آریا بانو

آخرين مطالب

بی اشتهایی نوزاد ریشه در چه مشکلاتی دارد؟ خانواده

بی اشتهایی نوزاد ریشه در چه مشکلاتی دارد؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - بی اشتهایی نوزاد یا به طور کلی بی اشتهایی، به معنی مصرف غذای کمتر از نیاز بدن و یا از دست دادن اشتها به طور کامل است. بی اشتهایی نوزادی هنگامی رخ می‌دهد که کودک حداقل یک ماه از خوردن غذای مناسب و به اندازه مورد نیازش خودداری کند و در مراکز بهداشت نیز نمودار رشد، ن را نشان نرخ نزولی را نشان دهد.
در این مطلب می‌خوانید:
بی اشتهایی نوزاد در چه مواقعی رخ می‌دهد؟
علائم بی اشتهایی نوزاد چیست؟
دلایل بی اشتهایی نوزاد چیست؟
آیا بی اشتهایی نوزاد می‌تواند ژنتیکی باشد؟
بی اشتهایی نوزادان را چگونه درمان کنیم؟
چه دارویی برای درمان بی اشتهایی نوزاد وجود دارد؟
روش های جلوگیری از بی اشتهایی نوزاد چیست؟
بی اشتهایی نوزاد در چه مواقعی رخ می‌دهد؟
بی اشتهایی نوزاد ممکن است در هر زمانی در طول سه سال اول زندگی کودک رخ دهد. با این حال، برخی از مطالعات تحقیقاتی اظهار می‌دارند که این عارضه، بیشتر در سنین 9 تا 18 ماهگی بروز می‌کند. علت اصلی این موضوع، می‌تواند تغییر نحوه غذا خوردن نوزاد از شیرخواری به غذاخوردن با قاشق و استفاده از غذاهای کمکی باشد. (البته این اتفاق برای همه نوزادان نمی‌افتد.)
در برخی شرایط نیز، با تغییر طعم و بوی غذا، کودک از خوردن آن امتناع می‌کند؛ ممکن است کودک شما فقط یک غذای خاص که دارای یک نوع طعم و درجه حرارت و قوام و بو باشد را بخورد و با هر تغییری در این موارد، دیگر غذا را نخورد. در این حالت اگر کودک را مجبور به خوردن غذای جدید بکنیم، منجر به استفراغ کردن نوزاد می‌شود. این نوزادان تنها نسبت به یک سری از مواد غذایی خاص بی اشتهایی نشان می‌دهند. در این حالت استفاده از غذای مورد علاقه نوزاد، از کاهش وزن و عقب ماندن رشد از جدول وزن‌گیری نوزاد ، جلوگیری می‌کند اما باید درمان شود، زیرا عدم تنوع غذایی او را دچار کمبود مواد غذایی می‌کند.

