آریا بانو

آخرين مطالب

کاربردهای گیمیفیکیشن در کسب و کار چیست؟ اقتصادي

کاربردهای گیمیفیکیشن در کسب و کار چیست؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - دنیای کار در چند دهه گذشته تغییر کرده است. امروزه شغل‌های زیادی هست که از طریق آن‌ها، می‌توان در خانه‌ درآمد خوبی کسب کرد. ما در دنیای امروز پیشرفت سریع تکنولوژی و جهش دنیای شغلی را مشاهده ‌می‌کنیم و با این تغییرات و دنیای تجارت مدرن، اینکه ما چگونه خود را با شرایط جدید تطبیق دهیم، مسئله‌ بسیار مهمی است. امروزه بسیاری از شرکت‌ها در سراسر جهان، برای گیمیفیکیشن در کسب و کار در حال تلاش هستند؛ البته شاید شما هم دقیقا همین کار را انجام دهید، اما ندانید اسم کاری که می‌کنید گیمیفیکیشن است. در این مطلب قرار است با این مدل از کسب و کار جدید آشنا شوید؛ با ما همراه باشید.
گیمیفیکیشن در کسب و کار
گیمیفیکیشن (Gamification) در زبان فارسی به “بازی کاری”، “بازی سازی” و “بازی آفرینی” ترجمه شده است. در واقع گیمیفیکیشن یک استراتژی بازاریابی است.
استفاده از بازی و روش‌ها و عناصر آن در موقعیت‌ دیگری به جز بازی‌، برای ایجاد شادی و افزایش انگیزه کارمندان، افزایش بهره‌وری و یادگیری و در نهایت موفقیت در کسب و کار را “گیمیفیکشن در کسب و کار” می‌گویند.
اگر بخواهیم به زبان ساده بگوئیم، گیمیفیکیشن یعنی از تمام ویژگی‌هایی که یک بازی افراد را جذب می‌کند، مانند قواعد بازی، بردن و باختن و یا امتیازدهی و خیلی موارد دیگر، در کسب و کار استفاده کنیم.

آریا بانو


مزایای گیمیفیکیشن در کسب و کار
در ادامه این مطلب قرار است بفهمید که چگونه می‌توانید از مکانیزم‌های بازی برای پر کردن شکاف مهارت، فرار مغز و موارد دیگر در کسب و کار خود استفاده کنید!
1. حفظ افراد با استعداد‌
87% از رهبران مشاغل می‌گویند که حفظ استعدادهای برتر، اولویت اصلی تجارت است. به این معنا که نگه داشتن کارمندان با بازدهی کمتر و استعدادهای پایین، منجر به از دست دادن تخصص، سود کم‌تر و افزایش هزینه‌های آموزش می‌شود. پس باید در قدم اول این کارمندان با افراد با استعداد‌های بالاتر جایگزین شوند که البته این کار با هزینه‌ بالایی انجام می‌شود!
راه حل گیمیفیکیشن
65 ٪ از کارمندان نیز می‌گویند دسترسی به فرصت‌های آموزش، باعث افزایش وفاداری به شرکت می‌شود. پس باید به همه‌ افراد امکان دسترسی به آموزش مورد نظر داده شود. این به این معنی نیست که باید هر کسی ساعت‌ها وقت خود را برای آموزش صرف کند و اسلاید‌های آموزشی خسته کننده را بار‌ها بخواند. بلکه از طریق گیمیفیکیشن در کسب و کار فرصت‌های توسعه جذاب و چشمگیری فراهم می‌شود. به این صورت که در این روش، از یک سیستم امتیازدهی استفاده می‌شود و یادگیری را با اهداف روشن، انگیزه‌ دادن با پاداش و رقابت سالم پر می‌کنند. دسترسی به نوع صحیح آموزش باعث حفظ افراد در سیستم می‌شود و باید اشاره کنیم که وقتی آموزش و تمرین همراه با سرگرمی و پاداش باشد، ترک کار آخرین چیزی است که در ذهن می‌آید!
2. تعامل داشتن با افراد
70 ٪ تلاش‌ها در مسیر تحول در تجارت، به دلیل عدم تعامل شکست می‌خورند. درمقابل آن، بهره‌وری کار زمانی بالا می‌رود که تمام افراد تیم در تعامل و گفتگو با هم باشند. چراکه در این شرایط نظرات بیشتری وجود دارد و افراد تلاش بیشتری می‌کنند تا به نتیجه مثبت برسند. اما برای داشتن تعامل سازنده بین افراد چکار باید کرد؟
راه حل گیمیفیکیشن
تنها 26 ٪ از مردم در کار خود احساس ارزشمندی می‌کنند. پس با ابزار‌های مناسب می‌توانید تغییری در روند کار انجام دهید و این آمار را افزایش دهید. تشویق بهترین راه برای شناسایی و تجلیل منظم از تلاش‌های هر فردی است. وقتی افراد احساس می‌کنند وجودشان ارزش دارد، تعامل آن‌ها افزایش می‌یابد. مدیران می‌توانند با امتیازدهی به هر شخص به صورت جداگانه و در نهایت گروه، عملکرد کار تیمی را بالاتر ببرند. این یک نوع گیمیفیکیشن کلاسیک است.
البته باید دانست که عوامل موثر در موفقیت کار تیمی چیست و روی آن‌ها نیز کار کرد.

