برای تأثیرگذاری مثبت بر خانم‌ها بهتر است گروه رنگ‌های ملایم‌تر را به کار برده و در مورد آقایان نیز روی گروه رنگ‌های مات تمرکز کنیم. به علاوه، برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کاربرد رنگ‌ها در دنیای کسب‌وکار، پیشنهاد می‌کنیم با اهمیت موضوع رنگ در برندسازی نیز آشنا شوید. در پایان، لطفاً نظرات، تجربیات و پیشنهادات خود را در رابطه با کاربرد روان‌شناسی رنگ در تبلیغات در مورد کسب‌وکارهای مختلف با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/765984/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تراکتور و نساجی به یاد نادر دست نشان

سهرابیان از لیست استقلال خط خورد

شمس‌آذر با یک تغییر در اندیشه توقف استقلال

کری ستاره سیتی؛ چهارمین قهرمانی متوالی را می‌خواهیم

ساکت الهامی در مرز انفجار در ورزشگاه وطنی

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

دف نوازی زیبا و شنیدنی در برنامه «معرکه»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

طرز تهیه دسر چوکو لاوا

با این معجون شگفت انگیز 10 سال بیشتر عمر کنید

محبت کردنشون خیلی جالبه

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

این افراد ریواس نخورند

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

واژگونی پراید حادثه آفرید

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