آریا بانو


علائم بی اشتهایی نوزاد چیست؟
در زیر شایع ترین علائم بی اشتهایی نوزاد را برایتان آورده‌ایم:
نوزاد به طور مداوم حداقل برای یک ماه، از خوردن غذا امتناع ورزد. مانند گذشته علائم گرسنگی را نداشته باشد. مواد غذایی را که برای خوردن به او می‌دهیم پرتاب می‌کند. نوزاد وزن کم می‌کند. زمانی که می‌خواهیم او را برای غذا خوردن بنشانیم، به هر طریقی از خوردن امتناع می‌کند.
دلایل بی اشتهایی نوزاد چیست؟
تحقیقات نشان می‌دهد که علت بی اشتهایی نوزاد، اغلب مربوط به نیازهای عاطفی کودک و درگیری والدین است. برخی از نکات برجسته در مورد دلایل احتمالی ایجاد بی اشتهایی در نوزادان از این قرار است:
با بزرگ شدن نوزاد، از نظر روانپزشکی او شروع به توسعه استقلال خود می‌کند، که شرط خودمدیریتی است. در این مرحله، نوزادان می‌خواهند در انتخاب غذای مورد نظرشان تصمیم بگیرند؛ در این مرحله نوزادان به منظور جلب توجه مادران به نیازهایشان، بصورت آگاهانه از خوردن غذا خودداری می‌کنند.
عواملی مانند افسردگی مادر بعد از زایمان یا به طور کلی اختلالات غذا خوردن مادر نیز می‌توانند باعث بی اشتهایی در نوزادان شوند. مادران افسرده در هنگام تغذیه کودک، تعامل مثبت کمتری از خود نشان می‌دهند. همه این‌ها می‌توانند به وضعیت عاطفی کودک آسیب برسانند و باعث شوند کودک از خوردن غذا امتناع کند.
کودکانی که در خانواده‌های ناکارآمد رشد می‌کنند و کودکانی که والدین آن‌ها روابط متشنج دارند، بیشتر دچار بی اشتهایی می‌شوند.
یک سیستم مراقبتی غیر مطلوب مثل ماندن طولانی مدت نوزاد در مهد کودک و دور از مادر، همچنین ممکن است منجر به بی اشتهایی نوزاد شود.
در بین دلایل گفته شده کمبود عاطفه و وجود اختلافات پدر و مادر بیشترین تاثیر را در به وجود آوردن بی اشتهایی دارد و در صورت ایجاد این موضوع، باید به پزشک مراجعه کنید.
آیا بی اشتهایی نوزاد می‌تواند ژنتیکی باشد؟
مطالعات نشان می‌دهند که بی اشتهایی یا کم اشتهایی نوزاد می‌تواند در خانواده نیز رخ داده باشد. محققان دو ژن شناسایی کرده‌اند که مسئول بی اشتهایی هستند. مادران مبتلا به بی اشتهایی احتمالاً نوزادانی دارند که آن‌ها نیز دچار بی اشتهایی نوزاد هستند. با این حال، به این شکل نیست که اگر مادری دچار بی اشتهایی است فرزندش نیز باید صد در صد دچار این عارضه باشد. اما بهتر است در صورت وجود بی اشتهایی در مادر حتما در مورد تغذیه نوزاد با پزشک مشورت شود.

آریا بانو


بی اشتهایی نوزادان را چگونه درمان کنیم؟
درمان به موقع بی اشتهایی نوزاد برای جلوگیری از کمبودهای شدید تغذیه‌ای در نوزادان ضروری است. سه راه عمده درمانی وجود دارد که می‌تواند به کودک کمک کند تا از این وضعیت خارج شود و دوباره به تغذیه عادی برگردد.
تشویق کودک به شناسایی حس گرسنگی و سیری ترغیب کودک به مصرف انواع مختلف غذا و تهیه غذاهای کامل و دوست داشتنی از نظر نوزادان استفاده از مواد غذایی پر انرژی با توصیه پزشک مراقبت‌های تغذیه‌ای نوزادان مبتلا به بی اشتهایی، با طراحی یک برنامه غذایی مخصوص همراه است که باید موارد زیر را تامین کند:
تأمین میزان انرژی لازم برای فعالیت بدنی سالم و تشکیل بافت جدید در بدن نوزاد و افزایش وزن مناسب تهیه یک رژیم غذایی مناسب برای سن و نیازهای رشدی نوزاد تشویق کودک به خوردن غذا به تدریج باعث شود نوزاد کمتر به غذاهای مایع و مکمل‌های غذایی وابسته باشد. عوارض ایجاد برخی مواد غذایی مانند مشکلات گوارشی، مثل ریفلاکس معده، اسهال یا یبوست باید کنترل شود. در صورتی که پزشک مشکلات والدین را به عنوان علت بی اشتهایی کودک تشخیص دهد، اقدامات زیر از طرف پزشک به شما توصیه می‌شود:
اگر ارتباط مداوم بین مادر و نوزاد دلیل اصلی کم اشتهایی نوزاد باشد، ممکن است مداخله پدر توصیه شود. پدر کودک می‌تواند به عنوان یک عامل جبران‌کننده یا تعادل بین مادر و نوزاد کار کند. تداخل پدر در تغذیه کودک تاثیر گذاشته و او را تشویق به خوردن می‌کند. با مادر در مورد مسئله کودک گفتگو می‌شود و از او خواسته می‌شود مشکلات مرحله از شیر گرفتن نوزاد را تحمل کند. اگر مادر بیش از حد مضطرب باشد یا والدین دچار مشکلات عاطفی باشند، پزشک والدین را به مشاوره روانپزشکی توصیه می‌کند.
چه دارویی برای درمان بی اشتهایی نوزاد وجود دارد؟
سن نوزاد سن بسیار حساسی است و معمولا نوزادان اغلب داروهای شیمیایی و گیاهی را نمی‌توانند قبل از یک سالگی و در بعضی موارد دو سالگی مصرف کنند. داروی خاصی برای این بیماری وجود ندارد، زیرا ریشه اصلی این بیماری روانی و عاطفی است که شما با انجام رفتار صحیح و عمل به توصیه پزشک می‌توانید آن را کنترل و درمان کنید.
اما در برخی مواقع حاد ممکن است داروهای ضدافسردگی تجویز شود و یا در صورت شدید بودن اوضاع، ممکن است پزشک چند روزی فرزندتان را در بیمارستان بستری کند تا با مکمل‌های دارویی کمبود غذایی نوزادتان را جبران کند.