آریا بانو


بیشتر بدانید: 25 راهنمایی موثر در کار گروهی
3.استفاده از سرمایه های فکری
همه افراد به فکر بازنشستگی هستند. روزانه ده هزار نفر فقط در ایالات متحده بازنشسته می‌شوند. این خروج جمعی اغلب فرار مغز‌ها خوانده می‌شود، زیرا وقتی افراد بازنشسته می‌شوند تمام سرمایه فکری خود را با خود می‌برند. اما برای اینکه کارشناسان در حال ترک دانش خود را با دیگران قسمت کنند و با همکاران به اشتراک بگذارند چه باید کرد؟
راه حل گیمیفیکیشن
گروه‌های بحث و گفتگو در فضای مجازی یکی از ابزار‌های بسیار مناسب هستند. به این صورت که بحث و گفتگو در این فضاها باعث می‌شود در دراز مدت افراد جدید با افراد قدیمی ارتباط برقرار کرده و تجربه‌های آنان را فرا بگیرند.
هر گروه می‌تواند روی یک موضوع خاص تمرکز کند و کارشناسان در این گروه‌ها تجربیات و دانش خود را با دیگر افراد به اشتراک گذاشته و به سوالات آن‌ها پاسخ دهند. به این ترتیب همه می‌توانند از این امکانات استفاده کنند. شما می‌توانید برای دنبال کردن این جریانات، ناظرانی را در گروه‌ها قرار دهید تا به افراد فعال و جویای اطلاعات، امتیاز دهند. هر مشارکت کننده هر بار که در گروه‌ها اظهار نظر می‌کند امتیاز کسب می‌کند و فردی که بیشترین مشارکت را داشته و بیشترین امتیاز را دارد، در صدر جدول قرار گرفته و پس از بازنشستگی فردی، او جایش را می‌گیرد.
4. ایجاد یک جامعه آموزشی
فقط خبرگان یا کارشناسان ارشد نیستند که حرف مهمی برای گفتن دارند! هر یک از اعضای تیم شما در تعیین روند پیشرفت، نقش اساسی دارند. دقت داشته باشید که آموزش‌ها و یادگیری‌های غیر رسمی (مفرح)، مسئول 90 ٪ از آنچه ما می‌دانیم به حساب می‌آید. این شامل همه چیز‌هایی است که از تعاملات اجتماعی می‌آموزیم. حالا چطور می‌شود این موضوع را در سیستم کسب و کار اجرا کرد؟
راه حل گیمیفیکیشن
به این صورت که با ایجاد تابلو‌ها و پست‌های آموزنده، مکان فوق‌العاده‌ای برای همه‌ افراد فراهم شود، تا هم اطلاعات و دانش خود را به دیگران انتقال دهند و هم از آن‌ها یاد بگیرند و با این روش از پیشرفت یکدیگر پشتیبانی کنند. به این صورت افراد با هم و با مدیران در تعامل هستند و هر کسی می‌تواند به محتوایی که از آن استفاده می‌کند، امتیاز دهد و میزان مفید بودن آن را ارزیابی کند. کاری کنید که هر کسی برای دسترسی داشتن به بعضی از خدمات شما، نیاز به کسب حداقلی از امتیاز داشته باشند. همچنین همه باید بتوانند دستاورد‌های دیگران را ببیند و البته در صورت داشتن ایده مناسب تشویق شوند. این روش روشی است که باید در مدارس و برای دانش آموزان نیز استفاده شود تا به این طریق یک فرهنگ یادگیری قوی ایجاد شود.
