آریا بانو

آخرين مطالب

خواص هسته خرما در طب سنتی؛ 8 خاصیت درمانی بی‌نظیر گوناگون

خواص هسته خرما در طب سنتی؛ 8 خاصیت درمانی بی‌نظیر
  بزرگنمايي:

آریا بانو - حضرت محمد (ص) در حدیثی درخت خرما را به کریمه یاد کرده است. این موضوع اشاره به پربرکت بودن این میوه خوشمزه دارد. زیرا علاوه بر استفاده از میوه آن به عنوان یک داروی شفابخش، تمام قسمت‌های آن قابل استفاده بوده و از ریشه درخت نخل گرفته تا هسته آن، هیچ چیزی دور ریخته نمی‌شود. امروزه در طب سنتی به این نتیجه رسیده‌اند که خواص هسته خرما نیز مانند خود این میوه خوش طعم، به درمان و بهبود بسیاری از عارضه‌ها کمک می‌کند.
در این مقاله می‌خواهیم فواید هسته خرما و مزایای روغن هسته خرما را برای شما بیان کنیم.
خواص بی‌نظیر هسته خرما
1. ترمیم بافت پوست و رفع جای زخم
استفاده از هسته خرما، یکی از روش‌های درمان جای زخم و بخیه است؛ به خصوص اگر زخم چرکی و درمان آن سخت باشد. برای این کار باید ابتدا هسته تمیز شده خرما را روی شعله مستقیم گاز بسوزانید. به طوری که کاملا سیاه و سبک شود. بعد از سرد شدن آن را کوبیده و به پودر تبدیل کنید. پودر را مستقیما روی جای زخم ریخته و با یک پانسمان استریل ببندید. روزانه یک بار این کار را با پودر هسته جدید تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

آریا بانو


2. افزایش شیر در زنان شیرده
هنوز نتایج کاملی در مورد ترکیبات موجود در این هسته معجزه‌گر به دست نیامده است، اما ترکیبات آن به شکلی است که می‌تواند شیر مادران شیرده را به طور قابل توجهی افزایش دهد. برای این کار باید هسته خرما را چند ساعتی خیسانده تا کمی نرم شود و سپس آن را بکوبید. در حالت خشک هم می‌توانید آن را بکوبید اما سخت‌تر است. سپس پودر آماده شده را همراه با آب میوه یا آب به تنهایی میل بفرمایید.
3. جلوگیری از آسیب به DNA بدن
یکی از خواص کشف شده در مورد این هسته، خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن است، که با کاهش استرس اکسیداتیو، قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و باعث پیشگیری از آسیب رسیدن به ساختار DNA بدن می‌شود.
استرس اکسیداتیو به دلیل وجود رادیکال‌های آزاد در اثر سوخت و ساز بدن، ایجاد می‌شوند که به بافت‌های داخلی بدن آسیب می‌رسانند. تنها عاملی که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مواد خوراکی مورد استفاده بدن است.
4. درمان خانگی و سریع اسهال
به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی که در این هسته شفابخش وجود دارد، مصرف آن باعث بهبودی در دستگاه گوارش می‌شود و اسهال را نیز درمان می‌کند. به‌علاوه می‌توان از آن به عنوان یک ضدعفونی‌کننده قوی برای از بین بردن باکتری یا عفونت ایجاد شده در دستگاه گوارش مثل معده و روده استفاده کرد. برای درمان اسهال باید هسته خرما را به روش گفته شده در بالا، پودر کرده و آن را به صورت حریره بپزید و سپس میل کنید.
5. از بین بردن سنگ کلیه و سنگ مثانه
مواد موجود در هسته خرما، می‌تواند سنگ کلیه یا سنگ مثانه را تجزیه کرده و آن‌ها را به سنگ‌های ریز و قابل دفع تبدیل کند. بعضا افرادی هستند که سنگ کلیه کمی بزرگ دارند، درد زیادی را نیز متحمل می‌شوند. این عزیزان می‌توانند از هسته خرما برای دفع راحت‌تر سنگ کلیه یا مثانه استفاده کنند. برای این کار باید چند عدد هسته خرما را خرد کرده و با آب بجوشانید. سپس از صافی رد کرده و میل بفرمایید. بهتر است تا بهبودی کامل روزی دو بار از این دمنوش استفاده کنید.