آریا بانو


روش های جلوگیری از بی اشتهایی نوزاد چیست؟
به کودک اجازه دهید کاملا گرسنه شود و قبل از علائم گرسنگی به او غذا ندهید. میزان غذا در یک وعده را کم و تعداد وعده‌ها را افزایش دهید و در بین وعده‌ها، تنها آب به نوزاد بدهید. در هنگام غذا خوردن، خودتان نوزاد را کنارتان بنشانید تا ببیند که پدر و مادر نیز غذا می‌خورند؛ در این حالت نوزاد بهتر غذا می‌خورد. مدت زمان خوراندن غذا به نوزاد در یک وعده، نباید بیشتر از 30 دقیقه باشد؛ حتی اگر نوزاد در این زمان، میزان در نظر گرفته شده از غذا را نخورد. در صورت خوردن غذا کودک را تشویق کنید، اما این کار را با خوراندن غذای بیشتر انجام ندهید. همچنین اگر امتناع کرد او را تهدید به غذای کمتر نکنید. در هنگام غذا دادن، همه وسایلی که باعث حواسپرتی کودک می‌شود، مانند تلویزیون، موبایل، کتاب، اسباب‌بازی و … را کنار بگذارید. با این کار به کودک کمک می‌کنید یاد بگیرد علائم گرسنگی و سیری را بهتر نشان دهد. با گفتن این موضوع که اگر نوزاد غذایش را تمام کند به او جایزه می‌دهید او را شرطی نکنید. چون عادت می‌کند برای هر وعده غذایی از شما رشوه بگیرد و در غیر این صورت غذا نمی‌خورد. اجازه ندهید نوزاد با غذا بازی کند و او را از این کار منصرف کنید.

آریا بانو


سخن آخر
نحوه رفتار ما با نوزاد دلبندمان به آرامش او و میل به بازی و تغذیه کافی کمک می‌کند. به همین دلیل روابط عاطفی پدر و مادر در برابر نوزادان بسیار مهم است. همچنین در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، هرگونه اختلال عاطفی در مادر می‌تواند روی تغذیه نوزاد تاثیر بگذارد و باید در این دوران بسیار مراقب باشیم. ب
یشترین کمک در درمان بی اشتهایی نوزاد از طرف پدر و مادر و برخورد آن‌ها با یکدیگر است. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید، آیا تا به حال نوزادتان دچار بی اشتهایی شده است و چگونه آن را درمان کردید؟ منتظر خواندن تجربیات، نظرات و سوالات شما عزیزان هستیم.
همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای تغذیه بهتر و پیشگیری از بی اشتهایی نوزادتان، مطالب بهترین غذای کمکی نوزاد 4 ماهه ، غذای کمکی نوزاد 5 ماهه ، لیست غذاهای کمکی نوزاد 6 ماهه و لیست غذاهای کمکی نوزاد 7 ماهه را نیز حتما در انگیزه بخوانید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/767830/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است