5. پر کردن شکاف مهارت‌
این یک اصطلاح انگلیسی (Skills Gap) است و گفته می‌شود که دنیای تجارت امروز، با یک مشکل شکاف مهارت‌ها مواجه است. به این معنی که از هر چهار نفر، یک نفر مهارت‌های لازم برای انجام کار فعلی خود را ندارد. همچنین طبق آمار، درصد مهارت‌هایی که کارگران نیاز دارند، فارغ از صنعت، تا سال 2020 تغییر خواهند کرد و بدون مهارت‌های صحیح، تیم شما نیز قادر به دستیابی به اهداف خود در کسب و کار نیست. پس چطور می‌شود این شکاف را هر چه سریع تر از بین برد؟
راه حل گیمیفیکیشن
آموزش این مهارت‌ها می‌تواند از طریق بازی برای هر فرد صورت بگیرد. مسابقه، رقابت و از همه مهم‌تر جایزه گرفتن جزء تمایلات طبیعی مردم محسوب می‌شود. افراد می‌توانند به حساب کاربری خود دسترسی داشته باشند و از آن طریق بازی آموزشی را شروع کنند. یعنی هر فرد از سطوح پایین شروع به آموزش و یادگیری مهارت مورد نظر خود می‌کند و پله پله شکاف‌های موجود در هر مهارتی را که انتخاب کرده پر می‌کند و به همین ترتیب بالا آمده و وارد مراحل بعد می‌شود. وقتی او به سطوح بالاتری می‌رسد، جوایزی برایش در نظر گرفته می‌شود که موجب تشویق وی می‌شود. به این صورت، این مشکل با گذشت زمان حل خواهد شد.

آریا بانو


همچنین بخوانید: بهترین شغل‌های 10 سال آینده ایران
6. تقویت نام یا برند شرکت
گاهی ممکن است که در یک مجموعه از هر 10 نفر، تنها چهار نفر بدانند که هدف شرکت دقیقا چیست! اما بدانید که وقتی افراد ارزش شرکت را می‌شناسند و درک می‌کنند که چه سودی برایشان دارد، آن زمان است که اطمینان کرده و با آن ارتباط برقرار می‌کنند. اما سوال این است که چگونه می‌توانید اطمینان حاصل کنید که افراد چنین حسی نسبت به برند شما دارند؟
راه حل گیمیفیکیشن
اولین و مهمترین کاری که باید صورت بگیرد، افزایش آگاهی کارمندان از برند شرکت است. سپس برای این کار باید وارد سیستم گیمیفیکیشن شوید. بگذارید با یک مثال کامل توضیح دهیم:
فرضا اگر شرکت شما در حیطه شیرینی‌پزی است، این تم را در تمام بخش‌های شرکت اجرا کنید. اجازه دهید هدف شرکت در تمامی بخش‌ها در چشم کارمندان باشد. از فضاهای مجازی استفاده کنید و ایده‌های نو در این زمینه را با هم به اشتراک بگذارید و به آن‌ها پاداش دهید. به این صورت کارمندان با هدف‌های شرکت درگیر شده و برای پیشرفت به آن فکر می‌کنند.