آریا بانو


6. کنترل دیابت با خوردن هفته‌ای یک مرتبه قهوه هسته خرما
قهوه هسته خرما یکی از بهترین درمان‌ها برای کنترل قند خون در افراد دیابتی است. استفاده از این قهوه، هفته‌ای یک مرتبه، توصیه می‌شود. برای تهیه این قهوه باید چند عدد هسته خرما را کاملا با آب ولرم شسته و پس آن، هسته‌ها را به مدت 10 روز در مقابل نور خورشید قرار دهید، تا به طور کامل خشک شوند. سپس آن‌ها را در فر قرار داده تا رنگشان تغییر کرده و به رنگ قهوه‌ای تیره شوند. در مرحله آخر آن را کوبیده و به صورت قهوه یا دمنوش آن را میل کنید.
7. تسکین درد، با استفاده از بخور هسته خرما
ترکیبات موجود در هسته خرما، التهابات موجود در مفاصل و به طور کلی در بدن را از بین می‌برد. بنابراین یک داروی عالی برای افرادی است که دچار دردهای مفصلی هستند. همچنین زایمان در زنان باعث حرکت و جابه‌جایی رحم می‌شود که در حالت عادی مدتی طول می‌کشد تا به حالت طبیعی برگردد. بخور هسته خرما علاوه بر درمان دردهای مفصلی، رحم را سریع‌تر به حالت عادی برمی‌گرداند.
8. تقویت و افزایش رشد مژه و ابرو
یکی از نگرانی‌های بسیاری از خانم‌ها که به طور مداوم ابروهایشان را اصلاح می‌کنند، کاهش سرعت رشد ابرو و یا کم پشت شدن آن‌هاست. هسته خرما یک درمان‌کننده طبیعی و عالی برای این عارضه است. همچنین باعث افزایش رشد مژه‌ها می‌شود. برای این کار باید چند هسته خرما را روی شعله مستقیم سوزانده و به شکل پودر دربیاورید. سپس پودر آماده شده را با مقداری روغن هفت مغز مخلوط کرده و هر شب قبل از خواب توسط برس ابرو یا چوب سرمه مقداری از این مخلوط را به ابرو و مژه زده و صبح آن را بشویید.

آریا بانو


کاربردهای روغن هسته خرما
روغن هسته این میوه خوشمزه نیز مانند خود هسته‌اش دارای فواید و کاربردهای درمانی بسیار در طب سنتی است. این روغن به رنگ زرد مایل به قرمز است و طعم شیرینی دارد. همچنین در تولید بسیاری از محصولات از آن استفاده می‌شود. از جمله این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
محصولات آرایشی و بهداشتی محصولات غذایی محصولات محافظت‌کننده در برابر اشعه ماوراء بنفش
خواص درمانی روغن هسته خرما
روغن هسته خرما دارای مقادیر قابل توجهی از ماده‌ای به نام کارتنوئید و ویتامین E است که بیشتر برای مصارف زیبایی از آن استفاده می‌شود. در زیر مهم‌ترین خواص این روغن آورده شده است:
1. درمان زخم معده
وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی در این روغن مانند ویتامین E باکتری‌ها و التهابات داخلی را تسکین می‌دهد. استفاده از روغن هسته خرما به درمان و تسکین بیشتر زخم معده کمک می‌کند.
2. روغن هسته خرما، روغنی بدون کلسترول
بیشتر روغن‌های خوراکی دارای کلسترول بالایی هستند که برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و دارای کلسترول بالا بسیار مضر هستند. در بین روغن‌ها تنها روغنی که کلسترول ندارد، روغن هسته خرماست؛ به همین دلیل می‌تواند جایگزین خوبی برای کره یا روغن‌های دارای کلسترول برای این افراد باشد.
3. نجات پیدا کردن از ریزش مو با روغن هسته خرما
روغن هسته خرما، یک ماده مغذی برای مو است. به همین دلیل با رساندن مواد مغذی مورد نیاز بدن به فولیکول‌های مو، باعث تقویت آن شده و ریشه مو را محکم می‌کند. بنابراین استفاده از آن بعد از حمام می‌تواند ریزش مو را به صورت طبیعی درمان کند.

آریا بانو


4. حفظ جوانی پوست
به دلیل وجود انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها در این روغن، یک ماده عالی برای حفظ جوانی و شادابی پوست است و به همین دلیل در تولید بسیاری از محصولات مراقبت پوست از آن استفاده می‌شود. همچنین به دلیل وجود ویتامین‌های گروه B در این روغن، یک درمان‌کننده طبیعی برای رفع خطوط چین و چروک روی پوست محسوب می‌شود.
سخن آخر
همانطور که مطالعه کردید، هسته خرما و روغن آن نیز مانند خود خرما دارای کاربردهای فراوانی است. با آگاهی یافتن از این خواص،دیگر نباید هسته‌های خرما را دور بریزید، بلکه می‌توانید از آن به عنوان یک داروی طبیعی همه کاره استفاده کنید! برای ما در پایین همین صفحه بنویسید آیا تا به حال از هسته خرما استفاده کرده‌اید و چه کاربردی برای شما داشته است؟ منتظر خواندن نظرات و تجربیات شما هستیم.
توصیه می‌کنیم که حتما در انگیزه با خواص ارده و خرما نیز آشنا شوید و از مزایای بی نظیر آن استفاده کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/767975/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

اعلام برنامه بازی‌های شهرداری گرگان در فینال بسکتبال غرب آسیا

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

سروش رفیعی: حاشیه ندارم چون فیلم بازی نمی‌کنم!

فصل سوم «پدرخوانده» ابوطالب آماده پخش شد

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

ترفندهای بچه برای درآمدزایی!

تولد هجده سالگی دختر تام کروز در غیاب پدرش / شباهت باور نکردنی سوری به مادرش کیتی هولمز

نیم قرن از عمر مهران احمدی بازیگر نقش بهبود پایتخت گذشت/ پنجاه سالگی ات مبارک

دورهمی دوستانه مهرانه مهین ترابی و رابعه اسکویی بعد از مدت ها | تعطیلات آخر هفته دلچسب بازیگران

آوازی از استاد شجریان بر شعر سعدی

آرزوی پسر بچه ای که پشت در کنسرت معین فلوت می زد

تصاویری از خسارت سیل امارات

امدادرسانی‌ نیروهای بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

فیلمی از لحظه انفجار مغازه عطرفروشی

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

صحنه ای جالب از تخم گذاشتن شاهین پشت پنجره

ایده های جالب یک آدم خوش ذوق!

سعدی‌خوانی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

دسر رولت شکلاتی یک عصرانه خفن

طرز تهیه تست مرغ و پپرونی

یک روش راحت برای درست کردن باقلوا

نحوه استفاده از به دانه برای کاهش التهاب گلوی کودک

احتمال گسترش آنفلوآنزای پرندگان در سطح جهان

این ترفندها باعث می‌شود، بلندقدتر به نظر برسید

درمکان های عمومی همیشه مواظب فرزندتون باشید خطر در کمین است!

خواستگاری دارم که پیش قدم نمیشه چه باید بکنم؟

اقدام زیبای عروس و داماد بعد از مراسم عروسی شان

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال

مدیر شمس‌آذر: پنالتی استقلال غلط بود

ماجراجویی شاگردان شجاعی در قامت یک تیم هجومی