آریا بانو


7. ارزیابی موفقیت
هر بخش تجاری باید ارزش خود را اثبات کند. یعنی هر بخش با توجه به بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته می‌شود باید وظایف خود را به درستی انجام داده و در آخر سال بازدهی هماهنگی با آمار و ارقام داشته باشد تا ثابت کند ارزش ادامه سرمایه‌گذاری را دارد. اما چطور می‌توان اطمینان لازم برای بازگشت سرمایه را حاصل کرد؟
راه حل گیمیفیکیشن
با استفاده از الگوی گفته شده، کاربران آموزش می‌بینند، با هم تعامل می‌کنند، پاداش مجازی می‌گیرند و مراحل را پشت سر می‌گذارند و به اصطلاح از پله‌ها بالا می‌روند. برای ایجاد یک هماهنگی و بازدهی خوب نیز باید از همین روش بازی استفاده کرد. یعنی امتیازدهی و جایزه دادن. بررسی و درجه‌بندی شاخص هر فرد و امتیازدهی به او، می‌تواند بازدهی کل مجموعه را بالا ببرد. هرچه سطح کارمندان بالاتر باشد، آن‌ها بیشتر درگیر محتوا هستند و کیفیت کار بالاتر می‌رود. در آخر هم چند مشاور بودجه می‌توانند با بررسی دقیق، نتیجه را تحلیل کنند.
در پایان
حوزه‌های فراوانی مثل مدیریت اطلاعات، مدیریت مالی ، مدیریت ارتباطات با مشتریان و … وجود دارد که شما می‌توانید یک کسب و کار مبتنی بر گیمیفیکیشن در آن داشته باشید. امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم با مفهوم پرسونال برندینگ یا برندینگ شخصی نیز در انگیزه آشنا شوید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/767827/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

طرز تهیه ماکارونی با لوبیا چیتی

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

5 عادت رایج صبحگاهی که مخفیانه نابودت میکنه

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

تمجید ستاره سیتی از بلینگام؛ جود استثنایی است

بیگی: در قائمشهر از استقلال و پرسپولیس امتیاز می گیریم

تصمیم جالب آرسنال؛ خداحافظی با لوگوی همیشگی

اینزاگی با تماس‌ها از لیگ برتر بمباران شده است!

حیدری: داور دربی به دنبال اخراج ساپینتو بود

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

آهنگ قدیمی «فال حافظ» با صدای کوروس سرهنگ زاده

4گوشه دنیا/ خاص‌ترین خانه در ژاپن

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

وضعیت عجیب زیرگذرها در پورتلند آمریکا

زاتریکی یا دیپ ماست یونانی رو درست کن

طرز تهیه تیرامیسو توت فرنگی

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

تابستون نزدیکه و هندوانه رو اینجوری برش بزن

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

بنر زیبای هواداران الهلال برای بازی امشب

ماجرای تمرد بازیکنان خوشه طلایی از خسرو حیدری

حیدری: دوست داشتم در استقلال خداحافظی کنم

ستاره بایرن: برای بازی برابر رئال لحظه‌شماری می‌کنم

شاگردان نکونام میزبان یک استقلالی متفاوت

گل اول العین به الهلال توسط اریک

ترکیب آرسنال-چلسی؛ پوچتینو علیه صدرنشین

خیال کورتوا راحت است؛ لونین به خوبی جایم را پر کرده

عقب‌نشینی یوفا؛ لیست‌‌های اروپایی 26 نفره شد

پایان پیولی؛ زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت